Tror ikke problemet i Danmark er alle de udredninger man skal lave. Jo, de koster lidt penge og tager lidt tid. Men med mindre undersøgelserne afslører noget meget afgørende (og hvor tit sker det egentlig), så har de vist ikke større betydning end at man får afgjort, hvor der skal opsættes støjskærme og den slags.
Årsagen til de lange beslutningsprocesser er vist i bund og grund politisk. Er der vilje, er der vej, og så bliver projekterne gennemført. Se hvor nemt det gik med at få besluttet elektrificering fra Køge til Næstved, det er da vist noget nær den mest smertefri beslutningsproces jeg mindes (der var knap en proces jo).
Danmark har et samfund, hvor der bruges mange penge på velfærden, hvilket naturligvis efterlader færre penge til infrastrukturen, og så bliver der mere kamp om de penge der er. Og tror ikke jeg overdriver, hvis jeg hævder, at de samlede infrastrukturønsker, som politikerne egentlig nemt kunne sige ja til, langt overstiger de midler som finansministeren har afsat til dette område. Når ønskerne kommer hurtigere end pengene, så vil det naturligt medføre en lang tid mellem ønske fremsættes til det gennemføres.
Lad os antage, at Infrastrukturfonden 100 mia. kr. blev tidoblet, så tror jeg hurtigt vi ville se en hel del elledninger over skinnerne, Storstrømsbroen uden tvivl, et par jyske motorveje og nok også en Kattegatbro osv.