Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Metronet med 44 stationer vedtaget i Folketinget" (Trafikpolitik)

af steenth, 11/2 2015, 13:09 (3374 dage siden) @ Lars Kongshøj

Ja, metro er en hel del dyrere end letbane, men efter at have prøvet letbaner i udlandet, er jeg noget skuffet. Det går simpelthen for langsomt, trods prioriteringer i lyskryds, eget tracé på dele af strækningen osv.


Har du prøvet sporvogn 26 eller letbane 51 i Amsterdam? Kører fint.

Da nogle linjer kører fint, er det ikke nødvendigvis altid den bedste løsning, hvis de erfaringer skal flyttes til København. Linje 51, hvor den første del af strækning er metro, mens det yderste del er letbane er en god ide. Men i København har vi valgt korte og førerløse tog, som gør at vi har en hyppighed, som er meget god. Letbane kræver personale i hvert tog, som gør driftsudgifterne højere..

De steder, hvor jeg synes letbane virker godt, er byer som Nantes og Strasbourg, hvor en metro vil være overkill og hvor der også er godt plads til letbane i gaderne. Strasbourg har lidt tunnel, hvor der ikke er plads, ellers er resten over jorden. I storbyer, som København, ligger de fleste letbaner i yderkanten af byen, mens de centrale dele har metro. Og det synes jeg også det er del model vi bør bruge her i København.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak