Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Brune S-tog i 1970erne, lidt spørgsmål (Generelt)

af Hans K, 4/5 2016, 11:24 (2915 dage siden)

Hej.

De brune/rødbrune S-tog forsvandt som bekendt sidst i 1970'erne, men var det kun på Hellerup - Vanløse - Frederiksberg linien der var deres sidste bastion. Eller kørte de også på nogle af de andre linier indtil de helt forsvandt fra S-banen????

Og i givet fald hvorfor var det så ringlinien der var deres sidste tilholdssted???

Kunne de kører/styres sammen med de røde S-tog, eller kun kobles til transport sammen med de røde S-tog???

Brune S-tog i 1970erne, lidt spørgsmål

af Peter Christensen, 4/5 2016, 13:20 (2915 dage siden) @ Hans K

Den nemme del først.

Røde og brune S-tog kunne ikke kobles elektrisk sammen til eet tog.
Bevares, de havde da begge puffer mm., så et tog kunne trække en andet. Det har mest været til nedbrug/værkstedsbrug - ikke normal drift med passagere.

Omkring linjer etc - håber andre kan hjælpe.

Brune S-tog i 1970erne, lidt spørgsmål

af Holger Sørensen, Hedehusene, 4/5 2016, 17:11 (2915 dage siden) @ Peter Christensen

De endte deres dage kun på Fb-linierne. Inden var der dog gjort ombygningsforsøg til énmandsbetjening og en enkelt vogn blev malet rød. Men det blev ved det - derefter skrot.
Se i øvrigt den fremragende bog om S-banen 1934 - 2009 fra banebøger.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Brune S-tog i 1970erne, lidt spørgsmål

af Jens H. Bondesen, 5/5 2016, 11:24 (2914 dage siden) @ Peter Christensen

Røde og brune S-tog kunne ikke kobles elektrisk sammen til eet tog.

Sådan husker jeg det nu ikke. Jeg mener de kunne kobles elektrisk for traktion etc., men enkelte systemer virkede dog ikke. Først og fremmest dørlukning/-frigivning.
Senere fik 2. generation EP-styrede bremser (EP=ElektroPneumatisk) aht. HKT-kørsel, det fik 1. generation ikke.

Men slutresultatet var det samme: Til daglig drift kunne der ikke anvendes tog bestående af både 1. og 2. generations vogne. Alllerede dørene hindrede det, men der kan også have været andre forhold, som jeg ikke kender til.

--
Venlig hilsen
Jens H B

Brune S-tog i 1970erne, lidt spørgsmål

af gamle ole, 4/5 2016, 17:18 (2915 dage siden) @ Hans K

Udovwe F-linien var ekstra/myldretidstogene til/fra Lyngby næstsidste strækning(?)
Muligvis oså på Tåstrupstrækningen?

Hilsen Ole

Brune S-tog i 1970erne, lidt spørgsmål

af gamle ole, 4/5 2016, 17:54 (2915 dage siden) @ Hans K

Nogle af de nyeste nåedede jo også at blive renoveret, mens nogle af de ældste f.ex. typen med to mellemvogne i midten og en motorvogn i hver ende var ude af billedet.
Husker de hensod i lang tid på Gentofte St..

Hilsen Ole

Brune S-tog i 1970erne, lidt spørgsmål

af Holger Sørensen, Hedehusene, 4/5 2016, 18:12 (2915 dage siden) @ gamle ole

Hvad påstår du nu - nåede at blive renoveret? hvilke og hvordan?

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Brune S-tog i 1970erne, lidt spørgsmål

af gamle ole, 4/5 2016, 18:43 (2915 dage siden) @ Holger Sørensen

Husker kun at nogle formodentlig til F-banen blev "kosmetisk renoveret"

Ole

Avatar

Brune S-tog i 1970erne, lidt spørgsmål

af Erik H, Frederikssund, 4/5 2016, 19:13 (2915 dage siden) @ gamle ole
redigeret af Erik H, 4/5 2016, 19:31

Der stod også otte S-togsvogne på Frederikssunds 1. station (der hvor den nuværende 3. station er beliggende)
Det var i 1980, de stod på dette sted. Dog var i hvert fald frontlanternerne fjernet, men jeg kunne jo ikke rigtig holde mig væk, og måtte da ind i en af vognene, for at kikke men husker ikke om sæderne stadig var intakte. Det var i hvert fald tydeligt, at næste station var et bøsog hos "Manden med leen" eller rettere "Manden med gasøksen".

Jeg mener der var nogle, der ikke kunne lade vognene stå i fred, og satte ild til i hvert fald nogle af dem. Det var før verden blev begavet med graffiti. Det var ikke en afbrændingsplads, der var blevet etableret, men ren og skær "drengestreger" omend i den grove ende.

Hvor vognene siden kom hen ved jeg ikke.

Jeg tog dengang nogle fotos med mit gamle Kodak lommekamera, som jeg har indsat herunder.

[image]
[image]

Med venlig hilsen

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Avatar

Brune S-tog i 1970erne, lidt spørgsmål

af Erik H, Frederikssund, 6/5 2016, 21:14 (2913 dage siden) @ Erik H

Jeg har fundet et foto mere af de udrangerede S-togs vogne i Frederikssund.
Efter hvad jeg kan se er pantografen delvist afmonteret på den ene vogn.

Jeg kommer til at tænke på, at det egentlig er underligt at det er styrevognene der har front mod nord, og ikke motorvognene, så altid var tilfældet med 2. generations S-togene, når de var i Frederikssund, Køge eller Høje Tåstrup, Det modsatte gjaldt i Klampenborg, Hillerød og Farum, for der var motorvognen altid forrest.
Ved indvielsen af S-togsdriften til Frederikssund 27. maj 1989, var indvielsesstammen dog vendt om således, at dronningen kunne sidde i styrevognen, der var en tidligere 1. klasses vogn litra AS.

[image]


Med venlig hilsen

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Brune S-tog i 1970erne, lidt spørgsmål

af esni, Frederikssund, 4/5 2016, 22:28 (2915 dage siden) @ Hans K

Hej.

De brune/rødbrune S-tog forsvandt som bekendt sidst i 1970'erne, men var det kun på Hellerup - Vanløse - Frederiksberg linien der var deres sidste bastion. Eller kørte de også på nogle af de andre linier indtil de helt forsvandt fra S-banen????

Og i givet fald hvorfor var det så ringlinien der var deres sidste tilholdssted???

De brune S-tog fik ikke HKT, og kunne derfor ikke bruges på Hellerup - København - Dybbølsbro

Brune S-tog i 1970erne, lidt spørgsmål

af Hans K, 4/5 2016, 23:23 (2915 dage siden) @ esni

Hej.

Mange tak for jeres svar alle sammen.

Brune S-tog i 1970erne, lidt spørgsmål

af Georg Schmidt, 4/5 2016, 23:35 (2915 dage siden) @ esni

Iflg. JOC var det i Frederikssund vognene MM/FS 791-951, 796-996, 798-998 og 806-936. Vognene ankom til Fs den 25.06.1980. Den 01.08.1981 har jeg et notat der siger vognene var på vej til Struer til videre hensætning med godstog 7733. Formentlig senere videre fra Struer til Bjerringbro for ophugning.

Mvh
Georg

Brune S-tog i 1970erne, lidt spørgsmål

af LarsPindal @, 5/5 2016, 05:48 (2914 dage siden) @ esni

Hvordan kom di saa paa vaerksted . Formently kun om natten efter siste tog ? eller vad ??

Brune S-tog i 1970erne, lidt spørgsmål

af steenth, 5/5 2016, 10:16 (2914 dage siden) @ esni

Hej.

De brune/rødbrune S-tog forsvandt som bekendt sidst i 1970'erne, men var det kun på Hellerup - Vanløse - Frederiksberg linien der var deres sidste bastion. Eller kørte de også på nogle af de andre linier indtil de helt forsvandt fra S-banen????

Og i givet fald hvorfor var det så ringlinien der var deres sidste tilholdssted???


De brune S-tog fik ikke HKT, og kunne derfor ikke bruges på Hellerup - København - Dybbølsbro

På det tidspunkt var der ikke krav om togkontrolsystem. Det er mere de brune S-tog ikke var bygget til enmandsbetjeningen, som sendte dem ud af drift i 1978.

Brune S-tog i 1970erne, lidt spørgsmål

af gamle ole, 6/5 2016, 10:31 (2913 dage siden) @ Hans K

Mener de kun var i drift på F-banen i et halv år

Ole

Brune S-tog i 1970erne, lidt spørgsmål

af Jesper KD, 6/5 2016, 11:08 (2913 dage siden) @ gamle ole

De brune 1. generations-S-tog ophørte i normal drift 6. juli 1978.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak