Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Frederikshavn Banegård (Generelt)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 6/6 2012, 15:33 (4351 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I det vestligste spor plejede bl.a. Frederikshavn Banegård's rangermaskiner, bl.a. Ardelt-traktorer at stå (helt op mod stopbommen, og med snuden mod nord) - i de sidste år var det Ardelt 119, der henstod dér.
Der blev jo rangeret flittigt på Frederikshavn Banegård, dengang persontogene var lokomotivtrukne, og hvor vognene blev serviceret (udskiftning af bremseklodser m.m.) i Bogieværkstedet på Harald Lunds Gade (som desværre er revet ned nu), og hvor togstammer skulle op- og nedformeres.
Det østligste af de to spor - det spor som lå ved perronen ved Spor 1 - blev blandt andet brugt til henstilling af DSB's TEN-sovevogne, idet DSB dengang tilbød den service, at passagererne blot kunne sove videre, når toget ankom til Frederikshavn Banegård, og stå op til "normal tid" om morgenen, til gengæld for, at de fandt sig i at blive rangeret lidt rundt med ved ankomsten.
Jeg kan ikke huske om DSB også tilbød vækning om morgenen (?) - vistnok ved 7-tiden ?.
Det skal i den forbindelse siges, at der var god belægning i sovevognene i nattogene, idet hovedparten af sovevognspassagerene tog turen helt til Frederikshavn - vistnok ikke fordi de sov over (DSB tilbød vækning undervejs, så folk kom af de rigtige steder), men fordi mange af sovevognspassagerne, der tog turen helt til endestationen, var ansatte og værnepligtige på Flådestationen i Frederikshavn. Så var det jo i den forbindelse ganske praktisk, at nattogene udgik fra København (hvor Holmen ligger/lå) og passerede Korsør (hvor Flådestation Korsør ligger, sørme), for Søværnet havde/har det med at sende sine medarbejdere rundt til de tre steder.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak