Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

SNB - tidl. privatbanepersonvogne (5 fotos)

af Niels Munch, 8/1 2011, 06:59 (4859 dage siden) @ Claus E. Hansen
redigeret af Niels Munch, 8/1 2011, 07:10

Kære alle,

Selv om SNB som sådan ikke blev prioriteret ind i mit sparsomme fotobudget, så jagtede jeg dog rullende materiel med relation til de sydfynske baner. Bl.a. har jeg tidligere i forum skrevet lidt om min jagt på EHP-vognkasser.

Men de sære boggievogne, jeg selv havde kørt med, stod højest på min "ønskeliste", og det lykkedes da også at få de fleste i kassen:

[image]
DSB CMMP 2412, Nyborg Havn i juli 1959 (nm).

Vognen var ved at blive rengjort til dagens trafik, formentlig til et af iltogene Ng-Svg. Vi, der skulle til Vejstrup, var i de seneste år henvist til rutebilen, der "kørte over land", idet landsdelsforbindelsen (bl.a. tog 25) kun havde forbindelse til iltoget, som ikke holdt i de små stationsbyer, herunder Vejstrup.

En eftermiddag observerede jeg netop det gennemkørende iltog mod Svendborg i Vejstrup, og dets oprangering var så spændende, at jeg på rekordtid tilbagelagde de 10 km til Svendborg på min cykel og med kameraet på nakken. Da jeg nåede frem, havde MP-vognen løbet om, klar til returløbet mod Ng:

[image]
DSB AZMP 399 i Svendborg, juli 1959 (nm).

[image]
DSB CMMP 2413 i Svendborg, juli 1959 (nm).

Den "ægte" DSB-vogn i stammen var formentlig en CQM, idet 1.kl. jo var tilgodeset i den særprægede AZMP-vogn med de dobbelte vinduer og de buede vognsider.

I Nyborg fangede jeg også ét af "familiemedlemmerne" - i et tog fra Fåborg:

[image]
DSB COMP 2796, Nyborg H. i juli 1959 (nm).

Og endelig, et pat år efter, hvor min DSB-fætter var (for-)flyttet til Århus, et gensyn med én, der havde set bedre tider:

[image]
DSB CMMP 2412, Århus G. 18.10.1961 (nm).

Kære Erik, du er velkommen til at inkorporere de fotos, du ønsker, på din hjemmeside, når blot ophavet nævnes.

PS: I sommeren 1959 var jeg godt 13 år og brugte et Agfa CLACK med 8 billeder pr. film.

Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak