Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

NU RYGER BROEN DER ALDRIG FIK SIN JERNBANE

af Erik H, Frederikssund, 8/8 2012, 16:35 (4323 dage siden) @ XAL Olesen

Det er ikke for at kværulere på nogen måde, men kan man egentligt ikke kalde broen der fører Lindholmvej over "ingenting" for en vejbro, idet jernbanen jo skulle have kørt under? En jernbanebro mener jeg er en bro hvorpå der ligger en jernbane.

Men under alle omstændigheder er oplysningen interessant. Der ligger for øvrigt en tilsvarende bro lidt før denne, set fra "Slangerupsiden" og en til der næsten er dækket til mellem Uvelse og Nørre Herlev (Brødeskov).

Mellem Frederikssund og Slangerup er der også en bro, der fører Sundbylillevej over "ingenting", der slår vejen også et knæk, og der kunne man jo i og for sig også fjerne denne bro, således vejen blev rettet ud, og Banedanmark sparede penge til vedligeholdelsen.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Nu uden caps lock i overskriften

af Fysikeren, 8/8 2012, 16:38 (4323 dage siden) @ Erik H

Det er ikke for at kværulere på nogen måde, men kan man egentligt ikke kalde broen der fører Lindholmvej over "ingenting" for en vejbro, idet jernbanen jo skulle have kørt under? En jernbanebro mener jeg er en bro hvorpå der ligger en jernbane.

Jeg er helt enig med dig. Jeg blev ret forvirret over hvad der var op og ned i den bro pga. det ordvalg.

Avatar

Nu uden caps lock i overskriften

af Erik H, Frederikssund, 8/8 2012, 17:09 (4323 dage siden) @ Fysikeren

Jeg tog et billede af en "rigtig" jernbanebro mellem Frederikssund og Slangerup. Der er en lille stikvej fra Oppe Sundbyvej. Denne stikvej løber under ovennævnte jernbanenbro. At der så aldrig blev anlagt nogen jernbane på broen (Sjællandske Midtbane) mellem Frederikssund og Hillerød er en helt anden sag.

Mvh.
Erik H

[image]
Jernbanebroen på Oppe Sundbyvej, januar 2012, dæmningen ses tydeligt.

--
Erik H
[image] [image]

Nu ryger broen der aldrig fik sin jernbane

af Erik Olsen, 8/8 2012, 16:47 (4323 dage siden) @ Erik H

Mellem Frederikssund og Slangerup er der også en bro, der fører Sundbylillevej over "ingenting", der slår vejen også et knæk, og der kunne man jo i og for sig også fjerne denne bro, således vejen blev rettet ud, og Banedanmark sparede penge til vedligeholdelsen.

De nedlægges nok alle i løbet af de kommende år, og vejenes rettes ud.

Nu ryger broen der aldrig fik sin jernbane

af Per B. Pedersen, 8/8 2012, 17:29 (4323 dage siden) @ Erik Olsen

Broen mellem Brødeskov og Uvelse:
Foto 2011

[image]
Mod Uvelse

[image]
Mod Hillerød

[image]

Broen ved Lystrup:

Foto 2011

[image]
Mod Hillerød

[image]
Mod Slangerup

[image]

[image]

Avatar

Nu ryger broen der aldrig fik sin jernbane

af Erik H, Frederikssund, 8/8 2012, 18:28 (4323 dage siden) @ Per B. Pedersen

Flotte billeder, de giver et godt indtryk af forholdene:-)
De er bare ærgerligt at der aldrig kom til at køre tog på strænkningen mellem Frederikssund og Hillerød:-(

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Nu ryger broen der aldrig fik sin jernbane

af Allan Eriksen, 9/8 2012, 07:53 (4322 dage siden) @ Erik H

Ja det er mere end ærgerligt at man ikke fra politisk side holdt liv i den bane, den havde vi da godt brug for idag, om det så skulle være DSB eller privatbanerne i Nordsjælland der skulle have varetaget driften det må være op til den enkeltes synspunkter.

Men sket er desværre sket så dem der ikke kører i egen bil må nøjes med busserne,

Venlig hilsen


Allan

Nu ryger broen der aldrig fik sin jernbane

af Hedegaard, 9/8 2012, 09:51 (4322 dage siden) @ Allan Eriksen

Men sket er desværre sket så dem der ikke kører i egen bil må nøjes med busserne,

Med skift undervejs vel at mærke.
Da Hillerød og Frederikssund kommuner jo besluttede sig for at sløjfe busserne mellem de to byer.

Nu ryger broen der aldrig fik sin jernbane

af Allan Eriksen, 9/8 2012, 15:17 (4322 dage siden) @ Hedegaard

Det var jeg ikke engang klar over, det vil sige det er måske ligefrem nemmere at tage fra Frederikssund til Ølstykkke og så &00S derfra, Hvis man skal i Nordsjælland et eller andet sted.

Jahh man gør nu ikke alle steder så meget for at kollektiv trafik skal være nem for brugerne.

Nu er der nok nogen der garanteret siger at som bruger af den kollektive trafik må finde sig i at skulle skifte flere gange undervejs men jeg syntes for eksempel at der ikke mere er direkte bus Frederikssund til Hillerød det forstår jeg ikke, faktisk syntes jeg at 230R der kommer fra Roskilde passende kunne fortsætte fra Frederikssund til Hillerød så havde vi da en slags (næsten) erstatning for midtbanen.

Men sådan er der så meget.

Venlig hilsen

Allan

Nu ryger broen der aldrig fik sin jernbane

af Hedegaard, 9/8 2012, 16:21 (4322 dage siden) @ Allan Eriksen

At lade hver enkel kommune stå for den lokale busdrift har været en katastrofe, da dette er et nemt område at spare på.
Den manglende busdrift mellem Hillerød og Frederikssund skyldes simpelthen, at Frederikssund Kommune ikke længere ville betale for at have linje 307 kørende på "deres land"
Og da Hillerød ikke havde lyst til at betale for hele linjen, så valgte man simpelthen kun at betjene den del af 307's gamle linje som ligger indenfor Hillerød Kommune, hvorefter bussen fortsætter til Allerød.

Samme problem opstod mellem Hillerød Kommune og Gribskov Kommune, hvilket bla resulterede i at Nødebo - den 3. største by i Hillerød Kommune, måtte gå fra at have 48 afgange på hverdage til kun at have 26, og igen KUN til kommunegrænsen, uden nogen videre forbindelse til Gilleleje og Hornbæk, som man havde før.

Nu ryger broen der aldrig fik sin jernbane

af Fysikeren, 9/8 2012, 16:34 (4322 dage siden) @ Allan Eriksen

At der ikke er bus fra Frederikssund til Hillerød undrer også mig.

Men at forlænge 230R til Hillerød som erstatning for midtbanen virker lidt underligt, da 600S kører hele vejen fra Hillerød til Roskilde, dog ikke over Frederikssund.

Nu ryger broen der aldrig fik sin jernbane

af Allan Eriksen, 9/8 2012, 21:09 (4322 dage siden) @ Fysikeren

Min tanke var at 230R jo kører fra Roskilde op gennem (HornsHerred) Skibby til Frederikssund og når der ikke er bus mere fra Frederikssund til Hillerød så kunne den passende køre der, den kører jo hver halve time så jeg tror ikke den desideret ville konkurrere med for eksempel 600S om passagererne, men dække et andet område noget af vejen.

Det var ihvertfald min tanke.

Venlig hilsen

Allan

Avatar

Nu ryger broen der aldrig fik sin jernbane

af Erik H, Frederikssund, 10/8 2012, 22:12 (4321 dage siden) @ Fysikeren

Jeg synes i det hele taget at det er underligt, at der ingen S-bus-forbindelser er til Frederikssund, for som jeg husker det, er S´et i S-bus netop med for at understrege, at en S-buslinie har forbindelse med S-togene. Det hed sig da S-buslinierne blev indført at disse skulle køre til de større byer, men dette gælder åbenbart ikke altid:-(

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Nu ryger broen der aldrig fik sin jernbane

af Lars Kongshøj, 11/8 2012, 00:00 (4321 dage siden) @ Erik H

Jeg synes i det hele taget at det er underligt, at der ingen S-bus-forbindelser er til Frederikssund, for som jeg husker det, er S´et i S-bus netop med for at understrege, at en S-buslinie har forbindelse med S-togene. Det hed sig da S-buslinierne blev indført at disse skulle køre til de større byer, men dette gælder åbenbart ikke altid:-(

Man har vist en S-bus Roskilde-Frederikssunds lige så store naboby Ølstykke-Hillerød.
Formålet med S-busserne har aldrig været at etablere et alternativ til S-togene.

Avatar

Nu ryger broen der aldrig fik sin jernbane

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 11/8 2012, 00:35 (4320 dage siden) @ Lars Kongshøj

Formålet med S-busserne har aldrig været at etablere et alternativ til S-togene.

Nej, ikke alternativ,men supplement. Linierne delelige med 100 forbinder S-togslinierne på tværs (ring 2 - 6) mens 150 og 250 udfylder nogle huller på langs med banerne.

Se selv hvad Movia selv skriver om dem her.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Nu ryger broen der aldrig fik sin jernbane

af Erik H, Frederikssund, 9/8 2012, 19:33 (4322 dage siden) @ Erik Olsen

Jeg skrev i går til Torben Ulrik Jaller der er projektleder ved Banedanmark, angående de resterende broer mellem Frederikssund og Hillerød der blev bygget i forbindelse med anlæget af Midtbanen. Der er rent faktisk fire vejbroer; den om talte på Lindholmvej der skal rives ned i efteråret, samt én på Pilevangen (en sidevej til Lindholmvej) samt to broer i Frederikssund Kommune, nemlig én der for enden af Gammel Marbækvej, og én mellem landsbyen Sundbylille og Jørlunde. Sidstnævnte fører Sundbylillevej over midtbanetrceen.
_____________________________________________________________________________________
Indholdet i min mail:


Hej Torben Ulrik Jaller

Som stor jernbaneentusiast har jeg på hjemmesiden “Jernbanen.dk” set at broen på Lindholmvej øst for Slangerup skal nedrives i efteråret 2012, pga. det vil være dyrere at vedligeholde denne 85 år gamle bro, end at rive den ned.

Det får mig til at tænke på at der er flere broer mellem Frederikssund og Slangerup, der blev bygget i forbindelse med det totalt mislykkede projekt, der hed “Den Sjællandske Midtbane”.

På vejen der hedder Sundbylillevej mellem landsbyen Sundbylille og Jørlunde, ligger der ligeledes en bro hvor vejen slår nogle slemme sving netop pga. denne bros placering.

Jeg bor selv i Frederikssund mellem S-banen til København, og baengraven til “Den Sjællandske Midtbane”. I forbindelse med anlæggelsen af dobbeltsporet til Frederikssund, rev man den ene af to broer ned i 2001, for at gøre plads til dobbeltsporet, men den anden der fører vejen der hedder Gammal Marbækvej over midtbanegraven, fik lov at blive stående.

Det var måske også en idé, om disse to broer, også blev fjernet. Der ville i hvert fald være penge at spare for Banedanmark!

Om det er Banedanmark eller Frederikssund Kommune, der står for vedligeholdelsen af broen ved Gammel Marbækvej, ved jeg ikke, men denne bro der er fra 1923 (89 år) har i hvert fald kendt bedre tider. Som på broen ved Lindholmvej er gelænderet heller ikke særligt stabilt. Banegraven mener jeg er DSBs.

Med venlig hilsen
Erik Hjetting

Nedenstående viser svaret fra Torben Ulrik Jaller

Hej Erik

Du har ret i at dette også er broer fra den gamle midt sjællandske jernbane. Broen for enden af Gammel Marbækvej ejes af DSB, i forbindelse med dette projekt har vi sørget for af Frederikssund kommune og DSB har startet en dialog omkring broen, men hvad det ender med er ikke til at sige. Med hensyn til broen på Sundbylillevej er denne overtaget af Slangerup Kommune (nu Frederikssund) tilbage i 60’erne eller 70’erne.
Så umiddelbart er der ikke nogle af de nævnte broer som Banedanmark har andel i og derved ikke nogle omkostninger.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Svenska-lok

Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak