Pigen bliver også kaldt "Marie". Mit første bekendtskab med Marie var i Laven engang midt i 70'erne. Jeg var vel 14 dengang, og kendte allerede noget til jernbaner, men ikke Marie. Jeg kom at stien fra Julsø, og ville over til Laven by. I samme øjebli jeg tog fat i lågen lød den gong, og "Gå ikke over sporet der kommer tog". Jeg troede at der sad en et sted der havde set at jeg var på vej over sporet, og slap forskrækket lågen, men stemmen fortsatte bare. Snart fandt jeg ud af at den her var automatisk.
Dengang havde man runde metalhøjttalere med gitter på begge sider, der var ikke noget varselslys, men højttalerne var suppleret med skilte hvor der stod "Pas selv på inden De går over sporet"
Få dage senere blev fjernstyringskablet gravet over, så Laven og Ry fskulle være lokalbetjente, foruden at et par overkørsler skulle bemandes. Desuden ankom et reparationshold der skulle reparere kablet, der var endvidere sket nogen skade i et releskab i Laven. En velvillig sikringsmester brugte et ledigt øjeblik på at vise mig hvordan Marie fungerer. Bag en plexiglasplade sad en messingskive, vel ca på diameter med de gamle single plader, men denne skive var bredere, og på yderfladen sa der noget der kunne mind eom et bånd fra en spolebåndoptager. Båndet blev holdt stramt af et fjederarrangement i skivens midte. For hver omgang skiven kører aktiverer den en kontakt, det er der hvr gogen starter sekvensen.
I Laven kræver alle indkørselstogveje assistance af Marie.
Når der skal fastlægges en indkørselstogvej startes skiven, men højttalerne siger ikke noget - eller næsten ikke. Der er indkoblet en modtand, og man kan faktisk godt høre marie på det tidspunkt hvis man lægger øret til højttalerne. Formålet med det er at der sidder et målekredsløb der kontrollerer at båndet kører, forstærkeren virker, og at der er forbindelse til højttalerne. Først da kan der komme grønt i I signalet.
Når så toget kommer, bliver modstanden koblet ud, men først når skiven med båndet passerer det sted hvor kontakten aktiveres således at man starter det rigtige sted i sekvensen. Derimod stoppede Marie midt i en sætning, hvilket kunne føre til feks: "[dong] Gå ikke over sporet der komer tog! [dong] Gå!" Lidt uhensigtsmæssigt fordi Marie faktisk stoppede før toget kom til overgangen når der var indkørsel fra Silkeborg til spor 2.
Snart fandt jeg ud af at der på hverdagsaftener kom et stort godstog gennem Lavenmed retning mod Skanderborg. Dette tog var gennemkørende i Laven, men dengang var U signalerne mod Skanderborg ikke til at se fra stationen på grud af træer - hvilket sikringsmesteren også gjorde indsigelser mod. For mig var det en oplevelse at se dette ganske lange tog, fremført af MZ komme buldrende. På grund af landskabet kunne man ikke høre toget før det var omkring F signalet til Laven, og U signalerne mod Skanderborg var jo ikke til at se. Men ved at lytte til om Marie var i beredskab kunne jeg lure om der var sat signal for godstoget.
På vej hjem fra Laven kom vi forbi Jelling og skulle da med KLK's veterantog. Der har de også en marie, som dg kun siger noget når der køres i spor 1. Jeg lagde mærke til at Marie her startede midt i sætningen således: "Der kommer tog [dong] Gå ikke over sporet der komer tog! (undsoweiterundsoweiter)". Måske forskellige sikringsmestres opfattelse af hvordan tingesten skulle indstilles.