Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Fire- og femakslede MO-vogne (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 22/6 2016, 21:40 (2872 dage siden)

Jeg har kikket på de forskellige serier af litra MO, er ser at MO I 551-552/1951-1952 og MO III 563-572 var fireakslede, hvorimod MO II 553-562/1953-1962 og MO IV 573-599/1973-1999, samt MO V 1801-1890 var femakslede.
Jeg undrer mig over hvorfor der var både fire og femakslede MO-vogne. Vægten for dem alle er opgivet til 65 tons.
Det fremgår også at litra MP, der i væsentlig grad jo mindede om litra MO alle var seksakslede, men kun vejede 61 tons.
Der er sikkert nogle eksperter på dette område, der kan komme med en forklaring:-)

Med venlig hilsen

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Fire- og femakslede MO-vogne

af Niels Munch, 22/6 2016, 22:33 (2872 dage siden) @ Erik H

Hej Erik,

Det er vel nærmest et jernbanehistorisk spørgsmål. Men har du læst den korte forklaring om de 4-akslede MO her: http://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MO&typenr=3 ?

3-akslede maskinbogier var ikke egnede til befaring af færgeklapper.

Nærmere om "fænomenet" i MM7.


M.v.h.
Niels

Fire- og femakslede MO-vogne

af martin, 22/6 2016, 23:28 (2872 dage siden) @ Erik H

Spøgsmål har det med at afføde endnu flere spøgsmål.
Jeg undre mig når jeg ser Mo 568 der står her på jernbanen den er overdraget til JBM i 1970 og ophugget i 1984.
Forundringen består så i at på de 2 billeder fra 1977 og 1981 ser den da ret flot ud måske endda køreklar.
Hvorfor har man valgt at ophugge den, jeg ved godt Mo ikke på det tidspunkt var en mangel vare men den var dog ældre og anderledes end de andre og var det så det der blev dens skæbne ???
Det var vel også almindeligt kendt at Dancker mest var til noget der kørte på kogt vand ;-)
Hr Mo Møller hvad mener de ???

Fire- og femakslede MO-vogne

af Jens Møller, København S, 23/6 2016, 01:57 (2872 dage siden) @ martin

Mo 568, som i nogle få år fungerede som lokal rangermaskine på Helgoland, blev i 1973 efter afsporing repareret og tillige malet, hvorefter den blev transporteret til museet i Odense. I begyndelsen af 1980`erne blev vognen imidlertid udsat for omfattende hærværk og som jeg i sin tid har fået fortalt af Dancker Jensen, blev det i forb. med renovering af 7 Mo-vogne til Lille-Nord i 1981 aftalt, at Mo 1954 skulle indgå i renoveringsprojektet, med henblik på senere overdragelse til jernbanemuseet, således at denne kunne træde i stedet for den hærværksramte Mo 568, som i forb. hermed blev opgivet af museet og indstillet til ophugning.

Det var opr. tanken, at Mo 1951 skulle indgå i renoveringsprojektet til Lille-Nord, men da denne var i meget dårlig stand, faldt valget så i stedet på Mo 1954.

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak