Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Harzer Schmalspurbahnen - 22.-24. april 2016 - del 1 (Jernbanen i dag)

af L.H. Jensen, 3/5 2016, 18:08 (2914 dage siden)

Egentlig burde dette indlæg bare overskriften "Det er Keld Zumbachs skyld", for det er sådan, det er.

Da jeg som nysgerrigt nyt DJK-medlem i 1977 mødte op til Midtjysk Afdelings møder i Oliefabrikkens lokale i Clausensgade i Århus, var en mine første jernbaneoplevelser nemlig Keld, der viste smalfilm fra Harzer Schmalspurbahnen i DDR. For en 14-årig, der ganske vist året før havde været med sin far på en forlænget weekend i Berlin med et endags-besøg "bag hjerntæppet", var metersporsbanerne i Harzen noget meget eksotisk - og spændende. Og sammen med min tro inspirationskilde gennem 40 år, bogen "Små tog på spinkle skinner", lagde Kelds film og beretninger grunden til min fascination af side- og lokalbaner, særligt dem på smalle spor.

Der skulle dog gå 14 år yderligere, inden jeg sammen med tre gode MHVJ-venner fik taget mig sammen til selv at besøge banerne i Harzen. I mellemtiden var "muren faldet", men i påsken 1991 var alt stort set uændret på Deutsche Reichsbahns smalsporsbaner, og mest synlige ændring var bortfaldet af bevogtningen af togene, hvor de kørte tæt på zonegrænsen mellem stationerne Elend og Sorge.

Siden har jeg besøgt Harz-banerne mange gange, men da dette forum jo ikke er det historiske, vil jeg nøjes med her at vise en række billeder fra det seneste besøg - 25 år efter det første ...

Historien om og beskrivelse af banerne kan læses mange steder både i trykte værker og på internettet, så her nøjes vi med en stribe aktuelle indtryk - forhåbenlig til inspiration for andre.

Harzen har det hele: smuk og betagende natur, smukke gamle byer, venlige mennesker, god mad, godt øl - og så damptog. God fornøjelse!


[image]

Damplokomotivet 99 7245-6 er netop ankommet med tog fra Nordhausen til forgreningsstationen Drei-Annen-Hohne. Efter omløb skal lokomotivet retur til Eisfelder Talmühle, mens togstammen skal til Brocken 22.04.2016 (lhj)


[image]

Damplokomotivet 99 7247-2 ankommer til Drei-Annen-Hohne fra Wernigerode. Lokomotivet skal videre tl Brocken, og togstammen mod Eisfelder Talmühle. 22.04.2016 (lhj)


[image]

Den stedlige "Fahrdienstleiterin" hjælper med rangeringen, da lokomotiverne skal byttes rundt. Den røde funger-"Mütze" er fikst erstattet af en rød stofblomst i håret. 22-04-2016 (lhj)


[image]

Klar til afgang mod Eisfelder Talmühle og Brocken. 22.04.2016 (lhj)


[image]

Det klassiske motiv: toget mod Eisfelder Talmühle forlader stationen Drei-Annen-Hohne. Sporet til venstre er banen mod Brocken. 22.04.2016 (lhj)


[image]

Et andet klassisk motiv: toget mod Eisfelder Talmühle under udkørsel fra Sorge. Desværre valgte solen at gemme sig bag en sky blot eet minut, før toget passerede - og den dukkede selvfølgelig frem igen umiddelbart efter ... 22.04.2016 (lhj)


[image]

99 7245-6 afgår fra Bhf Benneckenstein - og solen er vendt tilbage! 22-04-2016 (lhj)


Fortsættes ...

Mvh
LH

Harzer Schmalspurbahnen - 22.-24. april 2016 - del 1

af Nomisdk ⌂, Galten, 3/5 2016, 20:54 (2914 dage siden) @ L.H. Jensen

Fine billeder, smutter selv der ned en tur i næste uge :)

--
Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
https://www.simontog.dk
[image]

Harzer Schmalspurbahnen - 22.-24. april 2016 - del 1

af keld ⌂, Malling, 4/5 2016, 13:26 (2913 dage siden) @ L.H. Jensen

Hej LHJ

Det glæder mig, at mine smalfilm i den grad har inspireret dig til at besøge HSB, og skylden for det tager jeg med glæde på min kappe. Jeg har selv i sidste uge kørt fra Nordhausen til Quedlinburg. Jeg foretrækker denne strækning, fordi den er mindre turistet end de andre strækninger.
Jeg kan i den forbindelse lige komme med en servicemeddelelse. Man kan p.t. købe en HSB-Selkebahnticket for 17 EUR. Den gælder til ubegrænset kørsel i 3 dage helt fra Nordhausen. En enkeltbillet fra Nordhausen til Quedlinburg koster 23 EUR!

M.v.h.
Keld Zumbach

Harzer Schmalspurbahnen - 22.-24. april 2016 - del 2

af L.H. Jensen, 4/5 2016, 20:47 (2913 dage siden) @ L.H. Jensen

God aften!

Vi fortsætter, hvor vi slap - sådan nogenlunde da ...

[image]

Motorvogn 187 018-7 kører ud af Ilfeld på vej mod Eisfelder Talmühle. Egentlig skulle toget være fortsat helt til Hasselfelde på Selkatalbahn, men på grund af sporarbejde, var der "Schienenersatzverkehr" (SEV) fra Eisfelder Talmühle. 22.04.2016 (lhj)


[image]

Bhf Ilfeld med hensatte "Rollwagen" på læssesporet. Den sparsomme godstrafik på HSB (lejlighedvise skærvetransporter fra Eisfelder Talmühle til Nordhausen) afvikles med normalsporsvogne på moderne "Rollböcke" af schweizisk oprindelse, og togene fremføres af en "Harz-Kamel", BR 199.8 (ex normalspors-BR 110). 22.04.2016 (lhj)


[image]

Motorvogn 187 018-7 returnerer til Bhf Ilfeld fra Eisfelder Talmühle. Remisen i baggrunden anvendes af HSB til hensætning af overtallige lokomotiver udløbet af revision. Bl.a. er 99 7231 hensat her. 22.04.2016 (lhj)


[image]

Damplokomotiv 99 7245-6 ankommer til Bhf Nordhausen Nord. Der kører kun et par damptog i hver retning daglig på den sydlige del af Harzguerbahn, så der er blot en enkelt maskine stationeret i Nordhausen - pt. altså 99 7245-6. 22.04.2016 (lhj)


[image]

Omløb i Nordhausen, inden maskinen køres i hus efter dagens tjeneste. Til venstre bag hegnet løber forbindelsessporet mellem HSB-stationen og Bahnhofsplatz.
Kendere af HSB vil nok bemærke, at stationsbygningen efter i "umindelige tider" at have været hvid, nu er blevet malet gul. Den er i øvrigt for få år siden blevet omhyggeligt renoveret og nænsomt moderniseret og har bl.a. atter fået småsprodsede vinduer. 22.04.2016 (lhj)


[image]

Vi slutter besøget på Harzquerbahn i banens anden ende, Wernigerode Hbf med nok et klassisk motiv: damplokomotivet 99 7247-2 ved maskindepotet, klar til endnu en tur til Brocken. Den høje rødstensbygning er ikke en signalpost, men maskindepotets "Lokleitung", dvs. (i al fald tidligere ...) arbejdsplads for vagthavende materieldisponent samt bl.a. servicebygning for lokomotiv- og depotpersonale. 24-04-2016 (lhj)


Fortsættes (med motiver fra Selketalbahn) ...


vh
LH

Harzer Schmalspurbahnen - 22.-24. april 2016 - del 2

af Niels Munch, 5/5 2016, 17:23 (2912 dage siden) @ L.H. Jensen

Fortsættes (med motiver fra Selketalbahn) ...


Det vil jeg glæde mig til L.H., i 2003 ferierede vi i Meisdorf, hvor Selketalbahn var "nærmest".

Men nu kvitterer jeg med et foto fra Harzquerbahn:

[image]DR 99 7244-9 i Sorge, juli 1992 (nm).


M.v.h.
Niels

Harzer Schmalspurbahnen - 22.-24. april 2016 - del 3

af L.H. Jensen, 11/5 2016, 23:57 (2906 dage siden) @ L.H. Jensen

God aften!

Som lovet fortsætter vi nu med billeder fra Selketalbahn ...


[image]

Malletlokomotivet 99 5906 er normalt "Stamlok" på Selketalbahn, men det er alligevel aldrig lykkedes mig at se lokomotivet med plantog, når jeg har besøgt banen - og det er dog afskillige gange i årenes løb. Og dette besøg var i så henseende ingen undtagelse; maskinen stod kold i Gernrode med en skade på gangtøj og glider. Så i stedet kørtes dagens ene damptogsomløb med 99 6001 "den lille fede" (således navngivet af turdeltagerne på en DJK-rejse for en halv snes år siden), mens det andet omløb kørtes med 99 7239.
Her ankommer 99 6001 til Bhf Alexisbad i lav morgensol med tog mod Gernrode (fra Harzgerode). 23.04.2016 (lhj)


[image]

Samme tog mellem Drahtzug og Mägdesprung - stigningen ser voldsommere ud, end det faktisk er; det er i ligeså høj grad vejen, der falder ... 23.04.2016 (lhj)


[image]

Og samme tog nok en gang, kort før Hp Sternhaus Haferfeld. 23.04.2016 (lhj)


[image]

Og endelig under indkørsel til Bhf Gernrode. 23.04.2016 (lhj)


[image]

Efter et kort ophold fortsætter toget fra Gernrode til Quedlinburg ad den tidligere normalsporede banestrækning, der blev nedlagt i 2006, og som genopstod metersporet i 2008. Bygningen i baggrunden er den oprindelige smalspors-stationsbygning fra banens åbning, der senere blev erstattet af den nuværende.
Den åbne godsvogn efter lokomotivet er en ekstra rejsegodsvogn til transport af cykler - dem var der dog ikke nogen af denne dag ... 23.04.2016 (lhj)


[image]

Gammel godsvognkasse bag remisen i Gernrode - da brædderne er rådnet væk, har man erstattet dem med mursten. Kun tag og stålskelet er tilbage af den oprindelige godsvogn. 23.04.2016 (lhj)


Forstættes ...

vh
LH

Harzer Schmalspurbahnen - 22.-24. april 2016 - del 3 - ups!

af L.H. Jensen, 12/5 2016, 09:52 (2906 dage siden) @ L.H. Jensen

God aften!

Som lovet fortsætter vi nu med billeder fra Selketalbahn ...

Efter et kort ophold fortsætter toget fra Gernrode til Quedlinburg ad den tidligere normalsporede banestrækning, der blev nedlagt i 2006, og som genopstod metersporet i 2008. Bygningen i baggrunden er den oprindelige smalspors-stationsbygning fra banens åbning, der senere blev erstattet af den nuværende.


Forstættes ...

vh
LH

Netop som jeg havde trykket "OK-send" opdagede jeg, at der var fejl i tidsangivelsen ... - undskyld!

Den normalsporede bane Frose-Gernrode-Quedlinburg lukkede allerede i 2004, og delstrækningen Gernrode-Quedlinburg genopstod metersporet i HSBs regi i 2006
Se evt. http://www.selketalbahn.de/streckenverlaengerung.htm

vh
LH

Harzer Schmalspurbahnen - 22.-24. april 2016 - del 4

af L.H. Jensen, 16/5 2016, 09:29 (2902 dage siden) @ L.H. Jensen

Vi må videre, toget kan ikke blive holdende i Gernrode :-)

[image]

99 6001 under udkørsel med tog mod Quedlinburg. Fra den egentlige smalsporsstation i Gernrode, der var Selketalbahns nordlige endestation frem til 2006, krydser metersporet nu henover læssevejen over til den nu nedlagte normalsporsstations terræn og fortsætter ad normasporstraceen mod Quedlinburg. Stationsbygningen på normasporsstationen ses midt i billedet. perronsporene er væk og området henligger tilgroet. Bygningen, der anvendes til privatbeboelse, er tilsyneladende under istandsættelse efter flere års forfald. 24.04.2016 (lhj)


[image]

Undervejs mod Quedlinburg passeres Bad Suderode med en stationsbygning omtrent mage til Gernrodes. Stationen er i dag kun trinbræt. 23.04.2016 (lhj)


[image]

Fra Bad Suderode følger banen et langt stykke parallelt med den 3 km. lange sidebane til den nu nedlagte kaserne i Quarmbek, der i dag er en "satelit-forstad" til Quedlinburg. Kasernen, hvis historie bl.a kan ses beskrevet her https://de.wikipedia.org/wiki/Quarmbeck , lukkede i begyndelsen af 1990'erne, og sidebanen mistede sin betydning. sporet ligger stadig fra Bad Suderode og frem til øvelsesterrænet lige syd for bebyggelsen og er blot afbrudt i en enkelt vejoverkørsel. 23.04.2016 (lhj)


[image]

E par km. syd for Quedlingburg møder HSB-sporet den normalsporede sidebane fra Thale. Til venstre anes i baggrunden den markante klippeformation "Teufelsmauer" mellem Neinstedt og Blankenburg. 23.04.2016 (lhj)


[image]
[image]

HSBs anlæg i Quedlinburg er beskedne, men passende til behovet; et perronspor, et omløb et enkelt stikspor samt en vandkran. Efter omløb, vandtagning samt udveksling af rejsende med "HEX"-togene, der krydser på stationen, returnerer toget med 99 6001 til Gernrode. Af hensyn til de ialt fire automatisk sikrede overkørsler på "fællesstrækningen" mod Gernrode hhv. Thale, kører togene parallelkørsel det første stykke - til stor moro for de rejsende i begge tog :-) 23.04.2016 (lhj)


[image]

Banen mellem Gernrode og Quedlinburg forløber i åbent landskab nord for selve "Harzmassivet", og kun mellem Bad Suderode og Gernrode er der en nævneværdig stigning. 99 6001 har her netop forladt Hp Bad Suderode og nærmer sig Gernrode, hvor der gøres et kort ophold inden dagens anden tur til Alexisbad. 24.04.2016 (lhj)

Fortsættes ...

God 2. pinsedag!

vh
LH

Harzer Schmalspurbahnen - 22.-24. april 2016 - del 4

af Niels Munch, 23/5 2016, 16:43 (2894 dage siden) @ L.H. Jensen

Holder blot tråden varm ;-) :

[image]HSB 187 011-2 og 187 013-8 i Gernrode, juli 2003 (nm).


..... og imødeser med spænding fortsættelsen.


Bedste hilsener
Niels

Harzer Schmalspurbahnen - 22.-24. april 2016 - del 4

af Niels Munch, 7/5 2017, 14:14 (2545 dage siden) @ L.H. Jensen

..... holder stadig tråden varm :-D :

[image]HSB 99 7239-9 på Brockenbahn 07.05.2017 (LM).


M.v.h.
Niels

Harzer Schmalspurbahnen - 22.-24. april 2016 - del 4

af Niels Munch, 27/4 2018, 20:14 (2190 dage siden) @ Niels Munch

..... holder fortsat tråden varm :-P :-D :

[image]HSB 99 236, Schierke 27.04.2018 (ESM).


M.v.h.
Niels

Harzer Schmalspurbahnen - 22.-24. april 2016 - del 4

af Simon1906, Hedehusene, 28/4 2018, 12:54 (2190 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels og andre, tak for dejlige billeder i viser, minder mig om at jeg skal besøge de nævnte baner inden min dreng bliver for gammel. Det ser rigtig spændende ud, hvilken by skal man eventuelt bo i med normalsporsforbindelse til andet DB net (jeg kører uden bil til Tyskland).


Med venlig hilsen

Simon

Harzer Schmalspurbahnen - 22.-24. april 2016 - del 4

af toylsbjerg, Rønnede, 28/4 2018, 14:17 (2189 dage siden) @ Simon1906

Hej!
Du skal tage til Wernigerode!
Her er Banernes hovedkvarter og værksted som man har mulighed for at besøge!
[image]
Alle udstyres med sikkerhedsvest! ( til arv og eje)
[image]
De under reparation værende køretøjer bliver nøje gennemgået[image]
Desværre er man også ramt af politikers spareiver; så meget af det
historiske materiel er nu hensat!
Men man kan stadig opleve 6-8 damploko stående ved remisen
[image]
her kun et par stykker! men prøv en aften ved 21-22 tiden, så skal du se!
sæt dig på trappen til udsigtsplatformen og lyt! og NYD AT DU ER TIL!!!
Jeg har været der ca 40 gange siden 1989, og er stadig lige begejstret!
Billederne er taget 6-04-2018
Med venlig hilsen

Thyge

Harzer Schmalspurbahnen - 22.-24. april 2016 - del 5

af LHJ, 21/12 2020, 23:27 (1221 dage siden) @ L.H. Jensen


Fortsættes ...

God 2. pinsedag!

vh
LH


God aften!

Jeg har ikke tal på alle de hints og direkte påmindelser, jeg har fået fra Niels Munch gennem de seneste 3-4 år, så nu må I hellere - inden også dette år rinder ud og i øvrigt som en slags erstatning for de rejser, vi ville have gjort her i 2020, men som en vis sygdom forhindrede - få slutningen af billedeberetningen fra Harzer Schmalspurbahnen i april 2026.

Vi var, som man måske vil erindre, kommet til Quedlinburg med damptog og var på vej retur mod Gernrode og selve Selketalbahn. Jeg kan se, at stationen i Quedlinburg kun er beskrevet, så I må hellere få et billede af "herlighederne", inden vi forlader stedet helt.

[image]

Der er ikke meget tilbage af den een gang så store og travle station, men derved adskiller den sig jo ikke fra så mange andre steder. Men forlængelsen af Selketalbahn hertil må bestemt betegnes som et lyspunkt, omend baneforbindelsen endnu ikke for alvor har formået at tegne sig for nogen større strøm af rejsende til denne smukke og spændende gamle by.

Men videre, altså, mod syd ...
- her passage af overkørslen ved trinbrættet Sternhaus Haferfeld

[image]


- og her kort før trinbrættet Drahtzug

[image]


Vi forlader nu toget, fremført af 99 6001 (døbt "Den lille fede" på en DJK-rejse for en del år siden), og bevæger os via Alexisbad mod Strassberg, hvor vi helt tilfældigt møder motorvognen GHE T 1, der tilsyneladende er ude med et særtog.

[image]


Men vores mål var naturligvis et "pligtbillede" på det klassiske fotosted i Stassberg, her tog fra Eisfelder Talmühle, fremført af 99 7239,

[image]


som vi møder igen i Harzgerode senere på dagen - og nu i solskin - klar til afgang mod Alexisbad.

[image]


Med dette billede tager vi afsked med Selketalbahn og Harzer Schmalspurbahnen for denne gang - og dog ...

Vi skal lige have et billede af den fint istandsatte station Güntersberge, der er indrettet som restaurant og pension, og som var vores base på turen til Harzen den gang i april 2016. Stedet kan varmt anbefales; bevares, toggangen er ikke synderligt intensiv på denne del af Selketalbahn, men man kommer let med bil rundt til de steder, hvor "tingene sker". Dertil er maden prima, betjeningen god, og såvel restaurations- som værelsespriserne yderst rimelige.

[image]


Og så til allersidst skal vi lige tilbage til Wernigerode med et oversigtsbillede fra "Hauptbahnhof", taget fra den særprægede rundkørsel/tunnel "Altstadtkreisel". Normalsporsstationen til venstre består i dag blot af to spor, mens smalsporsstationen til højre kun er beskåret en smule efter godstrafikkens ophør.

[image]


Mens disse linier skrives er der stille på Harzer Schmalspurbahnen - al trafik, bortset fra lokaltogene mellem Nordhausen og Ilfeld, er indstillet pga. den omfattende Corona-nedlukning af Tyskland. Men selvfølgelig kommer damptogene i gang igen, når en gang smittetrykket letter, og Harzen er altid et besøg værd :-)


Med disse ord og billeder har jeg således indfriet mit løfte, og nu håber jeg så, at Niels ikke længere vil "råbe efter mig"
(Ups, jeg har lovet at lave indlæg om banerne på Isle of Man ovre på det historiske forum - det må jeg se at få gjort i løbet af jul og nytår, ellers starter det hele bare forfra igen) ...;-)

Mh
LH

Harzer Schmalspurbahnen - 22.-24. april 2016 - del 5

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 22/12 2020, 00:01 (1221 dage siden) @ LHJ

Du skal nok lige have kigget på årstallet i din intro ;-)

Harzer Schmalspurbahnen - 22.-24. april 2016 - del 5

af K 564, 22/12 2020, 10:20 (1221 dage siden) @ LHJ


Vi var, som man måske vil erindre, kommet til Quedlinburg med damptog og var på vej retur mod Gernrode og selve Selketalbahn. Jeg kan se, at stationen i Quedlinburg kun er beskrevet, så I må hellere få et billede af "herlighederne", inden vi forlader stedet helt.

[image]


Med disse ord og billeder har jeg således indfriet mit løfte, og nu håber jeg så, at Niels ikke længere vil "råbe efter mig"
(Ups, jeg har lovet at lave indlæg om banerne på Isle of Man ovre på det historiske forum - det må jeg se at få gjort i løbet af jul og nytår, ellers starter det hele bare forfra igen) ...;-)

Mh
LH

Kære LH

Så må vi håbe. at Niels holder dig i ørerne, så vi ikke igen skal vente 4 år på den beretning.
Her er så et foto fra Quedlinburg med damptog under udkørsel mod Gernrode.

[image]
HSB 99 5906-5 i Quedlinburg februar 2009 (kh)

Hilsner Keld

Harzer Schmalspurbahnen - 22.-24. april 2016 - del 5

af LHJ, 22/12 2020, 11:08 (1221 dage siden) @ K 564

Kære LH

Så må vi håbe. at Niels holder dig i ørerne, så vi ikke igen skal vente 4 år på den beretning.
Her er så et foto fra Quedlinburg med damptog under udkørsel mod Gernrode.

[image]
HSB 99 5906-5 i Quedlinburg februar 2009 (kh)

Hilsner Keld


Ja ja, Rom blev jo ikke bygget på én dag, vel ..? ;-)

Nå, men det er nu et godt stemningsbillede med 99 5906 - og den fine gamle signalpost, der stod der endnu, da jeg var der sidst, men tilskoddet og trist at se på ...

Mh
LH

Harzer Schmalspurbahnen - 22.-24. april 2016 - del 5

af Niels Munch, 22/12 2020, 10:48 (1221 dage siden) @ LHJ

Med disse ord og billeder har jeg således indfriet mit løfte, og nu håber jeg så, at Niels ikke længere vil "råbe efter mig"
(Ups, jeg har lovet at lave indlæg om banerne på Isle of Man ovre på det historiske forum - det må jeg se at få gjort i løbet af jul og nytår, ellers starter det hele bare forfra igen) ...;-)


Kære L.H.,

Mange tak for din fine HSB-reportage, der trods alt var værd at vente på, og vi er sikkert mange, der glæder os til Isle of Man beretningen, samt hvad vi ellers ved, du har i skuffen.

Apropos råbe - i en amerikansk TV-reklame spørger én: "Why are you shouting?" Hvortil den anden svarer: "THAT'S WHAT I DO!"

Bedste julehilsener
Niels

Harzer Schmalspurbahnen - 22.-24. april 2016 - del 5

af LHJ, 22/12 2020, 11:00 (1221 dage siden) @ Niels Munch

Med disse ord og billeder har jeg således indfriet mit løfte, og nu håber jeg så, at Niels ikke længere vil "råbe efter mig"
(Ups, jeg har lovet at lave indlæg om banerne på Isle of Man ovre på det historiske forum - det må jeg se at få gjort i løbet af jul og nytår, ellers starter det hele bare forfra igen) ...;-)

Kære L.H.,

Mange tak for din fine HSB-reportage, der trods alt var værd at vente på, og vi er sikkert mange, der glæder os til Isle of Man beretningen, samt hvad vi ellers ved, du har i skuffen.

Apropos råbe - i en amerikansk TV-reklame spørger én: "Why are you shouting?" Hvortil den anden svarer: "THAT'S WHAT I DO!"

Bedste julehilsener
Niels

:-) :-) :-)

Lad os se, hvad de nærmeste dage vil bringe - pt. ændres juleplanerne nærmest fra dag til dag ...:-|

Mjh
LH

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak