Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Har i prøvet det? - og så lige den her ! (Generelt)

af thomash, 29/1 2013, 23:31 (4128 dage siden) @ BlackThorneDK


1: Canon EOS 350D. Den _kan_ ikke tage mere end 2gb. Sidst jeg prøvede et 4gb kort, havde det nær kostet alle billederne fra en konfirmation. Den overskriver simpelt hen filtabellen, der ligger 'sidst' på disken, når den når de 2gb, og starter forfra.

Det lyder lidt som at dit kamera er udstyret med en ældre firmware? Prøv og undersøg om du kan opdatere til den nyeste, for jeg synes det virker underligt at dit kamera ikke kan håndtere større kort end 2GB.. Jeg har i forbindelse med dit spørgsmål googlet lidt, og har fundet flere fora hvor folk bruger både 4 og 8GB kort i deres 350D, så det bør kunne lade sig gøre.


2: Jeg plejer at køre på Raw. Desværre kan mit kamera ikke finde ud af at gemme som Raw+JPEG, men jeg ved at nummeret nyere kan. Jeg burde nok finde penge til et nyere hus, men pengene hænger som bekendt ikke på træerne :-/

Hvad skulle formålet være ved at gemme både i RAW og JPG? JPG billeder ligger bare og fylder, og du kan ved lidt efterredigering opnå et bedre resultat fra RAW billedet end JPG versionen kameraet gemmer.


3: Jeg kan ikke lige huske hvad et billede fylder i raw, men 9mb lyder rigtigt. Med det 'lille' kort, som jeg af en eller anden grund stadig gemmer, er der ikke til ret mange billeder. Jeg mener at jeg kan gemme lige godt 100 billeder, når jeg går 'ned' på JPEG.

Jeg tjekkede lige hvad mine billeder fyldte da jeg havde en 350D, og RAW billederne fylder mellem 9 og 13MB stk, og alt andet lige, er det tosset at gå på kompromis med kvaliteten - så jeg vil klart anbefale at du skyder i RAW og i højeste opløsning dit kamera kan. :)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak