Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK (Generelt)

af Schack, Odense, 31/10 2012, 23:53 (4234 dage siden)

Hej

Overskriften er måske lidt barsk... Men det kan jo desværre blive en realitet.

Men læs og bedøm selv på sn.dk

--
Med venlig hilsen
Peter Schack

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Jens MO-Møller @, 1/11 2012, 00:00 (4234 dage siden) @ Schack

Ja, det var en meget dårlig nyhed og så kort efter klubbens 40-års jubilæum. Da kommunen gav byggetilladelse til opførelse af vognhallen, burde man allerede dengang have meddelt, at en opsigelse af lejemålet var undervejs. Synd og skam!

Venlig hilsen

Jens Møller

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af glade-koege ⌂, køge, 1/11 2012, 07:59 (4233 dage siden) @ Jens MO-Møller

Som borger i køge syntes jeg også det er trist..

Næste er vel alt gods transport også ryger..

De kan vel næsten kun flytte sammen med vestsjælland afd i høng eller måske til roskilde, er vel ikke sidespor andre steder tilbage rigtigt...

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Sydbanen, Sydsjælland, 1/11 2012, 08:42 (4233 dage siden) @ glade-koege

Sikke en kedelig nyhed.
Men der er da plads i Næstved, men der skal der bare bygges en vognhal over nogle af de gamle godsspor.

--
Mvh Mikkel

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af fætter.guf, 1/11 2012, 09:38 (4233 dage siden) @ Sydbanen

Næstved bliver det nok ikke.
Både Banedanmark og Næstved Kommune har store planer for pladsen.

Der skal rykkes rundt på sporene, og der bliver jo nok også nedlagt en del når man nu er i gang.

Kommunen vil gerne bygge en campus på stationsområdet,på begge sider af stationen, de planer er der dog mere tvivl om, men byrådet har lavet en principbeslutning.

Hilsen
Lars

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Peter Roland Hansen, 1/11 2012, 10:30 (4233 dage siden) @ fætter.guf

-og i Næstved er der tilmed remise og drejeskive

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af KimC, 1/11 2012, 10:34 (4233 dage siden) @ Peter Roland Hansen

-og i Næstved er der tilmed remise og drejeskive

Og dem tager det desværre ikke lang tid at fjerne.

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Futniels, 1/11 2012, 11:25 (4233 dage siden) @ KimC

Næstved er nok det sted hvor der er plads nok , men det kan blive til noget er nok langt ude ...

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Sydbanen, Sydsjælland, 1/11 2012, 11:54 (4233 dage siden) @ Futniels

Den campus på stationen er hul i hovedet, der bliver masser af plads på maglemølle, og hvem siger ikke at der måske kan komme lidt godstrafik når femarn åbner. Desuden er det mig stadig et spørgsmål hvor pendlere skal holde hvis campus'en bliver til noget.

--
Mvh Mikkel

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Gæst, 1/11 2012, 12:45 (4233 dage siden) @ Sydbanen

Det er selvfølgelig trist for det første med Køge og dernæst Næstved, Jeg tror man skal regne med, at hvis der er ledige arealer der kan sælges ved stationer, så bliver de solgt, hvis der er remiseanlæg o.s.v. så forvent ikke de bliver liggende, jo hvis der er nogen der har en pæn sum penge, så køb disse arealer. Nu kender jeg ikke helt Næstved så godt, men der nævnes noget om der er planer om en Campus, jeg må da sige så er det tæt ved offentlige trafiksystemer,det må da være et godt argument for at bygge noget der. apropos godstrafik det kunne da være skønt man kunne lave noget godsanlæg, men er der så mange industrier i Næstved og omegn der kunne tænkes at have brug for jernbane til deres produkter, jeg er bange for at vi ikke har ret mange industriforetagender i Østdanmark der vil retfærdiggøre nyanlæg af noget sådant.

Venlig hilsen

gæst(Sundby)

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Peter Roland Hansen, 1/11 2012, 14:23 (4233 dage siden) @ Gæst

Desværre for Jernbanklubberne er både DSB og Bane Danmark under pres for at skille sig af med overflødige arealer og det går jo desværre ud over jernbaneklubberne som ofte har lejet bygninger eller arealer på favorable vilkår. Disse tider er desværre nok ved at være forbi og den mest sikre løsning er nok at trække derhen hvor det bliver muligt at købe bygninger/ Arealer. I modsat fald må man indstille sig bå at leve med en tikkende bombe

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Svend, 1/11 2012, 11:49 (4233 dage siden) @ Schack

Omkring 2016 får ØSJK alligevel svære problemer med at bevæge sig ret langt udenfor deres (lånte/lejede) område på Køge station, når der indføres ERTMS/ det nye signalprogram. Så er det ikke bare om at komme bort fra stedet, jo før jo bedre!?!
Og hvis kommunen - som skadevolder - samtidig vil give en lille skærv til flytningen ......;-)

--
Svend

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af glade-koege ⌂, køge, 1/11 2012, 14:31 (4233 dage siden) @ Svend

Så længe man har en kvindelig borgmester der vel knapt ved hvad et tog er for de nok bare et los ud derfra desværre.. Køge kommune spare alle steder.. er også spændt på nu overskærring skal væk og der skal bygges butikker og boliger hvor s-tog stationen idag lægger hvor længe køge st bliver uden tog.

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af gæst, 1/11 2012, 15:21 (4233 dage siden) @ glade-koege

Om det er en kvindelig borgmester eller hvilken politisk observans borgmesteren har, tror jeg ikke har nogen betydning, jeg tror også at mandlige borgmestre ville sælge arealerne hvis det er muligt. Angående området i Køge (stationen) Jeg mener nu ikke at forstå at man vil af med Køge station. Perronerne får da nok lov at blive liggende, da Køge station vist har en vis betydning for borgerne i kommunen. Om man så kunne lave et større eller mindre centerbyggeri på området (hvor billetsalg kan være en del af) er vel en anden snak, jeg syntes ikke det der ligger der er særlig kønt.


Gæst (Sundby)

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af NielsH @, 2/11 2012, 13:18 (4232 dage siden) @ gæst

Nu, hvor jeg har læst de mange kommentarer om Køge, kan jeg kun opfordre til at se den projektbeskrivelse, der ligger på Køge Kyst's hjemmeside. Den kan ses her:
http://www.koegekyst.dk/planer-og-byggeri/udviklingsplan.aspx
Og ja, det er meningen, at overkørslerne i Køge skal fjernes, da vejdirektoratet mener, at de er lukket for lang tid i forbindelse med afviklingen af togtrafikken. Man mener også, at byen deles over i to på grund af jernbanen. Derfor skal der nu laves en firesporet vej fra Værftsvej under godsterrænet, der virkelig kan bringe trafikken ind til bymidten...
Desuden vil man flytte Værftsvej tilbage til den gamle placering langs Junckers hegn, hvor den lå 'i gamle dage'. Derved bliver et større sammenhængende areal ledigt, som sammen med arealerne ind mod banen kan danne en bedre helhed for eventuelt byggeri.
Een af de ting, jeg altid har syntes om ved Køge, er, at byen, til trods for, at den er blevet en større oplandskøbstad til København, indtil nu har formået at bibeholde det landsbypræg, som jeg ved, at mange mennesker sætter pris på. Men det vil altså være slut, hvis Køge Kyst får gennemført deres projekt. Og hvad værre er: det, der ser fint ud på papiret, behøver ikke at fungere i virkeligheden.
Samtidig vil der ikke mere være plads til en jernbaneklub, der gennem de sidste 40 år har været med til at sætte Køge på landkortet for de kanp 200.000 passagerer, vi har kørt med.
Det bringer mig så videre til overtvejelserne om, hvor vi skal flytte hen.
Desværre er jeg sikker på, at stationer som Næstved og Vordingborg med de store godsarealer, der er, vil blive fyldt op med alskens spormateriel og andre maskiner, når nu Fehmarn-byggeriet kommer rigtigt i gang.
Et sted som Næstved eller Vordingborg havde ellers været ideelt.
Derfor er det endnu mere trist, at Næstved-Dalmose-Slagelse fik den karakter, som den ahr i dag. Jeg ved ikke, hvorfor man kalder det 'Fodsporet', for det er da det eneste, der mangler på den strækning. Jeg var i 4262 Hårslev i onsdags og der var ikke et øje at se (og slet ingen fødder) på det 3,3 km lange stykke, der kunne overskues fra broerne. Men politikerne fik et monument over deres regeringstid!

NielsH

Avatar

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/11 2012, 14:56 (4232 dage siden) @ NielsH

Det bringer mig så videre til overtvejelserne om, hvor vi skal flytte hen.

Et sted som Næstved eller Vordingborg havde ellers været ideelt.

Det lyder som om du måske er en del af klubben?

Hvorfor kontakter I ikke Borgmesteren i Næstved og hører om de ikke kunne være interesserede i jeres aktiviteter? I risikerer de vil tage imod jer med kyshånd - af alle de gode grunde der er nævnt tidligere?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Tolpen, 2/11 2012, 21:19 (4232 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvorfor ikke prøve lykken i Hårlev? Eller overtage en grund i STC?

/T

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Gæst, 2/11 2012, 22:07 (4232 dage siden) @ Tolpen

Ja, Hårlev vil der være oplagt hvis der er plads der. Det er jo "Østsjællands Jernbaneklub".

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Leif Jørgensen, København Ø., 2/11 2012, 23:01 (4232 dage siden) @ Gæst

Undskyld, men hvornår har I sidst været i Hårlev eller bare set på et luftfoto af stationsområdet? Selv hvis Østbanens materiel bliver klemt lidt sammen, vil der kun kunne frigives to spor med en samlet brugbar længde på ca. 300 m. ØSJK kommer til at foretage en alvorlig oprydning i deres samling, hvis der skal være plads til dem der.

Udbygningsmulighed ved stationen er heller ikke rigtig mulig, det er trods alt midt i byen, og tilkørselsvejene skal jo stadig være der.

Med venlige Hårlev-hilsner
Leif Jørgensen

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af NielsH @, 3/11 2012, 00:27 (4232 dage siden) @ Tolpen

Hårlev kunne være en mulighed, men lad os nu se, hvad Regionstog siger.
Hvad angår STC, har vi fået at vide, at den sidste jord er solgt, så der er ikke plads.

NielsH

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af NielsH @, 3/11 2012, 00:23 (4232 dage siden) @ Michael Deichmann

Jamen, jeg er skam medlem af klubben og jeg kan fortælle, at vores formand er i gang med at søge muligheder rundt omkring. Men opsigelsen er endnu så ny, at den indtil videre kun har været mundtlig. At jeg kommenterer det her i forum, er af den enkle årsag, at der ikke er grund til, at der skal svirre så mange rygter rundt. Det forplumrer bare debatten.

mvh
NielsH

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Hr. Svelle, 3/11 2012, 01:38 (4232 dage siden) @ NielsH

Hva med Godspladsen i Køge ?? Vil kommunen og køge kyst også fjerne den ? Ellers burde der være plads hvis i kunne inddrage noget af det asfalterede område der altid er tomt? Der er plads nok

Avatar

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Jens, 30 cm bag skærmen, 1/11 2012, 15:25 (4233 dage siden) @ Svend

I samme omgang kunne man måske overveje en sammenslutning med enten DSB Museumstog eller DJK i lighed med det KLK og Djurslands Jerbanemuseum gjorde? Så er materiellet da i hvert fald sikret, indtil andre faciliteter er fundet?

Med venlig hilsen
Jens

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Gæst, 2/11 2012, 12:01 (4232 dage siden) @ Jens

Ja generelt må klubberne i Danmark nok indstille sig på nye tider. Der er jo stort ikke mere materiel som man behøver/kan indsamle for fremtidig bevaring. Det er stort set fuldført.

Nu gælder det istedet om værne og istandsætte det materiel man har.

Sammenlægninger af klubber kan der sikkert komme meget positivt ud af. Der vil så ryge et par lokale "vigtig-Per´er" men det kan alle andre dem selv nok godt leve med.

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af QpoX ⌂, 3/11 2012, 08:25 (4231 dage siden) @ Schack

Man kan undre sig lidt over at Køge Kommune, vil fjerne en gratis tourist atraktion fra byen.
En atraktion der blot kræver lidt vand, el og plads for at leve...
For det er jo ikke blot togene de fjerne, det er jo også folk der skal ned og købe ind bagefter og måske ikke lige orker at lave maden selv den aften og bruger penge ude i byen istedet for.
Og hvem har ikke oplevet dem som har de små med i toget, som skal ud og have en souvernir med hjem? Samt den store IS, hotdog, whatever man plejer at købe hvert år efter man har været med toget?
Der er jo mange elementer i dette...

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af gæst, 3/11 2012, 08:44 (4231 dage siden) @ QpoX

bilister der bor i Køge kommune, oplever det måske ikke helt som turist attraktion, men jeg kan nu ikke helt se hvorfor der ikke på området kunne være plads til ØSJK men det må vel kunne diskuteres med politikere og planlæggere i kommunen.

Gæst (Sundby)

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Hr. Svelle, 3/11 2012, 16:32 (4231 dage siden) @ glade-koege

Vi må virkelig tage hatten af for Finn Buch Petersen (D), der vil gå ind i sagen!!
Køge Kommunes protjekt Køge kyst vil forandre Køge Station, Havnen og Søndre Strand totalt! Havnesporet på Søndre havn blir vel også fjernet snart, så det slut med det.
Sporene på Nordkajen er asfalteret over. De burde befries for asfalt så ØSJK også kunne køre der!

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af gæst, 3/11 2012, 17:08 (4231 dage siden) @ Hr. Svelle

Alle kræver her i landet, og i Køge er det jernbaneklub og bilisterne der kræver men hvem vil betale mere til kommunekassen??

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Morten Timm, 6/11 2012, 17:58 (4228 dage siden) @ gæst

Har man overvejet en fusion med Nordsjællands Veterantog?

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Hr. Svelle, 17/11 2012, 23:16 (4217 dage siden) @ Morten Timm

Er der noget nyt om den kedelige situation i Køge ?

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af NielsH @, 18/11 2012, 13:15 (4216 dage siden) @ Hr. Svelle

Som tidligere nævnt er vores formand i gang med at undersøge muligheder rundt omkring.
For nu at tage et spørgsmål, som Hr. Svelle stillede tidligere i tråden, er det meningen, at godspladsen skal omlægges og der har allerede været folk ude for at se, hvilke rangerspor, der kan fjernes. Efter det er det nok et minimeret område, der bliver til rådighed, så det er et spørgsmål, om der kan blive plads til ØSJK. Men vi søger stadig...
Derudover har vi fået mange yderst positive tilkendegivelser fra omegnens kommuner og der er stadig forhandlinger i gang. Problemet er, at vi har brug for et stykke regulært jord med sporforbindelse, hvis det skal nytte noget. Dvs. at arealet skal ligge i nærheden af en station af hensyn til sportilslutningen.
'Man' snakker om, at det i Køge ligner en skrotplads, men det er fordi, at på grund af arealets form og placering, kan man ikke se de tog, vi kører med: der skal man ind på godspladsen og selv om der er mange, der lige tager et vend ind om pladsen, er der endnu flere, der blot kører forbi. Og de ser altså kun de vogne, der står til renovering og det øvrige materiel, spor mv., der er gemt til senere brug.
Men som sagt, vores formand er i fuld gang med forhandlinger rundt omkring og det er glædeligt at se, at så mange er 'kommet på banen' med så positive tilkendegivelser, som tilfældet er. Og hvad der er mere vigtigt: Det virker som om, at det er ægte interesse og ikke kun tomme tilkendegivelser.

mvh

NielsH

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Svend, 18/11 2012, 17:10 (4216 dage siden) @ NielsH

Jeg vil én gang mere anbefale jer at finde et sted, hvorfra I kan komme ud at køre. Lille Syd - og dermed Køge - bliver første strækning på Sjælland med ERTMS, og derefter tror jeg at eneste mulighed bliver kørsel på en af "privatbanerne", f eks på Østbanen (og regn nok ikke med kørsel ind på Køge station).

--
Svend

Portable ERTMS

af Fysikeren, 18/11 2012, 18:06 (4216 dage siden) @ Svend

Der arbejdes vist med "portable" ERTMS til netop damp og andre veterantog. Ikke fulgt med i projektet, så kender ikke status.

Men i ERTMS er der jo togdetektering vha. akseltællere, så det store problem er vist at give kørtilladelse til toget. Dette skal vist nok gives gennem bærbare enheder; om man så samtidigt har baliseaflæsning til positionering, ved jeg ikke.

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Hr. Svelle, 18/11 2012, 23:47 (4216 dage siden) @ NielsH

Det er dejligt at høre de positive tilkendegivelser. Der er jo også en politiker i Køge byråd, der ville finde en løsning. Mht. til Junckers. Kan de ikke undvære et stykke jord ? Der er jo 2 godsspor der, kan jeg se på luftfoto. De bruger næppe dem begge?
mhv

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Arne Jørgensen. @, 26/12 2012, 18:52 (4178 dage siden) @ NielsH

Det er vel ikke nok at finde et areal med sporadgang. Problemet bliver vel snarere at finde et sted hvor der fortsat kan køres veterantog, med de restriktioner og forhindringer man allerede nu ved vil komme. Jeg tror man i de kommende år vil se sammenlægninger

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Børge Olsen @, 26/11 2013, 18:08 (3843 dage siden) @ Schack

Jeg har i dag sendt et forslag til Køge Kommune, og Dagbladet, om bevilling af et beløb til jord og skinner, til klubben.

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Frank Poulsen, 26/11 2013, 18:15 (3843 dage siden) @ Børge Olsen

Hvor tænker du at købe jorden og placere klubben og skinner?

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Svend, 26/11 2013, 19:12 (3843 dage siden) @ Børge Olsen

Jeg har i dag sendt et forslag til Køge Kommune, og Dagbladet, om bevilling af et beløb til jord og skinner, til klubben.

Det er mægtig pænt af dig. Måske skal du tage en snak både med klubben og kommunen om, hvor du mere præcist - på deres vegne - foreslår skinnerne placeret. I 2016 er det slut med de eksistrende signaler på Køge station - ERTMS har taget over - og til den tid bliver det mere end besværligt at køre rundt på Banedanmarks infrastruktur, med mindre nogen har foræret klubben mobile ETCS-/ERTMS-anlæg til deres trækkraftenheder og betalt for ind- og ombygningerne.
Det bedste for klubben vil sikkert være at flytte standplads til et sted på Østbanen.

--
Svend

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 26/11 2013, 19:33 (3843 dage siden) @ Svend

Jeg har i dag sendt et forslag til Køge Kommune, og Dagbladet, om bevilling af et beløb til jord og skinner, til klubben.


Det er mægtig pænt af dig. Måske skal du tage en snak både med klubben og kommunen om, hvor du mere præcist - på deres vegne - foreslår skinnerne placeret. I 2016 er det slut med de eksistrende signaler på Køge station - ERTMS har taget over - og til den tid bliver det mere end besværligt at køre rundt på Banedanmarks infrastruktur, med mindre nogen har foræret klubben mobile ETCS-/ERTMS-anlæg til deres trækkraftenheder og betalt for ind- og ombygningerne.
Det bedste for klubben vil sikkert være at flytte standplads til et sted på Østbanen.

Hvis man ser bort fra ERTMS problematikken, så er der da et sidespor ude ved motorvejen, som kommunen en gang har investeret i?

Kunne man ikke udbygge det, med en vognhal og nogle forgreninger?
(og noget hegn og nogle kameraer... gerne med 220v i toppen af hegnet !!!)

ERTMS vil selvfølgelig være et problem, men det er ØSJS jo ikke alene om at have.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Svend, 26/11 2013, 20:28 (3843 dage siden) @ BlackThorneDK

Hvis man ser bort fra ERTMS problematikken, så er der da et sidespor ude ved motorvejen, som kommunen en gang har investeret i?
Kunne man ikke udbygge det, med en vognhal og nogle forgreninger?

(og noget hegn og nogle kameraer... gerne med 220v i toppen af hegnet !!!)

ERTMS vil selvfølgelig være et problem, men det er ØSJS jo ikke alene om at have.

Mon kommunen vil stille areal til rådighed lige op til et transportcenter? Ud over det, er der ikke meget fornøjelse ved blot at have sit materiel holdende bag et hegn uden at have mulighed for at komme ud at køre med det.

--
Svend

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Østsjællandske jernbaneklub, 26/11 2013, 20:57 (3843 dage siden) @ Svend

Kære venner
Det er rigtig at vi er opsagt på vores areal pr oktober
2014 og ja det er da noget rigtig skidt.
Vi i bestyrelsen i Øsjk leder med lys og lygte efter et nyt areal og vi skal nok melde ud når vi har nyt i Sagen
Men derfor må folk gerne skrive til kommunen jo mere støtte jo bedre
Og tage kontakt til vores formand eller kasserer. email adresser kan findes på vores hjemmeside.
Jeg vil også gerne bede alle herinde om at støtte op om klubbens arrangementer

Af åbenstående projekter har vi gang i

Rust og plade arbejde på m32

Arbejde på stålvognenes tage

M8 gøres klar til autolakerer

Ardelten har fået nye batterier

Røveren mc 655 er under fuld renovering udskiftning af træ

Vi har købt nye hamonikaer til stålvognene så de igen kan holde tæt.

Det er ting vores relativt lille pensionisthold og frivillige laver

Så i stedet for at sidde herhjemme bag skærmen så kom da ned og hils på os

Vi bider ikke og byder jer altid velkomne

På østsjællandske jernbaneklubs vegne

Driftansvarlig
Nicolai pulkkinen
Bestyrelsesmedlem Øsjk

Køge er måske ved at vride halsen om på ØSJK

af Nicolai, 9/1 2014, 22:09 (3799 dage siden) @ L.H. Jensen

Lh Jensen

Jo det står i stampe .. Intet nyt endnu men vi kæmper

Best . Medlem øsjk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak