Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Stena Scanrail

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 25/8 2015, 17:33 (3167 dage siden) @ MYMXnord

Hej

I dagens anledning får I lige et billede med på vejen, Frederikshavn 12.marts 1988.

[image]

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Avatar

Stena Scanrail

af Gert, Aalborg, 25/8 2015, 17:49 (3167 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hvad skal der ske med færgen herefter? Ophugning?

Gert

Stena Scanrail

af Morten812 ⌂, Randers, 25/8 2015, 18:07 (3167 dage siden) @ Gert

Skal vist fortsætte karrieren i Tyrkiet.

Sakset på Facebook:

SCANRAILS SISTA DAG
I dag tisdag den 25 augusti 2015 gör det 42 år gamla fartyget Stena Scanrail sin sista tur mellan Göteborg och Frederikshamn. Sedan väntar nya äventyr på Marmarasjön i Turkiet. Sjöfartsbloggen följde med Scanrail på en av de sista turerna. Där mötte vi befälhavaren Lennarth Gustafsson som blir den sista svenska kaptenen ombord, en man som dessutom går i pension tillsammans med fartyget.

til dem der er på Facebook

Video fra turen

Stena Scanrail

af steenth, 27/8 2015, 12:07 (3166 dage siden) @ Morten812

Skal vist fortsætte karrieren i Tyrkiet.

Sakset på Facebook:

SCANRAILS SISTA DAG
I dag tisdag den 25 augusti 2015 gör det 42 år gamla fartyget Stena Scanrail sin sista tur mellan Göteborg och Frederikshamn. Sedan väntar nya äventyr på Marmarasjön i Turkiet.

Marmarahavet, som det kaldes på dansk, har en jernbanefærgerute til gods imellem Tekirdağ og Derince. Skal den til den rute? Den skulle nu sejles med M/F Erdeniz, som tidligere hed Trekroner...

Stena Scanrail

af Morten812 ⌂, Randers, 28/8 2015, 10:48 (3165 dage siden) @ steenth

Skal vist fortsætte karrieren i Tyrkiet.

Sakset på Facebook:

SCANRAILS SISTA DAG
I dag tisdag den 25 augusti 2015 gör det 42 år gamla fartyget Stena Scanrail sin sista tur mellan Göteborg och Frederikshamn. Sedan väntar nya äventyr på Marmarasjön i Turkiet.


Marmarahavet, som det kaldes på dansk, har en jernbanefærgerute til gods imellem Tekirdağ og Derince. Skal den til den rute? Den skulle nu sejles med M/F Erdeniz, som tidligere hed Trekroner...


Må man næsten formode. Ex. Trekroner plejer jo at sejle på ruten mellem Zonguldak og Ereğli. Ruten mellem Tekirdağ og Derince er så vidt jeg har forstået en nødløsning, De små jernbanefærger over Bosporus i Istanbul er jo ophørt.

Nu jeg læser ikke tyrkisk så godt jeg har kunnet Google mig frem til hvorfor, men formoder det har med tunnelen under Bosporus at gøre :-)

M/F Erdeniz og Stena Scanrail har jo forskellig udformning agter og sporarrangement, så det bliver nok en udfordring men hensyn til færgeleje og klap....

Tyrikiske forbindelser - Stena Scanrail

af steenth, 28/8 2015, 11:58 (3165 dage siden) @ Morten812

Marmarahavet, som det kaldes på dansk, har en jernbanefærgerute til gods imellem Tekirdağ og Derince. Skal den til den rute? Den skulle nu sejles med M/F Erdeniz, som tidligere hed Trekroner...

Må man næsten formode. Ex. Trekroner plejer jo at sejle på ruten mellem Zonguldak og Ereğli. Ruten mellem Tekirdağ og Derince er så vidt jeg har forstået en nødløsning, De små jernbanefærger over Bosporus i Istanbul er jo ophørt.

Jep. Marmaray-forbindelsen er også åbnet i 2013... men der må kun køre godstog i den om natten. Men jeg kan en note at skal ske noget med godstog i 2015 (i år).

Nu jeg læser ikke tyrkisk så godt jeg har kunnet Google mig frem til hvorfor, men formoder det har med tunnelen under Bosporus at gøre :-)

Jep. Efter de oplysninger jeg kan finde manglede der forbindelse fra 2012 indtil færgeforbindelsen startede op.

M/F Erdeniz og Stena Scanrail har jo forskellig udformning agter og sporarrangement, så det bliver nok en udfordring men hensyn til færgeleje og klap....

Findes der standarder for udformning for moderne jernbanefærger? Det ligner hver land/selskab hvert sin udformning.

Stena Scanrail - der er blevet stille

af Per Andersen, 27/8 2015, 09:36 (3166 dage siden) @ MYMXnord

Der mangler noget!!??
Når vejr og vindforholdene var helt rigtige så kunne STENA SCANRAIL underholde hele Frederikshavn med sin karakteristiske "motordunken" ved afgang/ankomst. Der er godtnok blevet stille - ligesom der mangler noget.

Stena Scanrail - der er blevet stille

af Nordexpress, 27/8 2015, 10:27 (3166 dage siden) @ Per Andersen

Ja, så må I jo tage på en udflugt til Istanbul, kan man forstå af filmen!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak