Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad med Århus og Flensborg: IC-TD (Generelt)

af Nattogsrejsende, 4/6 2015, 01:10 (3260 dage siden) @ BoergeOf61

Et andet aspekt er, at med ICE TD-togenes bortfald i trafikken mellem Danmark og Tyskland ser det ud til, at der ikke længere vil være servering i nogen tog i Danmark (bortset fra X2000-togene til/fra Sverige, men de er så kort tid på dansk jord, at bistrovognen næppe når at have åbent her).

Hermed vil rejsende på ruterne fra Århus (og måske Aalborg) til Hamborg og fra København (evt. via Flensborg) til Hamborg være henvist til tog uden servering på strækninger af potentielt op til ca. 6 timers varighed. Hvis trafikken fra København omledes til at gå via Flensborg, bortfalder desuden muligheden for rejsende på strækningen fra Østdanmark for at købe mad og drikke ombord på færgen - og man vil givetvis ikke genindføre salgsvognen, ligesom der på 1. klasse - i modsætning til indenlands i Danmark - allerede siden sidste sommer ikke længere indgår kaffe/te og en snack.

Det vil være lang tid uden nogen servering på en strækning mellem to europæiske storbyer. Det, kombineret med rejsetidsforlængelsen, vil givetvis ikke gøre det mere attraktivt at køre med tog frem for at flyve på strækningen mellem København og Hamborg.

Er der herudover nogen der kender til, om det ville være aktuelt at køre IC3 helt til Berlin, eller om omlægning til IC3 vil betyde, at trafikken også fra København fremover stopper i Hamborg?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak