Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En god historie om kundeservice og fleksibilitet (Jernbanen i dag)

af Ove N., Gribskov kommune, 17/4 2012, 17:20 (4436 dage siden)

"Det hele startede Fredag den 9. december 2011, hvor Jan Jensen var i Århus for at rangere. Under rangeringen med Mærsk-toget brækker MZ 1453 ned. Driftsleden sender straks en ny maskine til Århus for at afhjælpe problemet. Men da erstatningsmaskinen bliver spændt på rangertrækket, brækker den også ned! Så vi måtte desværre aflyse Mærsk-løbet.

Men Jan tilbyder at bruge sin fridag Lørdag på at køre tilbage til Århus med en ny MZ og gøre arbejdet færdig. Han leverede Mærsk-trækket på havnen og tog desuden det Mærsk-tog, der skulle til Høje Tåstrup, med til Fredericia, hvor det så kunne afgå Søndag eftermiddag som særtog - og være klar til udlevering Mandag morgen, så kunden ikke kom til at lide under Fredagens uheld og aflysning".

Kilde: DB Schenker Rail Scandinavia A/S Personaleblad Marts 2012

Altså "Rettidig omhud", men denne kom Banen Hr Møller i forkøbet!

En god historie om kundeservice og fleksibilitet

af Flemming Jakielski, Rødovre, 17/4 2012, 17:34 (4436 dage siden) @ Ove N.

"Det hele startede Fredag den 9. december 2011, hvor Jan Jensen var i Århus for at rangere. Under rangeringen med Mærsk-toget brækker MZ 1453 ned. Driftsleden sender straks en ny maskine til Århus for at afhjælpe problemet. Men da erstatningsmaskinen bliver spændt på rangertrækket, brækker den også ned! Så vi måtte desværre aflyse Mærsk-løbet.

Men Jan tilbyder at bruge sin fridag Lørdag på at køre tilbage til Århus med en ny MZ og gøre arbejdet færdig. Han leverede Mærsk-trækket på havnen og tog desuden det Mærsk-tog, der skulle til Høje Tåstrup, med til Fredericia, hvor det så kunne afgå Søndag eftermiddag som særtog - og være klar til udlevering Mandag morgen, så kunden ikke kom til at lide under Fredagens uheld og aflysning".

Kilde: DB Schenker Rail Scandinavia A/S Personaleblad Marts 2012

Altså "Rettidig omhud", men denne kom Banen Hr Møller i forkøbet!

I et små filosofisk øjeblik kan man ikke lade være med at tænke på forholdene for jernbanen hvis grundfarven havde været lyseblå....;-)

Flemming j

En god historie om kundeservice og fleksibilitet

af SvendD, 17/4 2012, 19:17 (4436 dage siden) @ Flemming Jakielski

"Rettidig omhu" bliver vist igen og igen taget ud af en sammenhæng. Så vidt jeg hørte var det forgængeren A P Møller, der skulle have sagt noget i retning af "Intet tab skal os ramme der ved rettidig omhu kunne være afværget".

DSB lyseblå - ja den filosoferen kan jo føre i mange retninger, f.eks. er det nok nemmere at have en næsten almægtig formand i en privatejet virksomhed, end 179 bestyrelsesmedlemmer, der repræsenter omkring 5 mio aktionærer :-P

En god historie om kundeservice og fleksibilitet

af re20000, 17/4 2012, 21:20 (4436 dage siden) @ SvendD

...Det kræver jo også lige at man har en samling overvejende sportstrænede, højtbegavede, yngre mænd med rundsave på albuerne, der tror, de er gift med firmaet og ikke bare ansat. Og som man kan love at "næste gang" de bliver forfremmet, så vil de få i pose og sæk...

Nold

En god historie om kundeservice og fleksibilitet

af ivar, 17/4 2012, 23:09 (4436 dage siden) @ re20000

Det var sgu da en sur kommentar - kundeservice og fleksibilitet kommer da alle til gode.

Avatar

En god historie om kundeservice og fleksibilitet

af Per Hauberg, 18/4 2012, 01:45 (4436 dage siden) @ SvendD

Ja, - for hvor mange af de 179 bestyrelsesmedlemmer interesserer sig for andet end frikortet - og hvor mange af aktionærernes ønsker bliver hørt på generalforsamlingen ?

Men Jensen fortjener ros, derom ingen tvivl - og da nu Hr Møller ikke længere er der til at rose, kan man jo håbe, nogen blandt JJs chefer har lidt på en konto til en lille anerkendelse.

Tankevækkende iøvrigt, at landets suverænt dygtigste (transport-)erhvervsmand insisterede på jernbanetransport, længe efter, DSB havde smidt håndklædet i ringen.
(Og han fik det !!)

vh

Per

Avatar

En god historie om kundeservice og fleksibilitet

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/4 2012, 22:26 (4436 dage siden) @ Ove N.

Altså "Rettidig omhu", men denne kom Banen Hr Møller i forkøbet!

Rettidig omhu ville være, hvis udstyret er ordentligt men ikke overdådigt vedligeholdt, således at nedbrud aldrig sker. Skulle det alligevel ske, er der backup tilstede så betids at transporten kan komme afsted til tiden.

Hvornår har man hørt om et lyseblåt containerskib, det bryder ned i rum sø? Eller i en havn?

A.P.Møller kører iøvrigt med masser af futtog rundt om i verden - i hvert fald i USA. Jeg mener de har et løb tværs over kontinentet med containere i 2 etager hver uge, måske hyppigere.

Desuden masser af lastbiler - her i DK er det Mahé.

Michael

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

En god historie om kundeservice og fleksibilitet

af Erik, 17/4 2012, 22:33 (4436 dage siden) @ Michael Deichmann

Historien med 2 lokomotiver der bryder ned ligner mere ØK, iflg. det jeg har hørt fra maskinmestre der har sejlet for ØK. Der var forebyggende vedligehold et fremmedord.

En god historie om kundeservice og fleksibilitet

af ivar, 17/4 2012, 23:06 (4436 dage siden) @ Michael Deichmann

Jernbane - også i Europa - ersrail.com

En god historie om kundeservice og fleksibilitet

af Niels Munch, 18/4 2012, 00:27 (4436 dage siden) @ Michael Deichmann

A.P.Møller kører iøvrigt med masser af futtog rundt om i verden - i hvert fald i USA. Jeg mener de har et løb tværs over kontinentet med containere i 2 etager hver uge, måske hyppigere.


Se f.eks.: http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=94701 .

M.v.h.
Niels

En god historie om kundeservice og fleksibilitet

af Søren Jakobsen, Randers, 17/4 2012, 22:37 (4436 dage siden) @ Ove N.

"Det hele startede Fredag den 9. december 2011, hvor Jan Jensen var i Århus for at rangere. Under rangeringen med Mærsk-toget brækker MZ 1453 ned. Driftsleden sender straks en ny maskine til Århus for at afhjælpe problemet. Men da erstatningsmaskinen bliver spændt på rangertrækket, brækker den også ned! Så vi måtte desværre aflyse Mærsk-løbet.

Men Jan tilbyder at bruge sin fridag Lørdag på at køre tilbage til Århus med en ny MZ og gøre arbejdet færdig. Han leverede Mærsk-trækket på havnen og tog desuden det Mærsk-tog, der skulle til Høje Tåstrup, med til Fredericia, hvor det så kunne afgå Søndag eftermiddag som særtog - og være klar til udlevering Mandag morgen, så kunden ikke kom til at lide under Fredagens uheld og aflysning".

Kilde: DB Schenker Rail Scandinavia A/S Personaleblad Marts 2012

Altså "Rettidig omhud", men denne kom Banen Hr Møller i forkøbet!

Men det virker vel nærmest som en selvfølgelighed, man kan vel ikke bare lade toget holde og vente, rettidig omhu havde været at vedligeholde matriellet :)

En god historie om kundeservice og fleksibilitet

af henho, Ringkøbing, 18/4 2012, 00:42 (4436 dage siden) @ Søren Jakobsen

Men derfor var det da alligevel flot, at bemeldte Jan Jensen udviste initiativ noget ud over det sædvanlige ved frivilligt, at "rage kastianierne ud af ilden" for abejdsgiveren :-D

Avatar

Kommer her på Esplanaden

af Per Hauberg, 18/4 2012, 03:05 (4436 dage siden) @ henho

[image]

:-D

Kommer her på Esplanaden

af shipmik, 18/4 2012, 09:21 (4436 dage siden) @ Per Hauberg

Apropos den megen snak om A. P. Møller-Mærsk evner til at drive jernbaneselskab: Så bliver det jo næsten som ønsket, når Jesper Lok sætter sig i direktørstolen. Han kommer fra Em.Z . Svitzer, der en del af A: P. Møller-Mærsk og har hele sit liv arbejdet i det store hus. Han har bl.a. arbejdet i Nigeria, så mon ikke han kan klare et dansk jernbaneselskab. Men det bliver helt sikkert nye tider i DSB.

Shipmik
Bent Mikkelsen

Kommer her på Esplanaden

af KimC, 18/4 2012, 09:43 (4436 dage siden) @ shipmik

Apropos den megen snak om A. P. Møller-Mærsk evner til at drive jernbaneselskab: Så bliver det jo næsten som ønsket, når Jesper Lok sætter sig i direktørstolen. Han kommer fra Em.Z . Svitzer, der en del af A: P. Møller-Mærsk og har hele sit liv arbejdet i det store hus. Han har bl.a. arbejdet i Nigeria, så mon ikke han kan klare et dansk jernbaneselskab. Men det bliver helt sikkert nye tider i DSB.

Måske, eller måske ikke. Spørgsmålet er hvor meget reel magt direktøren i DSB har. Mon ikke de 179 uengagerede bestyrelsesmedlemmer har mere at sige? Direktøren i DSB er blevet udskiftet jævnligt på det sidste, uden at det har betydet specielt synlige ændringer set fra kundernes oplevelser af DSB.

En god historie om kundeservice og fleksibilitet

af Georg Schmidt, 18/4 2012, 10:04 (4436 dage siden) @ Søren Jakobsen

Lige netop, historien er da meget sød og lignende kan sikkert findes rundt i operatørenes personaleblade. Noget tyder dog på, at reserveholdet har været noget begrænset. Som tidligere ansat hos "den store stygge stat", er det svært at forstå, at det at ringe til depotet og bestille en reservemaskine kan gøres til en stor omend sød historie. Også lidt svært for mig at forstå, at noget der blot var en simpel tjenestepligt som at køre rettidigt eller bestille en reservemaskine næsten kan gøres til reklame, en sådan episode ville næppe være rapporteret i DSB-bladet.:-D :-D

Hilsen Georg

En god historie om kundeservice og fleksibilitet

af UTJ, 18/4 2012, 09:49 (4436 dage siden) @ Ove N.

..... så kunden ikke kom til at lide under Fredagens uheld og aflysning".
.....
Altså "Rettidig omhud", men denne kom Banen Hr Møller i forkøbet!

Egentlig ikke. Blot at tale om "aflysning" er jo helt uhørt hos APM. Transportbranchen (den del som virkelig bliver efterspurgt) ved jo at de varer som transporteres er nærmest uendelig meget mere værd end selve transportydelsen koster. Men også at betingelsen for at der ikke søges alternativer er at det ankommer inden næste led i kæden er afsejlet eller kørt.

Men mon ikke der har været flere led som har spillet samme her. Men fremtiden lover heldigvis lys hvis blot jernbanen får flere af den slags lokomotivførere, for APM's ry og evner er netop bygget på den type mennesker som yder en ekstra indsats - ofte med jobbet som indsats, da der ofte ikke er tid til at spørge før bagefter.

:-)

En god historie om kundeservice og fleksibilitet

af Jens MO-Møller @, 18/4 2012, 17:36 (4435 dage siden) @ UTJ

Egentlig kan det også skrives i blot eet enkelt ord, nemlig KORPSÅND!

Venligst

Jens Møller

En god historie om kundeservice og fleksibilitet

af re20000, 18/4 2012, 22:49 (4435 dage siden) @ Jens MO-Møller

Ja og den findes jo ikke i ret mange andre virksomheder eller?
De mange gode historier her på forum tyder ellers på at man i det offentlige træffer lige så mange engagerede mennesker som i Det Private Erhvervsliv. Vi gider bare ikke fise rundt og pudse vore glorier hele tiden, vi bruger tiden på at passe vores arbejde og familier...

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak