DSB har 113 dobbeltdækkervogne, hvoraf de 112 er til rådighed for driften.
Vognene er lejet af tre omgange. De første to serier (DD1+DD2) ialt 67 vogne blev lejet fra Porterbrook (?) - der senere blev opkøbt af Ascendos.
I et politisk forlig fra april 2014 blev det besluttet at anvende penge reserveret til køb af nye el-togsæt (ti stk ET) til rest-lejen og køb af disse 67 vogne, efterhånden som lejeperioden udløber frem til 2017. De resterende 419,9 mio blev reserveret til køb af 12-13 nye el lokomotiver, og er jo så nu fjernet igen.
Derudover leasede DSB 45 dobbeltdækkervogne (DD3) fra Railpool.
I forbindelse med forliget om køb af nye eltogsæt (se ovenfor) fra 2012, blev der afsat penge til køb af 55 dobbeltdækkervogne. Oprindeligt forventet af være de 45 vogne fra Railpool og 10 nye vogne. Imidlertid rakte pengene ikke længere end til køb af de 45 vogne fra Railpool og så den ene "Bk-vogn" som Railpool for egen regning havde ladet bygge i slipstrømmen af de 45 til DSB. Den var derfor allerede i DSB design - omend med den blå "Railpool stribe" i den ene ende,
DSB har aldrig lejet vogne af Bombardier. Bombardier har solgt vogne til leasingselskaber, der har udlejet og senere solgt til DSB.
Med venlig hilsen
Lasse
Bombardier