Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Voldsom togulykke i Bayern i morges(update)

af glade-koege ⌂, køge, 9/2 2016, 11:04 (3000 dage siden) @ Niels Munch

JVF ekstra bladet er der nu 8 dræbte bl.a den ene lokoføre mens den anden savnes.

de 2 togsæt skulle være filteret ind i hinanden og svære at komme ind i..

Voldsom togulykke i Bayern i morges

af andersj, Aalborg, 9/2 2016, 11:41 (3000 dage siden) @ Niels Munch

Strækningen er udstyret med den nyeste udgave af det tyske sikkerhedssystem PZB90 som i grove træk svarer til det danske ATC.

--
Mvh Anders

Voldsom togulykke i Bayern i morges

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 9/2 2016, 11:52 (3000 dage siden) @ andersj

Strækningen er udstyret med den nyeste udgave af det tyske sikkerhedssystem PZB90 som i grove træk svarer til det danske ATC.

Strækningen hvorpå kollisionen skete er enkeltsporet, så det er vel næsten mere interessant, at kende til hvilken sikkerhed der er, for at forhindre to tog i at befinde sig samtidig på en enkeltsporede strækning med kurs imod hinanden. I princippet kunne begge tog godt være afgået for grønt signal, hvis den bagved liggende sikkerhed er svigtet, og så hjælper hverken PZB eller ATC særlig meget.

Voldsom togulykke i Bayern i morges

af gæsten, 9/2 2016, 11:58 (3000 dage siden) @ andersj

Strækningen er udstyret med den nyeste udgave af det tyske sikkerhedssystem PZB90 som i grove træk svarer til det danske ATC.


Er du sikker? Det er jo en enkeltsporet sidebane?!

Voldsom togulykke i Bayern i morges

af steenth, 9/2 2016, 12:50 (3000 dage siden) @ gæsten

Strækningen er udstyret med den nyeste udgave af det tyske sikkerhedssystem PZB90 som i grove træk svarer til det danske ATC.

Er du sikker? Det er jo en enkeltsporet sidebane?!

Det er meddelt officielt, at der er PZB90 på strækningen. Derudover har man indført det på de strækninger, som det manglede, efter Hordorf-ulykken i 2011.

Voldsom togulykke i Bayern i morges

af glade-koege ⌂, køge, 9/2 2016, 21:51 (2999 dage siden) @ steenth

Strækningen er udstyret med den nyeste udgave af det tyske sikkerhedssystem PZB90 som i grove træk svarer til det danske ATC.

Er du sikker? Det er jo en enkeltsporet sidebane?!


Det er meddelt officielt, at der er PZB90 på strækningen. Derudover har man indført det på de strækninger, som det manglede, efter Hordorf-ulykken i 2011.

Jvf ekstra bladet skulle en person i kontrol center ha bedt toget køre forbi rødt da det var forsinket.. Dog ikke bekræftet.. :-(

Voldsom togulykke i Bayern i morges

af gæsten, 10/2 2016, 10:51 (2999 dage siden) @ glade-koege

Jvf ekstra bladet skulle en person i kontrol center ha bedt toget køre forbi rødt da det var forsinket..

Ja men så er sagen jo fuldt opklaret :-|

Voldsom togulykke i Bayern i morges

af cz, Birkerød, 10/2 2016, 16:27 (2998 dage siden) @ gæsten

Nejjj - det er den ikke. Iflg. Tagesschau's hjemmeside afviser Politiet på nuværende tidspunkt spekulationer i den retning.

Voldsom togulykke i Bayern i morges

af gæsten, 10/2 2016, 18:44 (2998 dage siden) @ cz

Nejjj - det er den ikke. Iflg. Tagesschau's hjemmeside afviser Politiet på nuværende tidspunkt spekulationer i den retning.


Undskyld, jeg skulle naturligvis - og med store bogstaver - have gjort opmærksom på, at indlægget indeholdt ironi ;-) ;-) ;-)

Voldsom togulykke i Bayern i går morges

af steenth, 10/2 2016, 16:49 (2998 dage siden) @ jmp

Jeg slog strækningen op i går lige før frokost og der var ulykken allerede nævnt på siden.

På de store wiki kan være meget hurtige til at oprette artikler. Og på den engelske udgave er artiklen om ulykken er pæn udbygget https://en.wikipedia.org/wiki/Bad_Aibling_rail_accident Og på begge sprog der del spørgsmål på diskussionssiden, som bliver afklaret.

Voldsom togulykke i Bayern i morges

af steenth, 16/2 2016, 22:48 (2992 dage siden) @ Niels Munch

http://m.bt.dk/udland/menneskelige-fejl-bag-tragedien-der-rystede-tyskland

Udførligt referat fra dagens pressekonference: http://www.merkur.de/welt/zugunglueck-bad-aibling-fahrdienstleiter-schuld-an-zugungluec... .

Jeg synes ikke jeg blev klogere af det. Men jeg har et spørgsmål: Ersatzsignal - bruges det brede end "stop og ryk frem", som vel også er et signal, som bruges ved kendte fejl.

Voldsom togulykke i Bayern i morges

af jmp ⌂, Vejle, 17/2 2016, 10:49 (2992 dage siden) @ Niels Munch

Zs1 ("Ersatzsignal") modsvarer vores indrangering/udrangering/forbirangering, altså kørsel 100% på stationsbestyrerens ansvar.

"Stop og ryk frem" giver lidt mere sikkerhed, f.eks. fastlåsning af sporskifter i togvejen, for nogen typer signaler garanti for at sporet er frit osv.

Jan

Voldsom togulykke i Bayern i morges

af Jens V, 17/2 2016, 11:01 (2992 dage siden) @ jmp

Zs1 ("Ersatzsignal") modsvarer vores indrangering/udrangering/forbirangering, altså kørsel 100% på stationsbestyrerens ansvar.


Det er vel ikke være helt korrekt? Ved dansk ind-, ud- og forbirangering skal lokomotivføreren i langt de fleste tilfælde køre på sigt efter signalet, hvorved lokomotivføreren pålægges et ansvar - og hastigheden er begrænset til maks. 40 km/t.

Hvad er hastigheden efter Ersatzsignal? Og vil det - som det tyder på - udløse et "kør-telegram" i signalbalisen?

Voldsom togulykke i Bayern i morges

af jmp ⌂, Vejle, 17/2 2016, 11:33 (2992 dage siden) @ Jens V

Du har ret -- det var en dårlig sammenligning.

Zs1 er mest lige som kørsel på S1. Der er ingen restriktioner på hastigheden (undtagen "TIB, La, særlig ..." i tysk udgave) og ja, magneten tillader kørsel.

Jan

Voldsom togulykke i Bayern i morges

af SvendD, 17/2 2016, 12:05 (2992 dage siden) @ jmp

Har jeg overset en udtalelse om at Fahrdienstleiter har anvendt Ersatzsignal? - jeg synes ikke det fremgår nogen steder, er det bare et gæt på en eller flere muligheder?
Den tyske anklagemyndighed er jo ikke specielt præcise i sine udtryk - man har indledt undersøgelse i forhold til menneskelig fejl begået af Fahrdienstleiter, det er en retslig undersøgelse/holdning - det vil være langt mere interessant fra et fagligt jernbanesikkerhedssynspunkt hvad Eisenbahnunfalluntersuchungsstelle des Bundes kommer frem til.
I DK anvender man generelt ikke "stop og ryk frem" mod enkeltspor og når jeg læser wiki'en om Ersatszignal og https://de.wikipedia.org/wiki/Zugfahrt_mit_besonderem_Auftrag er det ikke oplagt at det i Tyskland findes mod enkeltspor. Iflg. det indsatte link om Zugfahrt mit besonderen Auftrag, der også angives at gælde ved ved anvendelse af Ersatzsignal, er der begrænsninger i hastigheden

Voldsom togulykke i Bayern i morges

af SvendD, 17/2 2016, 12:42 (2992 dage siden) @ Niels Munch

Vielen dank - den havde jeg overset

Voldsom togulykke i Bayern i morges

af jmp ⌂, Vejle, 22/2 2016, 18:32 (2986 dage siden) @ Mikkel

Zs1 tillader max 40 km/t (45 med tolerancehastighed): https://de.wikipedia.org/wiki/Ersatzsignal#Betriebliche_Handlungen / http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/zs.html#zs1 .
Som nævnt tidligere kan det bedst sammenlignes med mundtlig ud-/forbi-/indrangeringstilladelse i Danmark - blot vist direkte på signalet.


Faktisk er det lidt af hvert. De 40 km/t er i tilstødende "Weichenbereich". For kørsel ind på ind station betyder det 40 km/t. For kørsel ud af en station betyder det 40 km/t indtil sidste sporskifte, derefter fuld fart. For et signal på fri bane, er det fuld fart fra signalet.

Jan

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak