Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny ICE litra 412 til Deutsche Bahn (Jernbanen i dag)

af Nordexpress, 20/5 2016, 11:25 (2898 dage siden)

Til de, det måtte interessere: den ny generation ICE tog til Deutsche Bahn, litra 412, prøvekøres i år, og testes i et samarbejde mellem Tyskland, Holland og Schweiz. Åbenbart gennemføres en del af godkendelsen af eksterne certificerede prøvningsinstitutter.

En velskrevet og forståelig avisartikel på tysk om syvende ICE generation findes i Frankfurter Allgemeine her:

Frankfurter Allgemeine: Der ICE4 kommt

Tekniske redegørelser må søges andetsteds.

Ny ICE litra 412 til Deutsche Bahn

af esni, Frederikssund, 20/5 2016, 18:35 (2898 dage siden) @ Niels Munch

Hvoraf det fremgår at andre systemer end 15 kV er sparet væk, men alligevel skal en senere leverance erstatte ice3?
(ice4 maks 250 km/t, ice3 max 320 km/t)

Ny ICE litra 412 til Deutsche Bahn

af jmp ⌂, Vejle, 20/5 2016, 20:17 (2898 dage siden) @ esni

Hvoraf det fremgår at andre systemer end 15 kV er sparet væk, men alligevel skal en senere leverance erstatte ice3?
(ice4 maks 250 km/t, ice3 max 320 km/t)


Nu er det forholdsvis beskedent, hvad der kører af tyske ICE ud af 15kV-land (BR 406 til Paris og Amsterdam) og DB har inden for de sidste par år fået leveret 17 stk. Velaro D (BR 407) til at overtage denne kørsel.

Hvorfor DB på sigt "downgrader" fra 320 km/t til 250 km/t må stå hen i det uvisse -- måske for at spare omkostninger til vedligeholdelse af infrastrukturen.

Jan

Ny ICE litra 412 til Deutsche Bahn

af Scharfenberg, 20/5 2016, 21:17 (2898 dage siden) @ jmp


Hvorfor DB på sigt "downgrader" fra 320 km/t til 250 km/t må stå hen i det uvisse -- måske for at spare omkostninger til vedligeholdelse af infrastrukturen.

Jan

Uden at være ekspert på området vil jeg tro, at det giver god mening at gå ned fra 320 til 250 km/t. Så vidt jeg husker, er der stadigvæk ikke særligt mange 300 km/t-strækninger i Tyskland. Desuden er forskellen mellem 300 og 250 ikke ret stor, når det gælder rejsetid, jf. Trafikstyrelsens rapport om Timemodellen. Der er ganske få minutter at spare ved en topfart på 300 i stedet for 250. Til gengæld er det en del dyrere at anskaffe materiel til 300 km/t, og energiforbruget er også en del højere ved at køre 300 frem for 250. Infrastrukturen, som du selv nævner, må også være billigere at vedligeholde.

Igen uden at være ekspert mener jeg at kunne huske, at Aarhus-København kan klares på 55 minutter med en fast Kattegat-forbindelse og en topfart på 300 km/t og 1 time med en topfart på 250.

I dag kørte jeg med Thalys fra Paris til Bruxelles, og selv om 300 km/t føles rart, er der også hastighedsnedsættelser undervejs, hvilket indebærer, at 300 km/t ikke rigtigt får lov at betyde det helt store på rejsetiden. Jo, hvis man kørte 300 km/t 1 eller 1 ½ time, men ellers ikke. I fx Tyrkiet satser de på 250 km/t i et ellers ambitiøst højhastighedsnetværk, og selv om AGV er designet til 360 i drift, holder man i Italien vist nok fast i 300 km/t - i hvert fald et stykke tid endnu.

Ny ICE litra 412 til Deutsche Bahn

af Gæst2650, 20/5 2016, 21:25 (2898 dage siden) @ Scharfenberg

DB skalerer ikke ned men op, ICE4 er tiltænkt at overtage IC samt ICE1 og ICE2 tjenester på sigt. Disse kan snildt håndteres med 250 km/t (230 km/t). Da der ikke kommer flere nye strækninger til højere hastigheder, er behovet ganske enkelt ikke til stede.

Ny ICE litra 412 til Deutsche Bahn

af jmp ⌂, Vejle, 21/5 2016, 01:00 (2898 dage siden) @ Gæst2650

Nu diskuterede vi faktisk Wiki-sidens påstand om, at ICE 4 på sigt skal erstatte ICE 3.

Jan

Ny ICE litra 412 til Deutsche Bahn

af andersj, Aalborg, 21/5 2016, 01:37 (2898 dage siden) @ jmp

Nu diskuterede vi faktisk Wiki-sidens påstand om, at ICE 4 på sigt skal erstatte ICE 3.

Jan

Og det skal de ikke, i hvert fald ikke i første omgang. ICE 4 skal primært erstatte ICE 1 og ICE 2. De nuværende IC tog bliver delvist erstattet af IC 2 (Bombardier Twindexx) og ICneu (770 stk. enkeltetages IC vogne) ICneu skal primært indsættes på de længere nationale IC linier, til udlandet og steder hvor der ikke er elektrificeret (fx. Sylt)
ICE 3 og ICE-T forventes at skulle være i drift små 10 år længere til ca. 2030.

--
Mvh Anders

Ny ICE litra 412 til Deutsche Bahn

af jmp ⌂, Vejle, 21/5 2016, 09:57 (2897 dage siden) @ andersj

Nu diskuterede vi faktisk Wiki-sidens påstand om, at ICE 4 på sigt skal erstatte ICE 3.

Jan


Og det skal de ikke, i hvert fald ikke i første omgang. ICE 4 skal primært erstatte ICE 1 og ICE 2. De nuværende IC tog bliver delvist erstattet af IC 2 (Bombardier Twindexx) og ICneu (770 stk. enkeltetages IC vogne) ICneu skal primært indsættes på de længere nationale IC linier, til udlandet og steder hvor der ikke er elektrificeret (fx. Sylt)
ICE 3 og ICE-T forventes at skulle være i drift små 10 år længere til ca. 2030.


Alt det er vi helt enige om og det fremgår bla. af Wiki-siden (og mange andre kilder). Og det er helt naturligt at erstatte ICE i den rækkefølge, de er bygget.

Det er udelukkende sætningen "Eine optional vorgesehene dritte Tranche würde als Ersatz des ICE 3 dienen" vi diskuterer.

Jan

Ny ICE litra 412 til Deutsche Bahn

af Nordexpress, 21/5 2016, 10:27 (2897 dage siden) @ jmp

Det er udelukkende sætningen "Eine optional vorgesehene dritte Tranche würde als Ersatz des ICE 3 dienen" vi diskuterer.


Netop den citerede sætning i konjunktiv betyder jo, at en mulig ej-anskaffet tredje leverance kunne tænkes at erstatte ICE 3.

Som mon ikke nogle flinke tyske ingeniører allerede sidder og tegner på en række forskellige tænkbare muligheder for et fremtidigt togsæt?

Såfremt 412 motorvognene i daglig drift lever op til den beskrevne funktionalitet af klimaanlæg og informationssystemer - og i øvrigt er pålidelige i drift uden at slingre - vil det da være på sin plads at fortsætte en platformstankegang som i bilindustrien.

Noget andet, der fremhæves, er muligheden for at erstatte enkelte traktionsvogne eller mellemvogne ved teknisk nedbrud - altså ikke at skulle sætte et helt togsæt ud af drift. Og det lyder da fornuftigt nok.

Mht. valg af strømsystem må man jo fortsat mene, dels at når Schweiz og Østrig medtænkes, dækker ensystemtogene det helt overvejende tyske behov for intercitytrafik, dels at jernbanens konkurrencestyrke ligger på rejser op til omkring tre timer.

Ny ICE litra 412 til Deutsche Bahn

af jmp ⌂, Vejle, 20/5 2016, 11:31 (2898 dage siden) @ Nordexpress

Ikke særlig meget nyt der. Prøvekørslerne har været i gang i langt over et år -- jeg har allerede de første "i bogen". Projektet har været undervejs i mange år under navnet ICx; men er først for ca. et halvt år siden omdøbt til ICE 4.

Jan

Avatar

Tidligere kaldt ICx

af BoergeOf61, Randers C, 20/5 2016, 11:38 (2898 dage siden) @ Nordexpress

Bl.a. denne side antyder svagt, at ICE 4 er en ny betegnelse for ICx. (ICx står i selve linket, mens artiklen nu handler om ICE 4). Denne artikel peger i samme retning.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak