Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Manglende materiel (Generelt)

af BMP, Falster, 20/12 2015, 10:36 (3053 dage siden)

Måske nogle på forummet kan svare på dette….

Jeg undrede mig over at 0748 afgangen fra Nykøbing F var aflyst hele 3 dage i træk.
Svaret har jeg så fundet på DSB’s hjemmeside. 6 forskellige regionaltog på Syd- og Nordvest banen er aflyst indtil slut januar pga. manglende materiel. Som daglig pendler er det lidt irriterende at man så vælger at aflyse ’hurtigtog’, men det er jo en helt anden snak….

Indtil før køreplanskift til K16, kørte den tilsvarende afgang 0739 uden problemer.
Den afgang blev dog fremført af MF, og er i K16 erstattet af ME.

Det giver mig spørgsmålene:
1: Er den nye K16 køreplan ude af trit med den faktiske materiel situation ?
2: Eller er der opstået et akut problem med ME lok's der er gået i stykker, som kræver længere reparations periode ?

Mvh Brian

Manglende materiel

af andersj, Aalborg, 20/12 2015, 10:40 (3053 dage siden) @ BMP

Måske nogle på forummet kan svare på dette….

Jeg undrede mig over at 0748 afgangen fra Nykøbing F var aflyst hele 3 dage i træk.
Svaret har jeg så fundet på DSB’s hjemmeside. 6 forskellige regionaltog på Syd- og Nordvest banen er aflyst indtil slut januar pga. manglende materiel. Som daglig pendler er det lidt irriterende at man så vælger at aflyse ’hurtigtog’, men det er jo en helt anden snak….

Indtil før køreplanskift til K16, kørte den tilsvarende afgang 0739 uden problemer.
Den afgang blev dog fremført af MF, og er i K16 erstattet af ME.

Det giver mig spørgsmålene:
1: Er den nye K16 køreplan ude af trit med den faktiske materiel situation ?
2: Eller er der opstået et akut problem med ME lok's der er gået i stykker, som kræver længere reparations periode ?

Mvh Brian

Der er mangel på ICE togsæt og evt. også øvrige tog da aflysningerne går ud over tog på Nordvestbanen også.

--
Mvh Anders

Manglende materiel

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 20/12 2015, 10:49 (3053 dage siden) @ andersj

Der er mangel på ICE togsæt og evt. også øvrige tog da aflysningerne går ud over tog på Nordvestbanen også.

Er der også mangel på IC4 togsæt, siden at aflysningerne også påvirker Nordvestbanen ?

Det virker desværre som om at DSB - for snart hvilken gang - ikke har styr på materielsituationen. Kun 1 uge efter man har præsenteret K16, som af DSB's allestedsnærværende Trafikinformationschef er udråbt som et af jordens vidundere, må man aflyse et ikke helt ubetydeligt antal tog - det tyder på manglende overblik over sin egen virksomhed.

DSB må have et betydelig antal IC4 togsæt som kan indsættes, når det samlede antal godkendte togsæt er omkring 77 stk., men halvdelen er måske til reparation...

Manglende materiel

af BMP, Falster, 20/12 2015, 10:50 (3053 dage siden) @ andersj

Jep - og der har DSB jo også aflyst en række ICE afgange og indsat togbusser i stedet for, og skåret ned fra 2 til 1 sæt på andre.
Men det bør vel ikke gå ud over afgange der bruger ME lok's eller andet materiel...

Brian

Manglende materiel

af Gæst1, 20/12 2015, 14:07 (3052 dage siden) @ BMP

Rygterne beretter om tre ting på samme tid:

ME: hjulkrympning ifm bogierevision (som DSB selv udfører) er sket forkert, så hjulene "sidder løst på akslerne" og dermed kan give en "fleksibel sporvidde". En del ME er derfor grounded indtil der kommer styr på det igen.

MF: flere togsæt har brændt aksellejerne af. Dette kan udvikle sig til et generelt problem, hvis ikke hovedårsagen bliver fundet.(for billig leverandør, fejlmontering eller blot slitage)

MG: der er uoverensstemmelse mellem virkeligheden og Powerpoint præsentationerne for tallene for MDBF og antal togsæt i drift. Tilsyneladende vælger IC4 togene ganske autonomt, at lade være med at fungere bedre, på trods af, at det er hele ideen med toget...

Reelt er kun de to første bullets overraskende, og grund til aflysningerne (altså udover at ICE flåden falder hurtigere end man havde håbet på - men nok forventet)

Manglende materiel

af BMP, Falster, 21/12 2015, 14:06 (3051 dage siden) @ Gæst1

OK - tak for 'indsigt' :-)

Mvh Brian.

Manglende materiel

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 3/2 2016, 19:50 (3007 dage siden) @ Gæst1

Rygterne beretter om tre ting på samme tid:

ME: hjulkrympning ifm bogierevision (som DSB selv udfører) er sket forkert, så hjulene "sidder løst på akslerne" og dermed kan give en "fleksibel sporvidde". En del ME er derfor grounded indtil der kommer styr på det igen.

Så ramte historien med DSB uheldige bogierevision dagspressen. DSBs 'uheld' medføre bl.a. at 5 myldretidstog er aflyste og 7-8 ME-lokomotiver holder på værksted med defekte bogier.

http://www.b.dk/nationalt/nedbrudte-lokomotiver-rammer-sjaellands-pendlere

Endnu mangler K16 af blive den succes som DSB udråbte den til, i sin egen propaganda.

Manglende materiel

af Bruger4711, 8/2 2016, 03:50 (3003 dage siden) @ Henrik Hansen

Endnu mangler K16 af blive den succes som DSB udråbte den til, i sin egen propaganda.


Hvis de interne materielplaner ikke var så stramme og med så mange til- og afkoblinger, så ville det ikke være så slemt. Der er strammet for meget op, men den tilstand som materiel og infrastruktur er i.

Manglende materiel

af Gæst1, 8/2 2016, 08:15 (3003 dage siden) @ Bruger4711

. Der er strammet for meget op...

Problemet med ME er ellers netop, at hjulene sidder løse...

Manglende materiel

af re20000, 8/2 2016, 11:54 (3002 dage siden) @ Gæst1

. Der er strammet for meget op...


Problemet med ME er ellers netop, at hjulene sidder løse...

Jamen ellers kan de jo ikke dreje rundt...

Manglende materiel

af Niels Munch, 8/2 2016, 12:52 (3002 dage siden) @ re20000

Så Nold, lad os ikke glemme det seriøse problem, som Berlingskes artikel med sædvanlig faglig indsigt beskriver således: "Ifølge DSB skal syv-otte af de gamle lokomotiver have udskiftet deres aksler, fordi akselafstanden har ændret sig."

M.v.h.
Niels

Manglende materiel

af Gæst1, 8/2 2016, 13:11 (3002 dage siden) @ Niels Munch

oprindeligt var det omkring 12-13 ME, der fik problemet. Det er DSB selv der (i Aarhus) har forsøgt sig med bogierevisioner på MEerne. Det har de så fået gjort forkert, og hjulene kan bevæge sig på akslerne - efter sigende både rundt og fra side til side.

Efter at have brugt alle reservehjul man havde stående, er der ikke rigtig flere, og der skal derfor produceres nye hjul/aksler til de resterende. Det tager lidt tid.

miseren har derfor ikke rigtig noget at gøre med, at lokomotiverne er gamle, men handler mere om en gigantisk "smutter" på værkstedet i Aarhus.

Manglende materiel

af Niels Munch, 8/2 2016, 13:30 (3002 dage siden) @ Gæst1

Mange tak, jeg skal sende forklaringen videre til Nold, der sikkert - ligesom jeg selv - har problemer med at se, hvor akselafstanden kommer ind i billedet.

[image]

Manglende materiel

af re20000, 8/2 2016, 23:40 (3002 dage siden) @ Niels Munch

Mange tak, jeg skal sende forklaringen videre til Nold, der sikkert - ligesom jeg selv - har problemer med at se, hvor akselafstanden kommer ind i billedet.

[image]

(Fnis!)

Nold

Manglende materiel

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 8/2 2016, 14:11 (3002 dage siden) @ Gæst1

oprindeligt var det omkring 12-13 ME, der fik problemet. Det er DSB selv der (i Aarhus) har forsøgt sig med bogierevisioner på MEerne. Det har de så fået gjort forkert, og hjulene kan bevæge sig på akslerne - efter sigende både rundt og fra side til side.


Jeg synes fortsat ikke det fremgår klart hvori fejlen består.

Jeg har en fortid på Komp/v (hjul/bogier) i Ar. Hvis overmålet mellem aksler og hjul forud for samlingen er forkert, er det en grundlæggende fejl som burde have været opdaget.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak