Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSBs larvefodskraner og litra Mw

af Niels Munch, 17/9 2010, 06:36 (4970 dage siden)
redigeret af Tommy Nilsson, 14/10 2010, 17:21

Inspireret af Eriks lidenskab for kraner har jeg gravet lidt videre, og med hjælp fra JB-P i Ribe kan jeg her præsentere:

[image]
DSBs Larvefodskran Nr. 1 ell. 2 i Hillerød (Foto: DSBs Årsskrift 1951, arkiv: JB-P)

..... med den er jo ikke skinnekørende, og hvad har den med litra Mw at gøre?

[image]
DSB Mw 117-118 (Tegn.: B&W, arkiv: nm).

De 2 B&W lokomotiver Mw 117-118 blev som bekendt udrangeret i 1938, og i 1943 byggede man 2 halve undervogne sammen til en 4-akslet specialvogn TL 9999", hvis anvendelse netop var "Kun til transport af larvefodskran" og med hjemsted i Hillerød:

[image]
DSB TL 9999" med pålæsset larvefodskran (Foto: KEJ, arkiv: JB-P).

Således var larvefodskranerne skinnegående; men hvad der siden blev af dem (DSB havde jo 2), fortaber sig vist. I 1956 blev bogierne omdannet til de 2 skinneudlægningsvogne 637 og 638.

Se desuden i Dansk Jernbanearkiv (hvor forgængeren TL 9999' også omtales).


Men hvad med de 3-akslede Mw-bogier?

De blev i 1956 anvendt til specialvognen TM 9991, som jeg fotograferede i Frederiksværk - over hegnet i det sædvanlige modlys dér:

[image]
DDS Nr. 10 på DSB Uai 989 1 000, Frederiksværk 12.07.1973 (nm).

Vognen var i 1965 blevet omlitreret til "Uai 989 1 000" - 1974 til "Uaai" - og blev i 1985 udrangeret som "Uaaik 993 2 000". Men forinden mødte jeg den atter:

[image]
DSB Uaai 989 1 000, Ringsted 01.09.1979 (nm).

Hvad den i øvrigt måtte have båret rundt på, har jeg p.t. ingen viden om.


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Lokomotivet Årsskrift 2023

Lokomotivet Årsskrift 2023. Pris 460 kr.

Læs mere
DSB MH323

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak