Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elektrificering til Esbjerg (Generelt)

af Gæst20, 26/2 2016, 08:00 (2996 dage siden)

Som det fremgår af vedhæftet billede har Banedanmark store problemer med at få kvalificeret arbejdskraft. Alle må give en hånd med. Hvis det er stilen fra den nye direktør i Banedanmark, så kan det kun gå fremad, eller?.

http://www.bane.dk/visNyhed.asp?artikelID=24088

Elektrificering til Esbjerg

af gaest, 26/2 2016, 08:43 (2996 dage siden) @ Gæst20

I gamle dage plejede man at tage første spadestik. Selv da var ministre og andet godtfolk inviteret til at grave med den gyldne skovl, som det da også skal være lykkedes at brække.
I dag bruger man maskiner. Vi må følge med tiden.

Avatar

Elektrificering til Esbjerg

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 26/2 2016, 10:09 (2996 dage siden) @ gaest

I gamle dage plejede man at tage første spadestik. Selv da var ministre og andet godtfolk inviteret til at grave med den gyldne skovl, som det da også skal være lykkedes at brække.

Den er skanm god nok den med den knækkede spade:
[image]
og den er endda udstillet på Jernbanemuseet:
[image]
Det var Minister for offentlige arbejder Gunnar Larsen ved første spadestik til Fugleflugtslinien.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Elektrificering til Esbjerg

af Bruger4711, 26/2 2016, 13:26 (2996 dage siden) @ Michael Deichmann

  • Nogen der ved hvor langt tid projektet er forsinket?
  • Hvornår det første eltog kan forventes at blive kørt til Esbjerg?
  • Og bliver opstillingssporene også elektrificeret?

Elektrificering til Esbjerg

af Karl Høst, 26/2 2016, 13:47 (2996 dage siden) @ Bruger4711

Projektet er udførlig omtalt på Bane Danmarks hjemmeside og skriver bl.a.
Anlægsfasen på strækningen Esbjerg-Lunderskov startede i maj 2014 og bliver afsluttet med udgangen af 2016. Herefter kan strækningen med det nye kørestrømsanlæg tages i brug.

Elektrificering til Esbjerg

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 26/2 2016, 14:06 (2996 dage siden) @ Bruger4711

  • Nogen der ved hvor langt tid projektet er forsinket?
  • Hvornår det første eltog kan forventes at blive kørt til Esbjerg?
  • Og bliver opstillingssporene også elektrificeret?

Det er for øvrigt langt fra den første pæl der blev nedrammet i går. Aarsleff Rail har igennem de sidste 14 dage regelmæssigt nedrammet pæle på pladsen i Vejen.

Om pælen der blev nedrammet igår så indgår i elektrificeringen er nok tvivlsomt, den blev nedrammet ved spor 12 i Vejen - et servicespor der benyttes til parkering af sporvedligeholdelsesmateriel...

Men Transportministeren havde sikkert en fornøjelig dag :-)

Elektrificering til Esbjerg

af Jonas Rasmussen, 26/2 2016, 14:13 (2996 dage siden) @ Bruger4711

  • Nogen der ved hvor langt tid projektet er forsinket?

Det er vist ikke forsinket endnu:-D

[*]Hvornår det første eltog kan forventes at blive kørt til Esbjerg?

Fra K17, dvs. dec 2016.

[*]Og bliver opstillingssporene også elektrificeret?

Ja, dem DSB bruger, men ikke Arrivas spor.

[/list]

Mvh
Jonas Rasmussen

Elektrificering til Esbjerg

af Bruger4711, 26/2 2016, 14:52 (2996 dage siden) @ Jonas Rasmussen

Tak for fyldestgørende svar Jonas.

Det kommer bag på mig, at man kan nå at elektrificerer det stykke i perioden februar-december. Men måske fordi at ting der har med jernbanen at gøre, normalt tager længere tid. Positivt hvis det lykkes.

Elektrificering til Esbjerg

af Gæst20, 26/2 2016, 15:59 (2996 dage siden) @ Bruger4711

Broer og andet har man jo været i gang med længe. Nu starter ledningsarbejdet.

Avatar

Elektrificering til Esbjerg

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 26/2 2016, 20:30 (2996 dage siden) @ Gæst20

Og signalerne blev imuniseret ved det forrige elektrificeringsprojekt, så det behøvede man ikke nu (det er derfor man starter med denne linie).

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Elektrificering til Esbjerg

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 26/2 2016, 21:50 (2996 dage siden) @ Michael Deichmann

Og signalerne blev imuniseret ved det forrige elektrificeringsprojekt, så det behøvede man ikke nu (det er derfor man starter med denne linie).

Sikringsanlæggene på strækning blev forberedt for immunisering overfor el-drift ved ibrugtagningen omkring 1990, men ingen var fuldt immuniserede på det tidspunkt. Immunisering overfor el-varme blev selvfølgelig foretaget ved ibrugtagning.

Arbejdet med immunisering er pågået over de sidste par år og blev afsluttet i sommeren 2015.

Elektrificering til Esbjerg

af Larsp @, 28/2 2016, 13:10 (2994 dage siden) @ Bruger4711

Projektet er i princippet et år forsinket, fordi der ikke var nogle, som bød ind på at færdiggøre elektrificeringen i 2015, som BDK havde håbet. Se: http://vejen.dk/oplev-vejen/foreninger-og-fritid/foreningslivet/mindre-anlaegsprojekter
Her kan man bl.a. nederst læse: Når elektrificering af Esbjerg-Lunderskov er gennemført bliver det fra slutningen af 2015 muligt at køre med el-tog på hele strækningen mellem København og Esbjerg.
Men det bliver altså først fra slutningen af 2016.

MVH, Larsp

Elektrificering til Esbjerg

af Bruger4711, 28/2 2016, 19:45 (2994 dage siden) @ Larsp

Men det bliver altså først fra slutningen af 2016.


Jeg er stadig imponeret over, at man regner med at kunne køre eltog fra årsskiftet, når man først her tidligere på ugen er begyndt at hænge ledninger op. Jeg håber virkelig tidsplanen holder. Jernbanen har virkelig brug for en succeshistorie.

Elektrificering til Esbjerg

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 28/2 2016, 19:50 (2994 dage siden) @ Bruger4711

Men det bliver altså først fra slutningen af 2016.


Jeg er stadig imponeret over, at man regner med at kunne køre eltog fra årsskiftet, når man først her tidligere på ugen er begyndt at hænge ledninger op. Jeg håber virkelig tidsplanen holder. Jernbanen har virkelig brug for en succeshistorie.

Det er ikke hængt én ledning op endnu. Man er kun lige startet op på at nedramme fundamenter til masterne. Der skal nedrammes 1800 master og der forventes at der kan nedrammes ca. 30 pr. dag - altså ca. 2 måneders arbejde fra nu.

Elektrificering til Esbjerg

af Jens V, 28/2 2016, 20:44 (2994 dage siden) @ Henrik Hansen

Men det bliver altså først fra slutningen af 2016.


Jeg er stadig imponeret over, at man regner med at kunne køre eltog fra årsskiftet, når man først her tidligere på ugen er begyndt at hænge ledninger op. Jeg håber virkelig tidsplanen holder. Jernbanen har virkelig brug for en succeshistorie.


Det er ikke hængt én ledning op endnu. Man er kun lige startet op på at nedramme fundamenter til masterne. Der skal nedrammes 1800 master og der forventes at der kan nedrammes ca. 30 pr. dag - altså ca. 2 måneders arbejde fra nu.


Mastefundamenter i Tjæreborg i dag.

[image]

[image]

[image]

En kort tur langs med banen i dag synes at vise, at der er udlagt fundamenter på hele strækningen. Det kan udledes af La for strk 29, at der nedrammes fundamenter mellem Lunderskov og Vejen for tiden... :-)

Elektrificering til Esbjerg

af larsp @, Jels, 29/2 2016, 10:49 (2993 dage siden) @ Jens V

If. JydskeVestkysten fra d. 26.02 er rækkefølgen af mastenedramning:
Vejen-Lunderskov (nordlige spor)
Vejen-Esbjerg (nordlige spor)
Vejen-Lunderskov (sydlige spor)
Vejen-Esbjerg (sydlige spor)
Nedramningen forventes gennemført i maj.

MVH, Larsp

Elektrificering til Esbjerg - forsinkelsen

af Rask Ingemann Lambertsen, 16/4 2016, 16:53 (2946 dage siden) @ Larsp

Projektet er i princippet et år forsinket, fordi der ikke var nogle, som bød ind på at færdiggøre elektrificeringen i 2015, som BDK havde håbet. Se: http://vejen.dk/oplev-vejen/foreninger-og-fritid/foreningslivet/mindre-anlaegsprojekter
Her kan man bl.a. nederst læse: Når elektrificering af Esbjerg-Lunderskov er gennemført bliver det fra slutningen af 2015 muligt at køre med el-tog på hele strækningen mellem København og Esbjerg.

Samme formulering ses også brugt af Banedanmark.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak