Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Passagereruheld mv

af andersj, Aalborg, 15/2 2016, 22:47 (3002 dage siden) @ Rolf Berg

http://www.fyens.dk/indland/Trafikstyrelsen-om-afrevet-ben-i-togdoer-Passagerer-tager-d...

Holdningen hos Trafikstyrelsen er yderst kritisabel. "Der var også ulykker før" udtaler vicedirektør i Trafikstyrelsen Jesper Rasmussen. Forskellen på de ulykker der var før og dem der har været på det sidste er at folk er blevet livsfarligt kvæstet mod at man før blot kunne åbne dørene igen og "slippe folk fri"
Desuden burde tidligere hændelser have medført initiativer til at forbedre sikkerheden, og ikke forringe den. Sikkerhed SKAL komme før rettidighed, men desværre deler ledelsen i DSB og åbenbart også Trafikstyrelsen ikke denne holdning med lokomotivpersonalet længere.

Det er også fuldstændig vanvittigt at man har haft en instruks om INGEN visuel kontrol på Kystbanen, hverken af togfører eller lokomotivfører. Blot med visuel kontrol fra lokomotivføreren på Nørreport kunne hændelsen være undgået og i Middelfart ville det have været undgået hvis man havde togfører eller benyttet et togsæt designet til enmandsbetjening.

--
Mvh Anders

Passagereruheld mv

af Erling Pedersen, 15/2 2016, 22:59 (3002 dage siden) @ andersj

Hej Anders.

Jeg hader ordet enmandsbetjening, vi har skudt os selv i foden.
Hvad laver vi alle taler om arbejdsløshed og samtidigt sætter vi sikkerheden over styr, tilbage før togføreren i alle tog, Fjern det forbannede begreb enmandsbetjening fra ordbogen.

Sikkerheden højest og en masse togførere som skaber tryghed og kontrollerer billetter, er der ved uheld / ulykker og kan vejlede og hjælpe de rejsende, nyder deres arbejde blandt andre mennesker.

Vores spareiver (skattelettelser) kommer i første række, men de danske fagforeninger skulle for længe siden have stoppet denne galskab.

God aften
Erling .

Passagereruheld mv

af andersj, Aalborg, 15/2 2016, 23:28 (3002 dage siden) @ Erling Pedersen

Hej Anders.

Jeg hader ordet enmandsbetjening, vi har skudt os selv i foden.
Hvad laver vi alle taler om arbejdsløshed og samtidigt sætter vi sikkerheden over styr, tilbage før togføreren i alle tog, Fjern det forbannede begreb enmandsbetjening fra ordbogen.

Sikkerheden højest og en masse togførere som skaber tryghed og kontrollerer billetter, er der ved uheld / ulykker og kan vejlede og hjælpe de rejsende, nyder deres arbejde blandt andre mennesker.

Vores spareiver (skattelettelser) kommer i første række, men de danske fagforeninger skulle for længe siden have stoppet denne galskab.

God aften
Erling .

Hej Erling,

Jeg er ikke imod enmandsbetjening, men jeg er imod enmandsbetjening i tog der ikke er indrettet til enmandsbetjening. Der skal ikke være togfører i Metroen, S-tog, letbaner eller i små regionaltog. Her skaber de ikke en værdi for hverken kunder eller virksomhed der retfærdiggør deres eksistens - desværre.

--
Mvh Anders

Passagereruheld mv

af ClausAmager, 16/2 2016, 00:25 (3002 dage siden) @ andersj

http://www.fyens.dk/indland/Trafikstyrelsen-om-afrevet-ben-i-togdoer-Passagerer-tager-d...


Holdningen hos Trafikstyrelsen er yderst kritisabel. "Der var også ulykker før" udtaler vicedirektør i Trafikstyrelsen Jesper Rasmussen. Forskellen på de ulykker der var før og dem der har været på det sidste er at folk er blevet livsfarligt kvæstet mod at man før blot kunne åbne dørene igen og "slippe folk fri"
Desuden burde tidligere hændelser have medført initiativer til at forbedre sikkerheden, og ikke forringe den. Sikkerhed SKAL komme før rettidighed, men desværre deler ledelsen i DSB og åbenbart også Trafikstyrelsen ikke denne holdning med lokomotivpersonalet længere.

Det er også fuldstændig vanvittigt at man har haft en instruks om INGEN visuel kontrol på Kystbanen, hverken af togfører eller lokomotivfører. Blot med visuel kontrol fra lokomotivføreren på Nørreport kunne hændelsen være undgået og i Middelfart ville det have været undgået hvis man havde togfører eller benyttet et togsæt designet til enmandsbetjening.

Er imponeret over, at en styrelse tør slå et slag for det personlige ansvar. Desværre er det dog en kamp, som er tabt på forhånd, for tiden er løbet fra det.
Den gang vi havde de røde, senere blå, Bn-vogne, blev dørlukningen respekteret i en langt mere udbredt grad end idag. For man vidste, at forsøgte man at springe på efter fløjtet, slap man nok ikke blot med en klemlus. Idag obstrueres dørlukningen et utal af gange om dagen. Der er ikke længere respekt for den slags. Hvis JEG skal med, skal JEG med, og så må toget vente på det.
Troede ikke, at jeg nogensinde skulle få lyst til at rose Trafikstyrelsen for noget. Men her synes jeg de rammer plet. Der er simpelthen en for udbredt hovedløshed blandt mange passagerer. Og nogen gange har det konsekvenser.

Mvh.
Claus

Passagereruheld mv

af SvendD, 16/2 2016, 16:48 (3002 dage siden) @ ClausAmager

Det interessante er (iflg. rapporten) at DSB under sikkerhedschef Thomas Olsen vurderede at passagerer ikke i alle tilfælde kan påregnes at tage vare på egen sikkerhed ved ind- og udstigning.
Det påpegede Trafikstyrelsen i 2010 i første del af behandlingen, men da afgørelsen skulle træffes om afskaffelse blev dette "glemt".
Synes også det er bemærkelsesværdigt at selveste sikkerhedsdirektøren i Trafikstyrelsen skriver afgørelsen under, det virker temmelig usædvanligt.
Han seneste udtalelse om at man ikke må hindre den automatiske dørlukning er iø. noget vrøvl - så vidt jeg erindrer har S-tog og togene på Kystbanen et system, der får dørene til at lukke efter en kort tid uden passerende personer, uden at dette har noget med afgang at gøre.
Jeg er stor tilhænger af at man skal passe på sig selv og være ansvarlig, også som passager.
Gad i øvrigt vide om denne tvangsafskaffelse af efterkontrol har haft nogen reel betydning for stationsopholdene?

Passagereruheld mv

af ClausAmager, 16/2 2016, 19:32 (3002 dage siden) @ SvendD

Det interessante er (iflg. rapporten) at DSB under sikkerhedschef Thomas Olsen vurderede at passagerer ikke i alle tilfælde kan påregnes at tage vare på egen sikkerhed ved ind- og udstigning.
Det påpegede Trafikstyrelsen i 2010 i første del af behandlingen, men da afgørelsen skulle træffes om afskaffelse blev dette "glemt".
Synes også det er bemærkelsesværdigt at selveste sikkerhedsdirektøren i Trafikstyrelsen skriver afgørelsen under, det virker temmelig usædvanligt.
Han seneste udtalelse om at man ikke må hindre den automatiske dørlukning er iø. noget vrøvl - så vidt jeg erindrer har S-tog og togene på Kystbanen et system, der får dørene til at lukke efter en kort tid uden passerende personer, uden at dette har noget med afgang at gøre.
Jeg er stor tilhænger af at man skal passe på sig selv og være ansvarlig, også som passager.
Gad i øvrigt vide om denne tvangsafskaffelse af efterkontrol har haft nogen reel betydning for stationsopholdene?

Det har I DEN GRAD betydning, at efterkontrollen er blevet genindført på Kysten. Ved efterkontrollen mistes et sted mellem 30 til 60 sekunder ved HVERT stationsophold, idet den tilbageværende åbne dør (togførerens) inviterer til restpassagererne...

Mvh.
Claus

Passagereruheld mv

af Timolsen93, 18/2 2016, 18:29 (3000 dage siden) @ ClausAmager

Præcis Claus!

Trafikstyrelsen skal ikke lave regler mod idioter..

Havde man sat sig lidt ind i f.eks ulykken i Middelfart, kan det aldrig nogensinde blive DSB's skyld.

Den pågældende passager forlader i hast toget efter dørlukningen er påbegyndt, for at checke sit rejsekort ind, dørene lukker uhindret bag passageren, og her slutter også afgangsproceduren efter at lkf har konstateret at alle døre er lukket.
Passageren løber nu ind i døren og stiller sig på dørtrinet som lukker op og låser hans fod fast.
først omkring 4-5 km/t aflåses døren mekanisk, samt en kontrol af dette. og derfor en dørfejl.

Vidner udtaler også at manden inden toget ankom opførte sig mærkeligt.
en af vidnerne som stod i det pågældende tog, udtalte også at døren man påstod mandens fod var fanget i, var lukket inden toget begyndte at kører.


Det er i grove træk hvad der skete, der er flere detaljer i sagen, som alle er fortaler for at DSB handlede korrekt.

Passagereruheld mv

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 16/2 2016, 07:45 (3002 dage siden) @ andersj

http://www.fyens.dk/indland/Trafikstyrelsen-om-afrevet-ben-i-togdoer-Passagerer-tager-d...


Holdningen hos Trafikstyrelsen er yderst kritisabel. "Der var også ulykker før" udtaler vicedirektør i Trafikstyrelsen Jesper Rasmussen. Forskellen på de ulykker der var før og dem der har været på det sidste er at folk er blevet livsfarligt kvæstet mod at man før blot kunne åbne dørene igen og "slippe folk fri"
Desuden burde tidligere hændelser have medført initiativer til at forbedre sikkerheden, og ikke forringe den. Sikkerhed SKAL komme før rettidighed, men desværre deler ledelsen i DSB og åbenbart også Trafikstyrelsen ikke denne holdning med lokomotivpersonalet længere.

Trafikstyrelsen og DSB var jo begge med til at træffe beslutningen om, at efterkontrollen af dørene ikke længere skulle ske vha. af togpersonalet, men udelukkende rent teknisk. Vicedirektøren gør blot det han skal - nemlig at støtte op overfor en beslutningen truffet i egen organisation.

Om vicedirektøren så stadig vil have samme holdning, hvis en mor med barnevogn omkommer som følge af manglende efterkontrol af dørene, kan man så tænke lidt over - men brug for en håndvask bliver der med sikkerhed.

Havarikommissionen for jernbane har den modsatte holdning af trafikstyrelsen, nemlig at manglende efterkontrol er et sikkerhedsmæssigt problem. Havarikommissionens holdning kan læses i deres rapport om ulykken på Nørreport station hvor en kvinde blev fanget i en dør.

Passagereruheld mv

af Mo 568, 23/3 2016, 15:47 (2966 dage siden) @ Henrik Hansen
redigeret af Mo 568, 23/3 2016, 16:14

I morgen Skærtorsdag, den 24. marts 2016 kl. 13:03, bringer DR på P1 - Dokumentaren et indslag om uheldet på Nørreport den 18. februar 2015. Se foromtalen her:

Passagereruheld mv

af Scharfenberg, 16/2 2016, 16:54 (3002 dage siden) @ andersj

http://www.fyens.dk/indland/Trafikstyrelsen-om-afrevet-ben-i-togdoer-Passagerer-tager-d...


Holdningen hos Trafikstyrelsen er yderst kritisabel. "Der var også ulykker før" udtaler vicedirektør i Trafikstyrelsen Jesper Rasmussen. Forskellen på de ulykker der var før og dem der har været på det sidste er at folk er blevet livsfarligt kvæstet mod at man før blot kunne åbne dørene igen og "slippe folk fri"
Desuden burde tidligere hændelser have medført initiativer til at forbedre sikkerheden, og ikke forringe den. Sikkerhed SKAL komme før rettidighed, men desværre deler ledelsen i DSB og åbenbart også Trafikstyrelsen ikke denne holdning med lokomotivpersonalet længere.

Det er også fuldstændig vanvittigt at man har haft en instruks om INGEN visuel kontrol på Kystbanen, hverken af togfører eller lokomotivfører. Blot med visuel kontrol fra lokomotivføreren på Nørreport kunne hændelsen være undgået og i Middelfart ville det have været undgået hvis man havde togfører eller benyttet et togsæt designet til enmandsbetjening.

Jernbanesikkerhed har altid været et tveægget sværd. Naturligvis skal sagesløse togpassagerer ikke udsættes for fare, hvis dørene uden varsel klapper i. Til gengæld tror jeg, at Trafikstyrelsen har en pointe i, at der i stigende grad mangler respekt for afgangssignalet. Hvis man som jeg benytter toget dagligt, oplever man ofte folk, der springer på toget længe efter, at afgangssignalet har lydt.

Sikkerhedsniveauet på jernbanen er historisk højt, og det er blandt andet det, der gør jernbanen så dyr. Tænk hvis bybusser skulle lave op til samme sikkerhedsregler som jernbanen fx mht. afgangsproceduren. Så ville der ikke køre en eneste bybus i Danmark. Temmelig tankevækkende.

Avatar

Passagereruheld mv

af Jan Nielsen, Nørresundby, 16/2 2016, 17:20 (3002 dage siden) @ Scharfenberg

Hej


Sikkerhedsniveauet på jernbanen er historisk højt, og det er blandt andet det, der gør jernbanen så dyr. Tænk hvis bybusser skulle lave op til samme sikkerhedsregler som jernbanen fx mht. afgangsproceduren. Så ville der ikke køre en eneste bybus i Danmark. Temmelig tankevækkende.

der er så til gengæld lovkrav om at chaufføreren skal kunne overvåge dørene visuelt via spejle eller kamera.

mvh
Jan
Buschauffør

Passagereruheld mv

af Scharfenberg, 17/2 2016, 08:46 (3001 dage siden) @ Jan Nielsen

Hej


Sikkerhedsniveauet på jernbanen er historisk højt, og det er blandt andet det, der gør jernbanen så dyr. Tænk hvis bybusser skulle lave op til samme sikkerhedsregler som jernbanen fx mht. afgangsproceduren. Så ville der ikke køre en eneste bybus i Danmark. Temmelig tankevækkende.


der er så til gengæld lovkrav om at chaufføreren skal kunne overvåge dørene visuelt via spejle eller kamera.

mvh
Jan
Buschauffør

Næste år begynder Movias linje 5A at køre med lange ledbusser med mange ind- og udstigningsdøre. Her er det tilstrækkeligt, at chaufføren kan overvåge dørene med kamera el. spejle. På jernbanen dikterer fagforeningerne (!) - troede egentlig at det var en myndighedsopgave - hvornår der skal etableres dyre monitorløsninger på perronerne. Det skal der åbenbart også på korte perroner, der ikke ligger i en kurve og ikke betjenes af tog, der er meget længere end 40 meter. Ellers skal der både lokomotivfører og togfører med i handlen. Tænk hvis der også skulle en ekstra chauffør med, der overvågede dørlukningen i bybusserne. Eller som alternativ opstilles dyre monitorer - modstandsdygtige over for sollys og andet utøj - på alle bybusstoppesteder i Danmark. Nej, vel. Men på jernbanen gælder der helt andre skrappe krav. Til gengæld mener nogle lokomotivførere, at de skal have et genetillæg, hvis de skal overvåge dørlukningen. Tænk hvis bybuschaufførerne havde samme krav. Og så har jeg slet ikke indregnet de lokomotivførere, der skal have genetillæg for kundekontakt.

Avatar

Passagereruheld mv

af Jan Nielsen, Nørresundby, 17/2 2016, 09:42 (3001 dage siden) @ Scharfenberg

Hej

Udfordringen er ved overvågning af dørene på jernbane materiel er at enhederne ikke nødvendigvis er fast sammenkoblet i modsætning til ledbusser

Mvh
Jan

Passagereruheld mv

af re20000, 17/2 2016, 22:28 (3000 dage siden) @ Jan Nielsen

Hej

Udfordringen er ved overvågning af dørene på jernbane materiel er at enhederne ikke nødvendigvis er fast sammenkoblet i modsætning til ledbusser

Mvh
Jan

Og at togdøre samt låsetøj er af en noget mere håndfast kvalitet end busdøre. Og at dørstrippen på busdøre er mere følsom og tit kombineret med en fotocelle eller lignenede over døren. Husker ikke lige kravet til busdøres dørstrip, men der er chauffører på forum kan jeg se.

Nold

Passagereruheld mv - tvunget af BDK

af Jens V, 18/2 2016, 11:20 (3000 dage siden) @ Rolf Berg

http://www.fyens.dk/indland/Trafikstyrelsen-om-afrevet-ben-i-togdoer-Passagerer-tager-d...

"Det handler om, at nogle gange tager folk chancen, og det er rigtig, rigtig dumt og farligt", siger TBST...

Pudsigt nok er det en adfærd, som Banedanmark (af alle) nu nærmest tvinger mange medarbejdere til. Efter afskaffelse af frikortet, kan man til tjenesterejser bruge et erhvervsrejsekort fra Banedanmark, men KUN til den del af rejsen, som tager udgangspunkt i tjenestestedet.

Eksempel: En medarbejder med bopæl i København, men tjenestested i Roskilde, skal rejse tjenesteligt til Odense. Fra hjemmet skal anvendes privat rejsekort, hvorefter medarbejderen i Roskilde skal hoppe ud af toget - tjekke det private rejsekort ud - og tjekke ind på erhvervsrejsekortet. Samme procedure (omvendt) på hjemrejsen. Det står naturligvis én frit for at springe et tog over, hvis man er bange for manøvren. Og tjenestetiden beregnes jo kun fra tjenestestedet alligevel, så det vedkommer naturligvis ikke arbejdsgiveren, at rejsetiden dermed forlænges... :-)

Passagereruheld mv - tvunget af BDK

af ASN, 18/2 2016, 11:39 (3000 dage siden) @ Jens V

http://www.fyens.dk/indland/Trafikstyrelsen-om-afrevet-ben-i-togdoer-Passagerer-tager-d...

"Det handler om, at nogle gange tager folk chancen, og det er rigtig, rigtig dumt og farligt", siger TBST...

Pudsigt nok er det en adfærd, som Banedanmark (af alle) nu nærmest tvinger mange medarbejdere til. Efter afskaffelse af frikortet, kan man til tjenesterejser bruge et erhvervsrejsekort fra Banedanmark, men KUN til den del af rejsen, som tager udgangspunkt i tjenestestedet.

Eksempel: En medarbejder med bopæl i København, men tjenestested i Roskilde, skal rejse tjenesteligt til Odense. Fra hjemmet skal anvendes privat rejsekort, hvorefter medarbejderen i Roskilde skal hoppe ud af toget - tjekke det private rejsekort ud - og tjekke ind på erhvervsrejsekortet. Samme procedure (omvendt) på hjemrejsen. Det står naturligvis én frit for at springe et tog over, hvis man er bange for manøvren. Og tjenestetiden beregnes jo kun fra tjenestestedet alligevel, så det vedkommer naturligvis ikke arbejdsgiveren, at rejsetiden dermed forlænges... :-)

Man kan jo også vælge fremover konsekvent at komme et tog for sent til alle møder eller opgaver, hvor ovenstående manøvre er påkrævet! Det vil jeg i hvert fald gøre! :)

Allan

Passagereruheld mv - tvunget af BDK

af Gæst, 18/2 2016, 12:10 (3000 dage siden) @ ASN

http://www.fyens.dk/indland/Trafikstyrelsen-om-afrevet-ben-i-togdoer-Passagerer-tager-d...

"Det handler om, at nogle gange tager folk chancen, og det er rigtig, rigtig dumt og farligt", siger TBST...

Pudsigt nok er det en adfærd, som Banedanmark (af alle) nu nærmest tvinger mange medarbejdere til. Efter afskaffelse af frikortet, kan man til tjenesterejser bruge et erhvervsrejsekort fra Banedanmark, men KUN til den del af rejsen, som tager udgangspunkt i tjenestestedet.

Eksempel: En medarbejder med bopæl i København, men tjenestested i Roskilde, skal rejse tjenesteligt til Odense. Fra hjemmet skal anvendes privat rejsekort, hvorefter medarbejderen i Roskilde skal hoppe ud af toget - tjekke det private rejsekort ud - og tjekke ind på erhvervsrejsekortet. Samme procedure (omvendt) på hjemrejsen. Det står naturligvis én frit for at springe et tog over, hvis man er bange for manøvren. Og tjenestetiden beregnes jo kun fra tjenestestedet alligevel, så det vedkommer naturligvis ikke arbejdsgiveren, at rejsetiden dermed forlænges... :-)


Man kan jo også vælge fremover konsekvent at komme et tog for sent til alle møder eller opgaver, hvor ovenstående manøvre er påkrævet! Det vil jeg i hvert fald gøre! :)

Allan

Det vilkår er vel det samme som ansatte udenfor jernbanen altid har haft.
Hvorfor skulle det være et særligt problem for Banedannmark ansatte nu?

Gæst

Passagereruheld mv - tvunget af BDK

af Jens V, 18/2 2016, 12:18 (3000 dage siden) @ Gæst

http://www.fyens.dk/indland/Trafikstyrelsen-om-afrevet-ben-i-togdoer-Passagerer-tager-d...

"Det handler om, at nogle gange tager folk chancen, og det er rigtig, rigtig dumt og farligt", siger TBST...

Pudsigt nok er det en adfærd, som Banedanmark (af alle) nu nærmest tvinger mange medarbejdere til. Efter afskaffelse af frikortet, kan man til tjenesterejser bruge et erhvervsrejsekort fra Banedanmark, men KUN til den del af rejsen, som tager udgangspunkt i tjenestestedet.

Eksempel: En medarbejder med bopæl i København, men tjenestested i Roskilde, skal rejse tjenesteligt til Odense. Fra hjemmet skal anvendes privat rejsekort, hvorefter medarbejderen i Roskilde skal hoppe ud af toget - tjekke det private rejsekort ud - og tjekke ind på erhvervsrejsekortet. Samme procedure (omvendt) på hjemrejsen. Det står naturligvis én frit for at springe et tog over, hvis man er bange for manøvren. Og tjenestetiden beregnes jo kun fra tjenestestedet alligevel, så det vedkommer naturligvis ikke arbejdsgiveren, at rejsetiden dermed forlænges... :-)

Det vilkår er vel det samme som ansatte udenfor jernbanen altid har haft.
Hvorfor skulle det være et særligt problem for Banedannmark ansatte nu?


Det interessante er måske, at en virksomhed, som praler af at gå meget op i sikkerhed på jernbaneområdet, opfordrer sine medarbejdere til en manøvre, som samme virksomheds tilsynsmyndighed kalder "rigtig, rigtig dum og farlig". :-)

Passagereruheld mv - tvunget af BDK

af Gæst, 18/2 2016, 12:47 (3000 dage siden) @ Jens V

http://www.fyens.dk/indland/Trafikstyrelsen-om-afrevet-ben-i-togdoer-Passagerer-tager-d...

"Det handler om, at nogle gange tager folk chancen, og det er rigtig, rigtig dumt og farligt", siger TBST...

Pudsigt nok er det en adfærd, som Banedanmark (af alle) nu nærmest tvinger mange medarbejdere til. Efter afskaffelse af frikortet, kan man til tjenesterejser bruge et erhvervsrejsekort fra Banedanmark, men KUN til den del af rejsen, som tager udgangspunkt i tjenestestedet.

Eksempel: En medarbejder med bopæl i København, men tjenestested i Roskilde, skal rejse tjenesteligt til Odense. Fra hjemmet skal anvendes privat rejsekort, hvorefter medarbejderen i Roskilde skal hoppe ud af toget - tjekke det private rejsekort ud - og tjekke ind på erhvervsrejsekortet. Samme procedure (omvendt) på hjemrejsen. Det står naturligvis én frit for at springe et tog over, hvis man er bange for manøvren. Og tjenestetiden beregnes jo kun fra tjenestestedet alligevel, så det vedkommer naturligvis ikke arbejdsgiveren, at rejsetiden dermed forlænges... :-)

Det vilkår er vel det samme som ansatte udenfor jernbanen altid har haft.
Hvorfor skulle det være et særligt problem for Banedannmark ansatte nu?


Det interessante er måske, at en virksomhed, som praler af at gå meget op i sikkerhed på jernbaneområdet, opfordrer sine medarbejdere til en manøvre, som samme virksomheds tilsynsmyndighed kalder "rigtig, rigtig dum og farlig". :-)

Har virksomhedens ledelse direkte opfordret til den praksis?
Så er det kritisabelt, og det tager arbejdsmiljørepræsentanten sig forhåbentligt af?

Gæst

Passagereruheld mv - tvunget af BDK

af Jens V, 18/2 2016, 13:01 (3000 dage siden) @ Gæst

Det vilkår er vel det samme som ansatte udenfor jernbanen altid har haft.
Hvorfor skulle det være et særligt problem for Banedannmark ansatte nu?


Det interessante er måske, at en virksomhed, som praler af at gå meget op i sikkerhed på jernbaneområdet, opfordrer sine medarbejdere til en manøvre, som samme virksomheds tilsynsmyndighed kalder "rigtig, rigtig dum og farlig". :-)


Har virksomhedens ledelse direkte opfordret til den praksis?
Så er det kritisabelt, og det tager arbejdsmiljørepræsentanten sig forhåbentligt af?

En medarbejder spørger:
"Jeg bor i Tinglev og har fast tjenestested i Fredericia. Jeg skal på tjenesterejse til Aalborg. "

HR-afdelingen svarer:
"Din tjenesterejse kan i dette tilfælde først begynde i Fredericia. Det kan i givet fald betyde, at du skal ud af toget og ”Check ud” med dit private rejsekort og ”Check ind” med dit Rejsekort – Erhverv."

Som sagt: Det kan jo være, at virksomheden mener, at man så må springe et tog over. Mange steder i det jyske kan det betyde en eller to timers ekstra rejsetid, som medarbejderen så selv må betale.

Passagereruheld mv - tvunget af BDK

af Gæst, 18/2 2016, 13:36 (3000 dage siden) @ Jens V

Det vilkår er vel det samme som ansatte udenfor jernbanen altid har haft.
Hvorfor skulle det være et særligt problem for Banedannmark ansatte nu?


Det interessante er måske, at en virksomhed, som praler af at gå meget op i sikkerhed på jernbaneområdet, opfordrer sine medarbejdere til en manøvre, som samme virksomheds tilsynsmyndighed kalder "rigtig, rigtig dum og farlig". :-)


Har virksomhedens ledelse direkte opfordret til den praksis?
Så er det kritisabelt, og det tager arbejdsmiljørepræsentanten sig forhåbentligt af?

En medarbejder spørger:
"Jeg bor i Tinglev og har fast tjenestested i Fredericia. Jeg skal på tjenesterejse til Aalborg. "

HR-afdelingen svarer:
"Din tjenesterejse kan i dette tilfælde først begynde i Fredericia. Det kan i givet fald betyde, at du skal ud af toget og ”Check ud” med dit private rejsekort og ”Check ind” med dit Rejsekort – Erhverv."

Som sagt: Det kan jo være, at virksomheden mener, at man så må springe et tog over. Mange steder i det jyske kan det betyde en eller to timers ekstra rejsetid, som medarbejderen så selv må betale.

Der står ikke direkte at det drejer sig om det samme tog.
Det virker ikke ret fleksibelt af arbejdsgiveren, hvis manden skal springe et tog over, men igen - hvad er forskellen fra en privat virksomhed?

Gæst

Passagereruheld mv - tvunget af BDK

af Jens V, 18/2 2016, 13:44 (3000 dage siden) @ Gæst

Det virker ikke ret fleksibelt af arbejdsgiveren, hvis manden skal springe et tog over, men igen - hvad er forskellen fra en privat virksomhed?


Alle de private (og offentlige) virksomheder, jeg har været i, har betalt "tjeneste"rejser fra hjemmet, når rejsen udgik derfra. Men sådan er det måske heller ikke mere dér? Jeg er gammel nok til at kunne huske, da man gik mere op i arbejdets kvalitet end i de regneark, der følger med... :-)

Håbløs gammeldags tankegang!

Passagereruheld mv - tvunget af BDK

af SvendD, 18/2 2016, 13:51 (3000 dage siden) @ Jens V

Næh en pragmatisk tankegang, der vel også på et tidspunkt overføres til denne form for tjenesterejser (efter tyveriet af en lønandel far en hel del medarbejdere). Hvad når tjenesterejsen ikke passerer tjenestestedet, skal medarbejderen så bruge ekstra tid på at rejse omkring tjenestedet?

Passagereruheld mv - tvunget af BDK

af Jens V, 18/2 2016, 13:58 (3000 dage siden) @ SvendD

Næh en pragmatisk tankegang, der vel også på et tidspunkt overføres til denne form for tjenesterejser (efter tyveriet af en lønandel far en hel del medarbejdere). Hvad når tjenesterejsen ikke passerer tjenestestedet, skal medarbejderen så bruge ekstra tid på at rejse omkring tjenestedet?


Undertegnede bor i Esbjerg med tjenestested i Fredericia. Oprindeligt meddelte man mig, at jeg måtte tage over Fredericia på en tjenesterejse til f.eks. København. Men efter lidt argumentation fik jeg lov til (når jeg tager et direkte IC-tog Es-Kk) at lave "spring ud og skift rejsekort"-manøvren i Kolding. :-)

Passagereruheld mv - tvunget af BDK

af ASN, 18/2 2016, 17:23 (3000 dage siden) @ Jens V

En anden løsning er at medarbejderen ikke accepterer at arbejde andre steder, end netop sit tjenestested.

Jeg synes slet ikke det er urimeligt at BDK straffes hårdt på medarbejder fleksibiliteten, efter deres handling!

Allan

Passagereruheld mv - tvunget af BDK

af gæst, 18/2 2016, 19:07 (3000 dage siden) @ Jens V

Næh en pragmatisk tankegang, der vel også på et tidspunkt overføres til denne form for tjenesterejser (efter tyveriet af en lønandel far en hel del medarbejdere). Hvad når tjenesterejsen ikke passerer tjenestestedet, skal medarbejderen så bruge ekstra tid på at rejse omkring tjenestedet?


Undertegnede bor i Esbjerg med tjenestested i Fredericia. Oprindeligt meddelte man mig, at jeg måtte tage over Fredericia på en tjenesterejse til f.eks. København. Men efter lidt argumentation fik jeg lov til (når jeg tager et direkte IC-tog Es-Kk) at lave "spring ud og skift rejsekort"-manøvren i Kolding. :-)


Hvis du får ekstra rejsetid, fordi du skal stige af toget for at checke ud og derefter checke ind (på et andet rejsekort), må det kunne betragtes som merrejsetid som arbejdsgiveren skal betale.

En anden løsning er at købe en egentlig fysisk billet og få den tilsendt pr post. Det vil nok tage det meste af en times tid at behandle fakturaen i SAP-systemet, men det kan jo også registreres som arbejdstid ;-)

Passagereruheld mv - tvunget af BDK

af ASN, 18/2 2016, 19:15 (3000 dage siden) @ gæst


En anden løsning er at købe en egentlig fysisk billet og få den tilsendt pr post. Det vil nok tage det meste af en times tid at behandle fakturaen i SAP-systemet, men det kan jo også registreres som arbejdstid ;-)


- Det er ikke en mulighed hos BDK!

OT: uden frikort - hvad er fordelen ved Bdk som arb-giver?

af UTJ, 18/2 2016, 19:25 (3000 dage siden) @ ASN

Jeg tænker blot at hvis Bdk har opgivet medarbejderfrikortet er der ikke mange fordele ved at arbejde for Banedanmark. Med den snarlige udflytning bliver det vel bilkørsel som er det behagelige alternativ.

OT: uden frikort - hvad er fordelen ved Bdk som arb-giver?

af ASN, 18/2 2016, 19:51 (3000 dage siden) @ UTJ

Jeg tænker blot at hvis Bdk har opgivet medarbejderfrikortet er der ikke mange fordele ved at arbejde for Banedanmark. Med den snarlige udflytning bliver det vel bilkørsel som er det behagelige alternativ.

Det er der skam mange, der har valgt allerede nu!

OT: uden frikort - hvad er fordelen ved Bdk som arb-giver?

af gæst, 18/2 2016, 23:47 (2999 dage siden) @ UTJ

Jeg tænker blot at hvis Bdk har opgivet medarbejderfrikortet er der ikke mange fordele ved at arbejde for Banedanmark. Med den snarlige udflytning bliver det vel bilkørsel som er det behagelige alternativ.


Medarbejderne i Banedanmark har et forholdsvis stort behov for at lade sig transportere rundt tjenstligt. At det sker med toget har været en helt naturlig ting (har været det for jernbanefolk siden 1847), men en større del af transporten vil fremover ske med andre transportmidler, primært tjenestebiler men også fly (f eks hvis man skal rejse fra Aalborg til København). Det medfører så (desværre) at mange får et dårligere kendskab til jernbanen som transportmiddel.

Passagereruheld mv - tvunget af BDK

af Krabsen @, 18/2 2016, 14:03 (3000 dage siden) @ Jens V

Håbløs gammeldags tankegang!

ja det er jo ofte betragtet som håbløst gammeldags at følge reglerne..

http://www.dm.dk/LoenOgAnsaettelse/AndreAnsVilkaar/VilkaarOffentlig/Tjenesterejser

et udsnit:
Transportudgifter
..

Det er kun de merudgifter, du har haft til transport, der kan refunderes. Det betyder, at du kun kan få refunderet udgifter ud over dine sædvanlige udgifter til den daglige transport mellem hjemmet og arbejdspladsen.

Med andre ord: hvis firmaets rejsekort blev brugt fra hjemmet var der formentlig tale om et skattepligtigt medarbejdergode med alt det administrative bøvl, det ville afstedkomme for begge parter.

Passagereruheld mv - tvunget af BDK

af MOgens, 18/2 2016, 11:41 (3000 dage siden) @ Jens V

hvad betyder BDK? står i emnelinjen.

Avatar

Passagereruheld mv - tvunget af BDK

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 18/2 2016, 15:00 (3000 dage siden) @ MOgens

hvad betyder BDK? står i emnelinjen.

Intern forkortelse for Bane danmark.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Passagereruheld mv - tvunget af BDK

af Skatteyderen, 18/2 2016, 23:28 (2999 dage siden) @ Jens V

Hvis man er stationeret ved Banedanmark i f. eks. Aarhus og privat bor i Hadsten, kan det aldrig blive Banedanmarks problem, hvorledes medarbejderen befordrer sig Hadsten-Aarhus, hvis Banedanmark har bedt medarbejderen foretage en tjenesterejse Aarhus-København.

Det er - som det er nævnt i andre indlæg - noget man som ansat må finde sig i, når man har valgt at bo i en anden by end den, hvor man er ansat. Uanset om man er ansat i Banedanmark eller i en privat virksomhed.

Når det så er sagt: Jeg er fuldstændig enig i, at det virker molboagtigt, at medarbejderen enten skal springe et tog over eller skal drøne ud og ind i toget igen for at checke ind på firma-rejsekortet. Der må - uden at jeg umiddelbart kan finde den - kunne findes en løsning.

Tilbage til retfærdighed, moral, etik o. s. v.: Lad os lege med den tanke, at den ovenfor nævnte medarbejdere ikke skal på tjenesterejse Aarhus-København, men i stedet Aarhus-Aalborg? Hvad skrives der "på" af tjenestetid (Aarhus-Aalborg eller Hadsten-Aalborg?), hvad skrives der på selvangivelsen for så vidt angår kørselsfradrag (Hadsten-Aarhus eller intet?)

Passagereruheld mv - tvunget af BDK

af gæst, 18/2 2016, 23:40 (2999 dage siden) @ Skatteyderen

Tilbage til retfærdighed, moral, etik o. s. v.: Lad os lege med den tanke, at den ovenfor nævnte medarbejdere ikke skal på tjenesterejse Aarhus-København, men i stedet Aarhus-Aalborg? Hvad skrives der "på" af tjenestetid (Aarhus-Aalborg eller Hadsten-Aalborg?), hvad skrives der på selvangivelsen for så vidt angår kørselsfradrag (Hadsten-Aarhus eller intet?)


Der er kun ét svar: Intet. Man befordres jo ikke til sin arbejdsplads. Reglerne for kørselsfradrag er ens for alle.

Billige jernbane T-shirts

25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak