Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB for dyr og ineffektiv? (Generelt)

af Niels Bak, 1/11 2012, 10:59 (4201 dage siden) @ andersj

Men da du nu har slået mine indlæg fra, så kan jeg da til de øvrige skrive at jeg efter hukommelsen mener at nærbanestationerne (excl Aalborg) har omkring 2300 af- og påstigere om dagen. Hvad det er i passagertal afhænger så lidt af, hvor mange af dem, der skal til Aalborg, og hvor mange der er talt to gange, fordi de kører mellem to nærbanestationer.


Gode herr Niels Bak

Vil De være så venlig at oplyse fakta-tal i stedet for tal fra hukommelsen, tak.


Efter et kig i Vesttælling 2010 er der ca. 2500 af- og påstigere om dagen på hele nærbanen eksl. Aalborg. Det er ikke meget i forhold til at der på en del af strækningen kører 3 hhv. 2 tog i timen. Til sammenligning har Hjørring lige så mange af- og påstigere om dagen hvor der det meste af dagen kun er et tog i timen.

Nu er det jo svært at sammenligne af- og påstigertallet direkte med passagertal fra andre baner, men hvis ellers vi antager hovedparten skal til Aalborg (og altså kun er talt en gang, så må det give ca. 2000 passagerer om dagen på hverdage eller noget der ligner en halv million om året. Det mener jeg det må være nogenlunde på niveau med flere andre af de mindre lokalbaner rundt om i landet.

Hvad angår Hjørring, så er det jo et noget større bysamfund, men passagertallet understreger da blot behovet for mere trafik og samdrift, da det formentlig indeholder en god del omstigere fra Hirtshalsbanen.

Og tak i øvrigt for at gide grave - jeg havde ikke lige tiden, og mit tal var sikkert fra 2009...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak