Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny bane til Billund (Generelt)

af kaibayer, 19/7 2016, 20:45 (2838 dage siden)

Her i Billund kommune har der naturligvis været stor frustration på grund af de politiske trakasserier om Togfonden og konsekvenserne for banen til Billund.

Det var derfor med stor glæde (?), at der i dagens udgave ( 19/7 2016) af Billund Ugeavis på side 3 er en større informationsannonce fra Banedanmark under overskriften "Ny bane til Billund". Heri fremgår det, "at Banedanmark har optimeret linieføringen fra Gadbjerg til Billund i forhold til omgivelserne."

Tilsyneladende er det også besluttet i Banedanmark, "at banen grener af lidt nord for Gadbjerg, hvorved en række huse i Gadbjerg ikke bliver berørt af den nye bane."

Selvom det næppe er tilfældet, ville det sandelig være skønt, hvis Banedanmark kunne arbejde videre med anlægget af banen uanset de politiske udmeldinger om, at der først tages endelig stilling om banen i 2019.

Men det er vel at være lovlig optimistisk? :-)

Kai Bayer fra Grindsted

Ny bane til Billund

af UTJ, 19/7 2016, 21:54 (2838 dage siden) @ kaibayer

Mon ikke den kommer. Det er DF som er primus motor og i spillet om togfonden var det klart at den skulle pilles ud aht de andre prioriteringer. Strengt taget er prioriteringen jo blot et udtryk for at togfondens projekter kun realiseres når der er finansiering, herunder ikke er andre konkurerende projekter/offentlige udgifter som politikerne hellere vil begunstige - det er snart glemt at det var de fordampede oliepenge som skulle finansiere fonden, for uanset partifarve ville den have være blevet en klods om benet i fremtiden.

Ny bane til Billund

af gæst, 19/7 2016, 22:02 (2838 dage siden) @ UTJ

Mon ikke den kommer. Det er DF som er primus motor og i spillet om togfonden var det klart at den skulle pilles ud aht de andre prioriteringer. Strengt taget er prioriteringen jo blot et udtryk for at togfondens projekter kun realiseres når der er finansiering, herunder ikke er andre konkurerende projekter/offentlige udgifter som politikerne hellere vil begunstige - det er snart glemt at det var de fordampede oliepenge som skulle finansiere fonden, for uanset partifarve ville den have være blevet en klods om benet i fremtiden.

Den skal nok komme - engang. Hvornår bestemmes på Christiansborg.

Ny bane til Billund

af Martin Fogh Skovlyst @, Vejle, 20/7 2016, 18:22 (2837 dage siden) @ kaibayer

Tror ikke den kommer. Den giver så lidt mening, at den politiske fornuft sejrer til sidst. Det vil være en katastrofe at pløje en jernbane gennem landskabet mellem Jelling og Billund, bare for at se et tog trække tomme vogne. Og så endda smide 50 mio efter det i årligt underskud. Og det er endda hvis det går rigtig godt ifølge trafikstyrelsen. Højst sandsynligt ser vi et endnu større underskud. Derudover er der jo de 750 mio til anlæggelsen. Nej, få sadlet om i en fart, og lav den letbane direkte fra Vejle langs de eksisterende veje.

Ny bane til Billund

af Gæst 20, 20/7 2016, 18:33 (2837 dage siden) @ Martin Fogh Skovlyst

Hvilken trafik, frekvens, tænkes kørt på banen?

Alt andet end tog hver halve time må være ubrugeligt.

Og hvor skal togene køre hen, Vejle duer jo ikke, det er for kort. Og formentligt også hurtigere med bus.

Ny bane til Billund

af gæst, 20/7 2016, 19:07 (2837 dage siden) @ Gæst 20

Hvilken trafik, frekvens, tænkes kørt på banen?

Alt andet end tog hver halve time må være ubrugeligt.

Og hvor skal togene køre hen, Vejle duer jo ikke, det er for kort. Og formentligt også hurtigere med bus.

Hver halve time. Det betyder så at der kun kan køre et tog i timen i hver retning Vejle-Herning. Togene kommer formentlig kun til at køre mellem Vejle og Billund.

Ny bane til Billund

af andersj, Aalborg, 20/7 2016, 19:10 (2837 dage siden) @ Gæst 20

Hvilken trafik, frekvens, tænkes kørt på banen?

Alt andet end tog hver halve time må være ubrugeligt.

Og hvor skal togene køre hen, Vejle duer jo ikke, det er for kort. Og formentligt også hurtigere med bus.

Fra Aarhus er bussen hurtigere og lyntog til Aalborg Lufthavn bliver også hurtigere. Fra Odense bliver Københavns Lufthavn tættere på tidsmæssigt og fra Kolding og Esbjerg vil bussen også være hurtigere.

--
Mvh Anders

Ny bane til Billund

af Stefan @, Hørsholm, 21/7 2016, 06:37 (2837 dage siden) @ Martin Fogh Skovlyst

Herligt optimistisk indlæg. (Ironi kan snige sig ind ;-) )
El-tog vil til alle tider være mere miljøvenlige end dieselmotorer på hjul.
- mener
Stefan K

Ny bane til Billund

af gæst, 21/7 2016, 07:23 (2837 dage siden) @ Stefan

Herligt optimistisk indlæg. (Ironi kan snige sig ind ;-) )
El-tog vil til alle tider være mere miljøvenlige end dieselmotorer på hjul.
- mener
Stefan K

Man kan spørge sig selv og andre om, hvem der vil bruge en jernbane til Billund:

- Flypassagerer som ellers kan parkere gratis ved lufthavnen og kan komme frem og tilbage på langt under den halve tid (og sikkert også billigere)?
- Familier der skal i Legoland, altså de familier som ikke har bil og ikke vælger bussen?
- Pendlere? Folk uden bil der bor tæt ved stationen Billund eller Vejle og som har arbejdsplads tæt ved stationen i Vejle eller Billund?

[image]

Ny bane til Billund

af L.H. Jensen, 21/7 2016, 08:55 (2837 dage siden) @ gæst

Herligt optimistisk indlæg. (Ironi kan snige sig ind ;-) )
El-tog vil til alle tider være mere miljøvenlige end dieselmotorer på hjul.
- mener
Stefan K


Man kan spørge sig selv og andre om, hvem der vil bruge en jernbane til Billund:

- Flypassagerer som ellers kan parkere gratis ved lufthavnen og kan komme frem og tilbage på langt under den halve tid (og sikkert også billigere)?


Man kan ikke parkere gratis ved Billund Lufthavn - det koster en formue, uanset hvor man holder.

/LH

Avatar

Ny bane til Billund

af Gert, Aalborg, 21/7 2016, 14:28 (2836 dage siden) @ L.H. Jensen

Det er Aalborg lufthavn, der tilbyder denne gratis service.
Gert

Ny bane til Billund

af ThomasTT, 21/7 2016, 17:38 (2836 dage siden) @ Martin Fogh Skovlyst

Tror ikke den kommer. Den giver så lidt mening, at den politiske fornuft sejrer til sidst. Det vil være en katastrofe at pløje en jernbane gennem landskabet mellem Jelling og Billund, bare for at se et tog trække tomme vogne. Og så endda smide 50 mio efter det i årligt underskud. Og det er endda hvis det går rigtig godt ifølge trafikstyrelsen. Højst sandsynligt ser vi et endnu større underskud. Derudover er der jo de 750 mio til anlæggelsen. Nej, få sadlet om i en fart, og lav den letbane direkte fra Vejle langs de eksisterende veje.

En letbane vil være endnu dyrere og lige tom. Og så vil den have den kolosale ulempe, at der ikke kan bygges videre på den.

Det videre perspektiv er det bedste ved denne bane. Får man først bygget det her, virker det usandsynligt, at der ikke bliver bygget mere, da der vil være tale om beskedne anlægsudgifter, der samtidig vil rette op på den klodsede og dyre drift.

Ny bane til Billund

af kaibayer, 22/7 2016, 00:40 (2836 dage siden) @ ThomasTT

Ud af de mange indlæg fremgår det særdeles tydeligt, at de fleste bidragsydere til debatten slet ikke er klar over, at både Billund Airport, Legoland, Lalandia og det kommende LEGO House i Billund by fra primo 2017 vil genere ca. 5 mio. besøgende til dette geografisk ret smalle område, og at en togbillet til Billund Airport og Legoland vil været et særdeles attraktivt tilbud i forhold til P-afgifter i både lufthavnen og ved Legoland.

Familiebillet til tog inklusive entre i Legoland og LEGOHouse vil formentlig give et boost til interessen for direkte tog til disse destinationer. Den intense tilstrømning til Billund Airport, Legoland og Lalandia forstår de fleste udenforstående slet ikke omfanget af.

Ny bane til Billund

af UTJ, 22/7 2016, 06:56 (2836 dage siden) @ kaibayer

Nemlig, og man ser for sig at samme indlægsholdere kun ser DSB som operatør.

Ny bane til Billund

af Mads Madsen, 22/7 2016, 07:27 (2836 dage siden) @ UTJ

Hvad er der galt i at DSB kører på banen. Alt det der med dig. Operatører det duer ikke i det lange løb.

Avatar

Ny bane til Billund

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/7 2016, 08:24 (2836 dage siden) @ Mads Madsen

Hvad er der galt i at DSB kører på banen. Alt det der med dig. Operatører det duer ikke i det lange løb.

DSB er vel også en operatør?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ny bane til Billund

af Mads Madsen, 22/7 2016, 08:52 (2836 dage siden) @ Michael Deichmann

Der skulle have stået div. Operatøre dur ikke i det lange løb.

Ny bane til Billund

af Gæst 20, 22/7 2016, 09:02 (2836 dage siden) @ kaibayer

Indlægget forekommer en anelse naivt.

Fordtiller man sig at tyske turister, skal køre fra deres sommerhuse og til Vejle, for at tage toget. Eller at Billunds kunder skal gøre tilsvarende. Billunds opland er meget mere en Vejle, men toget kører kun Vejle - Billund.

Ny bane til Billund

af esni, Frederikssund, 22/7 2016, 09:31 (2836 dage siden) @ ThomasTT

Tror ikke den kommer. Den giver så lidt mening, at den politiske fornuft sejrer til sidst. Det vil være en katastrofe at pløje en jernbane gennem landskabet mellem Jelling og Billund, bare for at se et tog trække tomme vogne. Og så endda smide 50 mio efter det i årligt underskud. Og det er endda hvis det går rigtig godt ifølge trafikstyrelsen. Højst sandsynligt ser vi et endnu større underskud. Derudover er der jo de 750 mio til anlæggelsen. Nej, få sadlet om i en fart, og lav den letbane direkte fra Vejle langs de eksisterende veje.


En letbane vil være endnu dyrere og lige tom. Og så vil den have den kolosale ulempe, at der ikke kan bygges videre på den.

Det videre perspektiv er det bedste ved denne bane. Får man først bygget det her, virker det usandsynligt, at der ikke bliver bygget mere, da der vil være tale om beskedne anlægsudgifter, der samtidig vil rette op på den klodsede og dyre drift.

Tilslutningsstrækninger: Jelling - Horsens/Skanderborg, Billund - Grindsted - Varde/Bramming/Esbjerg

Men de bliver endnu sværere at få gennemført

Ny bane til Billund

af Generaldirektørens sekretariat, 22/7 2016, 10:53 (2835 dage siden) @ esni

Det videre perspektiv er det bedste ved denne bane. Får man først bygget det her, virker det usandsynligt, at der ikke bliver bygget mere, da der vil være tale om beskedne anlægsudgifter, der samtidig vil rette op på den klodsede og dyre drift.


Tilslutningsstrækninger: Jelling - Horsens/Skanderborg, Billund - Grindsted - Varde/Bramming/Esbjerg

Men de bliver endnu sværere at få gennemført


Det ville klæde dig og den gode Thomas Tjørnehøj, at I satte jer ned og prøvede at regne lidt på det samfundsøkonomiske regnestykke i anlæg af sådanne baner.

Ny bane til Billund

af ThomasTT, 22/7 2016, 20:23 (2835 dage siden) @ esni

Tror ikke den kommer. Den giver så lidt mening, at den politiske fornuft sejrer til sidst. Det vil være en katastrofe at pløje en jernbane gennem landskabet mellem Jelling og Billund, bare for at se et tog trække tomme vogne. Og så endda smide 50 mio efter det i årligt underskud. Og det er endda hvis det går rigtig godt ifølge trafikstyrelsen. Højst sandsynligt ser vi et endnu større underskud. Derudover er der jo de 750 mio til anlæggelsen. Nej, få sadlet om i en fart, og lav den letbane direkte fra Vejle langs de eksisterende veje.


En letbane vil være endnu dyrere og lige tom. Og så vil den have den kolosale ulempe, at der ikke kan bygges videre på den.

Det videre perspektiv er det bedste ved denne bane. Får man først bygget det her, virker det usandsynligt, at der ikke bliver bygget mere, da der vil være tale om beskedne anlægsudgifter, der samtidig vil rette op på den klodsede og dyre drift.


Tilslutningsstrækninger: Jelling - Horsens/Skanderborg, Billund - Grindsted - Varde/Bramming/Esbjerg

Men de bliver endnu sværere at få gennemført

Det er jeg ikke enig i. Hvis den første forbindelse gennemføres skal denne anlægsudgift i sagens natur ikke længere medregnes. Herefter bliver forskellige tilslutninger senere markant billigere i anlæg, hvorfor de ligesom mange vejprojekter langt nemmere kan søges gennemført løbende uden de store langsigtede forlig jernbaneprojekter normalt kræver.

Vi har allerede et enkelt eksempel på det i forbindelsen til Aalborg lufthavn. Den er ikke en del af togfonden eller noget andet. Den var bare en ide, der hurtigt blev undersøgt, og så vedtaget. Det samme kan ske her.

Problemet ved diverse tilslutninger er, at de er afhængige af mange andre planer. En forlængelse til grindsted er billig men formentlig kun realistisk, hvis der bliver direkte forbindelse til Aarhus, hvilket afhænger af en forgrening østpå fra jelling, som heller ikke er dyr, men givetvis kræver, at aarhus ikke vedtager et alternativt lufthavnsprojekt, og måske kræver det også at den ny hovedgaardbane gennemføres pga kapacitetsproblemer. Det er ikke dyrt, men det er rodet, og man må se hvad der faktisk bliver bygget.

Endelig er der jo i togfonden også en langsigtet ide om herning-odense indenfor timeplanen, hvilket formentlig kræver ny bane forbi billund. Der er mange muligheder. Men smider man de første 7-800 millioner efter det her bliver resten nemmere.

Ny bane til Billund

af peter dj, 23/7 2016, 09:03 (2835 dage siden) @ kaibayer

Hej!
Hvad med den tidligere bane Vejle til Billund og videre. Hvor meget eksisterer der af denne? Cykelsti? Kan der genetableres noget på denne eller pløjet op?
Ved ikke hvordan Lego får deres klodser fra fabrikken. Men mon ikke der kører mange lastbiler ud herfra. Hvis nogle af disse lastbiler, anhængere, containere kunne sættes på tog og fragtes til havne og sejles ud, eller køres til terminaler og sættes på lastbiler andre steder.
Og så er der lufthavnen selvfølgelig til og tiltrække rejsende med tog.
Vedrørende Ålborg. Gik der ikke en tidligere bane her også, der måske kan anlægges igen til lufthavnen.
Mvh peter

Ny bane til Billund

af UTJ, 23/7 2016, 09:43 (2835 dage siden) @ peter dj

Der skal alligevel laves mange jordarbejder og der er mange fredede områder i Vejle Ådal. Mht klodser er produkterne med høj salgsværdi i forhold til rumfang, så transportomkostningerne er en ubetydelig andel af den samlede udsalgspris. Her er tidsmæssig præcision og fleksibilitet vigtigere og der kan en jernbane ikke konkurrere (mere). Men hvis udviklingspotentialet medregnes i Billund er der store fordele med en ny bane. Sidstnævnte forhold, såkaldte dynamiske effekter, regnes bare ikke med i nuværende investeringsmodeller (kun i reduceret omfang, da det regnes for "fugle på taget"). Det skal dog nævnes at man i Danmark kun har meget få egentlige integrerede udviklingsprojekter af større omfang at referere til, så for mange regnedrenge er det nyt og uprøvet territorium (og ofte ender projekterne i udviklingsmæssig forlis på grund af prissætning osv, se blot storebæltsafgiften som holder en hel region i "jerngreb", da lokal integration ikke kan betale sig i fuldt omfang).

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak