Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DB Schenker vil køre med længere tog (Jernbanen i dag)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 23/5 2012, 15:37 (4378 dage siden) @ Søren Jakobsen

For med 80 ton, så må sliddet på vejene da blive enormt ?
Kan ikke forstille mig, at man da man anlagde vejene/motorvejene har haft så tunge vogntog med i overvejelserne.
Men akseltrykket på sådan "et bæst" er måske ikke større end på et alm. vogntog ?
Men hvorom altig er, så burde alt den gods i stedet finde vej til jernbanerne.


Sliddet er mindre, da nyttelasten er større. Som det er nu er maks akseltryk 8 ton, på vejene :-) Iøvrigt er de langtr de fleste godstog i Danmark lange transitgodstog, og det er jo ikke med dem de kan konkurrer, men vel mere med lastbiltransporten selv?

Akseltrykket for almindelig indenlands trafik har hidtil været max 10 tons for en tvillingmonteret aksel og 8 tons for forakslen.
For export er den 11,5 tons, og det bliver vidst ændret eller er ændret, så det også gælder ren indenlands transport.

Men jo, kæmpelastbilerne trykker det samme per aksel, men skal kun slæbe 1 gange trækker per 2 sættevogne, så den samlede vægt er mindre end to separate lastbiler.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965

Dette hæfte på 60 sider om Hirtshalsbanen udkom i 1965 på Signalpostens forlag som en hyldest til banens 40 års jubilæum. Det er skrevet af A. Gregersen og med i redaktionskomiteen var endvidere Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak