Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skrabet Ny Ellebjerg (Generelt)

af Fysikeren, 30/7 2012, 14:38 (4306 dage siden) @ Lars Kongshøj

Min holdning til Ny Ellebjerg er efterhånden ret klar:

Det er et godt sted, taget banernes placering i betragtning, at smide et knudepunkt. Men man har valgt en skrabet løsning der gør udvikling af stedet lidt for besværligt.

Jeg synes man skulle have lavet ringbaneperronen til strækkeligt lavt til, at den kunne føres under banen mod København. Videre synes jeg man skulle have lavet en ø-perron på Køgebugtbanen, have lavet to ø-perronen til regionaltog, en for tog mod øst og en mod vest, og så have lavet de nødvendige niveaufrie skæringer, vi har to dobbeltsporede baner i hver ende, det kræver idéelt set to udfletninger. Derfor mener jeg, at nordlige spor mod Kalvebod skulle have krydset det sydlige mod København. Ja, det havde kostet lidt på hastigheden pga. kurveforhold, og vest for perronerne lavet transversaler og niveaufri udfletning i Vigerslev (den der laves for banen mod Ringsted er med krydsning i niveau!).

På sigt kunne man have ført ringbanen på et nyt dobbeltspor nord for banen mod Kalvebod til en endestation på Ørestad (eller måske videre).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak