Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hillerød station lokalbanen (Generelt)

af Lars Kongshøj, 12/9 2012, 09:35 (4267 dage siden) @ Niels Munch

Dengang var selskaberne adskilt og kørte med meget forskelligt udstyr.


Loven om statens overdragelse af sine ejerandele i privatbanerne til amterne hhv. Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) blev vedtaget 20.12.2000 med ikrafttræden 01.01.2001.

Fusionen af Hovedstadens Lokalbaner A/S (HL), som var stiftet med DSBs overdragelse af infrastrukturen på Lille Nord til HUR, med bl.a. HFHJ og GDS blev effektiviseret medio maj 2002 med regnskabsmæssig virkning fra 01.07.2001. Samtidig blev operatørselskabet Lokalbanen A/S (LB) stiftet.

Som drejebog for reorganiseringen forelå en af HUR og de gamle baneselskaber udarbejdet masterplan (forår 2001) for privatbanernes udvikling. Masterplanen fulgtes af en af HL og LB udarbejdet implementeringsplan, som siden løbende er blevet "rullet", og hvorfra de konkrete anlægs- og driftsprojekter er udkrystalliseret.

Hele denne proces var naturligvis genstand for en vis interesse, også "udefra", og det kan derfor ikke udelukkes, at f.eks. DTU-studerende kan have ladet sig inspirere.

M.v.h.
Niels

Da jeg arbejdede i DSB havde jeg intet med Lille Nord at gøre. Driften hørte under DSB S-tog, infrastrukturen under BaneDK. Jeg synes at det er fornuftigt at strækningen er overladt til Lokalbanen A/S.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB MO1802

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak