Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Materiale fra møde 24. maj mellem DSB og Transportudvalget

af BoergeOf61, Randers C, 26/5 2016, 19:55 (2891 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Giver afsnittet om IC3 nederst på s. 15 grund til bekymring?

"I 2015 kørte IC3 over 50% af den totale kørsel for DSB eksklusiv Kystbanen.
Behov for reinvesteringer og ekstra vedligeholdelse, hvis den nuværende performance skal opretholdes for IC3 (under vurdering)."

Materiale fra møde 24. maj mellem DSB og Transportudvalget

af Gæst 20, 27/5 2016, 06:46 (2891 dage siden) @ BoergeOf61

Ikke noget nyt, men DSB har i denne sag, som i mange andre "tæret på flæsket" og nu begynder det at give problemer.

Avatar

Materiale fra møde 24. maj mellem DSB og Transportudvalget

af BoergeOf61, Randers C, 27/5 2016, 09:13 (2891 dage siden) @ Gæst 20

Det har ikke fået meget offentlig opmærksomhed. Hvornår udgår DSB for fjerntog med de informationer, vi kender nu?

Materiale fra møde 24. maj mellem DSB og Transportudvalget

af Peter Christensen, 27/5 2016, 10:58 (2891 dage siden) @ Gæst 20

IC3 er ikke unge mere, styresystemerne er fra "engang i 80'erne" (og dermed digitale oldsager) som det ikke er let at finde stumper til.
DSB er ganske enkelt fanget i den klassiske "IC4 kommer snart og så gør vi ikke så meget ved resten".
Dermed kom temmelig meget focus til at ligge på IC4 og resten blev - mere eller midre - glemt. Der har nok været en medarbejder hist og her, som har forsøgt at gøre opmærksom på den forsatte nedslidning af materiellet. Jeg vil gætte på at "filtrene" til topledelsen har fjernet dette brok over virkeligheden.....effektivt.
Da IC4 ikke rigtig kan så meget - det blev faktisk den møllesten om halsen som frygtet - så er DSB faktisk endt med en ret dårlig flåde af materiel.

Materiale fra møde 24. maj mellem DSB og Transportudvalget

af Scharfenberg, 27/5 2016, 12:44 (2891 dage siden) @ Peter Christensen

IC3 er ikke unge mere, styresystemerne er fra "engang i 80'erne" (og dermed digitale oldsager) som det ikke er let at finde stumper til.
DSB er ganske enkelt fanget i den klassiske "IC4 kommer snart og så gør vi ikke så meget ved resten".
Dermed kom temmelig meget focus til at ligge på IC4 og resten blev - mere eller midre - glemt. Der har nok været en medarbejder hist og her, som har forsøgt at gøre opmærksom på den forsatte nedslidning af materiellet. Jeg vil gætte på at "filtrene" til topledelsen har fjernet dette brok over virkeligheden.....effektivt.
Da IC4 ikke rigtig kan så meget - det blev faktisk den møllesten om halsen som frygtet - så er DSB faktisk endt med en ret dårlig flåde af materiel.

IC4 eller ej har DSB en meget uhomogen flåde (10 forskellige litra), og det er ikke optimalt. Først og fremmest fordi det er dyrt og ineffektivt at vedligeholde så mange forskellige tog. Jeg tror, at de seneste 30-40 års trafikpolitik også er en del af forklaringen på DSB's nuværende materielsituation. I den ideelle verden ville DSB have 3 togtyper:
1. S-tog
2. Regionaltog
3. Fjerntog

Materiale fra møde 24. maj mellem DSB og Transportudvalget

af Scharfenberg, 27/5 2016, 12:49 (2891 dage siden) @ Peter Christensen

IC3 er ikke unge mere, styresystemerne er fra "engang i 80'erne" (og dermed digitale oldsager) som det ikke er let at finde stumper til.

Er du helt sikker på det? Så vidt jeg ved, er stort set al indmad i IC3 - også det tekniske - udskiftet for længst. Synes jeg har læst et sted i en jernbanebog, at en bremsetest oprindelig krævede ca. 20 handlinger af lokomotivføreren, hvorimod det nu kun kræver ca. 5.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak