Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Fotografering på Arriva Tog A/S' "stationer" (Generelt)

af Ty2 406 ⌂, 22/5 2012, 22:59 (4366 dage siden) @ Leif Jørgensen

Hej Alle.

I Danmark er al fotografering til privat brug ved jernbanerne tilladt, så længe det foregår fra offentligt tilgængeligt areal. Det vil sige perroner, broer, vejsider ex.ex. Man skal selvfølgelig overholde den skiltning der er lokalt. Banehegn må naturligvis heller ikke krydses.

I jernbaneloven § 19 stk2 afsnit 2 står der ganske tydeligt hvilke regler der er.

§ 19. Jernbaneområde omfatter
1) banelinjer med tilhørende skråninger, banketter, grøfter, broer og andre anlæg,
2) stationernes område,
3) tog og andre jernbanekøretøjer samt
4) forpladser og adgangsveje til stationer og jernbanefærgesteder.
Stk. 2. Uden den pågældende jernbanevirksomheds eller infrastrukturforvalters
tilladelse må ingen

1) færdes eller lade dyr færdes på de dele af jernbaneområdet, som ikke er åbne for
offentligheden, eller
2) tage ophold i erhvervsøjemed, optage film eller fotografere i erhvervsøjemed eller
til undervisningsbrug
, foretage indsamlinger, omdele tryksager eller lignende på
jernbaneområdet.

Jeg kan nu heller ikke forstå denne diskussion. For i langt de fleste tilfælde står man jo et stykke fra banen, for at få sit billede, altså på offentligt areal. Så bryder man jo ikke loven. Allerhøjest kan man få en balle af den lokale bondemand, fordi man stå på hans markvej. Men den er vel til at leve med.

Jeg har rejst til flere lande i Østeuropa og Asien for at fotograferet jernbaner. Jeg har aldrig haft problemer, allerhøjest noget hovedrysten over endnu en idiot.

Hilsen Peter

låst
2349 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak