Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"daddelæskedesign" mm (Generelt)

af Poul Andersen, 19/2 2013, 15:52 (4102 dage siden) @ Niels Munch

De motorvogne, du kalder "de små" (Y4-typen), blev dels anskaffet fra TGOJ, dels fra SJ.

Dem fra TGOJ havde "dansk skinnebuskobling".

Dem fra SJ havde samme type kobling som de større/nyere skinnebusser af Y6-typen, hvoraf alle blev anskaffet fra SJ.

OHJ ombyggede selv 3 TGOJ styre-/bivogne, så de kunne kobles med Y6-typen.

Kilde: Erik Forss "Svenska Motorvagnsfordon i Danmark", Svenska Motorvagnsklubben og Frank Stenvall 1988 (ISBN 91-87612-00-3).

M.v.h.
Niels

På HTJ/OHJ´s SJ materiel af Y4 og Y6-typen overførte man den elektriske del via multiplekablet, idet man på Y6-typen havde afmonteret den elektriske del af koblingen som var monteret øverst på selve koblingen.

På Vestbanen, brugte vi til gengæld altid "fuld sammenkobling". Hvis der opstod fejl i den elektriske del, blev multiplekablet monteret og toget kørte videre uden problemer.

Uanset de tidligere SJ-skinnebusser havde nogle år på bagen, var det meget mere tekniske og robuste køretøjer, end de Scandia-skinnebusser de afløste.

- Så er der hvis ikke mere at berette om sammenkobling af disse køretøjer.
Håber Gamle Ole er tilfreds.

Mvh.
Poul.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak