Hvorfor DB på sigt "downgrader" fra 320 km/t til 250 km/t må stå hen i det uvisse -- måske for at spare omkostninger til vedligeholdelse af infrastrukturen.
Jan
Uden at være ekspert på området vil jeg tro, at det giver god mening at gå ned fra 320 til 250 km/t. Så vidt jeg husker, er der stadigvæk ikke særligt mange 300 km/t-strækninger i Tyskland. Desuden er forskellen mellem 300 og 250 ikke ret stor, når det gælder rejsetid, jf. Trafikstyrelsens rapport om Timemodellen. Der er ganske få minutter at spare ved en topfart på 300 i stedet for 250. Til gengæld er det en del dyrere at anskaffe materiel til 300 km/t, og energiforbruget er også en del højere ved at køre 300 frem for 250. Infrastrukturen, som du selv nævner, må også være billigere at vedligeholde.
Igen uden at være ekspert mener jeg at kunne huske, at Aarhus-København kan klares på 55 minutter med en fast Kattegat-forbindelse og en topfart på 300 km/t og 1 time med en topfart på 250.
I dag kørte jeg med Thalys fra Paris til Bruxelles, og selv om 300 km/t føles rart, er der også hastighedsnedsættelser undervejs, hvilket indebærer, at 300 km/t ikke rigtigt får lov at betyde det helt store på rejsetiden. Jo, hvis man kørte 300 km/t 1 eller 1 ½ time, men ellers ikke. I fx Tyrkiet satser de på 250 km/t i et ellers ambitiøst højhastighedsnetværk, og selv om AGV er designet til 360 i drift, holder man i Italien vist nok fast i 300 km/t - i hvert fald et stykke tid endnu.