Jernbanemuseet smides ud (Generelt)
Det forlyder (over "løse rygter" niveau), at DSB har planer om inddrage det meste af pladsen i Jernbanemuseets to magasinhaller i Randers til andet og eget formål.
Er der nogen, der ved noget mere konkret ?
Det forlyder (over "løse rygter" niveau), at DSB har planer om inddrage det meste af pladsen i Jernbanemuseets to magasinhaller i Randers til andet og eget formål.
Er der nogen, der ved noget mere konkret ?
af Gæst1, 11/2 2016, 06:06 (3000 dage siden) @ Jens Petersen
Det rygte er efterhånden ret gammelt. Forlyder at hallerne skal bruges til at gemme IC4. Primært for at fjerne IC4 rækkerne fra offentlighedens søgelys, da luftfugtigheden i hallerne siges at være lidt vel høj for togsæt, der ikke har virksom aircondition (der er risiko for at interiøret bliver muggent).
DSB har blandt andet de seks havarerede og afplukkede togsæt stående nede på Scandia, som man skal finde et nyt gemmested til, når DSB flytter ud derfra.
af Scharfenberg, 11/2 2016, 20:02 (3000 dage siden) @ Gæst1
Det rygte er efterhånden ret gammelt. Forlyder at hallerne skal bruges til at gemme IC4. Primært for at fjerne IC4 rækkerne fra offentlighedens søgelys, da luftfugtigheden i hallerne siges at være lidt vel høj for togsæt, der ikke har virksom aircondition (der er risiko for at interiøret bliver muggent).
DSB har blandt andet de seks havarerede og afplukkede togsæt stående nede på Scandia, som man skal finde et nyt gemmested til, når DSB flytter ud derfra.
Mht. de 6 afplukkede IC4-sæt: Er det ikke kun 5 i Danmark: MG 06, 07, 12, 13 og 14? 09 står fortabt i Libyen.
af jmp , Vejle, 12/2 2016, 10:27 (2999 dage siden) @ Scharfenberg
09 står fortabt i Libyen.
Og har aldrig været DSB's, så den tæller ikke.
Jan
af OnAir112 , 14/2 2016, 17:46 (2997 dage siden) @ jmp
Det er så en sandhed med modiffer.
Den er monteret med dansk MSR radio, dansk ATC, danske tekster osv.
Jeg mener den er så meget DSB ejendom, at Italien burde stævnes for tyveri og betale kompensation til DSB.
--
OnAir112
Paul
af jmp , Vejle, 14/2 2016, 18:49 (2997 dage siden) @ OnAir112
Jeg mener den er så meget DSB ejendom, at Italien burde stævnes for tyveri og betale kompensation til DSB.
Sludder.
Ifølge kontrakten fra 2009 skulle DSB kun betale for de togsæt, der var leveret inden udgangen af september 2013. Det lykkedes ikke med togsæt 09 og DSB har ikke betalt for det. DSB siger jo selv, at de kun har fået leveret 82 sæt. Man betaler selvfølgelig ikke for en vare, man ikke får.
Og jeg er helt sikker på, at DSB er _glade_ for, at de fik leveret et togsæt mindre.
Jan
af OnAir112 , 14/2 2016, 19:23 (2997 dage siden) @ jmp
Jeg må formode, at du er een af dem som er dybt involveret i IC4 problematikken.
Det kan jeg kun beklage.
DSB har leveret ATC, radio mm til de ulyksalige såkaldte tog og vil selvfølgelig have pengene tilbage.
Det kunne jo være at netop dette togsæt, var det ene som kunne fungere.
Men det får vi aldrig at vide.
Jeg tror ikke DSB er taknemlige for at kontrakten er brudt så mange gange.
Det uanset, hvad du mener og siger.
Men jeg må jo desværre erkende, at der er utroligt mange "eksperter" i dette forum, så hvad der er sandt og usandt, kan ikke lade sig gøre at opklare.
Nu kører noge af IC4´erne og det er da noget positivt, oveni alt det piberi og eksperteri.
Jeg overlader hermed "sagen" til de lavere magter, for de højere har nok givet op.
--
OnAir112
Paul
af gaest, 12/2 2016, 06:00 (2999 dage siden) @ Gæst1
Det rygte er efterhånden ret gammelt. Forlyder at hallerne skal bruges til at gemme IC4. Primært for at fjerne IC4 rækkerne fra offentlighedens søgelys, da luftfugtigheden i hallerne siges at være lidt vel høj for togsæt, der ikke har virksom aircondition (der er risiko for at interiøret bliver muggent).
DSB har blandt andet de seks havarerede og afplukkede togsæt stående nede på Scandia, som man skal finde et nyt gemmested til, når DSB flytter ud derfra.
Det vil naturligvis ikke kunne undgås at blive fotograferet hvis de afplukkede vgne blev plukket helt af og derpå ophugget. Det ville give dårlig omtale af succesprojektet.
På trods af at ingen rigtigt stoler på bremserne i IC4 - for hvad var konklusionen egentlig på Marslev hændelsen? - så får DSB næppe brug for så mange reserve vognkasser.
af UTJ, 12/2 2016, 08:47 (2999 dage siden) @ gaest
Det rygte er efterhånden ret gammelt. Forlyder at hallerne skal bruges til at gemme IC4. Primært for at fjerne IC4 rækkerne fra offentlighedens søgelys, da luftfugtigheden i hallerne siges at være lidt vel høj for togsæt, der ikke har virksom aircondition (der er risiko for at interiøret bliver muggent).
DSB har blandt andet de seks havarerede og afplukkede togsæt stående nede på Scandia, som man skal finde et nyt gemmested til, når DSB flytter ud derfra.
Det vil naturligvis ikke kunne undgås at blive fotograferet hvis de afplukkede vgne blev plukket helt af og derpå ophugget. Det ville give dårlig omtale af succesprojektet.
På trods af at ingen rigtigt stoler på bremserne i IC4 - for hvad var konklusionen egentlig på Marslev hændelsen? - så får DSB næppe brug for så mange reserve vognkasser.
Togsættene indgår vel i DSB's aktivmasse på lige fod med de øvrige IC4 - regnskabsmæssigt kan det blive dyrt ikke at holde det skjult at der er nogle togsæt som ikke er hele. Men mon ikke IC4-togene er for højt ansat i regnskabet i forvejen, så fokus skal selvfølgelig holdes væk fra den slags kreativitet.
af L. Krüger, 14/2 2016, 11:16 (2997 dage siden) @ gaest
På trods af at ingen rigtigt stoler på bremserne i IC4 - for hvad var konklusionen egentlig på Marslev hændelsen? - så får DSB næppe brug for så mange reserve vognkasser.
Hvem stoler ikke på bremserne? Forklar dig venligst.
--
Åbner ikke for gæster!
af Gæst 2016, 11/2 2016, 19:46 (3000 dage siden) @ Jens Petersen
Ja 5 spor ønsker DSB, luftfugtigheden er ikke et problem, men kun en opgave der kan løses.
Et andet måske pålidelig rygte er af Jernbanemusset mangler mange penge til deres projektet , bla. en hal i Odense og ansættelse af flere akademiker.
Kunne det tænkes at de vil lave et selskab hvor man kan leje de 5 diesellokomotiver ud til andre operatør for at få penge i kassen, de har jo alle ATC og med BD udsigter til ERTMS projektet som er udskudt er der jo stadig nogle år hvor der nok kan tjenes penge, såfremt de andre ikke underbyder hinanden hvilket der er en stor tendens til i øjeblikket, bare for at få noget at lave, om det er overlevelse for nogle at gøre dette tror ingen på.
Så måske de bliver sjovt igen at se tog når My 1101 kommer med et containertog for andre operatør eller er det kun en drøm.
De har jo absolut ikke godt af at stå stille.
af Peter Christensen, 11/2 2016, 20:09 (3000 dage siden) @ Gæst 2016
Øh - nu må veteranmateriel jo ikke køre kommerciel kørsel.....så udlån af loko skal vi nok ikke regne med.
Jep - GM'erne har tidligere lavet alt muligt kommercielt, men konstruktionen på regelområdet var sær. Lidt af DSBs licens og lidt af VB - men kun de dele som passede ind i den daværende ledelses kram.
Der er grunde til at JBM er lidt nede i en kulkælder nu (men dog på vej op).
af Jens, 30 cm bag skærmen, 11/2 2016, 22:27 (3000 dage siden) @ Gæst 2016
Ufo-teorier!