Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dansk ATC og ETCS (Generelt)

af esni, Frederikssund, 21/7 2016, 22:25 (2835 dage siden)

Når et køretøj med dansk ATC skal ændres til DK-STM + ETCS, hvor meget af den gamle installation bliver så genbrugt?

Hvor mange generationer af DK-ATC udstyret nåede man at få? (jeg tænker ikke på de køretøjsspecifikke ting, men forestiller mig i min naivitet, at der er et centralt apparatskab eller lign. , som kunne være genganger fra installation til installation)

Dansk ATC og ETCS

af S. Andersen, 24/7 2016, 23:06 (2832 dage siden) @ esni

Formentligt bliver intet genbrugt - ATC og ETCS er vidt forskellige.

Dansk ATC og ETCS

af esni, Frederikssund, 25/7 2016, 10:36 (2832 dage siden) @ S. Andersen

Formentligt bliver intet genbrugt - ATC og ETCS er vidt forskellige.

Ja, men der må i sagens natur være dele af ATC udstyret, der i princippet kunne indgå i en DK-STM?
Og der er jo endelig også en eller anden form for interface til det køretøj, som er 'vært' for installationen

Dansk ATC og ETCS

af Fysikeren, 25/7 2016, 11:25 (2832 dage siden) @ esni

Formentligt bliver intet genbrugt - ATC og ETCS er vidt forskellige.


Ja, men der må i sagens natur være dele af ATC udstyret, der i princippet kunne indgå i en DK-STM?
Og der er jo endelig også en eller anden form for interface til det køretøj, som er 'vært' for installationen

Jeg kan kun komme med gætterier, så er det sagt.

Såvidt jeg ved, så bliver DK-STM lavet som et modul, der kan aflæse de eksisterende ATC-baliser i sporet, og levere data til togets ETCS. DK-STM skal have en separat antenne forskellig fra ETCS (der er placeret midt i sporet). Ingen tog vil have både ATC og ETCS/DK-STM samtidigt. DK-STM udvikles også af de samme som det oprindelige ATC (Siemens). Dermed kunne det være en mulighed, at man genbruger antennen og forbindelserne op til det sted, hvor ETCS skal stå, hvis samme sted som nuværende ATC.

Dansk ATC og ETCS

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 25/7 2016, 12:52 (2832 dage siden) @ Fysikeren

Hey.

Nogen som ved noget om status?
Tænker på de 3 opstarts projekter

Dansk ATC og ETCS

af esni, Frederikssund, 19/9 2016, 19:09 (2776 dage siden) @ Fysikeren

Formentligt bliver intet genbrugt - ATC og ETCS er vidt forskellige.


Ja, men der må i sagens natur være dele af ATC udstyret, der i princippet kunne indgå i en DK-STM?
Og der er jo endelig også en eller anden form for interface til det køretøj, som er 'vært' for installationen


Jeg kan kun komme med gætterier, så er det sagt.

Såvidt jeg ved, så bliver DK-STM lavet som et modul, der kan aflæse de eksisterende ATC-baliser i sporet, og levere data til togets ETCS. DK-STM skal have en separat antenne forskellig fra ETCS (der er placeret midt i sporet). Ingen tog vil have både ATC og ETCS/DK-STM samtidigt. DK-STM udvikles også af de samme som det oprindelige ATC (Siemens). Dermed kunne det være en mulighed, at man genbruger antennen og forbindelserne op til det sted, hvor ETCS skal stå, hvis samme sted som nuværende ATC.

Når jeg fx på tysk wikipedia læser om Taurus at der er bestykket med 'PZB, LZB, ETCS, EVM, ZUB, Integra-Signum' så ved godt at ETCS ikke er det level og den baseline, som vi skal bruge, ligesom at ZUB er ikke er DK-ZUB men CH-ZUB. De nævnte systemer er sikkert heller ikke installeret allesammen i alle Taurus.

Men hvordan er det i praksis på en Taurus - separate betjeningspaneler til alle systemer, eller er de integreret via STM enheder i ETCS installationen?

Desuden antager jeg at Siemens i en periode både har leveret ETCS- og ZUB udrustniger til installation i eksisterende enheder - der kunne derfor godt være moduler der er fælles for de 2 typer systemer (DK-ATC og DK-STM)

Dansk ATC og ETCS

af steenth, 20/9 2016, 08:32 (2775 dage siden) @ esni

Men hvordan er det i praksis på en Taurus - separate betjeningspaneler til alle systemer, eller er de integreret via STM enheder i ETCS installationen?

Alle STM enheder styres via ETCS installationen. Om det er en Taurus eller anden lokomotiv/togsæt er det samme.

Dansk ATC og ETCS

af esni, Frederikssund, 20/9 2016, 18:09 (2775 dage siden) @ steenth

Men hvordan er det i praksis på en Taurus - separate betjeningspaneler til alle systemer, eller er de integreret via STM enheder i ETCS installationen?


Alle STM enheder styres via ETCS installationen. Om det er en Taurus eller anden lokomotiv/togsæt er det samme.

Beklager min tungnemhed.

Jeg er med på at når der STM til forskellige systemer, så styres de af ETCS installationen.
Jeg spekulerede blot på 'den modsatte' følge:
Hvis der både er ETCS og andre systemer, vil disse andre systemer så altid fungere ved hjælp af en eller flere STM?

med andre ord:

Hvis man læser at en eller anden type er udrustet med ETCS samt en liste af andre systemer, så vil de andre systemer altid være installeret ved hjælp af en STM i stedet for at parallelle installationer af dem alle sammen?

Dansk ATC og ETCS

af Morten, 21/9 2016, 07:19 (2774 dage siden) @ esni

Nej. Mig bekendt er der pt ingen Taurus med nogen STM.

Mvh

Dansk ATC og ETCS

af esni, Frederikssund, 21/9 2016, 09:32 (2774 dage siden) @ Morten

Nej. Mig bekendt er der pt ingen Taurus med nogen STM.

Mvh

Uanset hvilket system - ikke kun DK-STM?

Og Taurus med flere systemer har dem installeret parallelt?

Dansk ATC og ETCS

af Morten, 21/9 2016, 17:31 (2774 dage siden) @ esni

Jf vedhæftede brochure kan man se at Alstom har en løsning hvor det gamle nationale system kobles på ETCS uden STM. Som jeg forstår det, er det den løsning man bruger i Østrig.

Det findes ikke en tysk ekstern bl3 STM, hvorfor signalprogrammet overvejer at udvikle sådan en. Men det er vist noget man taler med Tyskland om.

http://www.alstom.com/Global/Transport/Resources/Documents/brochure2014/Atlas%20Trainbo...

Mvh

Dansk ATC og ETCS

af Morten, 21/9 2016, 20:15 (2774 dage siden) @ Morten

Denne video vise kørsel på en ERTMS strækning i Østrig. 6:57 inde ser man ETCS førerrumsudrustningen.

Men det ser da også ud til at strækningen er dobbeltudrustet dvs både lzb og ETCS. En anden migrationsstrategi end i dk. Nogen der ved mere?

https://youtu.be/InKMNR5rOW0


Mvh

Dansk ATC og ETCS

af steenth, 22/9 2016, 11:16 (2773 dage siden) @ Morten

Denne video vise kørsel på en ERTMS strækning i Østrig. 6:57 inde ser man ETCS førerrumsudrustningen.

Men det ser da også ud til at strækningen er dobbeltudrustet dvs både lzb og ETCS. En anden migrationsstrategi end i dk. Nogen der ved mere?

Der er vel fordi strækningen er medfinansieret af TEN-midler, hvor ETCS er et krav. Der er en del højhastighedsstrækning, som er dobbeltudrustet som LGV Est og Nürnberg–Ingolstadt. Men tyskerne har fået den første rene ETCS-strækning og de har besluttet sig for at skal LZB afvikles.

Dansk ATC og ETCS

af Jens H. Bondesen, 21/9 2016, 09:35 (2774 dage siden) @ Morten

Nej. Mig bekendt er der pt ingen Taurus med nogen STM.

Mener du STM i almindelighed eller STM-DK?

Der skal jo installeres en STM (Specific Transmission Module) med tilhørende antenne(r) for hvert af de "fremmede" togkontrolsystemer som lokomotivets ETCS-udstyr skal kunne kommunikere med.
STM-DK bruges til dansk ATC (ZUB123).

--
Venlig hilsen
Jens H B

Dansk ATC og ETCS

af steenth, 21/9 2016, 14:59 (2774 dage siden) @ esni

Men hvordan er det i praksis på en Taurus - separate betjeningspaneler til alle systemer, eller er de integreret via STM enheder i ETCS installationen?


Alle STM enheder styres via ETCS installationen. Om det er en Taurus eller anden lokomotiv/togsæt er det samme.

Jeg er med på at når der STM til forskellige systemer, så styres de af ETCS installationen.
Jeg spekulerede blot på 'den modsatte' følge:
Hvis der både er ETCS og andre systemer, vil disse andre systemer så altid fungere ved hjælp af en eller flere STM?

Jeg ved ikke hvor det er implementeret i en Taurus, da Taurus er en serie af lokomotivtyper, som konfigureres til de lande lokomotivet skal kunne kører i. ETCS giver mulighed for at gøre tilføje et togkontrolsystem via en STM - om hvad har gjort ved jeg ikke. Og listen af togkontrolsystemer i wikipedia er mere hvad der er generelt kan være, men ikke hvad der er i alle lokomotiver.

Hvis man læser at en eller anden type er udrustet med ETCS samt en liste af andre systemer, så vil de andre systemer altid være installeret ved hjælp af en STM i stedet for at parallelle installationer af dem alle sammen?

Det er er sandsynlig.

Dansk ATC og ETCS

af steenth, 21/9 2016, 16:14 (2774 dage siden) @ steenth

Hvis man læser at en eller anden type er udrustet med ETCS samt en liste af andre systemer, så vil de andre systemer altid være installeret ved hjælp af en STM i stedet for at parallelle installationer af dem alle sammen?


Det er er sandsynlig.

For at supplere lidt. Iflg denne pressemeddelse har Altrom installeret ETCS (med STM) i ÖBB's Taurus flåde - men der er også Taurus som ejes af andre. Derudover skal en Hector's rails Taurus-lokomotiver ifg denne pressemeddelelse være test-lokomotiv med både DK-STM og SE-STM. Hvad status på det projekt er interessant at vide.

Dansk ATC og ETCS

af esni, Frederikssund, 21/9 2016, 22:30 (2773 dage siden) @ steenth

Hvis man læser at en eller anden type er udrustet med ETCS samt en liste af andre systemer, så vil de andre systemer altid være installeret ved hjælp af en STM i stedet for at parallelle installationer af dem alle sammen?


Det er er sandsynlig.


For at supplere lidt. Iflg denne pressemeddelse har Altrom installeret ETCS (med STM) i ÖBB's Taurus flåde - men der er også Taurus som ejes af andre. Derudover skal en Hector's rails Taurus-lokomotiver ifg denne pressemeddelelse være test-lokomotiv med både DK-STM og SE-STM. Hvad status på det projekt er interessant at vide.

Tak for et par spændende link.

Det virker som at Hector er meget om sig med at deltage i forsøg og afprøvninger. Det kan så skyldes

  • behov for resultaterne,
  • engagement i jernbanernes fremtid,
  • ledigt materiel, som kan lejes ud.

Det kunne blive rigtig godt, hvis det var engagement...

Fra den siidste pressemeddelelse:

'Tågoperatörer och fordonsägare kommer att kunna köpa delarna i ett Öresundspaket i slutet av 2015 och utrustningsdelarna är då godkända för att arbeta tillsammans. I början av 2016 bör installationerna komma igång för att säkra fordonskapaciteten till den danska ibruktagningen av ERTMS som således är planerad till juli 2019. Fordon som rör sig över Öresundsbron behöver det här paketet eller motsvarande.'

Hvor meget er den tidsplan skredet?

Dansk ATC og ETCS

af PF, 22/9 2016, 19:27 (2773 dage siden) @ esni

Zurg står pt i Linz for indbygning af tekniske anlæg.

Og som side note, gik 193 970 i dag med i HG 67446, den har fået installeret DK-STM og bar dansk ATC antenne. Billede på "Danske lokomotiver" Facebook-gruppen.

Dansk ATC og ETCS

af esni, Frederikssund, 22/9 2016, 22:07 (2773 dage siden) @ PF

Zurg står pt i Linz for indbygning af tekniske anlæg.

Og som side note, gik 193 970 i dag med i HG 67446, den har fået installeret DK-STM og bar dansk ATC antenne. Billede på "Danske lokomotiver" Facebook-gruppen.

Som er en lukket gruppe.....

Dansk ATC og ETCS

af PF, 22/9 2016, 22:54 (2772 dage siden) @ esni

Der skal blot ansøges om medlemskab :)

Nogle fotografer vil ikke begrænses, som det f.eks. er tilfældet her inde. I en digital tid, med HD og 4K syntes den accepteret opløsning her på siden som et thumpnail! (Hvis nogen undre sig over grunden)

Billeder af Vectron 193 970 (Var: Dansk ATC og ETCS)

af Rask Ingemann Lambertsen, 23/9 2016, 07:07 (2772 dage siden) @ PF

Zurg står pt i Linz for indbygning af tekniske anlæg.

Og som side note, gik 193 970 i dag med i HG 67446, den har fået installeret DK-STM og bar dansk ATC antenne. Billede på "Danske lokomotiver" Facebook-gruppen.

Billeder af 241.011 + 192 970 i DGS 42710 i Tyskland. (Fundet af BD i forummet Postvagnen).

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Billeder af Vectron 193 970 (Var: Dansk ATC og ETCS)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 23/9 2016, 07:44 (2772 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Dansk STM og ATC antenne har denne Vectron haft i flere år. Det interessante er i virkeligheden hvilken ETCS Baseline, den kører rundt med, og hvilken der ender med at kunne bruges i Danmark (med STM forstås).

Et af de helt store samtaleemner her på InnoTrans er netop, usikkerheden omkringvalgt af ETCS løsning til Danmark, samt den reelle risiko for at jernbanegodstrafikken gennem Danmark ganske enkelt forsvinder, da omkostningerner til ETCS med STM bliver for høje.

Mvh

Lasse

Dansk ATC og ETCS+STM-DK (og Vectron 193 970 i Sverige)

af Rask Ingemann Lambertsen, 23/9 2016, 17:37 (2772 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Dansk STM og ATC antenne har denne Vectron haft i flere år. Det interessante er i virkeligheden hvilken ETCS Baseline, den kører rundt med, og hvilken der ender med at kunne bruges i Danmark (med STM forstås).

Er det ikke ligegyldigt, hvilken ETCS Baseline den kører rundt med, så længe den ikke skal køre på en ETCS-strækning? Så vidt jeg har forstået, går der et par år endnu inden de første elektrificerede strækninger får ETCS her til lands. Kan/må den ikke bruge ATC via STM-modulet i mellemtiden?

Sidespring: Hvilket togkontrolanlæg er 193 970 udstyret med til brug i Sverige? Skal den kun køre på de få ETCS-strækninger i Sverige?

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Dansk ATC og ETCS+STM-DK (og Vectron 193 970 i Sverige)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 23/9 2016, 20:51 (2772 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Lad mig prøve at uddybe ETCS baseline problematikken, og hvorfor den er interessant.
Siden sommeren 2015 må tog ikke leveres med det nationale sikkerhedsudstyr, men skal istedet leveres med ETCS og en national STM (groft sagt, der er undtagelser)

Det koster kassen at udvikle ,designe og godkende ETCS versioner, så ikke alle versioner bliver lavet.

Der findes i øjeblikket kun Baseline 2.3.0.d som er godkendt i forskellige lande i Europa, herunder Sverige og Tyskland, idet den svenske udgave dog kræver en særlig feature, som ikke er i den tyske.

Tog til Sverige skal altså leveres med ETCS Baseline 2.3.0.d i en svensk variant og med en svensk STM boks, så toget kan køre på strækninger uden ETCS.

Det er uklart om ETCS Baseline 2.3.0.d vil kunne anvendes i Danmark, og projektet med godkendelse at den danske STM boks sammen med denne Baseline har været stille i flere år, og rygtes aldrig at blive gennemført.

I Danmark går man efter Baseline 3, der ikke er nærmere defineret.
I Tyskland ibrugtages i 2017 Baseline 3.4.0

Hvis man i Danmark kan anvende Baseline 3.4.0 med STM vælger man altså en ETCS Baseline, som tyskerne vil anvende.

Det er uklart hvornår Baseline 3.4.0 kan godkendes i Sverige, herunder med svensk
STM.

Desværre er prisen for Baseline 3.4.0 samt en dansk og svensk STM meget dyr, da det ikke er samme hardware som i 2.3.0.d.

Det interessante i forhold til Siemens Vectron er således, om det er
Baseline 2.3.0.d eller 3.4.0 der er bygget ind. Hvis førstnævnte kan maskinen anvendes i Sverige men ikke i Danmark (på trods af ATC balisen), hvis 3.4.0 skal der en større godkendelse i Sverige forinden drift, og det ville være ganske rart:-)

Dertil er det jo rasende spændende, hvilken strategi for baselines og STM som Banedanmark vil præsentere her "snart", og hvilke konsekvenser det vil få for jernbanetrafikken herhjemme.

Dansk ATC og ETCS+STM-DK (og Vectron 193 970 i Sverige)

af esni, Frederikssund, 23/9 2016, 22:54 (2771 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Lad mig prøve at uddybe ETCS baseline problematikken, og hvorfor den er interessant.
Siden sommeren 2015 må tog ikke leveres med det nationale sikkerhedsudstyr, men skal istedet leveres med ETCS og en national STM (groft sagt, der er undtagelser)

Det koster kassen at udvikle ,designe og godkende ETCS versioner, så ikke alle versioner bliver lavet.

Der findes i øjeblikket kun Baseline 2.3.0.d som er godkendt i forskellige lande i Europa, herunder Sverige og Tyskland, idet den svenske udgave dog kræver en særlig feature, som ikke er i den tyske.

Tog til Sverige skal altså leveres med ETCS Baseline 2.3.0.d i en svensk variant og med en svensk STM boks, så toget kan køre på strækninger uden ETCS.

Det er uklart om ETCS Baseline 2.3.0.d vil kunne anvendes i Danmark, og projektet med godkendelse at den danske STM boks sammen med denne Baseline har været stille i flere år, og rygtes aldrig at blive gennemført.

I Danmark går man efter Baseline 3, der ikke er nærmere defineret.
I Tyskland ibrugtages i 2017 Baseline 3.4.0

Hvis man i Danmark kan anvende Baseline 3.4.0 med STM vælger man altså en ETCS Baseline, som tyskerne vil anvende.

Det er uklart hvornår Baseline 3.4.0 kan godkendes i Sverige, herunder med svensk
STM.

Desværre er prisen for Baseline 3.4.0 samt en dansk og svensk STM meget dyr, da det ikke er samme hardware som i 2.3.0.d.

Det interessante i forhold til Siemens Vectron er således, om det er
Baseline 2.3.0.d eller 3.4.0 der er bygget ind. Hvis førstnævnte kan maskinen anvendes i Sverige men ikke i Danmark (på trods af ATC balisen), hvis 3.4.0 skal der en større godkendelse i Sverige forinden drift, og det ville være ganske rart:-)

Dertil er det jo rasende spændende, hvilken strategi for baselines og STM som Banedanmark vil præsentere her "snart", og hvilke konsekvenser det vil få for jernbanetrafikken herhjemme.

Mit fag er Tele og i nogen grad også IT.
Så vidt jeg har forstået er den grundlæggende forskel imellem baseline 2.3.0.d og 3.4.0 at der anvendes forskellige radiomoduler, samt at der er tilføjet funktionalitet omkring overkørselsanlæg. Men det burde vel hverken ændre på fysisk interface, elektrisk interface eller protokol imellem STM og ETCS system?
Var det i øvrigt ikke et designkrav at understøttelse af baseline 3.x.x skulle betyde at baseline 2.x.x var understøttet?
Og var Sverige ikke også påvej mod baseline 3.4.0?

Dansk ATC og ETCS+STM-DK (og Vectron 193 970 i Sverige)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 24/9 2016, 10:15 (2771 dage siden) @ esni

Og var Sverige ikke også påvej mod baseline 3.4.0?

Alle er "på vej". Siden 3.4.0 har der været en kortvarig 3.5.0 inden vi nu er på 3.6.0. Der bliver ikke meget infrastruktur med 3.4.0 (nok kun et par tyske højhastighedsstrækninger), og mon ikke der også kommer en 3.7.0 og 3.8.0 inden vi er færdige i Danmark...

Dansk ATC og ETCS+STM-DK (og Vectron 193 970 i Sverige)

af steenth, 26/9 2016, 15:12 (2769 dage siden) @ esni

Var det i øvrigt ikke et designkrav at understøttelse af baseline 3.x.x skulle betyde at baseline 2.x.x var understøttet?

Tog med baseline 3 kan kører på baseline 2 strækninger

Og var Sverige ikke også påvej mod baseline 3.4.0?

Sverige vælger mindste 3.5.0. (det bliver mindst 3.6.0, når 3.5.0 reelt er allerede er forældet), når det går igang med baseline 3. Men de vil bruge 2.3.0d på de næste planlagte strækninger. De kigger meget på Danmark og Norge og der mange penge at spare ved at vælge 3.6.0, da man kan undgå at bruge niveau 1 på større stationer.

Det sidste svenske plan er her: http://www.trafikverket.se/contentassets/f909d1b3e0c54b55b75cb0995994d4d3/inforandeplan...

Billeder af Vectron 193 970 (Var: Dansk ATC og ETCS)

af esni, Frederikssund, 23/9 2016, 19:57 (2772 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Dansk STM og ATC antenne har denne Vectron haft i flere år. Det interessante er i virkeligheden hvilken ETCS Baseline, den kører rundt med, og hvilken der ender med at kunne bruges i Danmark (med STM forstås).

Et af de helt store samtaleemner her på InnoTrans er netop, usikkerheden omkringvalgt af ETCS løsning til Danmark, samt den reelle risiko for at jernbanegodstrafikken gennem Danmark ganske enkelt forsvinder, da omkostningerner til ETCS med STM bliver for høje.

Mvh

Lasse

Det er tankevækkende at Hector tilsyneladende er stærkt involveret afprøvning af sådanne løsninger

Billeder af Vectron 193 970 (Var: Dansk ATC og ETCS)

af steenth, 24/9 2016, 01:59 (2771 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen
redigeret af steenth, 24/9 2016, 02:09

Et af de helt store samtaleemner her på InnoTrans er netop, usikkerheden omkringvalgt af ETCS løsning til Danmark, samt den reelle risiko for at jernbanegodstrafikken gennem Danmark ganske enkelt forsvinder, da omkostningerner til ETCS med STM bliver for høje.

Hvor skal den trafik gå hen? Der er vel ikke nok kapacitet at sejle det fra Sverige.

Der vel også en risiko for den/de operatører, som siger nej til at bære omkostningen til STM, at de taber trafik til dem, som påtager den omkostning.

Mvh
Steen

Billeder af Vectron 193 970 (Var: Dansk ATC og ETCS)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 24/9 2016, 10:12 (2771 dage siden) @ steenth


Hvor skal den trafik gå hen? Der er vel ikke nok kapacitet at sejle det fra Sverige.

Der står altid en lastbil parat.

Der vel også en risiko for den/de operatører, som siger nej til at bære omkostningen til STM, at de taber trafik til dem, som påtager den omkostning.

Jep - men der er lige nu en endnu større risiko for, at den der bærer omkostningen til STM taber trafik til en, der ikke har STM, når behovet for STM ikke er der længere.
Problemet er at omkostningerne til STM (inkl ETCS Baseline 3.4.0) er så store, at de ikke kan finansieres gennem fragtpriser, mens behovet er der. Når man ikke længere skal bruge STM vil disse anlæg stadig skulle afskrives, og så kan en "lurepassende" operatør overtage trafikken med lokomotiver uden STM. Med den nuværende plan for Signlaprogrammet og dermed perioden hvor STM skal anvendes, skal godsoperatørerne acceptere økonomiske tab, hvis de vil køre tog.

De umiddelbare løsninger er enten (meget groft sagt)

  • Transistionsperioden (med både ETCS og STM) forlænges så STM kan afskrives, mens den skal bruges
  • Transistionsperioden forkortes markant (til 4-8 uger på godskorridoren), så STM kan undværes på størstedelen af flåden
  • Omkostningerne til STM reduceres markant (enten ved noget større tilskud end pt forventet, eller ved den billigere ETCS baseline 2.3.0.d)

Men der er adskillige andre udfordringer og hensyn at tage i Signalprogrammet, så nogen nem løsning er der næppe.

/Lasse

Billeder af Vectron 193 970 (Var: Dansk ATC og ETCS)

af Morten, 24/9 2016, 11:25 (2771 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

ERA har lavet ERTMS specifikationerne, så nye bl er bagudkompatible. Så en Bl2 on-board løsning vil aldrig kunne køre på ERTMS bl 3 som vi får i dk.

PS. Mon ikke også vi får en dansk højhastighedsstrækning med bl 3.4.0, i det mindste i en periode.

Mvh

Billeder af Vectron 193 970 (Var: Dansk ATC og ETCS)

af esni, Frederikssund, 24/9 2016, 12:34 (2771 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Problemet er at omkostningerne til STM (inkl ETCS Baseline 3.4.0) er så store, at de ikke kan finansieres gennem fragtpriser, mens behovet er der. Når man ikke længere skal bruge STM vil disse anlæg stadig skulle afskrives, og så kan en "lurepassende" operatør overtage trafikken med lokomotiver uden STM. Med den nuværende plan for Signlaprogrammet og dermed perioden hvor STM skal anvendes, skal godsoperatørerne acceptere økonomiske tab, hvis de vil køre tog.

Det er vel sådan, at der er en udgift for udvikling og verifikation af STM, som sandsynligvis er ubehageligt høj, da det er udstyr der skal certificeres, og så er der en udgift pr installation, som ikke burde være afhængig af hvilken version der skal verificeres op imod.
Udviklingsomkostningen er uafhængig af antal installationer, og bør deles imellem de operatører, der er aktive når overgangen til ETCS er afsluttet (idet det offentlige betaler regningen for de operatører der leverer udbudt trafik)

Omkostningerne til STM reduceres markant (enten ved noget større tilskud end pt forventet, eller ved den billigere ETCS baseline 2.3.0.d)

Dvs ETCS onboard installationen så først er til version 2.3.0d (med certifikat) og derefter skal der ske en opgradering til 3.x.x med ny certificering)?

Men der er adskillige andre udfordringer og hensyn at tage i Signalprogrammet, så nogen nem løsning er der næppe.

/Lasse

Transistionsperioden (Var: Billeder af Vectron 193 970)

af steenth, 26/9 2016, 12:02 (2769 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hvor skal den trafik gå hen? Der er vel ikke nok kapacitet at sejle det fra Sverige.


Der står altid en lastbil parat.

Hvis de mange lastbiler skal færges over, så mangler der færger. Ellers er det kørsel via Jylland.

De umiddelbare løsninger er enten (meget groft sagt)

  • Transistionsperioden (med både ETCS og STM) forlænges så STM kan afskrives, mens den skal bruges
  • Transistionsperioden forkortes markant (til 4-8 uger på godskorridoren), så STM kan undværes på størstedelen af flåden
  • Omkostningerne til STM reduceres markant (enten ved noget større tilskud end pt forventet, eller ved den billigere ETCS baseline 2.3.0.d)

Men der er adskillige andre udfordringer og hensyn at tage i Signalprogrammet, så nogen nem løsning er der næppe.

At forlænge transistionsperioden vil nok ikke være acceptabel. Man vil gerne havde projektet færdig. Jeg vurderere at det hellere ikke være politiske iorden.

Via 2.3.0d i toget - man skal op til baseline 3 på et tidspunkt inden man har rullet ud på Peberholm-Padborg. Man kunne muligvis havde i 2.3.0d i sporet. Men man får problemer med kapacitet og det har BDK valgt at løse via baseline 3 - alternativ var at bruge niveau 1 i et overgang - men det vil forøge omkostningerne.

En kort transistionsperioden - det er en lang strækning, som skal konverteres på en gang. Og operatørerne kan vel ikke få installeret udstyr over en kort periode med alt den tilhørende test og godkendelse.

Transistionsperioden - overgangen fra ATC til ETCS

af Rask Ingemann Lambertsen, 26/9 2016, 18:56 (2769 dage siden) @ steenth

En kort transistionsperioden - det er en lang strækning, som skal konverteres på en gang.

Hvorfor er det egentligt, at godstogene behøver STM? De kan jo skifte lokomotiv/styrevogn undervejs, så hvis ellers de enkelte etaper kan konverteres "natten over", burde STM kunne undværes på godstogene. Stationerne, der afgrænser etaperne, skal have tilstrækkeligt mange spor til stammebytte, og jeg kan lige komme i tanke om Padborg, Tinglev, (Kolding,) Taulov, Fredericia, Odense, Nyborg, Korsør, Slagelse, Ringsted, Roskilde, Høje Taastrup, (Glostrup,) Københavns Lufthavn, Kastrup, Svågertorp og Malmö Godsbangård, der alle har mindst fire spor. Tinglev - Kolding og Fredericia - Odense bliver nogle store etaper, kan de deles op?

Flaskehalsen ligger vel i sporskifterne, der først kan kobles fra det gamle sikringsanlæg, når det er taget ud af drift, og skal sluttes til det nye sikringsanlæg, for det kan tages i drift.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Billeder af Vectron 193 970 (Var: Dansk ATC og ETCS)

af PF, 24/9 2016, 10:25 (2771 dage siden) @ esni

Og foto er krediteret til Peter Frost, som måske er identisk med PF,Od på vores forum?

Jo :)

Dansk ATC og ETCS

af esni, Frederikssund, 27/9 2016, 23:06 (2767 dage siden) @ steenth

Endnu engang tak for disse link

For at supplere lidt. Iflg denne pressemeddelse har Altrom installeret ETCS (med STM) i ÖBB's Taurus flåde - men der er også Taurus som ejes af andre. Derudover skal en Hector's rails Taurus-lokomotiver ifg denne pressemeddelelse være test-lokomotiv med både DK-STM og SE-STM. Hvad status på det projekt er interessant at vide.

Fra link nummer 2:

En testbana byggs i sydvästra Sverige, mellan Laholm och Båstad för att testa signalsystem som ska ingå i Öresundsförbindelsen.

.
.(snip)
.

På testbanan kommer övergången mellan svensk och dansk STM specifikt att testas. De första försöken ska enligt plan starta våren 2015. Tekniskt är det hela relativt enkelt. En bansträcka prepareras med svenska och danska baliser samt Eurobaliser. Ett fordon av typen Siemens Taurus förses med ERTMS-ombordutrustning samt en svensk och dansk STM. Sedan kör man, dokumenterar och utvärderar data.

Er det en rest af den gamle bane over Hallandsåsen?
Og betyder danske baliser så også dankse signaler?
Og er der almindelig trafik på den også?

Dansk ATC og ETCS

af steenth, 28/9 2016, 17:31 (2767 dage siden) @ esni

På testbanan kommer övergången mellan svensk och dansk STM specifikt att testas. De första försöken ska enligt plan starta våren 2015. Tekniskt är det hela relativt enkelt. En bansträcka prepareras med svenska och danska baliser samt Eurobaliser. Ett fordon av typen Siemens Taurus förses med ERTMS-ombordutrustning samt en svensk och dansk STM. Sedan kör man, dokumenterar och utvärderar data.


Er det en rest af den gamle bane over Hallandsåsen?

Nej. Det er nord for Hallandsåsen.

Og betyder danske baliser så også dankse signaler?

Nej. Det er ikke nødvendig. De danske baliser skal kodes på en bestemt måde at at test af toget virker.

Og er der almindelig trafik på den også?

Der har været (er vel stadig) et testspor Høje Taastrup - Roskilde i hovedspor 4, hvor der der testes overgang imellem dansk og svensk ATC. Hvordan man håndtere om man tester eller kører drift ved jeg ikke. Men det vel andre som ved det. Det kunne være en balise før/efter teststedet som styre det. Og det er vel samme måde man vil bruge på det testspor.

Dansk ATC og ETCS

af esni, Frederikssund, 28/9 2016, 18:44 (2767 dage siden) @ steenth

Mange Tak
Fascinerende info

Vectron 193 970, Dansk ATC og ETCS

af esni, Frederikssund, 9/12 2016, 14:55 (2695 dage siden) @ steenth

På testbanan kommer övergången mellan svensk och dansk STM specifikt att testas. De första försöken ska enligt plan starta våren 2015. Tekniskt är det hela relativt enkelt. En bansträcka prepareras med svenska och danska baliser samt Eurobaliser. Ett fordon av typen Siemens Taurus förses med ERTMS-ombordutrustning samt en svensk och dansk STM. Sedan kör man, dokumenterar och utvärderar data.


Er det en rest af den gamle bane over Hallandsåsen?

Nej. Det er nord for Hallandsåsen.

Og betyder danske baliser så også dankse signaler?

Nej. Det er ikke nødvendig. De danske baliser skal kodes på en bestemt måde at at test af toget virker.

Og er der almindelig trafik på den også?

Der har været (er vel stadig) et testspor Høje Taastrup - Roskilde i hovedspor 4, hvor der der testes overgang imellem dansk og svensk ATC. Hvordan man håndtere om man tester eller kører drift ved jeg ikke. Men det vel andre som ved det. Det kunne være en balise før/efter teststedet som styre det. Og det er vel samme måde man vil bruge på det testspor.

Prøvekørslerne med Vectron 193 970 ser ud til at være gået OK. Testen skulle være med såvel ETCS baseline 3, Svensk og Dansk ATC i overværelse af Banverket og Banestyrelsen.
citat: '.... Trainguard 200 onboard unit, plus Specific Transmission Modules for both the Swedish ATC2 and Danish ZUB 123 national train protection systems.... '
Intet om hvilken underversion af Baseline 3

Er der nyt om Zurg?

Betyder det, at Vectron 193 970 måske skal prøvekøres en nattetime i Sønderjylland påny for at afprøve dansk ATC?

Vectron 193 970, Dansk ATC og ETCS

af steenth, 9/12 2016, 16:06 (2695 dage siden) @ esni

Prøvekørslerne med Vectron 193 970 ser ud til at være gået OK. Testen skulle være med såvel ETCS baseline 3, Svensk og Dansk ATC i overværelse af Banverket og Banestyrelsen.
citat: '.... Trainguard 200 onboard unit, plus Specific Transmission Modules for both the Swedish ATC2 and Danish ZUB 123 national train protection systems.... '

Jeg har flere links (og rettet link i det overstående):

Intet om hvilken underversion af Baseline 3

Det betyder ikke meget nu og her. Det er er hul til baseline 3 er store ting. Man skal alligevel opgradere til BL3R2 og der er næppe nogen som er klar til det endnu. Der bliver interessant, når den næste leverandør når det.

Vectron 193 970, Dansk ATC og ETCS

af esni, Frederikssund, 19/12 2016, 22:47 (2684 dage siden) @ steenth

Prøvekørslerne med Vectron 193 970 ser ud til at være gået OK. Testen skulle være med såvel ETCS baseline 3, Svensk og Dansk ATC i overværelse af Banverket og Banestyrelsen.
citat: '.... Trainguard 200 onboard unit, plus Specific Transmission Modules for both the Swedish ATC2 and Danish ZUB 123 national train protection systems.... '


Jeg har flere links (og rettet link i det overstående):

Intet om hvilken underversion af Baseline 3


Det betyder ikke meget nu og her. Det er er hul til baseline 3 er store ting. Man skal alligevel opgradere til BL3R2 og der er næppe nogen som er klar til det endnu. Der bliver interessant, når den næste leverandør når det.

Er BL3R2 det samme som BL3.6.0 ?
Og er BL3R2 den release, der bruger GPRS i stedet for GSM?

I kommentaren til den svenske link siges der 1 Million SEK som rygtepris for ETCS + STM i sverige
Herhjemme ser rygteprisen for bare en DK-STM ud til at være 1 Million DKK

Hvis begge rygtepriser har bund i virkeligheden, og hvis rygter er additive, så kommer ETCS + DK_STM til at koste 2 Millioner DKK?

Eller taler vi om at der skal bruges 1 mandår til verifikation og dokumentation af hver enkelt installation - men at selve udstyret i sig selv kun bidrager marginalt til omkostningen?

Vectron 193 970, Dansk ATC og ETCS

af steenth, 20/12 2016, 14:48 (2684 dage siden) @ esni

Det betyder ikke meget nu og her. Det er er hul til baseline 3 er store ting. Man skal alligevel opgradere til BL3R2 og der er næppe nogen som er klar til det endnu. Der bliver interessant, når den næste leverandør når det.


Er BL3R2 det samme som BL3.6.0 ?
Og er BL3R2 den release, der bruger GPRS i stedet for GSM?

Jeg har tjekket betegnelsen - det er ERTMS B3 R2 hos ERA - det er samme som 3.6.0 (skulle have været 3.5.0)
Og det er den version, hvor GPRS brugers. GSM-R bruges stadig, men det er en anden kommunikationsprotokol til datatransmission som er blevet brugt.

Omkring prisen - DB Schenker Rail Scandinavia have en indlæg omkostningerne på Banekonferencen.
http://www.banekonference.dk/sites/default/files/slides/11/1330_160513_ETCS%20Banebranc...

Mvh
Steen

Vectron 193 970, Dansk ATC og ETCS

af esni, Frederikssund, 20/12 2016, 16:31 (2684 dage siden) @ steenth

859 k€ (2014) for hele herligheden til en EG er en imponerende pris....

Halvdelen til ETCs onboard og installation, resten til STM for DK, S og D

Hvad kostede en EG fra ny (ca) i sin tid?

Vectron 193 970, Dansk ATC og ETCS

af Gæst1, 9/12 2016, 16:12 (2695 dage siden) @ esni

Maskinen har ikke dansk eller svensk ATC.
Maskinen har ETCS med STM bokse til dansk ATC og til Svensk ATC.

På et tidspunkt var det forventningen at ETCS udstyret skulle være Alstoms Baseline 3.4.0 lignende (demo version), da testene omhandler test af infrastruktur set-uppet som det vil være på Peberholm.
Det er muligt, men ikke helt sandsynligt, at maskinen er udrustet med Siemens ETCS (Bl 3.4.0), hvilket ville give mening for Siemens, men nok ikke så meget for Alstom og BDK.

Udstyret skulle være demo udstyr og bygges ud af maskinen senere.

Vectron 193 970, Dansk ATC og ETCS

af steenth, 9/12 2016, 16:38 (2695 dage siden) @ Gæst1

Maskinen har ikke dansk eller svensk ATC.
Maskinen har ETCS med STM bokse til dansk ATC og til Svensk ATC.

På et tidspunkt var det forventningen at ETCS udstyret skulle være Alstoms Baseline 3.4.0 lignende (demo version), da testene omhandler test af infrastruktur set-uppet som det vil være på Peberholm.

Er strækningen ikke også til at teste mobil udstyr?

Det er muligt, men ikke helt sandsynligt, at maskinen er udrustet med Siemens ETCS (Bl 3.4.0), hvilket ville give mening for Siemens, men nok ikke så meget for Alstom og BDK.

Historien er at Siemens kan levere det samme, som Alstom, når godkendelserne er plads. Om det er 3.4.0 eller andet vel lige meget. Man kan komme igang med drift, når det er installeret på Peberholm.

Udstyret skulle være demo udstyr og bygges ud af maskinen senere.

Hvad får lokomotivet i stedet for? Det er vel så ny at ETCS udstyr skal være der.

Vectron 193 970, Dansk ATC og ETCS

af esni, Frederikssund, 9/12 2016, 17:04 (2695 dage siden) @ Gæst1

Maskinen har ikke dansk eller svensk ATC.
Maskinen har ETCS med STM bokse til dansk ATC og til Svensk ATC.

Jeg forstod på pressemeddelelsen, at testkørslen skulle betyde at Siemens fik deres ETCS onboard udstyr godkent til (Bl 3.4.0), samt muligvis også deres DK-STM og SE-STM.

Hvis det er tilfældet, så har maskinen da såvel dansk som svensk ATC?

På et tidspunkt var det forventningen at ETCS udstyret skulle være Alstoms Baseline 3.4.0 lignende (demo version), da testene omhandler test af infrastruktur set-uppet som det vil være på Peberholm.
Det er muligt, men ikke helt sandsynligt, at maskinen er udrustet med Siemens ETCS (Bl 3.4.0), hvilket ville give mening for Siemens, men nok ikke så meget for Alstom og BDK.

Siemens skal jo levere en del Vectron til Hector, og dem vil nok gerne have godkendt til Sverige straks og til Danmark så hurtigt som muligt

Udstyret skulle være demo udstyr og bygges ud af maskinen senere.

Vectron 193 970, Dansk ATC og ETCS

af Gæst1, 9/12 2016, 20:17 (2695 dage siden) @ esni

Siemens kan sagtens levere ETCS Bl 3.4.0, men det er som bekendt Alstom, der skal levere udstyret til Danmark, hvorfor det ikke giver mening at BDK tester Siemens ETCS forud for test af Alstoms ETCS udstyr. Siemens skal levere STM boks til Danmark, og denne skal BDK teste. definitionsmæssigt vil maskinen altså have ETCS og STM så den kan køre på danske ATC strækninger. Om maskinen kan køre på danske ETCS strækninger er ikke en del af pakken.

Siemens skal levere fem Vectron til Hector Rail. De to første (brugte demo lok) leveres med svensk ATC. De tre sidste leveres med ETCS (oplyst som Bl 2.3.0.d) og svensk STM boks. De fem Vectron til Hector Rail vil kun kunne anvendes i Danmark som "andet lok" efter et lok med Dansk ATC.
Aftalen med Hector Rail rummer en option på yderligere lokomotiver, og disse kan leveres med ETCS BL 3.4.0 og en dansk STM boks

Vectron 193 970, Dansk ATC og ETCS

af esni, Frederikssund, 9/12 2016, 22:01 (2694 dage siden) @ Gæst1

Siemens kan sagtens levere ETCS Bl 3.4.0, men det er som bekendt Alstom, der skal levere udstyret til Danmark, hvorfor det ikke giver mening at BDK tester Siemens ETCS forud for test af Alstoms ETCS udstyr.

Måske er Alstoms leverance begrænset til onboard udstyr i enheder, der er hjemmehørende i DK eller hjemmehørende i DK på kontrakttidspunktet?
Under alle omstændigheder, så er det den danske stat der er kontraktmodpart. Kontrakten kan derfor næppe binde en privat operatør som Hector.
Banestyrelsen kan næppe kræve, at det kun er udstyr de har formidlet, som må anvendes i DK.
Selvom jeg ikke lige kan finde linken, så mener jeg at have set, at Taurus (incl Hector Zurg) har Alstoms onboard udstyr, og en tidligere pressemeddelelse sagde at den ville få de samme STM indbygget for test på den svenske strækning med ETCS BL3.4.0, Svensk og Dansk ATC som også 193 970 lige er testet på.

Vectron 193 970, Dansk ATC og ETCS

af PF, 9/12 2016, 22:43 (2694 dage siden) @ esni

Zurg holder nu i Pa efter at ha været i Linz siden hastighedsrekorden, for indbygning af ERTMS inkl STM og er efter oplyste klar til testkørsler for BDK.

Vectron 193 970, Dansk ATC og ETCS

af esni, Frederikssund, 18/4 2017, 07:53 (2565 dage siden) @ PF

Zurg holder nu i Pa efter at ha været i Linz siden hastighedsrekorden, for indbygning af ERTMS inkl STM og er efter oplyste klar til testkørsler for BDK.

Har Zurg så været på STM testkørset på danske spor?

Zurg - Dansk ATC og ETCS

af esni, Frederikssund, 18/4 2017, 11:23 (2565 dage siden) @ esni

Nu med rettet emne...
> Zurg holder nu i Pa efter at ha været i Linz siden hastighedsrekorden, for indbygning af ERTMS inkl STM og er efter oplyste klar til testkørsler for BDK.

Har Zurg så været på STM testkørset på danske spor?

Vectron 193 970, Dansk ATC og ETCS

af steenth, 10/12 2016, 03:56 (2694 dage siden) @ Gæst1

Siemens kan sagtens levere ETCS Bl 3.4.0, men det er som bekendt Alstom, der skal levere udstyret til Danmark, hvorfor det ikke giver mening at BDK tester Siemens ETCS forud for test af Alstoms ETCS udstyr. Siemens skal levere STM boks til Danmark, og denne skal BDK teste. definitionsmæssigt vil maskinen altså have ETCS og STM så den kan køre på danske ATC strækninger. Om maskinen kan køre på danske ETCS strækninger er ikke en del af pakken.

Alstom skal levere til ETCS mobiludstyr til de tog som staten betaler for. Resten kan tilsluttet sig den tilhørende rammeaftale. Og dem, som vil have andet end Alstom udstyr, kan vælge fx. Siemens. Det er frit valg imellem leverandører for mobil ETCS. Det er spørgsmålet om man må favorisere Alstom?

Vectron 193 970, Dansk ATC og ETCS

af Gæst1, 10/12 2016, 10:05 (2694 dage siden) @ steenth

...og alt dette er jeg umærket klar over, og anfægter ikke. Der hvor jeg tvivler er, om BDK vil teste ETCS udstyr (ikke STM) fra Siemens (eller andre), når det er Alstom, der skal levere til BDKs kontrakt. BDKs succeskriterie er at Siemens STM virker med Alstoms ETCS på Alstom og Thales infrastruktur. Det må forventes at Siemens ETCS (og andre leverandørers ETCS) vil skulle tilpasses Alstoms og thales infrastruktur (det viser alle projekter i Sverige, Østrig og Schweiz).
Så hvorfor teste ETCS fra Siemens, inden Alstom er færdige med sin ETCS? Ren ETCS kørsel skal Siemens heller ikke bruge før 2021...

Min forståelse af projektet med Vectron er, at der testes DK STM vs SE STM interface, som skal bruges på Peberholm. Man kan ikke sætte STM på tog, der ikke har ETCS. Om Vectronen har Bl 3.4.0 eller 2.3.0.d ved jeg ikke, men jeg antager at det er 3.4.0, da denne ibrugtages i Tyskland i 2017, og flere ICE tog skal have denne indbygget af Siemens. ETCSen fungerer alene via STMerne i dette tilfælde.

Min forståelse af projektet med Taurus er, at denne Hector Rail Taurus er forsynet med Alstom test ETCS, og skal anvendes til test af ETCS delen (Alstom har ikke lige 230 km/t tog der er ledige til formålet). ETCS anlægget i Taurussen er midlertidigt, og pilles ud efter testkørslerne

Det er disse to påstande, jeg gerne modtager rettelser og kommentarer til :-)

Vectron 193 970, Dansk ATC og ETCS

af esni, Frederikssund, 10/12 2016, 10:40 (2694 dage siden) @ Gæst1

...og alt dette er jeg umærket klar over, og anfægter ikke. Der hvor jeg tvivler er, om BDK vil teste ETCS udstyr (ikke STM) fra Siemens (eller andre), når det er Alstom, der skal levere til BDKs kontrakt. BDKs succeskriterie er at Siemens STM virker med Alstoms ETCS på Alstom og Thales infrastruktur. Det må forventes at Siemens ETCS (og andre leverandørers ETCS) vil skulle tilpasses Alstoms og thales infrastruktur (det viser alle projekter i Sverige, Østrig og Schweiz).
Så hvorfor teste ETCS fra Siemens, inden Alstom er færdige med sin ETCS? Ren ETCS kørsel skal Siemens heller ikke bruge før 2021...

Det kunne jo tænkes at Siemens gerne vil sælge ETCS ( Bl 3.4.0 ) + DK-STM + SE-STM til de Vectron, som Hector har bestilt?


Min forståelse af projektet med Vectron er, at der testes DK STM vs SE STM interface, som skal bruges på Peberholm. Man kan ikke sætte STM på tog, der ikke har ETCS. Om Vectronen har Bl 3.4.0 eller 2.3.0.d ved jeg ikke, men jeg antager at det er 3.4.0, da denne ibrugtages i Tyskland i 2017, og flere ICE tog skal have denne indbygget af Siemens. ETCSen fungerer alene via STMerne i dette tilfælde.

Min forståelse af projektet med Taurus er, at denne Hector Rail Taurus er forsynet med Alstom test ETCS, og skal anvendes til test af ETCS delen (Alstom har ikke lige 230 km/t tog der er ledige til formålet). ETCS anlægget i Taurussen er midlertidigt, og pilles ud efter testkørslerne

Det er disse to påstande, jeg gerne modtager rettelser og kommentarer til :-)

Under alle omstændigheder ser det ud til Hector er meget interesseret i at deltage aktivt i projektet

Vectron 193 970, Dansk ATC og ETCS

af Gæst1, 10/12 2016, 11:24 (2694 dage siden) @ esni

Det kunne jo tænkes at Siemens gerne vil sælge ETCS ( Bl 3.4.0 ) + DK-STM + SE-STM til de Vectron, som Hector har bestilt?

Jeg skærer det lige ud i pap igen. Hector har ikke bestilt Vectron til kørsel i Danmark med ETCS + STM. Siemens vil helt sikkert gerne sælge ETCS + STM til alle, der vil købe, men det vil være voldsomt naivt af Siemens, om de godkender og sælger udstyret nu, inden Alstoms udstyr er færdig. Der er endog meget stor risiko for, at der i Alstoms løsning kommer små justeringer, der vil betyde, at Siemens nuværende ETCS løsning ikke virker i Danmark. Jeg nægter at tro Siemens er så naive, at de forsøger at sælge udstyr til kørsel i Danmark forud for dem, der har kontrakten med Banedanmark får det godkendt og i drift. Hvor stort tror du Hectors krav om erstatning bliver, hvis de køber Vectron med udstyr, der ikke virker i Danmark - og hvor mange flere Vectron bliver der solgt, hvis de står stille?

Signalprogrammet er med deres egne ord "first movers" i Verden. At tro at Siemens og Hector Rail vælger et projekt, hvor man forsøger at vippe signalprogrammet af pinden som de første i Verden, er altså ikke ret sandsynligt i mine ører...

Vectron 193 970, Dansk ATC og ETCS

af esni, Frederikssund, 10/12 2016, 12:18 (2694 dage siden) @ Gæst1

Det kunne jo tænkes at Siemens gerne vil sælge ETCS ( Bl 3.4.0 ) + DK-STM + SE-STM til de Vectron, som Hector har bestilt?

Jeg skærer det lige ud i pap igen. Hector har ikke bestilt Vectron til kørsel i Danmark med ETCS + STM. Siemens vil helt sikkert gerne sælge ETCS + STM til alle, der vil købe, men det vil være voldsomt naivt af Siemens, om de godkender og sælger udstyret nu, inden Alstoms udstyr er færdig. Der er endog meget stor risiko for, at der i Alstoms løsning kommer små justeringer, der vil betyde, at Siemens nuværende ETCS løsning ikke virker i Danmark. Jeg nægter at tro Siemens er så naive, at de forsøger at sælge udstyr til kørsel i Danmark forud for dem, der har kontrakten med Banedanmark får det godkendt og i drift. Hvor stort tror du Hectors krav om erstatning bliver, hvis de køber Vectron med udstyr, der ikke virker i Danmark - og hvor mange flere Vectron bliver der solgt, hvis de står stille?

Signalprogrammet er med deres egne ord "first movers" i Verden. At tro at Siemens og Hector Rail vælger et projekt, hvor man forsøger at vippe signalprogrammet af pinden som de første i Verden, er altså ikke ret sandsynligt i mine ører...

Hector har bestilt Vectron til kørsel i Sverige med option på yderligere til kørsel igennem Danmark til levering når Signalprogrammet er klart,
I Sverige skal der bruges ETCS + SE-STM, det ligger vist allerede fast.
Jo hurtigere de får vist at de har løsning til kørsel i DK, jo før kan optionen udnyttes.
Jo hurtigere de kan vise at de kan opgradere fra Bl 3.4.0 til 3.6.0, jo før kan optionen udnyttes.

Desuden kan de have et behov for at kunne vise at deres DK-STM virker i flere typer af installationer.
Installationen i 193 970 (Siemens ETCS) og Zurg (Alstom ETCS) kunne tyde på at Hector og Siemens har et fornuftigt samarbejde om at udstyret er klart når de faste anlæg er det.

Vectron 193 970, Dansk ATC og ETCS

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 10/12 2016, 16:06 (2694 dage siden) @ esni

Uden iøvrigt at blande mig i Jeres diskussion.

For kørsel i Danmark kræves:
Indtil 2019: Dansk ATC eller ETCS Bl 3.4.0 med dansk STM (forventet godkendt fra 2018)
Fra 2019 til 2023: ETCS Bl 3.4.0 med dansk STM
Fra 2023: ETCS Bl 3.6.0 uden STM

I Sverige køres med ETCS Bl 2.3.0.d (i særlig svensk version) med svensk STM (hvis toget ikke har svensk ATC). Det er uklart hvornår/om Sverige i større omfang installerer højere baseline.

Der er endnu ikke mig bekendt godkendt nogle køretøjer til kommerciel kørsel med Bl 3.4.0 i Europa, omend dette vil ske i løbet af de kommende måneder.

I Danmark er der endnu ikke godkendte regler for godkendelse af tog med ETCS (Bl 3.4.0). Dette ventes på plads i løbet af første halvår 2017. Når der ikke findes regler, kan man ikke færdigudvikle en passende løsning.

BDKs rammeaftaler på STM bokse kan anvendes af alle, men dækker kun boksene, idet kabler og antenner ikke er en del af rammeaftalen. Forudsætningen har været, at man genanvendte eksisterende udstyr på toget - ikke at nye tog skulle indsættes før Signalprogrammet var gennemført.

Prisen for STM er som tidligere diskuteret så høj, at det endnu ikke kan betale sig, at installere det for tre-fire års drift, og efterfølgende droppe udstyret og betale for en opgradering til Bl 3.6.0, som man endnu ikke kender omkostningerne på.
Der er stor interesse for at levere lokomotiver til kørsel til, fra og gennem Danmark, og både Siemens og Bombardier har optioner i kontrakter, der kan kaldes, hvis der enten kommer "troværdig klarhed over krav og tidsplan, eller tidsplanen rykkes, så STM boksen skal bruges i længere tid", som det udtrykkes.

Lasse
Bombardier

Vectron 193 970, Dansk ATC og ETCS

af Bent Larsen, Kalundborg, 10/12 2016, 17:37 (2694 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hej
Hvis jeg forestår det her rigtig, så har flere lande deres eget overgangssystem ind til 2023, efter 2023 kan et lok. køre overalt i Europa hvis planen holder.
vh
Bent Larsen

Vectron 193 970, Dansk ATC og ETCS

af steenth, 11/12 2016, 11:38 (2693 dage siden) @ Gæst1

Det kunne jo tænkes at Siemens gerne vil sælge ETCS ( Bl 3.4.0 ) + DK-STM + SE-STM til de Vectron, som Hector har bestilt?

Jeg skærer det lige ud i pap igen. Hector har ikke bestilt Vectron til kørsel i Danmark med ETCS + STM. Siemens vil helt sikkert gerne sælge ETCS + STM til alle, der vil købe, men det vil være voldsomt naivt af Siemens, om de godkender og sælger udstyret nu, inden Alstoms udstyr er færdig. Der er endog meget stor risiko for, at der i Alstoms løsning kommer små justeringer, der vil betyde, at Siemens nuværende ETCS løsning ikke virker i Danmark. Jeg nægter at tro Siemens er så naive, at de forsøger at sælge udstyr til kørsel i Danmark forud for dem, der har kontrakten med Banedanmark får det godkendt og i drift. Hvor stort tror du Hectors krav om erstatning bliver, hvis de køber Vectron med udstyr, der ikke virker i Danmark - og hvor mange flere Vectron bliver der solgt, hvis de står stille?

Siemens nok gerne ind i markedet for mobil udstyr - og du bygger på den forudsætning af Alstom kommer med ændringer, som er uden for ETCS specifikationerne. Det er netop planlagt at man skal holde inden for dem. (med en enkelt undtagelse i overgangen, som er dokumentet - hvis de ikke vælger at hoppe det over). Derudover testes der på kryds og tværs af leverandører i Labs opstillinger, så man fanger problemerne, inden det skal prøves af i praksis.

Signalprogrammet er med deres egne ord "first movers" i Verden. At tro at Siemens og Hector Rail vælger et projekt, hvor man forsøger at vippe signalprogrammet af pinden som de første i Verden, er altså ikke ret sandsynligt i mine ører...

Nu er det Schweiz, som kommer først med generel brug af baseline 3.

Vectron 193 970, Dansk ATC og ETCS

af steenth, 11/12 2016, 11:11 (2693 dage siden) @ Gæst1

...og alt dette er jeg umærket klar over, og anfægter ikke. Der hvor jeg tvivler er, om BDK vil teste ETCS udstyr (ikke STM) fra Siemens (eller andre), når det er Alstom, der skal levere til BDKs kontrakt. BDKs succeskriterie er at Siemens STM virker med Alstoms ETCS på Alstom og Thales infrastruktur. Det må forventes at Siemens ETCS (og andre leverandørers ETCS) vil skulle tilpasses Alstoms og thales infrastruktur (det viser alle projekter i Sverige, Østrig og Schweiz).

Det tilpasninger, som er til 2.3.0d, kommer ikke med BL3. Man har fået tilføjet de funktioner, som har manglet ind i specifikationerne. Og BDK, har fået alt de har brug for, er kommet ind i BL3R2 (3.6.0).
2.3.0d er efterhånden ret gammel og man burde nok have lavet nye versioner i baseline 2, men man har valgt at lægge kræfterne i baseline3 versionerne.

Men Siemens er på linje med andre leverandører af mobil udstyr.... dog den fordel at de har udviklet DK-STM. Alstom har bare en aftale om at levere til de danske tog, som staten betale for, samt dem som blev bruge til den tilhørende rammeaftale.

Så hvorfor teste ETCS fra Siemens, inden Alstom er færdige med sin ETCS? Ren ETCS kørsel skal Siemens heller ikke bruge før 2021...

Udstyr skal ind i tog, så de er klar, når de første strækninger er klar. Derudover skal en del godstog også bruge den nye bane København-Ringsted. Og den åbner om 2 år.... Og din "inden Alstom er færdig" bygger på at kommer noget som ikke er dokumenteret... men BDK arbejder imod standard BL3.

Min forståelse af projektet med Vectron er, at der testes DK STM vs SE STM interface, som skal bruges på Peberholm. Man kan ikke sætte STM på tog, der ikke har ETCS. Om Vectronen har Bl 3.4.0 eller 2.3.0.d ved jeg ikke, men jeg antager at det er 3.4.0, da denne ibrugtages i Tyskland i 2017, og flere ICE tog skal have denne indbygget af Siemens. ETCSen fungerer alene via STMerne i dette tilfælde.

Det er vigtig at få ETCS ind i tog i god tid inden overgangen. Og Peberholm er en forudsætning for det, da ETCS tog skal kortvarig over i ETCS ved passage af systemgrænsen. Og vist jeg kan huske, så er det Alstom har fået opgaven med ICE i Tyskland.

Dansk ATC og ETCS

af esni, Frederikssund, 26/9 2017, 22:14 (2404 dage siden) @ steenth

Et år og lidt til er gået siden tråden startede.

Hvad er egentlig status i dag, sådan ude i virkeligheden - ikke i rapporterne til ministerierne mv?

Hvilke enheder har mobilt ETCS og DK-STM?
Er det prototyper med forsøgssoftware, eller er det noget der er klar til at starte godkendelsesprocessen på ?

Eller er alt så fortroligt at intet kan fortælles indtil der går 'Letbane' i det hele?

Dansk ATC og ETCS

af Gæst1, 27/9 2017, 09:04 (2403 dage siden) @ esni

Deloitte rapporten (ekstern assesment af Signalprogrammet) offentliggøres i morgen. Der snakkes om forventet udskydelse af fuld implementering med 4 år (og sikkert fordyrelse på 2-4 mia) på baggrund af forsinkelserne i "onboard programmet" (der synes at skygge for de øvrige forsinkelser)

Avatar

Dansk ATC og ETCS

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/9 2017, 10:49 (2403 dage siden) @ Gæst1

Deloitte rapporten (ekstern assesment af Signalprogrammet) offentliggøres i morgen. Der snakkes om forventet udskydelse af fuld implementering med 4 år (og sikkert fordyrelse på 2-4 mia) på baggrund af forsinkelserne i "onboard programmet" (der synes at skygge for de øvrige forsinkelser)


Det lyder endnu mere festligt - i morgen har alle glemt fadæsen Aarhus Letbane!

Avatar

Dansk ATC og ETCS

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/9 2017, 05:22 (2401 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Deloitte rapporten (ekstern assesment af Signalprogrammet) offentliggøres i morgen. Der snakkes om forventet udskydelse af fuld implementering med 4 år (og sikkert fordyrelse på 2-4 mia) på baggrund af forsinkelserne i "onboard programmet" (der synes at skygge for de øvrige forsinkelser)

Det lyder endnu mere festligt - i morgen har alle glemt fadæsen Aarhus Letbane!


Det gav ikke de store dønninger - i hvert fald ikke i dag.

Lidt automatreaktion fra en enkelt frustreret politiker:

http://jyllands-posten.dk/indland/ECE9910956/ny-forsinkelse-truer-storstilet-signalproj...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Dansk ATC og ETCS

af Peter Christensen, 29/9 2017, 06:18 (2401 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tja, hvor mange år og hvor mange milliarder, ser nu ryger? Aner det ikke, men gør deres indsats!

Hvad vil politikerne gøre? Stille sig op og råbe? Det sker der jo ikke så meget ved.....
Måske et tårn-offer a la chefen for signalprogrammet?
Lidt unfair, da han blot har overtaget et håbløst projekt. Desværre glemte han at sige hvor galt tingene var ved hans tiltrædelse - ingen skal bilde mig ind at han ikke har lugtet lunten - og det bliver hans fodsfejl.

Tillykke til Frankrig - jeres væddemål på at det gik galt og programmet blev forsinket holdt stik. Nu kan i så kræve alskens kompensation og "ekstras" grundet ændringer....pu-ha, det bliver dyrt for BDK (og Danmark).....

Eneste positive ting syntes at være at et forsinket signalprogram kan medføre fremrykning af elektrificering og det er jo ikke så ringe endda.

Dansk ATC og ETCS

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 29/9 2017, 08:13 (2401 dage siden) @ Peter Christensen

Tja, hvor mange år og hvor mange milliarder, ser nu ryger? Aner det ikke, men gør deres indsats!

Hvad vil politikerne gøre? Stille sig op og råbe? Det sker der jo ikke så meget ved.....

Man kan håbe at politikerne i denne sag, modsat IC4, vil tage de nødvendige beslutningen omkring det videre forløb i signalprogrammet, herunder om beslutningen omkring 'big-bang' implementering og 'first-mover' konceptet, har været den optimale beslutning for den danske jernbane.

Beslutningen omkring signalprogrammet er snart 9 år gammel, og forhåbningen dengang var, at udvikling i Europa ville 'hjælpe' den danske beslutning på vej, ved at andre lande ville træffe tilsvarende beslutninger om ECTS og at systemet derved ville blive udviklet i et højere tempo. Andre lande har derimod vist tilbageholdenhed og den udvikling man håbede på er ikke sket. Situationen i dag er vel nærmest at alle afventer 'testbanen' i Danmark, før de vil træffe nogen beslutninger.

Måske et tårn-offer a la chefen for signalprogrammet?
Lidt unfair, da han blot har overtaget et håbløst projekt. Desværre glemte han at sige hvor galt tingene var ved hans tiltrædelse - ingen skal bilde mig ind at han ikke har lugtet lunten - og det bliver hans fodsfejl.

Chefen har nok hele tiden kendt risikoen - også at chefen for et skandale ramt projekt skal ofres - sådan udøves management nu engang i de kredse. Kunne chefen have gjort andet - tja - have undladt at sige ja til jobbet...

Tillykke til Frankrig - jeres væddemål på at det gik galt og programmet blev forsinket holdt stik. Nu kan i så kræve alskens kompensation og "ekstras" grundet ændringer....pu-ha, det bliver dyrt for BDK (og Danmark).....

Endnu en grund til at trække hårdt i nødbremsen og tænke sig rigtig godt om - det kan nås endnu.

Nuvel, sikringsanlæggene i Danmark er af ældre dato (de er sådanne anlæg som regel, de holder længe) så der skal selvfølgelig ske en udskiftning på et tidspunkt, men beslutningen omkring signalprogrammet har vist sig at være forkert - det må vist være konklusionen.

Man kan så vælge at forsætte og håbe på at miraklet indtræffer inden økonomien siger stop, eller man kan vælge at standse op og revurderer situationen og lade projektet forløbe over en længere periode, for derved at afvente, at andre lande også betaler deres del at udviklingsomkostningerne, frem for at Danmark skal stå med den alle og måske oven i købet et sønderbombet baneanlæg...

Eneste positive ting syntes at være at et forsinket signalprogram kan medføre fremrykning af elektrificering og det er jo ikke så ringe endda.

Man kan håbe - man kan jo passende tage pengene fra signalprogrammet til immunisering af strækningerne der skal elektrificeres, for den manglende elektrificering er jo en konsekvens af signalprogrammets manglende fremdrift.

Dansk ATC og ETCS

af Jens Hansen, 29/9 2017, 10:35 (2401 dage siden) @ Henrik Hansen

En første tanke er at det har været "regnearket" som har været den væsentligste begrundelse for at beslutte, som der blev.

Fremadrettet er løsningen vel;

Elektrificer det som skal skel elektrificeres, incl evt. immunisering.

Købe nye eltog, hvor togene er udstyret fra start.

Deloittes vurdering af Signalprogrammet - hvor?

af Rask Ingemann Lambertsen, 29/9 2017, 06:26 (2401 dage siden) @ Gæst1

Deloitte rapporten (ekstern assesment af Signalprogrammet) offentliggøres i morgen. Der snakkes om forventet udskydelse af fuld implementering med 4 år (og sikkert fordyrelse på 2-4 mia) på baggrund af forsinkelserne i "onboard programmet" (der synes at skygge for de øvrige forsinkelser)

Hvor kan man finde den? Jeg har uden held ledt på både Transportministeriets og Folketingets trafikudvalgs hjemmeside.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Deloittes vurdering af Signalprogrammet - hvor?

af Peter Christensen, 29/9 2017, 07:43 (2401 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Den kommer først om en måneds tid....
Men det har åbenbart været nødvendigt at informere "opad" allerede nu - det er tydeligtvis ikke kønt, hvad snushanerne finder.

Dansk ATC og ETCS

af steenth, 27/9 2017, 09:48 (2403 dage siden) @ esni

Et år og lidt til er gået siden tråden startede.

Hvad er egentlig status i dag, sådan ude i virkeligheden - ikke i rapporterne til ministerierne mv?

Der er flere nyheder på vej efter jeg erfarer.

Hvilke enheder har mobilt ETCS og DK-STM?
Er det prototyper med forsøgssoftware, eller er det noget der er klar til at starte godkendelsesprocessen på ?

Nordjyske baners tog har fået det (de nye tog er født med det). Arriva er igang med installation, DSB MQ er i gang. IC3, IC4, IR4, ME og styrevogne - jeg har ikke hørt det er kommet i gang. Og jeg har erfaret, der er bekymring fremdrift i installation på DSB tog. Reelt kan de betyde at mange Lyn- og intercitytog ikke kan komme til Aalborg, hvis de sætter det nyt signalsystem i drift på Aalborg-Hobro.

Mvh
Steen

Avatar

Dansk ATC og ETCS

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/9 2017, 10:46 (2403 dage siden) @ steenth

Reelt kan de betyde at mange Lyn- og intercitytog ikke kan komme til Aalborg, hvis de sætter det nyt signalsystem i drift på Aalborg-Hobro


Dét lyder festligt!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak