Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tysk rigsrevision: Femernsundbroen trues af lukning (Generelt)

af Nordexpress, 17/4 2016, 09:37 (2931 dage siden)
redigeret af Nordexpress, 17/4 2016, 09:50

Iflg. denne artikel i Slesvig-Holstens netavis shz.de har den tyske forbundsrevision i en rapport stærkt kritiseret den manglende vedligeholdelse af Slesvig-Holstens vartegn, broen over Femernsund.

Det prognostiserede vedligeholdelsesbeløb på 21 mio. Euro anser revisionen for for lavt sat. Fremtiden byder på stop for jernbanen og/eller total lukning af broen. Siden august måned er der en hastighedsbegrænsning for lastbiler på 50 Km/t.

Væsentligste problem er, at stålkablerne ruster. Det er DB, der har ansvar for vedligeholdelsen. DB anklages for at spare på vedligeholdelsen, fordi en ny forbindelse vil skulle betales af forbundsstaten.

Rostprobleme: Der Fehmarnsund-Brücke droht die Totalsperrung

LN: Berlin: Marode Sundbrücke

I øvrigt anser man her 2028 som åbningsår for den ny faste forbindelse.

Fugleflugtslinjens stolte broer er blevet til problembørn på begge sider af Østersøen!

Tysk rigsrevision: Femernsundbroen trues af lukning

af ulca, 17/4 2016, 09:54 (2931 dage siden) @ Nordexpress

Iflg. denne artikel i Slesvig-Holstens netavis shz.de har den tyske forbundsrevision i en rapport stærkt kritiseret den manglende vedligeholdelse af Slesvig-Holstens vartegn, broen over Femernsund.

Det prognostiserede vedligeholdelsesbeløb på 21 mio. Euro anser revisionen for for lavt sat. Fremtiden byder på stop for jernbanen og/eller total lukning af broen. Siden august måned er der en hastighedsbegrænsning for lastbiler på 50 Km/t.

Væsentligste problem er, at stålkablerne ruster. Det er DB, der har ansvar for vedligeholdelsen. DB anklages for at spare på vedligeholdelsen, fordi en ny forbindelse vil skulle betales af forbundsstaten.

Rostprobleme: Der Fehmarnsund-Brücke droht die Totalsperrung

I øvrigt anser man her 2028 som åbningsår for den ny faste forbindelse.

Fugleflugtslinjens stolte broer er blevet til problembørn på begge sider af Østersøen!

Det er synd og skam, ikke mindst fordi når/hvis den bro skal lukkes for al trafik uden at et alternativ er klart, så bliver eneste mulighed for at komme til/fra fastlandet hhv Femern et skib. Evt kan måske re-aktivere den gamle færge-forbindelse, omend dennes faciliteter vist skal re-etableres.
Vi har i det mindste mulighed for at tage en bil eller togbus via Farø-broen.

Tysk rigsrevision: Femernsundbroen trues af lukning

af gaest, 17/4 2016, 17:41 (2931 dage siden) @ ulca

Det er synd og skam, ikke mindst fordi når/hvis den bro skal lukkes for al trafik uden at et alternativ er klart, så bliver eneste mulighed for at komme til/fra fastlandet hhv Femern et skib. Evt kan måske re-aktivere den gamle færge-forbindelse, omend dennes faciliteter vist skal re-etableres.
Vi har i det mindste mulighed for at tage en bil eller togbus via Farø-broen.

Ja, de tider hvor en ivrig dansk trafikminister tilbyder at betale det hele er da forbi, heldigvis.
Tyskerne er ikke særligt ivrige efter at få den forbindelse over Femernbæltet, det ser man på den noget slæbende sagsbehandling af de nødvendige infrastrukturudbygninger i Tyskland, som forbindelsen over Femernsund jo også er en del af.

De danske politikere bør have det i tankerne, og være klar over at økonomien i hele Femernprojektet kan kome på tynd is hvis infrastrukturen i Tyskland ikke kan klare trafikken.

Tysk rigsrevision: Femernsundbroen trues af lukning

af Gæst, 17/4 2016, 18:32 (2931 dage siden) @ gaest

Det er synd og skam, ikke mindst fordi når/hvis den bro skal lukkes for al trafik uden at et alternativ er klart, så bliver eneste mulighed for at komme til/fra fastlandet hhv Femern et skib. Evt kan måske re-aktivere den gamle færge-forbindelse, omend dennes faciliteter vist skal re-etableres.
Vi har i det mindste mulighed for at tage en bil eller togbus via Farø-broen.


Ja, de tider hvor en ivrig dansk trafikminister tilbyder at betale det hele er da forbi, heldigvis.
Tyskerne er ikke særligt ivrige efter at få den forbindelse over Femernbæltet, det ser man på den noget slæbende sagsbehandling af de nødvendige infrastrukturudbygninger i Tyskland, som forbindelsen over Femernsund jo også er en del af.

De danske politikere bør have det i tankerne, og være klar over at økonomien i hele Femernprojektet kan kome på tynd is hvis infrastrukturen i Tyskland ikke kan klare trafikken.

>.
Det bliver sikkert nødvendigt at lukke for jernbanetrafikken i perioder, hvor der bygges jernbane på begge sider af Femerbælt.
Hvis det også bliver nødvendigt at lukke for vejtrafikken, fordi der mangler en bro over Fehmarnsund, bliver ramaskriget nok så højt, at det kan høres helt til Bruxelles:-D Ejerskabet (kapitalfonden) bag færgerne Rødby-Puttgarden vil nok udgøre en stor del af hylekoret ;-)

Tysk rigsrevision: Femernsundbroen trues af lukning

af andersj, Aalborg, 17/4 2016, 18:41 (2931 dage siden) @ Gæst

Det er synd og skam, ikke mindst fordi når/hvis den bro skal lukkes for al trafik uden at et alternativ er klart, så bliver eneste mulighed for at komme til/fra fastlandet hhv Femern et skib. Evt kan måske re-aktivere den gamle færge-forbindelse, omend dennes faciliteter vist skal re-etableres.
Vi har i det mindste mulighed for at tage en bil eller togbus via Farø-broen.


Ja, de tider hvor en ivrig dansk trafikminister tilbyder at betale det hele er da forbi, heldigvis.
Tyskerne er ikke særligt ivrige efter at få den forbindelse over Femernbæltet, det ser man på den noget slæbende sagsbehandling af de nødvendige infrastrukturudbygninger i Tyskland, som forbindelsen over Femernsund jo også er en del af.

De danske politikere bør have det i tankerne, og være klar over at økonomien i hele Femernprojektet kan kome på tynd is hvis infrastrukturen i Tyskland ikke kan klare trafikken.

>.
Det bliver sikkert nødvendigt at lukke for jernbanetrafikken i perioder, hvor der bygges jernbane på begge sider af Femerbælt.
Hvis det også bliver nødvendigt at lukke for vejtrafikken, fordi der mangler en bro over Fehmarnsund, bliver ramaskriget nok så højt, at det kan høres helt til Bruxelles:-D Ejerskabet (kapitalfonden) bag færgerne Rødby-Puttgarden vil nok udgøre en stor del af hylekoret ;-)

Hvad jernbanetrafikken angår så er det ikke så slemt, det er lige så hurtigt at køre via. Fyn/Jylland til Hamburg som over Rødby Færge.
Over Rødby er hurtigste forbindelse 4 timer og 44 minutter og over Fredericia 5 timer og 8 minutter inklusiv 9 minutters skiftetid i Fredericia. Hvis man kører udenom Fredericia og ikke stopper ved de små stationer i Sønderjylland kan man sagtens komme ned på 4 timer og 40 minutter over Fyn/Jylland.

--
Mvh Anders

Tysk rigsrevision: Femernsundbroen trues af lukning

af Bent Jensen, Roskilde, 18/4 2016, 09:46 (2930 dage siden) @ andersj

Jeg syntes ikke man mere eller mindre kan sløjfe fugleflugtslinien, (heller ikke i et antal år) Banen over Fyn kan vel ikke klare ret meget mere trafik og samtidig tror jeg at en hel del beboere langs banen over Fyn ville være glad for at slippe for en del af både passager- og godstog. Såvidt jeg ved er der vist også lidt kapacitetsproblemer nogle steder i Slesvig-Holstein og Hamburg området. Men jeg håber da politikere i Danmark og Tyskland træffer den beslutning der vil være bedst for alle.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Tysk rigsrevision: Femernsundbroen trues af lukning

af Nordexpress, 17/4 2016, 20:16 (2931 dage siden) @ gaest

Lad os for god ordens skyld holde fast i, at den aktuelle kritik fra rigsrevisionen gælder planlægning og finansiering af vedligeholdelse og levetidsvurdering af Femernsundbroen, som trods alt er en bro, der forbinder to regioner inden for forbundslandet Slesvig-Holsten.

Beretningen er blandt andet sendt til Forbundsdagens trafikudvalg, men der skydes i høj på den ansvarshavende for selve brovedligeholdelsen, Deutsche Bahn. (Om det præcis er DB Netz ved jeg ikke). Dertil konstateres, at betalingen for halvdelens vedkommende kommer fra landsregeringen i Kiel.

Ved en sådan revision er det naturligt også at søge efter en risikovurdering. Og her kritiseres åbenbart, at der ikke er en transparent sammenhæng mellem vedligeholdelsesplan og nybygning, herunder muligheden for at bevare den nuværende bro som én del af en samlet ny fast forbindelse mellem Ostholstein og Femern.

Mht. den overordnede trafikplanlægning i Tyskland er der jo for ikke længe siden - som rapporteret her i forum - offentliggjort en Bundesverkehrswegeplan til 2030, den prioriterede oversigt over alle nødvendige større trafikprojekter i hele Forbundsrepublikken. Og denne plan har fået ros for at være væsentligt mere realistisk og ærlig end den forrige plan, også med et større fokus på vedligeholdelse.

Måske var Femernforbindelsen således ude af Berlins fokus i nogle år, men at der synes at skulle gå 20 år fra statsaftalen med Danmark i 2008 til åbningen af den faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland er ikke noget, den foreliggende rigsrevisionsrapport tager stilling til så vidt man kan fortolke avisartiklerne.

Men måske en venlig sjæl kan finde et link til rapporten.

DSB MO1986 1Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak