Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nye lokomotiver kunne vel have været her? (Generelt)

af Gæst 20, 15/2 2016, 13:36 (2995 dage siden)

Folketidende skriver:

http://folketidende.dk/Lokal-nyt/Sjaellandske-pendlere-maa-spejde-langt-efter-nye-tog/a...

men her og kunne diesellokomotiver da have hjulpet, hvis ikke socialdemokraterne havde overladt alt til DSB, men aktivt have ageret. DSB kunne have disse lok nu.

Og ja, så vil de på sigt blive overflødige, men der er jo et fint fungerende marked for brugte lokomotiver!

Nye lokomotiver kunne vel have været her?

af andersj, Aalborg, 15/2 2016, 13:58 (2995 dage siden) @ Gæst 20

Folketidende skriver:

http://folketidende.dk/Lokal-nyt/Sjaellandske-pendlere-maa-spejde-langt-efter-nye-tog/a...

men her og kunne diesellokomotiver da have hjulpet, hvis ikke socialdemokraterne havde overladt alt til DSB, men aktivt have ageret. DSB kunne have disse lok nu.

Og ja, så vil de på sigt blive overflødige, men der er jo et fint fungerende marked for brugte lokomotiver!

Den nuværende lokomotivflåde består af 39 lokomotiver (EA+ME) og dertil er der 25 dobbeltdækker togstammer. Det vil sige at der er 14 lokomotiver i reserve, heraf er 8 ud af drift med en ombygningsfejl.
Når de lokomotiver kommer tilbage i driften igen så er der ikke behov for flere lokomotiver så længe der hverken er flere vogne at køre med eller at der er elektrificeret nogle steder.

Det eneste der kan styrke materielsituationen indenfor en kort tidsfrist er flere sammenkoblede IC4.

--
Mvh Anders

Nye lokomotiver kunne vel have været her?

af glade-koege ⌂, køge, 15/2 2016, 14:15 (2995 dage siden) @ andersj

Folketidende skriver:

http://folketidende.dk/Lokal-nyt/Sjaellandske-pendlere-maa-spejde-langt-efter-nye-tog/a...

men her og kunne diesellokomotiver da have hjulpet, hvis ikke socialdemokraterne havde overladt alt til DSB, men aktivt have ageret. DSB kunne have disse lok nu.

Og ja, så vil de på sigt blive overflødige, men der er jo et fint fungerende marked for brugte lokomotiver!


Den nuværende lokomotivflåde består af 39 lokomotiver (EA+ME) og dertil er der 25 dobbeltdækker togstammer. Det vil sige at der er 14 lokomotiver i reserve, heraf er 8 ud af drift med en ombygningsfejl.
Når de lokomotiver kommer tilbage i driften igen så er der ikke behov for flere lokomotiver så længe der hverken er flere vogne at køre med eller at der er elektrificeret nogle steder.

Det eneste der kan styrke materielsituationen indenfor en kort tidsfrist er flere sammenkoblede IC4.

Holder det regnskab Anders? JVF dsb er det vidst kun 5 som er ude af drift pt af ME..

EA 3001 er vidst pænt død og bruges ikke, så er 5 EA tilbage, man har valgt kun 2 i drift pr dag.
ME 1501+1502, 1507,1510 er alle ude af regnestykket

ME 33 + 5 stk EA = 38 i alt.. og ved at pille 3 EA ud som ikke køre om dagen er vi nede på 35 stk og så pille 5 stk ud som er kaput pt giver ihverfald 30 stk og selv her har dsb problemer pt.

er det at regne helt forbi Anders ? :-)

ps: er ingen kritik eller angreb, bare simpelt spg.

Avatar

Nye lokomotiver kunne vel have været her?

af BoergeOf61, Randers C, 15/2 2016, 15:07 (2995 dage siden) @ glade-koege

ME 33 + 5 stk EA = 38 i alt.. og ved at pille 3 EA ud som ikke køre om dagen er vi nede på 35 stk og så pille 5 stk ud som er kaput pt giver ihverfald 30 stk og selv her har dsb problemer pt.

er det at regne helt forbi Anders ? :-)


Jeg forstod Anders således, at der mangler nogle passagervogne til lokomotiverne. Selv 30 lokomotiver er rigeligt, hvis der kun er 25 togstammer til dem.

Nye lokomotiver kunne vel have været her?

af Gæst 20, 15/2 2016, 15:35 (2995 dage siden) @ BoergeOf61

Aha, så DSB er måske igen ude i noget snavs, de mangler ikke lokomotiver, men vogne. Men hvorfor bliver det så ikke fortalt?

Nye lokomotiver kunne vel have været her?

af Morten Flindt Larsen, 15/2 2016, 16:50 (2995 dage siden) @ BoergeOf61
redigeret af Morten Flindt Larsen, 15/2 2016, 17:32

"Selv 30 lokomotiver er rigeligt, hvis der kun er 25 togstammer til dem."

Også når det drejer sig om ME-lokomotiver? Det er jeg ikke sikker på. De var i en årrække notorisk dårligt kørende og jeg har ikke hørt, at de skulle være blevet bedre.

Nye lokomotiver kunne vel have været her?

af Gæst 20, 15/2 2016, 17:39 (2995 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Er det symptomatisk for DSB?

Voldsomme problemer med IC4, tidligere også med IC3 og ER.

Og vi har også hørt at der har været mange Øresundstogsæt ude - så mange at svenskerne laver deres eget værksted.

Nye lokomotiver kunne vel have været her?

af andersj, Aalborg, 15/2 2016, 18:47 (2995 dage siden) @ glade-koege

Folketidende skriver:

http://folketidende.dk/Lokal-nyt/Sjaellandske-pendlere-maa-spejde-langt-efter-nye-tog/a...

men her og kunne diesellokomotiver da have hjulpet, hvis ikke socialdemokraterne havde overladt alt til DSB, men aktivt have ageret. DSB kunne have disse lok nu.

Og ja, så vil de på sigt blive overflødige, men der er jo et fint fungerende marked for brugte lokomotiver!


Den nuværende lokomotivflåde består af 39 lokomotiver (EA+ME) og dertil er der 25 dobbeltdækker togstammer. Det vil sige at der er 14 lokomotiver i reserve, heraf er 8 ud af drift med en ombygningsfejl.
Når de lokomotiver kommer tilbage i driften igen så er der ikke behov for flere lokomotiver så længe der hverken er flere vogne at køre med eller at der er elektrificeret nogle steder.

Det eneste der kan styrke materielsituationen indenfor en kort tidsfrist er flere sammenkoblede IC4.


Holder det regnskab Anders? JVF dsb er det vidst kun 5 som er ude af drift pt af ME..

EA 3001 er vidst pænt død og bruges ikke, så er 5 EA tilbage, man har valgt kun 2 i drift pr dag.
ME 1501+1502, 1507,1510 er alle ude af regnestykket

ME 33 + 5 stk EA = 38 i alt.. og ved at pille 3 EA ud som ikke køre om dagen er vi nede på 35 stk og så pille 5 stk ud som er kaput pt giver ihverfald 30 stk og selv her har dsb problemer pt.

er det at regne helt forbi Anders ? :-)

ps: er ingen kritik eller angreb, bare simpelt spg.

Jeg troede at alle EA'erne skulle renoveres, men så er der 38 lokomotiver til rådighed. Det må siges at være passende til 25 stammer inkl. driftsreserver når man også tager lokomotivernes alder i betragtning.

--
Mvh Anders

Nye lokomotiver kunne vel have været her?

af glade-koege ⌂, køge, 15/2 2016, 19:00 (2995 dage siden) @ andersj

Anders skal de også, men EA 3001 er vidst den med størst problemer og der mangler dele endnu for denne kan komme ud og køre... så lige nu ender den nok med bare at være til at fylde ;-) uden at vide mere..

Avatar

Nye lokomotiver kunne vel have været her?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/2 2016, 23:58 (2995 dage siden) @ glade-koege

Anders skal de også, men EA 3001 er vidst den med størst problemer og der mangler dele endnu for denne kan komme ud og køre... så lige nu ender den nok med bare at være til at fylde ;-) uden at vide mere..

På et tidspunkt skal den vel til JBM......

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Nye lokomotiver kunne vel have været her?

af Gæst1, 15/2 2016, 20:20 (2995 dage siden) @ andersj

Der er 113 dobbeltdækkervogne. Hvis man virkelig ville kunne een til to stammer køres uden styrevogn, og dermed 27 stammer i drift.
..ellers køb dog nogle flere vogne. DB har fået omkring 200 vogne inden for det sidste halve år, og Belgierne har bestilt op til 1300 vogne. Konceptet er nok ikke helt forkert så...

Men ja, DSB tog en række beslutninger i 2009, som eftertiden nok ikke vil rose dem for. Udover selv at bygge IC4, besluttede DSB også at annullere udbud på nye diesel lokomotiver (hvor Vosslohs Euro 3200 nok var favorit)

Nye lokomotiver kunne vel have været her?

af Gæst 20, 16/2 2016, 06:29 (2994 dage siden) @ Gæst1

Apropos artikel andet sted her, er det noget man vil kunne søge aktindsigt i?

Nye lokomotiver kunne vel have været her?

af andersj, Aalborg, 16/2 2016, 10:14 (2994 dage siden) @ Gæst 20

Apropos artikel andet sted her, er det noget man vil kunne søge aktindsigt i?

Næppe, da der nok ikke er noget at søge aktindsigt i. Hvorfor skulle DSB købe nye diesellokomotiver til levering nogenlunde samtidig med at dobbeltdækkervognene skulle tilbageleveres? Medmindre der var tale om et enkelt lokomotiv til at fremføre S1.

--
Mvh Anders

Nye lokomotiver kunne vel have været her?

af Gæst1, 16/2 2016, 10:33 (2994 dage siden) @ andersj

Apropos artikel andet sted her, er det noget man vil kunne søge aktindsigt i?


Næppe, da der nok ikke er noget at søge aktindsigt i. Hvorfor skulle DSB købe nye diesellokomotiver til levering nogenlunde samtidig med at dobbeltdækkervognene skulle tilbageleveres? Medmindre der var tale om et enkelt lokomotiv til at fremføre S1.

DSB foreslog selv at anskaffe flere DD vogne (køb) på dette tidspunkt - og gentaget helt officielt i 2011, hvis ikke jeg husker helt galt. Der var også et politisk forlig fra 2012 på køb af ti ekstra DD-vogne (samt de 45 leasede fra Railpool - det endte som bekendt med en enkelt brugt Bk vogn, der endnu ikke er kommet i drift).
Så der blev altså snakket seriøst om lok-vogne 2009-2012. Herefter gled hensyn til DSBs økonomi ind over (det meget omtalte Driftkoblingskoncept er ganske vist smart, men også en garanti for, at der ikke udbydes trafik på linier med driftskoblinger - Var det Boston Consulting, der deromkring foreslog udbud af lyntogstrafikken?). Så groft sagt er der en sammenhæng (kobling:-) ) mellem DSBs modstand mod lokomotiver og vogne som koncept og DSBs uvilje mod udlicitering...


Jernbanebøger

Kalvehavebanen på cykel

Kalvehavebanen på cykel. Pris 130 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak