Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals (Generelt)

af Peter W, 22/1 2016, 14:40 (3042 dage siden)

Hej

Er der nogen der ved, om det lykkedes for Hjørring Kommune at finde en partner, som vil køre godstog til/fra Hirtshals efter de strandede forhandlinger med DB.
Var der ikke noget med, at et udbud skulle være afsluttet i november 2015
mvh Peter

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals

af Peter W, 28/1 2016, 07:12 (3036 dage siden) @ MYMXnord

har godt fulgt med i den tråd.
Men i den tråd nævnes et nyt udbud også

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals

af en gæst, 28/1 2016, 11:18 (3036 dage siden) @ Peter W

har godt fulgt med i den tråd.
Men i den tråd nævnes et nyt udbud også


De bliver vel bare med at udbyde indtil der er nogen som bider på krogen ;-)

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals

af L.H. Jensen, 28/1 2016, 17:11 (3036 dage siden) @ en gæst

har godt fulgt med i den tråd.
Men i den tråd nævnes et nyt udbud også

De bliver vel bare med at udbyde indtil der er nogen som bider på krogen ;-)

Ja, eller også går det som med det lange industrispor i Vejen, at man piller hele skidtet op igen og prøver at glemme de mange mill., man (læs: skatteyderne) har spildt ...

Men tænk om man i stedet kaldte de rådgivere, som man har betalt i dyre domme, til "kammeratlig samtale"? Der er jo der, det er galt: utilstrækkelig, inkompetent og dårlig rådgivning.

Når en rådgiver i udbudsmaterialet frisk, frejdigt og ubekymret angiver, at tidsforbruget for omløb med en togstamme i Hirtshals vil være en hel time, så rejser det unægtelig tvivl om, hvorvidt man overhovedet aner noget om jernbanedrift, herunder ikke mindst den økonomiske side heraf. Men så forstår man jo omvendt godt, at det slet ikke på forhånd undersøges, om det rent faktisk er driftsteknisk muligt at afvikle trafikken på den i øvrigt til rådighed værende infrastruktur.

Det er en "om'er"!

Eller også skal man, som sagt, blot lade sagen ligge og så stille og fredeligt begynde at bruge pladsen i Hirtshals til noget andet ...

vh
LH

PS: Det er i grunden forstemmende ...
I gamle dage (men egentlig ikke for så forfærdeligt mange år siden) lod folk, der vidste noget - måske endda meget - om jernbanedrift, sig rådgive af andre, som også vidste noget - oftest meget mere - om jernbanedrift.
Nu til dags lader folk, der ikke ved et klap om jernbanedrift, men som oftest heller ikke påstår det, sig rådgive af andre, der heller ikke ved noget om jernbanedrift, bortset fra hvad de kan læse sig til i normer og regler eller trække ud af et regneark. Det skal gå galt :-(

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals

af gaest, 28/1 2016, 17:34 (3036 dage siden) @ L.H. Jensen

Men tænk om man i stedet kaldte de rådgivere, som man har betalt i dyre domme, til "kammeratlig samtale"? Der er jo der, det er galt: utilstrækkelig, inkompetent og dårlig rådgivning.

Mange rådgiver får ikke lov at rådgive, men er blot arme og ben for bygherren, der også i visse situationer jo er bundet fra politisk hold.

Når en rådgiver i udbudsmaterialet frisk, frejdigt og ubekymret angiver, at tidsforbruget for omløb med en togstamme i Hirtshals vil være en hel time, så rejser det unægtelig tvivl om, hvorvidt man overhovedet aner noget om jernbanedrift, herunder ikke mindst den økonomiske side heraf. Men så forstår man jo omvendt godt, at det slet ikke på forhånd undersøges, om det rent faktisk er driftsteknisk muligt at afvikle trafikken på den i øvrigt til rådighed værende infrastruktur.

Hvem siger, at det ikker er korrekt, at det skal tage en time, sporlayout taget i betragtning?

vh
LH

PS: Det er i grunden forstemmende ...
I gamle dage (men egentlig ikke for så forfærdeligt mange år siden) lod folk, der vidste noget - måske endda meget - om jernbanedrift, sig rådgive af andre, som også vidste noget - oftest meget mere - om jernbanedrift.
Nu til dags lader folk, der ikke ved et klap om jernbanedrift, men som oftest heller ikke påstår det, sig rådgive af andre, der heller ikke ved noget om jernbanedrift, bortset fra hvad de kan læse sig til i normer og regler eller trække ud af et regneark. Det skal gå galt :-(

Du glemte de, der så kigger alle over skulderen (asses....)

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals

af L.H. Jensen, 28/1 2016, 18:06 (3036 dage siden) @ gaest

Når en rådgiver i udbudsmaterialet frisk, frejdigt og ubekymret angiver, at tidsforbruget for omløb med en togstamme i Hirtshals vil være en hel time, så rejser det unægtelig tvivl om, hvorvidt man overhovedet aner noget om jernbanedrift, herunder ikke mindst den økonomiske side heraf. Men så forstår man jo omvendt godt, at det slet ikke på forhånd undersøges, om det rent faktisk er driftsteknisk muligt at afvikle trafikken på den i øvrigt til rådighed værende infrastruktur.


Hvem siger, at det ikker er korrekt, at det skal tage en time, sporlayout taget i betragtning?

Jeg har nok udtrykt mig uklart, undskyld:

Der er overhovedet ingen tvivl om, at det vil tage en times tid at løbe om i Hirtshals som beskrevet i udbudsmaterialet, men det er der jo ingen operatører, der i praksis kan leve med.
Rådgiveren ser bare tydeligvis slet ikke noget problem heri, og derfor rejser det berettiget tvivl om, hvorvidt de aner noget om jernbanedrift og om operatørernes udfordringer i praksis ...

/LH

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals

af Allan Støvring-Nielsen, 29/1 2016, 00:31 (3035 dage siden) @ L.H. Jensen

Jeg har nok udtrykt mig uklart, undskyld:

Der er overhovedet ingen tvivl om, at det vil tage en times tid at løbe om i Hirtshals som beskrevet i udbudsmaterialet, men det er der jo ingen operatører, der i praksis kan leve med.

Nu har Schenker jo budt ind på opgaven, såfremt de kunne få en kanal til Hirtshals i et bestemt tidsrum!!

Så sporgeometrien i Hirtshals er ikke årsagen til, at der endnu ikke kører godstog. Det er derimod toggangen iøvrigt på Hirtshalsbanen, subsidiært den manglende krydsningsmulighed..

Allan

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals

af Ove N., Gribskov kommune, 29/1 2016, 09:52 (3035 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Ja, helt utroligt at "Nordjyske Baner" ikke vil være "problemløser" i denne sag!

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals

af steenth, 29/1 2016, 10:09 (3035 dage siden) @ Ove N.

Ja, helt utroligt at "Nordjyske Baner" ikke vil være "problemløser" i denne sag!

DB Schenker løsning var at aflyse et myndigtidstog. Der mangler et krydsspor på banen, som kan gøre, man kan kører imens de kører halvtimesdrift. Og det bør man nok finde nogle penge til.

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals

af Niels Munch, 29/1 2016, 10:13 (3035 dage siden) @ steenth

DB Schenker løsning var at aflyse et myndigtidstog. Der mangler et krydsspor på banen, som kan gøre, man kan kører imens de kører halvtimesdrift. Og det bør man nok finde nogle penge til.


http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=103933 .

M.v.h.
Niels

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals

af Gæst, 29/1 2016, 12:10 (3035 dage siden) @ Niels Munch

DB Schenker løsning var at aflyse et myndigtidstog. Der mangler et krydsspor på banen, som kan gøre, man kan kører imens de kører halvtimesdrift. Og det bør man nok finde nogle penge til.

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=103933 .

Togfonden!? Er den ikke havnet i syltekrukken?
http://www.transportmagasinet.dk/article/view/235716/partier_rykker_for_handling_i_sag_...

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals

af andersj, Aalborg, 29/1 2016, 12:54 (3035 dage siden) @ Gæst

DB Schenker løsning var at aflyse et myndigtidstog. Der mangler et krydsspor på banen, som kan gøre, man kan kører imens de kører halvtimesdrift. Og det bør man nok finde nogle penge til.

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=103933 .


Togfonden!? Er den ikke havnet i syltekrukken?
http://www.transportmagasinet.dk/article/view/235716/partier_rykker_for_handling_i_sag_...

Der er projekter der er finansieret, bla. krydsningssporet mellem Vellingshøj og Vidstrup, et ekstra spor på Hirtshals station, og en forbedring på strækningen Lindholm-Hjørring. Her er dog flere muligheder i spil.

--
Mvh Anders

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals

af Ove N., Gribskov kommune, 29/1 2016, 10:19 (3035 dage siden) @ steenth

Helt rigtigt, men igen, "Nordjyske Baner" må op af stolen! Og et enkelt aflyst persontog, ak ja! Der er noget der hedder Togbus!

Avatar

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals

af Ove Nygaard, 29/1 2016, 11:47 (3035 dage siden) @ Ove N.

Helt rigtigt, men igen, "Nordjyske Baner" må op af stolen! Og et enkelt aflyst persontog, ak ja! Der er noget der hedder Togbus!

Kære Ove d Y.

Togbus er noget "en vis mand" har opfundet! Så, nej tak.

Bedste hilsener

Ove d Æ;-)

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals

af andersj, Aalborg, 29/1 2016, 13:05 (3035 dage siden) @ Ove N.

Helt rigtigt, men igen, "Nordjyske Baner" må op af stolen! Og et enkelt aflyst persontog, ak ja! Der er noget der hedder Togbus!

Man vil køre godstog 2 gange om ugen fra Ruhr området i Tyskland til Hirtshals. Nordjydske Jernbaner skal så efter din mening aflyse 10 populære afgange om ugen for at give plads til 2 godstog om ugen? Desuden skal godstoget kører pinligt rettidigt op i gennem Jylland for at nå til Hjørring til den bestemte tid og bare en lille forsinkelse på godstoget eller øvrige DSB tog betyder at godstoget må ind og vente på næste ledige kanal en time senere.
En togbus vil ikke kunne nå til Hirtshals inden næste afgang fra Hjørring, og hvis man aflyser et tog skal man bruge ressourcer på at opformere det næste for at folk kan få en siddeplads. Man skal ikke have gået længe på handelsskolen for at se hvor stor en underskudsforretning det giver for Nordjyske Jernbaner og for skatteyderne.

DB Schenker er jo ligeglade med passagertrafik for det tjener de ikke penge på, det er kun derfor at de kommer med sådan et tåbeligt forslag. Nordjyske Jernbaner varetager heldigvis passagerenes interesse.

--
Mvh Anders

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals

af L.H. Jensen, 29/1 2016, 13:41 (3035 dage siden) @ andersj

Helt rigtigt, men igen, "Nordjyske Baner" må op af stolen! Og et enkelt aflyst persontog, ak ja! Der er noget der hedder Togbus!


Man vil køre godstog 2 gange om ugen fra Ruhr området i Tyskland til Hirtshals. Nordjydske Jernbaner skal så efter din mening aflyse 10 populære afgange om ugen for at give plads til 2 godstog om ugen? Desuden skal godstoget kører pinligt rettidigt op i gennem Jylland for at nå til Hjørring til den bestemte tid og bare en lille forsinkelse på godstoget eller øvrige DSB tog betyder at godstoget må ind og vente på næste ledige kanal en time senere.
En togbus vil ikke kunne nå til Hirtshals inden næste afgang fra Hjørring, og hvis man aflyser et tog skal man bruge ressourcer på at opformere det næste for at folk kan få en siddeplads. Man skal ikke have gået længe på handelsskolen for at se hvor stor en underskudsforretning det giver for Nordjyske Jernbaner og for skatteyderne.

DB Schenker er jo ligeglade med passagertrafik for det tjener de ikke penge på, det er kun derfor at de kommer med sådan et tåbeligt forslag. Nordjyske Jernbaner varetager heldigvis passagerenes interesse.

Dette er et beundringsværdigt klart og pædagogisk indlæg, der dels "rammer hovedet på sømmet", dels vidner om stor kompetence og indsigt i virkelighedens jernbanedrift - bravo!

vh
LH

PS: Retfærdigvis skal det tilføjes, at Anders faktisk er storleverandør af indlæg af den kvalitet; hurra for det - og god weekend!

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals

af Gæst, 29/1 2016, 14:56 (3035 dage siden) @ L.H. Jensen

Desuden skal godstoget kører pinligt rettidigt op i gennem Jylland for at nå til Hjørring til den bestemte tid og bare en lille forsinkelse på godstoget eller

Her vil det være en god ide at bestille bussen således at den hurtigt kan sættes ind i en (anden) plan, når (ikke hvis) godstoget ankommer forsinket til Hjørring.

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 29/1 2016, 15:44 (3035 dage siden) @ Gæst

Desuden skal godstoget kører pinligt rettidigt op i gennem Jylland for at nå til Hjørring til den bestemte tid og bare en lille forsinkelse på godstoget eller


Her vil det være en god ide at bestille bussen således at den hurtigt kan sættes ind i en (anden) plan, når (ikke hvis) godstoget ankommer forsinket til Hjørring.


Næh, her vil det være rettidig omhu at etablere en krydsningsmulighed så godstoget kan køre på de tidspunkter som DB Schenker ønsker. Eneste problem er hvem der skal dække omkostningerne, men det er meget bedre at diskutere økonomi i fuld offentlighed end at give indtryk af at man ikke vil køre godstog.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Avatar

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals

af Ove Nygaard, 30/1 2016, 15:07 (3034 dage siden) @ L.H. Jensen

> Dette er et beundringsværdigt klart og pædagogisk indlæg, der dels "rammer hovedet på sømmet", dels vidner om stor kompetence og indsigt i virkelighedens jernbanedrift - bravo!
[quote]
vh
LH

PS: Retfærdigvis skal det tilføjes, at Anders faktisk er storleverandør af indlæg af den kvalitet; hurra for det - og god weekend![/quote]

At få en så flot bedømmelse af en virkelig ekspert i jernbanedrift - her ikke mindst godstrafik - Lars Henning Jensen af Mariager, er de færreste forundt, og jeg er enig med samme LHJ i, at Anders leverer mange saglige indlæg af høj kvalitet. Også bravo - til Anders - herfra.;-)

Også god weekend herfra.

Ove af Erritsø

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals

af Lars, 28/1 2016, 17:58 (3036 dage siden) @ L.H. Jensen

Eller også skal man, som sagt, blot lade sagen ligge og så stille og fredeligt begynde at bruge pladsen i Hirtshals til noget andet ...

som man gør i Esbjerg...

--
mvh
Lars
Esbjerg

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals

af Erik Nielsen, 28/1 2016, 18:19 (3036 dage siden) @ L.H. Jensen

Sørgeligt - men så sandt som det er sagt.:-(

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals

af Gæst, 30/1 2016, 18:26 (3034 dage siden) @ L.H. Jensen

Nu til dags lader folk, der ikke ved et klap om jernbanedrift, men som oftest heller ikke påstår det, sig rådgive af andre, der heller ikke ved noget om jernbanedrift, bortset fra hvad de kan læse sig til i normer og regler eller trække ud af et regneark. Det skal gå galt :-(

det sås tydeligt ved ibrugtagningen i Frederikshavn... hvor en person ligefrem blev bortvist...

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals

af JensenJ @, Fredericia, 30/1 2016, 18:45 (3034 dage siden) @ Gæst

det sås tydeligt ved ibrugtagningen i Frederikshavn... hvor en person ligefrem blev bortvist...


Kan nogen fortælle i korte træk hvad der er galt i Frederikshavn?

Så vidt jeg er oplyst, kræver benyttelse af spor 75/76 fortsat personale for at kunne anvendes til togkørsel.

Hvad er fejlen og hvorfor bliver det ikke rettet?

Med venlig hilsen Jens

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals

af Gæst, 30/1 2016, 19:50 (3034 dage siden) @ JensenJ

det sås tydeligt ved ibrugtagningen i Frederikshavn... hvor en person ligefrem blev bortvist...

Kan nogen fortælle i korte træk hvad der er galt i Frederikshavn?

Så vidt jeg er oplyst, kræver benyttelse af spor 75/76 fortsat personale for at kunne anvendes til togkørsel.

Hvad er fejlen og hvorfor bliver det ikke rettet?

Med venlig hilsen Jens


Det er åbenbart noget du er mere inde i end de fleste. Kan du ikke lige forklare, hvad det er du peger på som fejl, gerne med en sporplan som viser hvor de omtalte spor ligger.

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals

af JensenJ @, Fredericia, 31/1 2016, 00:10 (3034 dage siden) @ Gæst

Kan nogen fortælle i korte træk hvad der er galt i Frederikshavn?

Så vidt jeg er oplyst, kræver benyttelse af spor 75/76 fortsat personale for at kunne anvendes til togkørsel.

Hvad er fejlen og hvorfor bliver det ikke rettet?

Med venlig hilsen Jens

Det er åbenbart noget du er mere inde i end de fleste. Kan du ikke lige forklare, hvad det er du peger på som fejl, gerne med en sporplan som viser hvor de omtalte spor ligger.


Spor 75 og 76 er de lange togvejsspor for godstog. Sporene ligger ned mod havnen, og benyttes bl.a. af fiskemelstoget til og fra Skagen. Se evt. Banedanmarks TIB, strækning 25.

Når der skal foretages omløb i disse spor, møder der en Banedanmark mand op og hjælper med at dreje sporskifterne på stedet, vistnok med håndsving.

Det har stået på siden sporombygningen i Frederikshavn, og jeg tænker at det må være en dyr løsning at sende en mand ud hver gang der skal drejes et sporskifte i disse spor.

Det jeg spørger om er hvad der er galt i spor 75 og 76 og hvorfor de pågældende sporskifter i spor 75 og 76 ikke siden sporombygningen er bragt til at virke, så de kan betjenes fra kommandoposten i Frederikshavn eller fjernstyringscentralen i Aalborg?

Med venlig hilsen Jens

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals

af Gæst, 31/1 2016, 01:38 (3033 dage siden) @ JensenJ

Kan nogen fortælle i korte træk hvad der er galt i Frederikshavn?

Så vidt jeg er oplyst, kræver benyttelse af spor 75/76 fortsat personale for at kunne anvendes til togkørsel.

Hvad er fejlen og hvorfor bliver det ikke rettet?

Med venlig hilsen Jens

Det er åbenbart noget du er mere inde i end de fleste. Kan du ikke lige forklare, hvad det er du peger på som fejl, gerne med en sporplan som viser hvor de omtalte spor ligger.

Spor 75 og 76 er de lange togvejsspor for godstog. Sporene ligger ned mod havnen, og benyttes bl.a. af fiskemelstoget til og fra Skagen. Se evt. Banedanmarks TIB, strækning 25.

Når der skal foretages omløb i disse spor, møder der en Banedanmark mand op og hjælper med at dreje sporskifterne på stedet, vistnok med håndsving.

Det har stået på siden sporombygningen i Frederikshavn, og jeg tænker at det må være en dyr løsning at sende en mand ud hver gang der skal drejes et sporskifte i disse spor.

Det jeg spørger om er hvad der er galt i spor 75 og 76 og hvorfor de pågældende sporskifter i spor 75 og 76 ikke siden sporombygningen er bragt til at virke, så de kan betjenes fra kommandoposten i Frederikshavn eller fjernstyringscentralen i Aalborg?

Med venlig hilsen Jens

Tak :-)

Et kvalificeret gæt kan være, at der kun blev sat penge af til selve sporombygningen, men ikke til ændringer i det eksisterende sikringsanlæg.
Der var vist noget om, at Nordjyske Jernbaner havde et ønske om at få et spor direkte ind på stationen, således at tog fra Skagen kunne køre ind på stationen samtidig med tog fra Hjørring. Nogle politikere var vist inde over med hjælp til denne øvelse, men åbenbart ikke med hjælp nok. Man har ikke haft det store held i det nordjyske med at planere infrastruktur, således at anlæggene kan anvendes fuldt ud fra begyndelsen.

Hvad kom der ud af det nye udbud om godsterminalen Hirtshals

af 1158, 31/1 2016, 19:50 (3033 dage siden) @ JensenJ

Hvor har du den oplysning fra?

Jernbanebøger

Den Lille Blå Kat

Den Lille Blå Kat. Pris 170 kr.

Læs mere

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak