Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Padborg - Tinglev (Generelt)

af esni, Frederikssund, 22/9 2015, 11:44 (3139 dage siden)

Denne strækning har en gang været dobbeltsporet, men det ene spor blev taget op i mellemkrigstiden, formentlig som politisk motiveret eskæftigelsesarbejde.

Har der i nyere tid været projekter om at re-etablere det andet spor?

Padborg - Tinglev

af cm, 22/9 2015, 12:40 (3139 dage siden) @ esni

Denne strækning har en gang været dobbeltsporet, men det ene spor blev taget op i mellemkrigstiden, formentlig som politisk motiveret eskæftigelsesarbejde.

Har der i nyere tid været projekter om at re-etablere det andet spor?

Fra "En returbillet til Sønderborg, tak!" af Flemming Wraae og Steen Thunberg, ISBN 87-985561-3-4, fremgår det på side 35-36:

citat:

Ved planlægningen af den østlige længdebane havde man taget højde for, at det kunne blive nødvendigt med et andet spor, således at strækningen ville blive dobbeltsporet. Det var derfor en smal sag at etablere det andet spor fra Padborg til Tinglev i 1908, da arealerne var klargjorte og strækningen nivelleret. Dette spor begyndte DSB at tage op i 1938, og arbejdet blev faktisk først afsluttet i det andet krigsår under den 2. verdenskrig. Den officielle begrundelse var, at fritrumsprofilet ikke var overholdt. I følge de danske regler for sporlægning for hovedspor, lå sporene for tæt på hinanden. Uofficielt kunne militære hensyn også have været årsaget til, at sporet blev fjernet.

citat slut

mvh
Chr

--
[image]

Padborg - Tinglev

af Niels Munch, 22/9 2015, 13:32 (3139 dage siden) @ esni
redigeret af Niels Munch, 22/9 2015, 13:48

Har der i nyere tid været projekter om at re-etablere det andet spor?


Jeg mener ikke, at sagen er kommet længere, end du vil kunne læse af disse dokumenter:

http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/spm/247/svar/1102430/1320388.pdf
http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/spm/327/svar/1116263/1340744/index.htm
http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/spm/530/svar/1133737/1365560/index.htm .

EDIT: Af https://da.wikipedia.org/wiki/Togfonden_DK fremgår iøvrigt:

"Togfonden kritiseredes for ikke i tilstrækkelig grad at tilgodese Sønderjylland, eftersom der ikke umiddelbart var lagt op til at fjerne den tilbageværende flaskehals: enkelsporsstrækningen Tinglev-Padborg. Transportministeren påpegede dog, at det med den politiske aftale 'En grøn transportpolitik' af 29. januar 2009 er besluttet, at perspektivet på sigt er en fuld udbygning til dobbeltspor på hele strækningen gennem Sønderjylland, og at der foretages en opdatering af beslutningsgrundlaget for strækningen Tinglev-Padborg."

Hilsen
Niels

Avatar

Padborg - Tinglev

af Ove Nygaard, 24/9 2015, 14:08 (3137 dage siden) @ Niels Munch

Har der i nyere tid været projekter om at re-etablere det andet spor?

EDIT: Af https://da.wikipedia.org/wiki/Togfonden_DK fremgår iøvrigt:

"Togfonden kritiseredes for ikke i tilstrækkelig grad at tilgodese Sønderjylland, eftersom der ikke umiddelbart var lagt op til at fjerne den tilbageværende flaskehals: enkelsporsstrækningen Tinglev-Padborg. Transportministeren påpegede dog, at det med den politiske aftale 'En grøn transportpolitik' af 29. januar 2009 er besluttet, at perspektivet på sigt er en fuld udbygning til dobbeltspor på hele strækningen gennem Sønderjylland, og at der foretages en opdatering af beslutningsgrundlaget for strækningen Tinglev-Padborg."

Hilsen
Niels

Kære Niels.

Din gamle ven og kollega har da også været ude med et lille hip. Se nedenstående indlæg i forum:

Ny minister klar til at udskyde Femern-beslutning (Femern projektet)

af Ove Nygaard , lørdag 22. august, 2015, 11:17 (33 dage siden) @ Erik Olsen

Nye forsinkelser: Femern-tunnelen åbner måske først om 12 år

Hej.

Så er det da godt, at "den alternative rute" via Storebælt - Padborg er blevet udbygget til 2 spor mellem Vamdrup og Vojens for nyligt.
Så mangler der lige et spor mere på "stumpen" mellem Tinglev og Padborg, hvor der "i gamle dage" var dobbeltspor, dog med reduceret sporafstand mellem de to spor, som var en af årsagerne til, at det ene spor blev pillet op.
Motorvejsbroen over jernbanen ved Padborg har plads til to spor. Det sørgede "fremsynede" folk for, da motorvejen blev bygget i 1970'erne.
Men ruten via landegrænsen skulle jo ikke gerne blive så god, at den forhindrer planerne om en Femern-forbindelse.

Bedste hilsener

Ove af Erritsø (og Padborg indtil 31.08.1989 kl. 23.59½)

Så nu må han da snart give sig, den gode transportminister:-D

Padborg - Tinglev

af Poul Andersen, 22/9 2015, 13:38 (3139 dage siden) @ esni

Denne strækning har en gang været dobbeltsporet, men det ene spor blev taget op i mellemkrigstiden, formentlig som politisk motiveret eskæftigelsesarbejde.

Har der i nyere tid været projekter om at re-etablere det andet spor?

Senest i forbindelse med vedtagelsen, arbejdet og ikke mindst indvielsen af det ekstra spor mellem Vamdrup og Vojens, er det over for politikkerne kraftigt påpeget ønsket om at få det sidste stykke mellem Tinglev og Padborg udbygget til to spor, så den sidste flaskehals på strækningen kan fjernes.
Noget der helt sikkert vil blive god brug for, når Fehmern-projektet gang på gang udskydes.

Mvh.
Poul.

Padborg - Tinglev

af esni, Frederikssund, 22/9 2015, 13:52 (3139 dage siden) @ Poul Andersen

Denne strækning har en gang været dobbeltsporet, men det ene spor blev taget op i mellemkrigstiden, formentlig som politisk motiveret eskæftigelsesarbejde.

Har der i nyere tid været projekter om at re-etablere det andet spor?


Senest i forbindelse med vedtagelsen, arbejdet og ikke mindst indvielsen af det ekstra spor mellem Vamdrup og Vojens, er det over for politikkerne kraftigt påpeget ønsket om at få det sidste stykke mellem Tinglev og Padborg udbygget til to spor, så den sidste flaskehals på strækningen kan fjernes.
Noget der helt sikkert vil blive god brug for, når Fehmern-projektet gang på gang udskydes.

Mvh.
Poul.

Hvor mange andre flaskehalse er der tilbage imellem Fredericia og Hamborg?

Padborg - Tinglev

af Niels Munch, 22/9 2015, 14:03 (3139 dage siden) @ esni

Hvor mange andre flaskehalse er der tilbage imellem Fredericia og Hamborg?


Find selv ud af det. Jeg gider ikke google for dig mere.

Padborg - Tinglev

af H N Nielsen, 22/9 2015, 16:20 (3139 dage siden) @ esni

Mellem Padborg og Tinglev har vi det sidste vigespor (Hvis det er det der en en flaskehals), I hvert fald på hovedstrækningen. Hvis der kommer ekstra spor igen mellem Padborg og Tinglev så er banen fra Sverige over Danmark og til Tyskland fuldt ud 2 sporet.

Padborg - Tinglev

af Niels Munch, 22/9 2015, 16:25 (3139 dage siden) @ H N Nielsen

Mellem Padborg og Tinglev har vi det sidste vigespor (Hvis det er det der en en flaskehals), I hvert fald på hovedstrækningen. Hvis der kommer ekstra spor igen mellem Padborg og Tinglev så er banen fra Sverige over Danmark og til Tyskland fuldt ud 2 sporet.


Godt svaret, ingen kan næppe herefter være i tvivl.

Avatar

Padborg - Tinglev

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/9 2015, 17:05 (3139 dage siden) @ esni

Så vidt jeg kan se her - ingen.

Strækningerne 1040 og 1220 er 2-sporede.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Padborg - Tinglev

af steenth, 22/9 2015, 23:05 (3138 dage siden) @ Michael Deichmann

Så vidt jeg kan se her - ingen.

Strækningerne 1040 og 1220 er 2-sporede.

Nogle af strækninger ved Hamborg er overbelastet selvom de har 2 spor. Padborg - Tinglev kræver lidt køreplanlægning...

Padborg - Tinglev

af jmp ⌂, Vejle, 23/9 2015, 09:46 (3138 dage siden) @ Michael Deichmann

Elmshorn-Altona omtales ofte som tæt på kapacitetsgrænsen. Og en mulig løsning -- forlængelse af S-banen Pinneberg-Elmshorn-Itzehoe -- udskydes hele tiden.

Jan

Padborg - Tinglev

af jmp ⌂, Vejle, 24/9 2015, 15:04 (3137 dage siden) @ Michael Deichmann

Så vidt jeg kan se her - ingen.

Strækningerne 1040 og 1220 er 2-sporede.


Faktisk er de 5,5 km Friedenweg - Flensburg enkeltsporet (strækning 1005); men da det kun er persontogene mellem Padborg og Flensburg der benytter denne stump, er det langt fra en flaskehals.

Jan

Padborg - Tinglev

af FS1954, 23/9 2015, 00:34 (3138 dage siden) @ esni

Hvordan er forholdene på broen over Kielerkanalen i Rendsborg? Er begge spor i brug nu? For ellers er der da en flaskehals her mellem Fredericia og Hamborg, skulle jeg mene.

Med venlig hilsen,

FS1954

Padborg - Tinglev

af jmp ⌂, Vejle, 23/9 2015, 09:42 (3138 dage siden) @ FS1954

Hvordan er forholdene på broen over Kielerkanalen i Rendsborg? Er begge spor i brug nu? For ellers er der da en flaskehals her mellem Fredericia og Hamborg, skulle jeg mene.

Begge spor er i brug.

Jan

Padborg - Tinglev

af ThomasTT, 3/10 2015, 16:01 (3128 dage siden) @ Poul Andersen

Denne strækning har en gang været dobbeltsporet, men det ene spor blev taget op i mellemkrigstiden, formentlig som politisk motiveret eskæftigelsesarbejde.

Har der i nyere tid været projekter om at re-etablere det andet spor?


Senest i forbindelse med vedtagelsen, arbejdet og ikke mindst indvielsen af det ekstra spor mellem Vamdrup og Vojens, er det over for politikkerne kraftigt påpeget ønsket om at få det sidste stykke mellem Tinglev og Padborg udbygget til to spor, så den sidste flaskehals på strækningen kan fjernes.
Noget der helt sikkert vil blive god brug for, når Fehmern-projektet gang på gang udskydes.

Mvh.
Poul.

hvis så fehmern bare kunne blive udskudt et par tusinde år, så man sparer den økonomiske fadæse.

ekstra spor ringsted-odense ( undt.storebælt) og en ny Lillebæltsbro, der alligevel skal bygges før eller siden, ville være både bedre og billigere.

Avatar

Padborg - Tinglev

af BoergeOf61, Randers C, 3/10 2015, 16:23 (3128 dage siden) @ ThomasTT

hvis så fehmern bare kunne blive udskudt et par tusinde år, så man sparer den økonomiske fadæse.

Det gør den næppe, men foreløbig er den udskudt til tidligst 2017.

Padborg - Tinglev

af H N Nielsen, 3/10 2015, 20:17 (3127 dage siden) @ BoergeOf61

Eller droppes, I Tyskland er man begyndt at blive Urolig, og afventer hurtigt svar, ellers er Fehmern ideen færdig. Og værst er at det bliver mere og mere dyrt.

Padborg - Tinglev

af ThomasTT, 6/10 2015, 15:33 (3125 dage siden) @ H N Nielsen

Eller droppes, I Tyskland er man begyndt at blive Urolig, og afventer hurtigt svar, ellers er Fehmern ideen færdig. Og værst er at det bliver mere og mere dyrt.

men er det realistisk, at det stadig kan stoppes? Jeg har ikke fulgt noget videre med men har indtryk af, at man er kommet for langt med projektet til, at man vil droppe det fra dansk side og så bare hellere evt tilbyde Tyskland, hvad der end skal til for at få en godkendelse.

Avatar

Femern (var: Padborg - Tinglev)

af BoergeOf61, Randers C, 6/10 2015, 15:47 (3125 dage siden) @ ThomasTT

men er det realistisk, at det stadig kan stoppes? Jeg har ikke fulgt noget videre med men har indtryk af, at man er kommet for langt med projektet til, at man vil droppe det fra dansk side og så bare hellere evt tilbyde Tyskland, hvad der end skal til for at få en godkendelse.


Jeg er meget enig men mener, der bør tages forbehold for tidshorisonten for økonomisk støtte fra EU.

Padborg - Tinglev

af Kristoffer, 6/10 2015, 16:05 (3125 dage siden) @ ThomasTT

Tja-ah...

Der er jo efterhånden ikke nogen beslutningsprocesser i Femernprojektet, der ikke er blivet udskudt. Femern-selskabet selv har også for nylig skruet ned for aktiviteterne (TV Øst). Og hvis tidsplanen i projektet fortsætter med at være styret af den tyske godkendelsesproces, så skal det nok nå at blive udskudt et par gange endnu. Det kan være, at det ender med noget, der ligner en skrinlægning til forveksling.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak