Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

ERMTS og veterantog (Jernbanen i dag)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/11 2012, 21:00 (4199 dage siden)

Foranlediget af et indlæg i denne tråd har jeg siddet og googlet lidt rundt for at se hvad tankerne er mht. ERMTS og veterantog. Man har vel ikke fantasi til at forestille sig at det er slut med veterantog på de lange skinner efter 2021?

I en artikel om ERMTS på Banedanmarks hjemmeside om projektet er man inde på at man med ATC opererer med 3 hatighedsområder hvor et er til tog uden ATC. I ERMTS kan man operere med op til 9, men de skriver ikke noget om at en af de 9 er til tog uden ERMTS. Omvendt må man jo have en plan for hvad man gør med et tog hvor togudrustningen går kold ud på strækningen.
Det kan godt være det så kun må køre 40 km/t som nu, men der er jo ingen signaler at se på og bremse ned fra.

I nogle udlandske fora har jeg set omtale af transportable ERMTS enheder som jo bl.a. kunne benyttes på veterantog, herunder damp. Det lader til at en af pionerstrækningerne i UK er i Wales hvor der åbenbart har været kørt med damp. Det er så slut - i hvert fald indtil man finder en løsning.

Der er ingen der siger at hver klub med ønsker om at køre på lange skinner skal anskaffe udstyret, der sikkert er dyrt, men man kunne måske deles om det i et eller andet regi. Det er der så heldigvis nogle år til at finde ud af.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak