Flensburg - ny banegård! (Generelt)
Baneplaner i Flensburg:
http://www.flensburg.de/imperia/md/content/asp/flensburg/verkehr_mobilitaet/radrundum/1...
af Gæst 20, 2/2 2016, 12:22 (3006 dage siden)
Baneplaner i Flensburg:
http://www.flensburg.de/imperia/md/content/asp/flensburg/verkehr_mobilitaet/radrundum/1...
af ulca, 2/2 2016, 18:49 (3005 dage siden) @ Gæst 20
Baneplaner i Flensburg:
http://www.flensburg.de/imperia/md/content/asp/flensburg/verkehr_mobilitaet/radrundum/1...
Ganske interessant læsning.
En bemærkning skal dog lige knyttes hertil: Dokumentet omtaler en eller flere "Fernbahnhof" (fjernbanegård eller station) i nærheden af eller omkring Flensburg, som supplement til den eksisterende "Hauptbahnhof". Man ønsker tydeligvis at forbedre regionaltog strukturen i omegnen, og det bliver spændende at følge den videre udvikling.
af F.Elkjær, 2/2 2016, 22:11 (3005 dage siden) @ ulca
Meget interessant
og en vældig opgradering af jernbanen i Flensborg, hvis noget af dette bliver realiseret.
- reaktivering af banen til Niebull, herunder autotog Flensborg-Westerland
- persontrafik til ZOB ved havnen/centrum
- ny station i Flenburg Weiche
Spændende
F.Elkjær
af ulca, 3/2 2016, 05:21 (3005 dage siden) @ F.Elkjær
Meget interessant
og en vældig opgradering af jernbanen i Flensborg, hvis noget af dette bliver realiseret.- reaktivering af banen til Niebull, herunder autotog Flensborg-Westerland
- persontrafik til ZOB ved havnen/centrum
- ny station i Flenburg WeicheSpændende
F.Elkjær
Ja helt klart, med følgende muligheder:
- Ny station ved CITTI-PARK Flensburg
- Ny station ved Harrislee
- Evt et par nye spor i Padborg ved perronens sydlige ende, som endestation for nogen tyske regionaltog.
Derudover nævnes det også, at man om muligt ønsker en udvidelse af den grænseoverskridende regionaltogstrafik. Men hvordan er mulighederne herfor lige nu? Er der kapacitet på f.eks. Flensburg - Fredericia til 1 tog pr time i hver retning?
af Ove Nygaard, 3/2 2016, 08:41 (3005 dage siden) @ ulca
- Ny station ved CITTI-PARK Flensburg
- Ny station ved Harrislee
- Evt et par nye spor i Padborg ved perronens sydlige ende, som endestation for nogen tyske regionaltog.Derudover nævnes det også, at man om muligt ønsker en udvidelse af den grænseoverskridende regionaltogstrafik. Men hvordan er mulighederne herfor lige nu? Er der kapacitet på f.eks. Flensburg - Fredericia til 1 tog pr time i hver retning?
En genoplivning af det tidligere dobbeltspor mellem Padborg og Tinglev, som havde for kort afstand mellem de to spor, må også med, hvis visionerne skal blive til noget. Det ser spændende ud, men mon det bliver "i vor tid"?
Bedste hilsener
Ove af Erritsø
Padborg 01.01.1973 - 31.12.1989 kl. 23.59½
af ulca, 3/2 2016, 09:46 (3005 dage siden) @ Ove Nygaard
- Ny station ved CITTI-PARK Flensburg
- Ny station ved Harrislee
- Evt et par nye spor i Padborg ved perronens sydlige ende, som endestation for nogen tyske regionaltog.Derudover nævnes det også, at man om muligt ønsker en udvidelse af den grænseoverskridende regionaltogstrafik. Men hvordan er mulighederne herfor lige nu? Er der kapacitet på f.eks. Flensburg - Fredericia til 1 tog pr time i hver retning?
En genoplivning af det tidligere dobbeltspor mellem Padborg og Tinglev, som havde for kort afstand mellem de to spor, må også med, hvis visionerne skal blive til noget. Det ser spændende ud, men mon det bliver "i vor tid"?Bedste hilsener
Ove af Erritsø
Padborg 01.01.1973 - 31.12.1989 kl. 23.59½
Et rigtig godt spørgsmål. Jeg synes at have hørt, at man arbejder på projektering af at få gjort dobbeltsporet til Padborg færdigt; men hvornår mon politikerne vil afsætte pengene? Om ikke andet bliver der frigjort en del kapacitet når forbindelsen til Femern er klar, men det ligger efter alt at dømme 10 år ude i fremtiden, eller måske snarere 15 hvis div. tyske modstandere trækker den endelige godkendelse (som skulle være klar 2017 eller 2018) for en domstol. Måske kunne tyskerne finde på at lægge pres på den danske regering for en færdiggørelse, men umiddelbart tvivler jeg.
af jmp , Vejle, 3/2 2016, 11:22 (3005 dage siden) @ ulca
En del af planen går ud på, at fjerntog Hamburg - Danmark skal slippe for sløjfen ind omkring Flensburgs nuværende station.
Jan
af ME 1536, 3/2 2016, 13:44 (3005 dage siden) @ jmp
Hej, jeg skriver denne gang på tysk, det er nemmer for mig.
Flensburg bekommt keine neue Haltestelle in Fl-Weiche (lt.shz). Datum weiß ich leider nicht.
Das Vophaben wäre zu teuer. Der Bahnsteig müßte verlängert werden.
Angeblich steht das Bahnhofsgebäude zum Verkauf.
mvh Dieter
af Hans Werner Hansen , Bramming, DK, 6/2 2016, 20:43 (3001 dage siden) @ ME 1536
For at komme nærmere ind på emnet, skal man nok studere "Gutachten zur zukünftigen Bahnstruktur Flensburg", på dansk "Rapport om den fremtidige bane-udvikling Flensborg" , som er bestilt af Flensborg by, Regionaltrafik Schleswig Holstein (NAH.SH), Region Syddanmark og Aabenraa Kommune (se også linket til nævnte i første oplæg til Flensburg - ny banegård). Indtil videre har jeg kun fundet denne rapport, skrevet på tysk og den er ret omfangsrigt med fire mulige banegårdsvalg.
Meningen er jo at finde det bedste placeringssted for en fælles dansk/tysk grænsebanegård, hvis det kommer så vidt. Såfremt denne plan vil kunne realiseres, kommer det til at koste mange millioner og jeg vil tro, placeringen for denne personbanegård vil komme til at ligge enten i Flensburg-Weiche (Sporskifte) eller lidt nord for Weiche ved Langberger Weg (CittiPark). Meningen med denne fælles banegård er jo ikke kun at nedbringe togtiden (ca 7 min.) på strækningen Hamburg - Aarhus, men også at tilbyde brugere af toget, nord og syd for landegrænsen, hurtigere og bedre tilkørsel med bl.a. mere parkeringsplads etc., end ved de nuværende stationer i Padborg eller Flensborg.
Men der er mange spørgsmål åben endnu i henhold til en fælles dansk/tysk banegård, som suverænitetforhold (grænsekontrol), kørsel med dansk eller tysk elektrisk togmateriel pga. af de forskellige strømsystemer, som idag har deres endepunkter på Padborg st. Godt nok kan de fleste godstogs-lokomotiver bruge begge systemer, men for persontog bruges i den grænseoverskridende togtrafik dieseltogsæt, men jeg går udefra, at man i fremtiden også vil finde en hvis andel el-togsæt med tostrømsystemer, som kan indsættes f.eks. mellem Jylland - Flensborg - Hamburg eller København - Femernbælt - Hamburg.
Men lad os nu se, hvad fremtiden bringer og om man i det hele taget vil ofre mange millioner Euro/DKK i nævnte projekt, men man har lov at sige, første skridt er taget.