Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Cykelsti på Randers-Allingåbro

af Morten812 ⌂, Randers, 29/2 2016, 21:32 (2981 dage siden) @ Fwronah

Er jo praktisk taget allerede lukket - sporet er jo så at sige skåret over allerede inden Århusvej i Randers.

Billede fra styckler.blogspot.dk

Cykelsti på Randers-Allingåbro

af H N Nielsen, 3/3 2016, 13:00 (2979 dage siden) @ Fwronah

Hvor mange bruger lige alle de cykelstier som før var baner?? Måske kun 100 om året. Snart så er Malmø Padborg jo også en cykelsti..

Cykelsti på Randers-Allingåbro

af L.H. Jensen, 3/3 2016, 13:46 (2979 dage siden) @ H N Nielsen

Hvor mange bruger lige alle de cykelstier som før var baner?? Måske kun 100 om året. Snart så er Malmø Padborg jo også en cykelsti..

Er det noget, du ved noget om ...????

/LH

Cykelsti på Randers-Allingåbro

af Johnni, 3/3 2016, 14:41 (2978 dage siden) @ L.H. Jensen

Har selv cyklet på flere nedlagte baner.
Især Horsens - Silkeborg var en stor oplevelse og vi mødte adskillige andre som benyttede stien og så kører der jo stadig tog på 5 km af banen :-)

Johnni

Cykelsti på Randers-Allingåbro

af Peter Sloots, 3/3 2016, 22:37 (2978 dage siden) @ H N Nielsen

Hvor mange bruger lige alle de cykelstier som før var baner?? Måske kun 100 om året. Snart så er Malmø Padborg jo også en cykelsti..


Nåå - her på tidligere AHJ i Hadsund har der da allerede passeret 344 cykler denne dag kl. 14:21, og undervejs mødte jeg adskillige cyklister:
[image]

Det er da dejligt, at de jernbaner som folk for længst har svigtet, kan bruges til noget fornuftigt.

PS

Cykelsti på Randers-Allingåbro

af gaest, 5/3 2016, 08:08 (2977 dage siden) @ H N Nielsen

Hvor mange bruger lige alle de cykelstier som før var baner?? Måske kun 100 om året.

Hvis Randers-Allingåbro kan tranportere 100 cyklister om året som cykelsti, så er det 100 mere end den nuværende jernbane kan transportere.

Cykelsti på Randers-Allingåbro

af UTJ, 5/3 2016, 08:55 (2977 dage siden) @ gaest

Men dertil kan du så udregne hvad omkostningen er ved anlæggelse pr cyklist. Det var fx sigende at fjernelse og anlæg af cykelsti efterhånden overstiger de omkostninger ved at sætte en bane i stand til simpel godstrafik.

Cykelsti på Randers-Allingåbro

af gaest, 5/3 2016, 09:07 (2977 dage siden) @ UTJ

Men dertil kan du så udregne hvad omkostningen er ved anlæggelse pr cyklist. Det var fx sigende at fjernelse og anlæg af cykelsti efterhånden overstiger de omkostninger ved at sætte en bane i stand til simpel godstrafik.

Hvilke godskunder er der i Allingåbro?

Det giver heller ikke mening at holde en bane af længde som feks Grindstedbanen åben for blot to ugenlige vognladninger.

Hvad er simpel godstrafik? Et rangertræk? Javist, men hvad med akseltrykket? Fidusen ved banetrafik ryger hvis akseltrykket ikke kan udnyttes, så 20 tons må være minumum, og ikke bot letbaneniveau. Det stiller visse krav til underbygning som cykelstier ikke gør, for jeg kender ikke nogen cykler med et akseltryk på 20 tons.

Cykelsti på Randers-Allingåbro

af UTJ, 5/3 2016, 09:44 (2977 dage siden) @ gaest

Hvilke godskunder er der i Allingåbro?

Det giver heller ikke mening at holde en bane af længde som feks Grindstedbanen åben for blot to ugenlige vognladninger.

Det var ikke hvad jeg skrev. Ingen godskunder, men etablering af cykelsti er en ganske dyr omgang og sammenlignet med hvad det koster med basal istandsættelse at den pågældende bane. Pr cyklist er visse cykelstier ganske urimelig dyre.

Cykelsti på Randers-Allingåbro

af H N Nielsen, 5/3 2016, 10:06 (2977 dage siden) @ UTJ

Rigtigt UTJ, men denne løsning er vel at man så skal betale for at benytte cykelstien, for at få hentet prisen hjem som det kostede at "Ombygge" banen til cykelsti. Men derved tænker jeg, at så vil man ikke bruge cykelstien da man skal betale for at cykle på den (Det lyder også dumt, men det kommer sikkert) og derved har det jo været spild af penge til den tid.

Cykelsti på Randers-Allingåbro

af UTJ, 5/3 2016, 11:17 (2977 dage siden) @ H N Nielsen

Rigtigt UTJ, men denne løsning er vel at man så skal betale for at benytte cykelstien, for at få hentet prisen hjem som det kostede at "Ombygge" banen til cykelsti. Men derved tænker jeg, at så vil man ikke bruge cykelstien da man skal betale for at cykle på den (Det lyder også dumt, men det kommer sikkert) og derved har det jo været spild af penge til den tid.

Man kan blot lade banen henligge..... det koster ikke noget og den kan i så fald stadig uden investering bruges af hundeluftere og som faunapassage.

Cykelsti på Randers-Allingåbro

af Nomisdk ⌂, Galten, 5/3 2016, 17:13 (2976 dage siden) @ gaest

Hvor mange bruger lige alle de cykelstier som før var baner?? Måske kun 100 om året.


Hvis Randers-Allingåbro kan tranportere 100 cyklister om året som cykelsti, så er det 100 mere end den nuværende jernbane kan transportere.

Jeg vil mene der køre langt over 100 på den nuværende strækning hvor der er skinne cykling.

Jeg syntes det vil være synd og skam at fjerne denne turist mulighed.

--
Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
https://www.simontog.dk
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak