Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Med 350 km/t i Kina (Generelt)

af Niekind, 28/12 2012, 10:10 (4180 dage siden)

http://ekstrabladet.dk/ferie/udland/article1890057.ece

Det lyder jo helt vanvittigt med de hastihgeder. Det må jo stille enorme krav til skinnernes præcision. Selv den mindste skævhed kan vel være fatal ved de hastigheder.

Fronten får jo nærmest IC4 til at ligne et damplokomotiv. :-)

Med 350 km/t i Kina

af KimC, 28/12 2012, 11:16 (4180 dage siden) @ Niekind

Det lyder jo helt vanvittigt med de hastihgeder. Det må jo stille enorme krav til skinnernes præcision. Selv den mindste skævhed kan vel være fatal ved de hastigheder.


ICE og TGV har været prøvekørt ved højere hastigheder, de kan mere end de får lov til i det daglige.
Når der står: Med hastigheder op til 350 km/t - betyder det ikke nødvendigvist at man kører 350 hele vejen. Kina har forandret sig meget, og de har pengene til at bygge for. I traditionel gammelkommunistisk regi havde man haft en paradestrækning hvor der kunne køres 350, og resten ville være noget hvor IC4 nemt kunne følge med.
Jeg tror heller ikke at kineserne har det samme sikkerhedsparanoia som vi oplever. Et interessant tankeeksperiment kune være at sende Trafikforstyrrelsen til Kina og lade dem foretage en "godkendelse" af banen og se hvad den kunne blive godkendt til.

Fronten får jo nærmest IC4 til at ligne et damplokomotiv. :-)

Du må ikke samenligne IC4 med noget der har tjent jernbaneen pålideligt i århundreder!
Ja, selv Breda har lavet upåklagelige damplokomotiver.

Med 350 km/t i Kina

af Niekind, 28/12 2012, 12:09 (4180 dage siden) @ KimC

Det var også kun på design jeg lavede sammenligning... :-D

Med 350 km/t i Kina

af Gjæst, 28/12 2012, 16:07 (4180 dage siden) @ KimC

Jeg tror heller ikke at kineserne har det samme sikkerhedsparanoia som vi oplever.

Nej, det har de ikke. Der er gennem de senere år foregået flere meget alvorlige ulykker som har krævet mange dræbte og sårede, men det bliver som sædvanligt dysset ned. Jeg foretrækker meget det hjemlige "sikkerhedsparanoia".

Med 350 km/t i Kina

af UTJ, 28/12 2012, 16:33 (4180 dage siden) @ Gjæst

Jeg tror heller ikke at kineserne har det samme sikkerhedsparanoia som vi oplever.


Nej, det har de ikke. Der er gennem de senere år foregået flere meget alvorlige ulykker som har krævet mange dræbte og sårede, men det bliver som sædvanligt dysset ned. Jeg foretrækker meget det hjemlige "sikkerhedsparanoia".

De har ganske meget paranoia - ogsaa hvad angaar sikkerhed. Nu er 'Gjæst' vist ude i noget som 'Gjæst' nok ikke ved meget om, men gerne har forudfattet mening om. I den henseende skal man saette ulykkesstatistikken i forhold til transportarbejdet der bliver udfoert. Sikkerhed i DK bliver i oevrigt ogsaa hurtigt et politisk anliggende.

Men er der nogle der kan sige noget kvalificeret om kinesiske signalsystemer vil det vaere interessant........

Med 350 km/t i Kina

af Christian, Aalborg, 28/12 2012, 20:24 (4180 dage siden) @ Niekind

Nu er der jo lidt forskelle på statsmagten og lovgivningen i Danmark og Kina.

Hvis man i Kina vil bygge en højhastighedsbane fra A til B - - så trækker man en streg på landkortet - og projekterer banen. Alt må vige for udviklingen. I løbet af 2-4 år har man 1000 km. ny bane :-)

I Danmark skal vi bruge lidt tid på at studere planloven, naturbeskyttelsesloven og miljøbeskyttelsesloven, for at finde en linjeføring. Indenfor alle lovpakker er der høringsfaser og ankefrister. Derefter er der teknisk og politisk behandling af sagen, og så skal pengene lige på plads.

I Danmark har man i mange år snakket om en time - to timer - tre timer, så man kan komme hurtigt mellem de store byer på hovedlinjen gennem landet - - men det bliver desværre ved snakken:-(

Med 350 km/t i Kina

af Gjæst, 28/12 2012, 21:08 (4180 dage siden) @ Christian

I Danmark har man i mange år snakket om en time - to timer - tre timer, så man kan komme hurtigt mellem de store byer på hovedlinjen gennem landet - - men det bliver desværre ved snakken:-(

Til gengæld har vi i Danmark ikke masse-tvangsforflyttelser af befolkningen fordi der skal bygges et nyt vandkraftværk eller måske en ny højhastighedsbane.

Med 350 km/t i Kina

af Christian, Aalborg, 28/12 2012, 21:19 (4180 dage siden) @ Gjæst

Meget enig kjære gjæst !!

Fornemmede bare at nogen misundte kineserne, at togene kunne kjøre hurtigt der ;-)

Nu skal der jo heldigvis ikke tvangsforflytninger og andet umenneskeligt til, for at opgradere hovednettet i Danmark - så togene kan køre Kjøbenhavn - Odense - Aarhus - Aalborg på 3 timer.

Vi mangler bare lidt politisk vilje og lidt penge - - men de bruges sikkert på Fehmern, til størst glæde for svensken !

Med det store (ikke eksisterende)fokus, som BaneDanmark og DSB har på det nordjyske pt., så er jeg desværre bange for, at der kun er en vinder - - - og det er Norwigian :-D

Avatar

Med 350 km/t i Kina OT

af T. Rithmester ⌂, Struer, 28/12 2012, 22:51 (4180 dage siden) @ Christian

Nu er der jo lidt forskelle på statsmagten og lovgivningen i Danmark og Kina.

Hvis man i Kina vil bygge en højhastighedsbane fra A til B - - så trækker man en streg på landkortet - og projekterer banen. Alt må vige for udviklingen. I løbet af 2-4 år har man 1000 km. ny bane :-)

Den holder vist ikke helt :-)
Jeg kender ikke noget til kinesiske forhold, men på tv2's hjemmeside har der i hvert fald været 2 eksempler, på folk som ikke umiddelbart lod sig flytte af udviklingen ;-)

Ældre ægtepar nægter at flytte for en motorvej

Nægter at flytte gravsted

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Med 350 km/t i Kina

af Christian, Aalborg, 28/12 2012, 23:02 (4180 dage siden) @ T. Rithmester

Den med motorvejen i Kina endte sådan: http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1875825.ece

Hvorom alting er - - så er jernbanen pt. et meget usselt alternativ for nordjyder- - - hvor udviklingen tilgodeser transittrafik for Sverige :-(

Som skrevet er jeg ikke tilhænger af den kinesiske metode - - - men den danske fordrer ikke udviklingen for jernbanen - - kun for flytrafikken.

Over de sidste 10 år har jeg været i hovedstaden omkring 100 gange i forbindelse med arbejde. I runde tal 50 gange med fly, 50 gange i bil - og 0 gange med tog - - - det er ikke et alternativ fra Aalborg med det jernbanenet, som vi har pt :-(

Med 350 km/t i Kina

af LasseG, 29/12 2012, 13:32 (4179 dage siden) @ Christian

Som skrevet er jeg ikke tilhænger af den kinesiske metode - - - men den danske fordrer ikke udviklingen for jernbanen - - kun for flytrafikken.

og ekspropriering eksistere ikke i Danmark?? Prøv at spørg den der boede der hvor amagermotorvejen/Lufthavnsbanen ligger i dag om de var tilfredse med kompensationen...

Der var også en grav på assistents kirkegård i forbindelses med metrobyggeriet som gav problemer. Der ligger ellers en helt tom grund lige på den anden side af Jagtvej...:-D

Naturligvis gør man det sikkert på forskellige måder men resultatet er, hvis man har viljen, det samme..

Bygge baner i Danmark

af Fysikeren, 29/12 2012, 13:44 (4179 dage siden) @ LasseG

Tror ikke problemet i Danmark er alle de udredninger man skal lave. Jo, de koster lidt penge og tager lidt tid. Men med mindre undersøgelserne afslører noget meget afgørende (og hvor tit sker det egentlig), så har de vist ikke større betydning end at man får afgjort, hvor der skal opsættes støjskærme og den slags.

Årsagen til de lange beslutningsprocesser er vist i bund og grund politisk. Er der vilje, er der vej, og så bliver projekterne gennemført. Se hvor nemt det gik med at få besluttet elektrificering fra Køge til Næstved, det er da vist noget nær den mest smertefri beslutningsproces jeg mindes (der var knap en proces jo).

Danmark har et samfund, hvor der bruges mange penge på velfærden, hvilket naturligvis efterlader færre penge til infrastrukturen, og så bliver der mere kamp om de penge der er. Og tror ikke jeg overdriver, hvis jeg hævder, at de samlede infrastrukturønsker, som politikerne egentlig nemt kunne sige ja til, langt overstiger de midler som finansministeren har afsat til dette område. Når ønskerne kommer hurtigere end pengene, så vil det naturligt medføre en lang tid mellem ønske fremsættes til det gennemføres.

Lad os antage, at Infrastrukturfonden 100 mia. kr. blev tidoblet, så tror jeg hurtigt vi ville se en hel del elledninger over skinnerne, Storstrømsbroen uden tvivl, et par jyske motorveje og nok også en Kattegatbro osv.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak