Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Har AV 256 aldrig eksisteret?

af UTJ, 19/2 2011, 16:06 (4815 dage siden) @ Peter H

Nummereringen af stålvognene i 1950'erne var lidt tilfældig og der blev omnummereret en del, for at få sammenhængende nummerserier. Det blev egentlig lidt rodet.

For at få system i galskaben skal vi til 1941, hvor nummereringen blev fastlagt. AV-vognene fik 261-272, plus de 4 AVM vogne (296-299). AU-vognene fik 251-255 og dermed var der ikke meget plads levnet til de senere så mange AV-vogne.

I 1945 fortsatte man hvor man slap med 273-284 og fortsatte i 1950 med 285-292.

Næste omgang ver 20 stk elvarme AV, men dem var der ikke plads til, så man fandt ledige pladser efter AX-vognene, som havde fået 301-308 (AV-vognene med elvarme fik 321-340).

Senere ryddede man op og først blev AX-vognene fortrængt til 391-398 og AVM-vognene blev omnummereret til 257-260.

Nu havde man plads og fortsatte med AV 293 og helt op til 312. Der var ikke plads til de sidate 15 AV og der fandt man i stedet 15 numre fra 241-255. Og AU var i mellemtiden omnummereret til noget med 161 ff.

Ganske ulogisk, men derfor er der ikke en 256. Da den sidste AV kom i 1963 havde DSB følgende serier:

15 stk 241-255 moderniseret 1950-model med styreledninger
4 stk 257-260 AVM-vognene i aluminium
12 stk 261-272 førkrigs-model
12 stk 272-284 1945-model
8 stk 285-292 1950-model
20 stk 293-312 moderniseret 1950-model, sidste 10 forberedt for styreledninger, men kun 302 fik dem
20 stk 321-340 el-varme-udgave til international trafik fra 1956/59

Alt i alt ganske mange.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak