Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Rejsekort og takstkompetence (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/5 2015, 19:52 (3270 dage siden)

Det er åbenbart gået op for politikerne, at problemet ikke (kun) er Rejsekortet, men det faktum at der findes et hav af takstfastsættende myndigheder her i landet:

http://ing.dk/artikel/efter-rejsekort-fadaesen-minister-tager-magten-fra-lokale-bus-og-...

Til illustration af antallet af takstfastsættende myndigheder kan nævnes, at f.eks. ikke alle amter havde trafikselskaber. Jeg forhandlede på DSBs vegne takstsamarbejdet i midten af 1990erne med Nordjyllands Amt/Nordjyllands Trafikselskab og Aarhus Amt.

Nordjylland "forløb let". "Problemet" var, at der i Aarhus Amt ikke var etableret et trafikselskab. Det betød, at vi (DSB) i det geografiske område "Aarhus Amt" skulle forhandle takstsamarbejde med Aarhus Amt (regionale busrejser), Aarhus Sporveje, Odderbanen, Silkeborg Lokaltrafik, bybusserne i Randers og bybusserne i Skanderborg. Det gav nogle helt fantastiske udfordringer - ikke kun kontraktsforhandlingsmæssigt men også indtægtsfordelingsmæssigt for ikke at nævne det bøvl vi skulle igennem for at programmere de Scheidt & Bachmann biletautomater, som vi opstillede i de kommuner, der har bybusser (Aarhus, Silkeborg Randers og Skanderborg).

Jeg har ikke indblik i forholdene i dag. Men det er min opfattelse, at der regionalt ikke kun er fem regionale trafikselskaber, der skal forhandles med. Det er vist mere kompliceret end som så.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Rejsekort og takstkompetence - Thomas Boberg Nielsen, 14/5 2015, 19:52 [*]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak