Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Langeskov åbner på søndag (Generelt)

af andersj, Aalborg, 1/10 2015, 15:49 (3130 dage siden)

Fra DSB Salgsinfo:

Kort om Langeskov Station
Start den 4. oktober
- Søndag den 4. oktober midt på dagen åbner Langeskov Station (forkortes Lv, stationsnummer 515 )
for passagertrafik
- Søndag den 4. oktober kører første tog fra Nyborg kl. 14.39, Langeskov kl. 14.48, ankomst til
Odense kl. 14.56. Første tog kører fra Odense kl. 13.48, Langeskov ankomst kl. 13.56, afgang
Langeskov 14.01, ankomst til Nyborg kl. 14.10
Den daglige trafik
- Der kører regionaltog mellem Nyborg, Langeskov og Odense en gang i timen (RV 21xx)
- Mandag-fredag standser IC 109 fra Nyborg kl. 5.16 mod Lindholm i Langeskov kl. 5.24.
Toget hedder nu IC 1609
- Alle dage standser IC 56877 fra CPH Lufthavn kl. 20.38 mod Aarhus H i Langeskov kl. 22.26.
Toget hedder nu IC 1677
- Alle dage standser IC 56879 fra CPH Lufthavn kl. 21.38 mod Aarhus H i Langeskov kl. 23.26.
Toget hedder nu IC 1679
- Alle dage standser IC 164 fra Lindholm kl. 18.08 mod CPH Lufthavn i Langeskov kl. 21.50.
Toget hedder nu IC 1666
- Alle dage standser IC 56868 fra Lindholm kl. 19.08 mod CPH Lufthavn i Langeskov kl. 22.53.
Toget hedder nu IC 1668

--
Mvh Anders

Langeskov åbner på søndag

af Lue, 2/10 2015, 19:07 (3129 dage siden) @ andersj

Den station får de ikke ret meget glæde af, når nu der skal være sporarbejde på vestfyn næste år.

Langeskov åbner på søndag ( mejet mejet OT )

af h087 ⌂, køge, 2/10 2015, 20:08 (3129 dage siden) @ Lue

:-D

man kan jo også sige at det var ganske smart at Soc tabte valget - det gjore jo at de 3 daglige pendlere (soc ) ved hjælp af venstre fik et IC lyn - gad vide hvad der så sker når HCS opdager det !!??????

:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Langeskov åbner på søndag ( mejet mejet OT )

af FS1954, 5/10 2015, 23:47 (3126 dage siden) @ h087

Der skal nok komme mere end tre daglige pendlere med tiden. Odenses centrum er nemlig de næste fem-seks år (eller længere frem i tiden?) Danmarks største hul, hvilket gør det umanérligt besværligt at komme til og fra banegården. Mange vil formodentlig køre til Langeskov og parkere dér i stedet. Det er kun halvt så langt som at køre til Nyborg, hvor mange ellers vælger at stige på toget til Sjælland.

Med venlig hilsen,

FS1954

Langeskov åbner på søndag ( mejet mejet OT )

af ThomasTT, 6/10 2015, 15:18 (3125 dage siden) @ h087

:-D

man kan jo også sige at det var ganske smart at Soc tabte valget - det gjore jo at de 3 daglige pendlere (soc ) ved hjælp af venstre fik et IC lyn - gad vide hvad der så sker når HCS opdager det !!??????

:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

mvh
henning h087

Langeskov skal nok blive til noget på sigt. Der er jo målsætninger om at fordoble passagertallene på jernbanen på 10-15 år og så kommer man ikke udenom også at overveje løsninger for bilister. Centrum i Odense eller Nyborg er ikke ligefrem ideelt til dette formål. Langeskov kan være den bedste løsning for bilister fra Odense, Svendborg og mange andre steder.

Langeskov åbner på søndag ( mejet mejet OT )

af Fysikeren, 6/10 2015, 15:30 (3125 dage siden) @ ThomasTT

:-D

man kan jo også sige at det var ganske smart at Soc tabte valget - det gjore jo at de 3 daglige pendlere (soc ) ved hjælp af venstre fik et IC lyn - gad vide hvad der så sker når HCS opdager det !!??????

:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

mvh
henning h087


Langeskov skal nok blive til noget på sigt. Der er jo målsætninger om at fordoble passagertallene på jernbanen på 10-15 år og så kommer man ikke udenom også at overveje løsninger for bilister. Centrum i Odense eller Nyborg er ikke ligefrem ideelt til dette formål. Langeskov kan være den bedste løsning for bilister fra Odense, Svendborg og mange andre steder.

Centrum i mange byer er irriterende, men Nyborg station ligger vel ikke direkte i centrum, men derimod tæt på motorvejen. Så Nyborg opfylder vel behovet for, at man nemt kan komme fra bil til tog.

Langeskov åbner på søndag ( mejet mejet OT )

af ThomasTT, 8/10 2015, 17:25 (3123 dage siden) @ Fysikeren

:-D

man kan jo også sige at det var ganske smart at Soc tabte valget - det gjore jo at de 3 daglige pendlere (soc ) ved hjælp af venstre fik et IC lyn - gad vide hvad der så sker når HCS opdager det !!??????

:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

mvh
henning h087


Langeskov skal nok blive til noget på sigt. Der er jo målsætninger om at fordoble passagertallene på jernbanen på 10-15 år og så kommer man ikke udenom også at overveje løsninger for bilister. Centrum i Odense eller Nyborg er ikke ligefrem ideelt til dette formål. Langeskov kan være den bedste løsning for bilister fra Odense, Svendborg og mange andre steder.


Centrum i mange byer er irriterende, men Nyborg station ligger vel ikke direkte i centrum, men derimod tæt på motorvejen. Så Nyborg opfylder vel behovet for, at man nemt kan komme fra bil til tog.

Det vil jeg egentlig give dig ret i. Motorvejen ligger for tæt på, til at der kan ske egentlig byudvikling, hvorfor man ligeså godt kan begrave netop denne station i parkeringspladser i takt med behovet måtte opstå.

Det svækker selvfølgelig argumentet for Langeskov, om end det måske stadig holder. Odense er trods alt meget stor

Avatar

Langeskov åbner på søndag

af kenkari ⌂, Roskilde, 2/10 2015, 20:37 (3129 dage siden) @ Lue

Den station får de ikke ret meget glæde af, når nu der skal være sporarbejde på vestfyn næste år.

Det er på Østfyn der er sporarbejde næste år. Vestfyn var i år ;-)

Langeskov åbner på søndag

af Rasmus N., 2/10 2015, 20:41 (3129 dage siden) @ Lue

Den station får de ikke ret meget glæde af, når nu der skal være sporarbejde på vestfyn næste år.


Langeskov ligger vist nok på Østfyn.

Langeskov åbner på søndag

af Lue, 3/10 2015, 08:30 (3128 dage siden) @ Rasmus N.

Ja det var vist det man kalder en tastefejl af de store :-)

Langeskov åbner på søndag

af Niels Munch, 4/10 2015, 17:28 (3127 dage siden) @ andersj

Banedanmarks pressemeddelelse af d.d.:

"Den nye station i Langeskov indviet

(04.10.2015)

I dag søndag den 4. oktober blev den nye station i Langeskov indviet, og det første tog fra Odense stoppede i Langeskov kl. 13.56 med transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt ombord."

Læs videre her: http://www.bane.dk/visNyhed.asp?artikelID=23601 - hvorfra der er links til faktaark og pressefotos.

Se desuden: http://www.tv2fyn.dk/article/532022:FOerste-tog-stopper-i-Langeskov-efter-41-aar .


M.v.h.
Niels

Langeskov åbner på søndag

af Dagens gæst, 4/10 2015, 19:58 (3127 dage siden) @ jmp

Se desuden: http://www.tv2fyn.dk/article/532022:FOerste-tog-stopper-i-Langeskov-efter-41-aar .


41 år er ukorrekt. Langeskov blev regelmæssig betjent frem til og med K76 og et enkelt morgentog standsede i K77 og K78.


Det er vel også ukorrekt, at Banedanmark konsekvent kalder den Langeskov station. Der er da tale om et trinbræt, er der ikke? I noget af materialet skrives, at den oprindelige station blev nedrykket til trinbræt - så det er altså ikke fordi man generelt ikke skelner mellem det ene og det andet.

Langeskov åbner på søndag

af Jens V, 4/10 2015, 20:04 (3127 dage siden) @ Dagens gæst

Det er vel også ukorrekt, at Banedanmark konsekvent kalder den Langeskov station. Der er da tale om et trinbræt, er der ikke? I noget af materialet skrives, at den oprindelige station blev nedrykket til trinbræt - så det er altså ikke fordi man generelt ikke skelner mellem det ene og det andet.


Mon ikke både Banedanmark og jernbanevirksomhederne aktivt har besluttet, at det, togene standser ved, er "stationer"? I togets højttaler hedder det jo også "Næste station....", uanset om det er en station eller et trinbræt.

Og dybest set er det vel også kun os nørder, det kan hidse op...? :-)

Langeskov åbner på søndag

af En gæst, 4/10 2015, 22:46 (3127 dage siden) @ Jens V

Det er vel også ukorrekt, at Banedanmark konsekvent kalder den Langeskov station. Der er da tale om et trinbræt, er der ikke? I noget af materialet skrives, at den oprindelige station blev nedrykket til trinbræt - så det er altså ikke fordi man generelt ikke skelner mellem det ene og det andet.


Mon ikke både Banedanmark og jernbanevirksomhederne aktivt har besluttet, at det, togene standser ved, er "stationer"? I togets højttaler hedder det jo også "Næste station....", uanset om det er en station eller et trinbræt.

Og dybest set er det vel også kun os nørder, det kan hidse op...? :-)

Faktisk har der - i sin tid og inden verden gik af lave - været trinbrætter/billetsalgssteder, hvor chefen havde stillingsbetegnelsen stationsforstander (nej, nej - ikke stationsmester). Lige umiddelbart kan jeg komme i tanke om Nørreport, Ordrup, Virum og Bagsværd, men der kan muligvis være flere endnu. At benævne dem trinbrætsforstander eller billetsalgsstedsforstander havde absolut været en fornærmelse overfor disse kongeligt udnævnte tjenestemænd og -damer.

Langeskov åbner på søndag

af Gæst3, 4/10 2015, 21:37 (3127 dage siden) @ Dagens gæst

Det er vel også ukorrekt, at Banedanmark konsekvent kalder den Langeskov station. Der er da tale om et trinbræt, er der ikke? I noget af materialet skrives, at den oprindelige station blev nedrykket til trinbræt - så det er altså ikke fordi man generelt ikke skelner mellem det ene og det andet.

Men ingen er dog endnu gået så vidt at kalde den for en togfølgestation - for så havde det været helt tosset (og helt forkert).
Begrebet station er almindeligt anvendt for steder - perroner - hvor togene standser og udveksler passagerer. Benævnelserne/begreberne "trinbrætter" og "togfølgestationer" er kun for de særligt indviede.

Langeskov åbner på søndag

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 4/10 2015, 23:36 (3127 dage siden) @ Gæst3

Her er så hele to ting : "Langeskov Station" og en IC.4 som pendler frem og tilbage mellem
Odense-Nyborg. Er det meningen den skal gøre det hver dag eller kun i dagens anledning ?

[image]

Langeskov 04.10.15 kl. ca. 18.10

Avatar

OT: Langeskov -> Tinglev

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/10 2015, 00:24 (3127 dage siden) @ Steen Nielsen

Her er så hele to ting : "Langeskov Station" og en IC.4 som pendler frem og tilbage mellem
Odense-Nyborg. Er det meningen den skal gøre det hver dag eller kun i dagens anledning ?

[image]

Langeskov 04.10.15 kl. ca. 18.10


I Langeskov har Banedanmark - åbenbart i modsætning til i Tinglev - sat hegn op mellem sporene fra starten.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

OT: Langeskov -> Tinglev

af fætter.guf, 6/10 2015, 10:04 (3125 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Lidt mere OT
Det er hastigheden der afgør om der skal det lave stålhegn mellem sporene, hastigheden i Tinglev er "kun" 120 km/t, i Lunderskov 180 km/t
Lille syd bliver opgraderet for tiden til 160 km/t ( sporarbejdet er i øvrigt, vanen tro forlænget ) men man beholder hastigheden på 120 km/t gennem stationerne, da alle togene jo skal standse alligevel! Dermed spares der tunneler, broer og elevatorer, skidt så med lokomotivførens arbejdsmiljø med alle de mennesker der liiiige skal over før toget
Hvorfor man så alligevel har valgt at bygge en bro i Tinglev, tja.......

Må håbe at der kommer rigelige med klager fra lokomotivførerne, så hegnet bliver sat op, og vi ikke som sædvanlig må vente på det uundgåelige, som set både i Nørre Alslev og Ringsted :-(

OT: Langeskov -> Tinglev

af Rasmus N., 6/10 2015, 10:47 (3125 dage siden) @ fætter.guf

Lidt mere OT
Det er hastigheden der afgør om der skal det lave stålhegn mellem sporene, hastigheden i Tinglev er "kun" 120 km/t, i Lunderskov 180 km/t

Hastigheden igennem Lunderskov er "kun" 160 km/t. Nu var det jo så også en sammenligning mellem Langeskov og Tinglev, som tråden handler om, ikke sandt? Med hensyn til hegn mellem sporene.

OT: Langeskov -> Tinglev

af glade-koege ⌂, køge, 6/10 2015, 12:27 (3125 dage siden) @ fætter.guf

Lille syd bliver opgraderet for tiden til 160 km/t ( sporarbejdet er i øvrigt, vanen tro forlænget ) men man beholder hastigheden på 120 km/t gennem stationerne, da alle togene jo skal standse alligevel! Dermed spares der tunneler, broer og elevatorer, skidt så med lokomotivførens arbejdsmiljø med alle de mennesker der liiiige skal over før toget
Hvorfor man så alligevel har valgt at bygge en bro i Tinglev, tja.......

-----------------
Forsinkelse skyldes der åbenbart er dukket rigtigt mange steder op med sveller som man ikke troede man skulle skifte og derved har måtte forlænge perioden..

OT: Langeskov -> Tinglev

af Frank Poulsen, 6/10 2015, 13:13 (3125 dage siden) @ fætter.guf

Lidt mere OT
Det er hastigheden der afgør om der skal det lave stålhegn mellem sporene, hastigheden i Tinglev er "kun" 120 km/t, i Lunderskov 180 km/t
Lille syd bliver opgraderet for tiden til 160 km/t ( sporarbejdet er i øvrigt, vanen tro forlænget ) men man beholder hastigheden på 120 km/t gennem stationerne, da alle togene jo skal standse alligevel! Dermed spares der tunneler, broer og elevatorer, skidt så med lokomotivførens arbejdsmiljø med alle de mennesker der liiiige skal over før toget
Hvorfor man så alligevel har valgt at bygge en bro i Tinglev, tja.......

Må håbe at der kommer rigelige med klager fra lokomotivførerne, så hegnet bliver sat op, og vi ikke som sædvanlig må vente på det uundgåelige, som set både i Nørre Alslev og Ringsted :-(

Med hensyn til alle tog skal standse, så tjoo det skal næsten alle vel, men mon ikke man kunne finde på at smide et gennemgående Hamborg tog fra Køge Nord til Næstved, i forbindelse med sporarbejder, ligeså med godstog (hvis Fehmern nogensinde kommer) osv. Nuvel ja, det er de færreste godstog der kører mere end 120, det er rigtigt. Men stadig, hvorfor ikke tage hele baduljen når man er i gang! Er så træt af at man altid laver halve løsninger i Danmark, det bliver altid dyrere på den lange bane.

OT: Langeskov -> Tinglev

af Fysikeren, 6/10 2015, 13:19 (3125 dage siden) @ Frank Poulsen

Lidt mere OT
Det er hastigheden der afgør om der skal det lave stålhegn mellem sporene, hastigheden i Tinglev er "kun" 120 km/t, i Lunderskov 180 km/t
Lille syd bliver opgraderet for tiden til 160 km/t ( sporarbejdet er i øvrigt, vanen tro forlænget ) men man beholder hastigheden på 120 km/t gennem stationerne, da alle togene jo skal standse alligevel! Dermed spares der tunneler, broer og elevatorer, skidt så med lokomotivførens arbejdsmiljø med alle de mennesker der liiiige skal over før toget
Hvorfor man så alligevel har valgt at bygge en bro i Tinglev, tja.......

Må håbe at der kommer rigelige med klager fra lokomotivførerne, så hegnet bliver sat op, og vi ikke som sædvanlig må vente på det uundgåelige, som set både i Nørre Alslev og Ringsted :-(


Med hensyn til alle tog skal standse, så tjoo det skal næsten alle vel, men mon ikke man kunne finde på at smide et gennemgående Hamborg tog fra Køge Nord til Næstved, i forbindelse med sporarbejder, ligeså med godstog (hvis Fehmern nogensinde kommer) osv. Nuvel ja, det er de færreste godstog der kører mere end 120, det er rigtigt. Men stadig, hvorfor ikke tage hele baduljen når man er i gang! Er så træt af at man altid laver halve løsninger i Danmark, det bliver altid dyrere på den lange bane.

Udover manglende hegn mellem perronerne, så vil der jo stadig være overkørsler på banen, hvilket vel også begrænser hastigheden? Dertil et antal perronovergange. Ved en senere udbygning kunne man så nedlægge alle overgange, opsætte hegn og gangbroer, men det koster jo alt sammen.

OT: Langeskov -> Tinglev

af Niels Bak, 7/10 2015, 00:15 (3125 dage siden) @ fætter.guf

Hvorfor man så alligevel har valgt at bygge en bro i Tinglev, tja.......

Det er helt et gæt, men mon ikke det skyldes den ret intensive trafik med gennemkørende godstog. Det har man under normale forhold ikke på Lille Syd.

OT: Langeskov -> Tinglev

af Jens V, 7/10 2015, 08:44 (3124 dage siden) @ Niels Bak

Hvorfor man så alligevel har valgt at bygge en bro i Tinglev, tja.......

Det er helt et gæt, men mon ikke det skyldes den ret intensive trafik med gennemkørende godstog. Det har man under normale forhold ikke på Lille Syd.


Det er jo tit "sjovere" at gætte på noget end at fremlægge fakta - og det giver som regel anledning til en lang - men ukvalificeret - diskussion.

Mindre sjovt er det at gøre sig umage med at finde de korrekte oplysninger. Her hos Banedanmark findes der faktisk en lang række "værker", som gør gætteri overflødigt. :-)

I "SODB Anlægsbestemmelser" er der f.eks. et punkt 5.11., der omhandler (etablering af) perronovergange og varslingsanlæg.

Fra websiden:

SODB er forkortelsen for Banedanmarks samling af regler for betjening, trafikal funktion mv. af sikringsanlæg, Sikringsanlæggene Og Deres Betjening. SODB anlægsbestemmelser indeholder de trafikale og trafiksikkerhedsmæssige regler for design af sikringsanlæg. De fleste regler vedrører de udvendige anlæg, så som signaler, togdetektering og sporskifter, men en del handler også om, hvordan selve funktionaliteten skal være, f.eks. i togveje.

SODB anlægsbestemmelser har status som en norm (BN1), derfor er de i deres helhed godkendt af Trafikstyrelsen og tidligere Jernbanetilsynet.

SODB anlægsbestemmelser er karakteristisk ved, at de foruden selve reglerne også indeholder de bagvedliggende overvejelser og historiske redegørelser for reglerne. Disse kan skelnes fra selve reglerne ved den mindre skrift og den indrykkede margen.

OT: Langeskov -> Tinglev

af andersj, Aalborg, 7/10 2015, 09:15 (3124 dage siden) @ Niels Bak

Hvorfor man så alligevel har valgt at bygge en bro i Tinglev, tja.......

Det er helt et gæt, men mon ikke det skyldes den ret intensive trafik med gennemkørende godstog. Det har man under normale forhold ikke på Lille Syd.

Jeg kan ikke huske hvor jeg læste det, men den eksisterende tunnel var i så dårlig stand at det var billigere at bygge en gangbro end at renovere/erstatte tunnellen.

--
Mvh Anders

Langeskov åbner på søndag

af glade-koege ⌂, køge, 5/10 2015, 09:19 (3126 dage siden) @ Steen Nielsen

Ic4 togsættet skal vidst fast køre Nyborg - odense - ringe så vidt det er muligt.. Var den info jeg fik at vide..

Avatar

Langeskov åbner på søndag

af kenkari ⌂, Roskilde, 5/10 2015, 10:24 (3126 dage siden) @ glade-koege

Ic4 togsættet skal vidst fast køre Nyborg - odense - ringe så vidt det er muligt.. Var den info jeg fik at vide..

Det passer ikke helt. Det var planen i starten, men toget kører kun mellem Odense og Nyborg i fast rute. Det blev sagt til åbningen, og står også i køreplanen.
Så det er det samme togsæt som kører frem og tilbage.

Langeskov åbner på søndag

af glade-koege ⌂, køge, 5/10 2015, 11:23 (3126 dage siden) @ kenkari

Men ud fra K16 køre den så ringe - Nyborg.

Og da jeg ikke kommer så meget ud fra Sjælland beklager jeg.. havde kun set k16..

Langeskov åbner på søndag

af andersj, Aalborg, 5/10 2015, 12:21 (3126 dage siden) @ glade-koege

Men ud fra K16 køre den så ringe - Nyborg.

Og da jeg ikke kommer så meget ud fra Sjælland beklager jeg.. havde kun set k16..

Ja fra december kører den helt til Ringe. Men frem til december kører togene efter det mønster der står i første indlæg.

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak