Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Røde slutlanternedæksler på MO, Bhs, Cls, MX, MY (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 16/2 2016, 21:29 (3001 dage siden)

Jeg huser at man i 70´erne indførte røde dæksler på lanternerne på bl.a. MO vognene, der var tændt når MO´eren kørte bagerst. Det samme gjaldt Bhs og Cls.
Jeg ved at der også anvendtes disse dæksler på MX og MY. På MX blev der monteret ekstra lygter (slutlanterner)
Disse motorvogne MO, styrevognene Bhs og Cls samt MX og MY havde jo hhv. to og tre lanterner. Nu er det jeg undrer mig over hvorfor man dækkede den/de nederste lanterner med de røde dæksler, så de kunne fungere som slutlanterner. Det må da have taget en stor del af lyset, til gene for lokomotivføreren, at der lige pludselig kun var én lanterne mod før to eller tre med hvidt lys.

Der er sikkert nogen på dette forum der kan kaste lys:-D over dette.

Med venlig hilsen

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Avatar

Røde slutlanternedæksler på MO, Bhs, Cls, MX, MY

af Jan Nielsen, Nørresundby, 16/2 2016, 21:44 (3001 dage siden) @ Erik H

Hej

De røde skiver blev taget af pågældende vogn/maskine var forest i køreretningen.

Mvh
Jan

Røde slutlanternedæksler på MO, Bhs, Cls, MX, MY

af Peter Hansen, 17/2 2016, 08:19 (3001 dage siden) @ Jan Nielsen

Hej Jan

Det er så ikke helt korrekt, se det skud i Svanemøllen med 1805
http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=526

Endnu et
http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=534

Så nej de røde skiver sad på forrest dog med slukket lanterne, tror du ikke at de røg af når det var mørkt....

Til sammenligning så er der faktisk intet lys på f.eks en DB BR 140.....

Vh
Peter

Røde slutlanternedæksler på MO, Bhs, Cls, MX, MY

af gaest, 17/2 2016, 08:38 (3001 dage siden) @ Peter Hansen

Her er der nok forskel på hvo ri landet man så den MO vogn. Da jeg jagtede Mo i starten af 1980'erne synes jeg at den almindelige praksis i Do Vest var at de røde skiver kun sad på når enheden var bagerst, og blev fjernet ved fremadkørsel, hvor der s var lys i alle lanterner.
I Øst (på det tidspunkt kun Lille Nord med Mo) var almindelig praksis derimod at den røde skive blev siddende hele tiden, men lanternen med skiven kun var tændt når enheden var bagerst. Det betød så at der kun var en hvid lanterne tændt ved fremadkørsel. På de My/Mx der kørte BN styrevognstog gjorde man det samme på de der ikke havde fået ekstra slutlanterner.
Hvad der undrer mig lidt er at man hellere ville have to røde slutlygter og "nøjes" med en hvid frontlanterne, på Bhs styrevognene der havde 3 lanterner var det også almindeligt at begge de underste lanterner var med røde slutskiver, så der også her kun var en hvid frontlanterne.
Jeg kan ikke huske hvornårkravet om lys i lanternerne om dagen kom, men Banearbejderne var bestemt ikke glade fo rat Ma blev sølvmalet, de opfordrede lyntogsførerne til at sikre at der virklig var lys på deres tog fordi sølnsnuden var svær at se. Det lavede LKR da også om på.

Røde slutlanternedæksler på MO, Bhs, Cls, MX, MY

af Poul Andersen, 17/2 2016, 08:41 (3001 dage siden) @ Peter Hansen

Hej Jan

Det er så ikke helt korrekt, se det skud i Svanemøllen med 1805
http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=526

Endnu et
http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=534

Så nej de røde skiver sad på forrest dog med slukket lanterne, tror du ikke at de røg af når det var mørkt....

Til sammenligning så er der faktisk intet lys på f.eks en DB BR 140.....

Vh
Peter


På styrevognstog trukket af MO, MX og MY, blev det tilladt a.h.t. korte vendetider m.v. på endestationerne, kun at føre ét lys som kendingssignal og dermed lade de røde skiver forblive i de/den nederste lanterne.

Mvh.
Poul.

Røde slutlanternedæksler på MO, Bhs, Cls, MX, MY

af jmp ⌂, Vejle, 17/2 2016, 10:34 (3001 dage siden) @ Peter Hansen

Triangellys blev først indført i DK ved opdatering af SR 01.07.1975. Før da var kendingssignalet for plantog et hvidt lys (og før ca. 1971 var der kun lys foran på et tog om natten).

Jan

Røde slutlanternedæksler på MO, Bhs, Cls, MX, MY

af Erling Pedersen, 17/2 2016, 11:28 (3000 dage siden) @ jmp

Hej Jmp.

Du har fuldstændig ret, derfor lod lokomotivføreren de røde slutskiver sidde.

Jeg har selv bygget mit modeltog om med røde sluttere efter samme opskrift.

Hilsen Erling Pedersen.

Røde slutlanternedæksler på MO, Bhs, Cls, MX, MY

af mss-logoff, 18/2 2016, 23:03 (2999 dage siden) @ Peter Hansen

Til sammenligning så er der faktisk intet lys på f.eks en DB BR 140.....

Hvad mener du med det?

Tyske loks har i mange mange år haft både front og slutlys indbygget. De første serier enheds-elloks (herunder BR 140) havde kun tre lygtehuse, slutlysene var røde pærer indbygget i de to nedre lygtehuse.
Senere fik de separate lygtehuse til front- og slutlys.

Mvh MSS

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak