Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Partsindlæg fra DSB (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/4 2016, 18:29 (2956 dage siden)

Dette materiale er dukket op i Folketingets Transport- og Bygningsudvalg.

Det hidrører fra et møde mellem DSB og udvalget tilbage til den 24. februar 2016.

http://www.ft.dk/samling/20151/almdel/tru/bilag/228/1615864.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Partsindlæg fra DSB

af andersj, Aalborg, 1/4 2016, 20:25 (2956 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Meget interessant - tak!

Udover den opdaterede materielstrategi så var det især strækningsregnskaberne på side 26 der fangede min interesse. Posten "Leje af materiel" er meget mystisk, især fordi posten er på 1,2 mia. kr. hvoraf den internationale trafik (ICE-TD) kun står for 16 mio. kr. og Svendborgbanen + Aarhus Nærbane (Desiro/MQ) står for hhv. 15 og 11 mio. kr.
Hvilket materiel lejer man for de resterende 1,15 mia. kr. ?

--
Mvh Anders

Partsindlæg fra DSB

af Gæst1, 1/4 2016, 21:00 (2956 dage siden) @ andersj

Synes nu mere at overskudsgraden er interessant (og modig at synliggøre for et offentligt firma, der ikke er konkurrenceudsat).

Materielleje dækker også over leje af de 67 DDvogne, der først overtages når lejen udløbet i 2017...

Partsindlæg fra DSB

af Gæst1, 1/4 2016, 21:01 (2956 dage siden) @ Gæst1

...og leje af ER tog fra Trafikstyrelsen (der har lejet dem af DSB til Kystbanen)

Partsindlæg fra DSB

af LasseG, 1/4 2016, 21:46 (2956 dage siden) @ Gæst1

Synes nu mere at overskudsgraden er interessant (og modig at synliggøre for et offentligt firma, der ikke er konkurrenceudsat).

Særligt bemærkede jeg også IC Bornholm som kun koster 9 mio. kr for de tre første kvartaler men i strækningsregnskabet fra 2014 er der omkostninger for 30 mio. kr. for hele året. En det virker til en stor reduktion...

--
[image]

Partsindlæg fra DSB

af LasseG, 1/4 2016, 21:34 (2956 dage siden) @ andersj

Hvilket materiel lejer man for de resterende 1,15 mia. kr. ?

Da der fremgår lejeudgifter for alle strækninger inkl s-tog, tænker jeg, at man skal se dette som den regnskabsmæssige afskrivning af de indkøbte togsæt, svarende til hvad det ville koste hvis man skulle leje sig til de antal tog der skal bruges til at drive en given strækning.

--
[image]

Partsindlæg fra DSB

af F.Elkjær, 3/4 2016, 16:55 (2954 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Interessant at læse

- side 3 - passagerertilgang - trods stigende antal fjernbusser (Rød billet mm.)
- side 4 - her er "frygten" for disse fjernbussers fremgang nævnt. Men hvad kan deres gøres?
- side 6 - Med rødt står det tydeligt "ME-lokomotivernes skal væk hurtigst muligt". Tankevækkende når man samtidig kan se, at f.eks. Kalundborg-banen først planlægges elektrificeret i 2013. Altså et behov for dieselloko her indtil da.
- side 11 - Hvornår er jernbanemateriel gammelt/tjeneligt til udskiftning. ME og MR er gennemsnitligt over 30 år gammelt. Måske mere interessant er, at IC3 er næsten 25 år i gennemsnit, som en togtype der er helt uundværligt i den nuværende fjerntrafik.
- side 12 IC4 forudses at blive et problembarn, også i fremtiden. Læs vil være dyre i værkstedsudgifter mm. Her bliver det også nævnt at ME skal væk så snart som muligt.
- side 13 Nye El-lokomotiver (men hvad så med Kalundborgbanen og Sydbanen?)
- side 14 Grundet forsinket Fehmernprojekt, bliver det nødvendig med en "omfartsbane" på vestfyn. Kalundborgbanen står som første prioritet til elektrificering. Meget forståeligt. Men fra 2016 er der dog stadig 7 år til 2023 og den her nævnte ibrugtagelse som el-bane. (7 år mere med ME-lok ?)
- side 23 "mere orange" - måske et forsøg på at dæmme op for den stigende "fjernbus-tendens)

Nu er det en partsindlæg til en samtale mellem DSB og transportministeriet. Her er så oplistet en række af de problemer og udfordringer som kan forudses i de kommende år.

F. Elkjær

Partsindlæg fra DSB

af Niels Bak, 4/4 2016, 08:32 (2954 dage siden) @ F.Elkjær

Interessant at læse

- side 3 - passagerertilgang - trods stigende antal fjernbusser (Rød billet mm.)
- side 4 - her er "frygten" for disse fjernbussers fremgang nævnt. Men hvad kan deres gøres?
- side 6 - Med rødt står det tydeligt "ME-lokomotivernes skal væk hurtigst muligt". Tankevækkende når man samtidig kan se, at f.eks. Kalundborg-banen først planlægges elektrificeret i 2013. Altså et behov for dieselloko her indtil da.
- side 11 - Hvornår er jernbanemateriel gammelt/tjeneligt til udskiftning. ME og MR er gennemsnitligt over 30 år gammelt. Måske mere interessant er, at IC3 er næsten 25 år i gennemsnit, som en togtype der er helt uundværligt i den nuværende fjerntrafik.
- side 12 IC4 forudses at blive et problembarn, også i fremtiden. Læs vil være dyre i værkstedsudgifter mm. Her bliver det også nævnt at ME skal væk så snart som muligt.
- side 13 Nye El-lokomotiver (men hvad så med Kalundborgbanen og Sydbanen?)
- side 14 Grundet forsinket Fehmernprojekt, bliver det nødvendig med en "omfartsbane" på vestfyn. Kalundborgbanen står som første prioritet til elektrificering. Meget forståeligt. Men fra 2016 er der dog stadig 7 år til 2023 og den her nævnte ibrugtagelse som el-bane. (7 år mere med ME-lok ?)
- side 23 "mere orange" - måske et forsøg på at dæmme op for den stigende "fjernbus-tendens)

Nu er det en partsindlæg til en samtale mellem DSB og transportministeriet. Her er så oplistet en række af de problemer og udfordringer som kan forudses i de kommende år.

F. Elkjær

Ganske rigtigt interessant stykke papir.

Jeg læser de gentagne bemærkninger om at ME skal ud "så snart som muligt" som et pres på politikerne om at fastholde elektrificeringsplanen, hvor en del af finansieringen jo er usikker og de endelige anlægslove ikke er vedtaget endnu. Og ellers så er det nok "som muligt" man skal hæfte sig ved, så ME får lov at køre til de sidste ledninger er hængt op midt i 2020'erne - men dog færre og færre af dem.

Partsindlæg fra DSB

af andersj, Aalborg, 4/4 2016, 11:46 (2953 dage siden) @ Niels Bak

Interessant at læse

- side 3 - passagerertilgang - trods stigende antal fjernbusser (Rød billet mm.)
- side 4 - her er "frygten" for disse fjernbussers fremgang nævnt. Men hvad kan deres gøres?
- side 6 - Med rødt står det tydeligt "ME-lokomotivernes skal væk hurtigst muligt". Tankevækkende når man samtidig kan se, at f.eks. Kalundborg-banen først planlægges elektrificeret i 2013. Altså et behov for dieselloko her indtil da.
- side 11 - Hvornår er jernbanemateriel gammelt/tjeneligt til udskiftning. ME og MR er gennemsnitligt over 30 år gammelt. Måske mere interessant er, at IC3 er næsten 25 år i gennemsnit, som en togtype der er helt uundværligt i den nuværende fjerntrafik.
- side 12 IC4 forudses at blive et problembarn, også i fremtiden. Læs vil være dyre i værkstedsudgifter mm. Her bliver det også nævnt at ME skal væk så snart som muligt.
- side 13 Nye El-lokomotiver (men hvad så med Kalundborgbanen og Sydbanen?)
- side 14 Grundet forsinket Fehmernprojekt, bliver det nødvendig med en "omfartsbane" på vestfyn. Kalundborgbanen står som første prioritet til elektrificering. Meget forståeligt. Men fra 2016 er der dog stadig 7 år til 2023 og den her nævnte ibrugtagelse som el-bane. (7 år mere med ME-lok ?)
- side 23 "mere orange" - måske et forsøg på at dæmme op for den stigende "fjernbus-tendens)

Nu er det en partsindlæg til en samtale mellem DSB og transportministeriet. Her er så oplistet en række af de problemer og udfordringer som kan forudses i de kommende år.

F. Elkjær


Ganske rigtigt interessant stykke papir.

Jeg læser de gentagne bemærkninger om at ME skal ud "så snart som muligt" som et pres på politikerne om at fastholde elektrificeringsplanen, hvor en del af finansieringen jo er usikker og de endelige anlægslove ikke er vedtaget endnu. Og ellers så er det nok "som muligt" man skal hæfte sig ved, så ME får lov at køre til de sidste ledninger er hængt op midt i 2020'erne - men dog færre og færre af dem.

Jeg tror planen er at ME skal være udfaset i 2020 hvis de nye ellokomotiver bliver leveret der. På Sydbanen og Nordvestbanen skal der udelukkende køre IC4 og dobbeltdækkerne skal bruges på København-Roskilde-Ringsted-(Slagelse), København-Køge-Næstved, Helsingør-København-(Malmö?) måske primært i myldretiden på Kystbanen. Det frigiver alle IR4 til fjerntrafikken.

--
Mvh Anders

Partsindlæg fra DSB

af Niels Bak, 4/4 2016, 20:32 (2953 dage siden) @ andersj

Interessant at læse

- side 3 - passagerertilgang - trods stigende antal fjernbusser (Rød billet mm.)
- side 4 - her er "frygten" for disse fjernbussers fremgang nævnt. Men hvad kan deres gøres?
- side 6 - Med rødt står det tydeligt "ME-lokomotivernes skal væk hurtigst muligt". Tankevækkende når man samtidig kan se, at f.eks. Kalundborg-banen først planlægges elektrificeret i 2013. Altså et behov for dieselloko her indtil da.
- side 11 - Hvornår er jernbanemateriel gammelt/tjeneligt til udskiftning. ME og MR er gennemsnitligt over 30 år gammelt. Måske mere interessant er, at IC3 er næsten 25 år i gennemsnit, som en togtype der er helt uundværligt i den nuværende fjerntrafik.
- side 12 IC4 forudses at blive et problembarn, også i fremtiden. Læs vil være dyre i værkstedsudgifter mm. Her bliver det også nævnt at ME skal væk så snart som muligt.
- side 13 Nye El-lokomotiver (men hvad så med Kalundborgbanen og Sydbanen?)
- side 14 Grundet forsinket Fehmernprojekt, bliver det nødvendig med en "omfartsbane" på vestfyn. Kalundborgbanen står som første prioritet til elektrificering. Meget forståeligt. Men fra 2016 er der dog stadig 7 år til 2023 og den her nævnte ibrugtagelse som el-bane. (7 år mere med ME-lok ?)
- side 23 "mere orange" - måske et forsøg på at dæmme op for den stigende "fjernbus-tendens)

Nu er det en partsindlæg til en samtale mellem DSB og transportministeriet. Her er så oplistet en række af de problemer og udfordringer som kan forudses i de kommende år.

F. Elkjær


Ganske rigtigt interessant stykke papir.

Jeg læser de gentagne bemærkninger om at ME skal ud "så snart som muligt" som et pres på politikerne om at fastholde elektrificeringsplanen, hvor en del af finansieringen jo er usikker og de endelige anlægslove ikke er vedtaget endnu. Og ellers så er det nok "som muligt" man skal hæfte sig ved, så ME får lov at køre til de sidste ledninger er hængt op midt i 2020'erne - men dog færre og færre af dem.


Jeg tror planen er at ME skal være udfaset i 2020 hvis de nye ellokomotiver bliver leveret der. På Sydbanen og Nordvestbanen skal der udelukkende køre IC4 og dobbeltdækkerne skal bruges på København-Roskilde-Ringsted-(Slagelse), København-Køge-Næstved, Helsingør-København-(Malmö?) måske primært i myldretiden på Kystbanen. Det frigiver alle IR4 til fjerntrafikken.

Måske du har ret. Jeg tror dog ikke at Øresundstogene bliver fjernet fra Kystbanen/Øresundsbanen, og hvis de gør, så kommer det vel til at kræve el til i hvert fald Århus for at få udnyttet dem. Uden at være helt inde i den nuværende materielsituation, så synes jeg at det ser lidt svært ud at få det til at gå op, hvis dobbeltdækkerne bliver trukket udelukkende af ellokomotiver. Det er trods alt kun elektrificeringen på Køge-Næstved og Kolding-Esbjerg der er både vedtaget og finansieret. Og så den nye Ringstedbane, men den er jo blot en parallelbane til den eksisterende. Effekten af den er ekstra kapacitet, men for at kunne udnytte den, så skal man bruge mere materiel, hvad enten det er til el eller diesel.

Men det er klart at en god del af ME'erne vil kunne udskiftes inden for få år. Jeg tror bare der kommer til at gå lidt længere inden vi ser røven af de sidste...

Partsindlæg fra DSB

af andersj, Aalborg, 4/4 2016, 21:30 (2953 dage siden) @ Niels Bak

Jeg tror planen er at ME skal være udfaset i 2020 hvis de nye ellokomotiver bliver leveret der. På Sydbanen og Nordvestbanen skal der udelukkende køre IC4 og dobbeltdækkerne skal bruges på København-Roskilde-Ringsted-(Slagelse), København-Køge-Næstved, Helsingør-København-(Malmö?) måske primært i myldretiden på Kystbanen. Det frigiver alle IR4 til fjerntrafikken.


Måske du har ret. Jeg tror dog ikke at Øresundstogene bliver fjernet fra Kystbanen/Øresundsbanen, og hvis de gør, så kommer det vel til at kræve el til i hvert fald Århus for at få udnyttet dem. Uden at være helt inde i den nuværende materielsituation, så synes jeg at det ser lidt svært ud at få det til at gå op, hvis dobbeltdækkerne bliver trukket udelukkende af ellokomotiver. Det er trods alt kun elektrificeringen på Køge-Næstved og Kolding-Esbjerg der er både vedtaget og finansieret. Og så den nye Ringstedbane, men den er jo blot en parallelbane til den eksisterende. Effekten af den er ekstra kapacitet, men for at kunne udnytte den, så skal man bruge mere materiel, hvad enten det er til el eller diesel.

Men det er klart at en god del af ME'erne vil kunne udskiftes inden for få år. Jeg tror bare der kommer til at gå lidt længere inden vi ser røven af de sidste...

Jeg tror heller ikke på at Øresundstogene bliver erstattet men der er ca. 20 IR4 togsæt tilknyttet Kystbanen til myldretidstogene, de kan frigives ved at indsætte dobbeltdækkere.
Hvis Østeport-Ringsted systemet udvides til at køre til Slagelse med alle afgange kræver det ca. 7-8 stammer.
Et system Østerport-Køge-Næstved kommer også til at kræve et par stammer også er vi hurtigt oppe på beskæftigelse til alle 25 dobbeltdækkerstammer. Det vil naturligvis være fornuftigt at gemme et par "gode" ME lokomotiver til bla. konge-/dronningevognen og til at trække dobbeltdækkerne hvor der ikke er køreledning som reservetog.

--
Mvh Anders

Partsindlæg fra DSB

af Kaj, 5/4 2016, 06:38 (2953 dage siden) @ andersj

Det e rigtigt at da DSBFirst kørte på kystbanen var der dedikeret 20 ir4 til denne drift, men da det sluttede i 2015 brugte de ikke mere end 7 - 8.

Men det bør være muligt at elektrificere ny bane, køge - næstved og roskilde - kalundborg i årene 2017, 2018 og 2019. Så fra 2020 burde alle dobbeltdækkere kunne trækkes af el lok. Betyder dog at ic4 skal bruges til nykøbing F.

Partsindlæg fra DSB

af LasseG, 5/4 2016, 15:25 (2952 dage siden) @ Kaj

Det e rigtigt at da DSBFirst kørte på kystbanen var der dedikeret 20 ir4 til denne drift, men da det sluttede i 2015 brugte de ikke mere end 7 - 8.

Men det bør være muligt at elektrificere ny bane, køge - næstved og roskilde - kalundborg i årene 2017, 2018 og 2019. Så fra 2020 burde alle dobbeltdækkere kunne trækkes af el lok. Betyder dog at ic4 skal bruges til nykøbing F.

De planer der arbejdes efter hedder Køge-Næstved fra K19 og Roskilde - Kalundborg fra K22. Men indtil det politiske "serviceeftersyn" af togfonden er afsluttet er der reelt ikke nogen der ved hvad man kan planlægge efter hvad angår ting der indgår heri...

--
[image]

Partsindlæg fra DSB

af Gæst 20, 4/4 2016, 07:50 (2954 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Er det ikke snarere ministerie eller minister spin?

Vi må kraftigt antage at Transportministeriet og dermed ministeren har fuld indsigt i det præsenterede idet de jo både er ejere af DSB og har en kontrakt med DSB - der kan således ikke være noget nyt for dem!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak