Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC2 og IC3 sammenkobling. (Generelt)

af Niels Munch, 1/11 2012, 18:01 (4197 dage siden) @ Woodi

At privatbanernes IC2-Flexlinere fik den udformning, de fik, skyldtes bl.a. en "politisk idé" om, at Lollandsbanens IC2 i Nykøbing F kunne tilkobles DSBs IC3 og så futte med derinda'.

Som IC2- og IC3-togene er i dag, kan de kun koble mekanisk. El-systemer og ikke mindst togcumputere i den nuværende konfiguration kan ikke kommunikere.

Af mindre betydning er vel, at IC2s motorer er vandkølede Cummins NTAA 855 á 310 kW. Dette valg traf man i sin tid, hvor DSB havde dårlige erfaringer med de luktkølede Deutz-motorer i IC3.

Endelig gør IC2-materiellet god fyldest hos den nuværende ejer Regionstog og hovedaktionæren Movia, og de afgiver næppe noget togmateriel uden passende kompensation ;-).

Men en slags "Flügelverkehr" med IC2 og IC3 er da en sympatisk idé.

V.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak