Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En blå Lint (Generelt)

af andersj, Aalborg, 14/9 2016, 22:24 (2784 dage siden)

Testkørslerne af Nordjyske Jernbaners nye Lint 41 togsæt er i fuld gang i Niedersachsen og her er et par link til billeder af de nye tog. Bemærk at 5. togsæt (646) allerede ruller blot 14 måneder efter at underskriften på kontrakten blev sat.

http://www.bahnbilder.de/bild/daenemark~triebzuege~lint-41-i-und-ii/967265/481-646-8-de...

https://www.flickr.com/photos/124014436@N03/29311631995

https://abload.de/img/wierthenjlint41_1tmzay.jpg

--
Mvh Anders

En blå Lint

af Niels Munch, 15/9 2016, 09:06 (2784 dage siden) @ andersj

Kære Anders,

Tak for billedlinks!

Man bemærker den lyse dørmarkering, der vist også indføres på NJs Desiroer. Desuden mangler endnu den grafiske udsmykning af toget.

Endnu et afsnit vil kunne føjes til "Nye dieseltog til privatbanerne".

Bedste hilsener
Niels

En blå Lint

af andersj, Aalborg, 15/9 2016, 09:14 (2784 dage siden) @ Niels Munch

Kære Anders,

Tak for billedlinks!

Man bemærker den lyse dørmarkering, der vist også indføres på NJs Desiroer. Desuden mangler endnu den grafiske udsmykning af toget.

En enkel Desiro er i øjeblikket prøvekanin.

[image]

--
Mvh Anders

En blå Lint

af Poul Andersen, 15/9 2016, 09:29 (2784 dage siden) @ Niels Munch

Kære Anders,

Tak for billedlinks!

Man bemærker den lyse dørmarkering, der vist også indføres på NJs Desiroer. Desuden mangler endnu den grafiske udsmykning af toget.

Endnu et afsnit vil kunne føjes til "Nye dieseltog til privatbanerne".

Bedste hilsener
Niels

Jeg har fået oplyst af NJ-personale, at den grafiske udsmykning nok droppes fremover,
idet den ikke tåler vask og specielt afrensning efter "udsmykning af udefra kommende".

Mvh.
Poul.

En blå Lint

af Niels Munch, 15/9 2016, 09:56 (2784 dage siden) @ Poul Andersen
redigeret af Niels Munch, 15/9 2016, 10:54

Jeg har fået oplyst af NJ-personale, at den grafiske udsmykning nok droppes fremover,
idet den ikke tåler vask og specielt afrensning efter "udsmykning af udefra kommende".


Ja, ærgerligt, men denne grafik bibeholdes givetvis, jf. også Anders' foto:

[image]

M.v.h.
Niels

En blå Lint

af Morten, 26/12 2016, 08:47 (2682 dage siden) @ andersj

Er der nogen som kan oplyse om de nye Lint har dieselmekanisk eller dieselhydraulisk gear?

Mvh
Morten

En blå Lint

af Poul Andersen, 26/12 2016, 10:37 (2682 dage siden) @ Morten

Dieselmekanisk.

Mvh.
Poul.

En blå Lint

af Morten, 28/12 2016, 08:32 (2680 dage siden) @ Poul Andersen

Tak for info.

Det er noget varierende i europa, om der anvendes mekanisk eller hydraulisk transmission. Såvidt jeg forstår er energitabet i mekanisk transmission mindre. Måske nogen kender fordelene ved hydraulisk transmission? Jeg kunne forestille mig at det fylder mindre, består af færre dele, og dermed er mere robust. Måske støjniveauet også er mindre?

PS: Skal de nye tog køre enmandsbetjent?

Mvh
M

En blå Lint

af andersj, Aalborg, 28/12 2016, 12:41 (2680 dage siden) @ Morten


PS: Skal de nye tog køre enmandsbetjent?

Mvh
M

Ja, alle Nordjyske Jernbaners tog er enmandsbetjente. Dog er de i modsætning til DSB's materiel (MQ undt.) sikkerhedsmæssigt designet til enmandsbetjening.

DSB har haft enmandbetjening på alle tog mellem Aalborg og Frederikshavn samt Aalborg Nærbane siden december 2015.

--
Mvh Anders

En blå Lint

af Morten, 29/12 2016, 09:04 (2679 dage siden) @ andersj

Hej

De nye Lint har, så vidt jeg kan se på billederne intet udvendigt kamera, som giver lokomotivføreren mulighed for at sikre sig at der ikke er nogen i klemme i døren inden afgang. Dette er standard på busser nu om dage, men åbenbart ikke i tog? IC4 er udstyret med et sådant system. Om det lige virker på IC4 er selvfølgelig et andet spørgsmål:-; Men jeg tvivler på at DSB vil være enige i at IC4 ikke er designet til enmandsbetjening.

Mvh
M

En blå Lint

af Peter Frederiksen, Jægerspris, 29/12 2016, 11:10 (2679 dage siden) @ Morten

Lokaltogs LINT'er har kameraovervågning af dørene, men kameraerne sidder indvendigt (og kan ikke ses udefra). Jeg mener også at have set det sådan indrettet på andre LINT'er i Danmark og Tyskland.

Jeg har svært ved at forestille mig, at man skulle have droppet det i de nye til NJ

En blå Lint

af andersj, Aalborg, 29/12 2016, 12:01 (2679 dage siden) @ Morten

Hej

De nye Lint har, så vidt jeg kan se på billederne intet udvendigt kamera, som giver lokomotivføreren mulighed for at sikre sig at der ikke er nogen i klemme i døren inden afgang. Dette er standard på busser nu om dage, men åbenbart ikke i tog? IC4 er udstyret med et sådant system. Om det lige virker på IC4 er selvfølgelig et andet spørgsmål:-; Men jeg tvivler på at DSB vil være enige i at IC4 ikke er designet til enmandsbetjening.

Mvh
M

Kameraerne sidder indvendigt både i Lint og Desiro (og de fleste busser med en dør bagerst i bussen). Det betyder at lokomotivføreren kan overvåge alle døre uden at rejse sig fra førerstolen og uden at blive påvirket af dårligt vejr, dårlig sigtbarhed eller mørke. Derudover har togene fotoceller der overvåger aktivitet ved dørene. Døren åbner igen inden der er nogle der bliver klemt hvis der befinder sig personer under fotocellerne. I IC4 findes kun klemsikring hvor dørene skal ramme noget før de åbner igen, og de udvendige kameraer er fastmonteret på perronerne som lokomotivføreren kan se fra en eller flere skærme der er opsat ved holdmærket. Disse kameraer befinder sig kun på perroner der krummer så meget at lokomotivføreren ikke kan se bagerste dør fra førerrumsvinduet. Jeg har svært ved at se hvor og hvorfor der skulle være udvendige kameraer monteret på IC4 (og andre tog for den sag skyld)
IC4 dørenes buede design umuliggør næsten også at man kan installere effektive fotoceller.

Hvis IC4 var designet til enmandsbetjening så havde DSB vel næppe sat hundredevis af kameraer og skærme op på stationerne samt flyttet holdemærkerne.

I primært ledbusser er der også disse fotoceller der gør at buschaufføren ikke behøver andet end at frigive dørene ved at stoppested, så lukker de selv igen når der ikke er flere der skal ind eller ud. Det samme gør sig gældende for sporvogne.

--
Mvh Anders

En blå Lint

af Morten, 29/12 2016, 12:41 (2679 dage siden) @ andersj

Interessant. Der er åbentbart forskellige principper for placering af dørovervågningskamera. Både IC4 og DSBs Desiro (MQ) har udvendigt kamera over dørene. Kamera kan også købes så de virker i mørke. Dermed er man ikke afhængig af kamera på perron. IC3 og MR er ikke udstyret med sådant kamera (hvilket kan være en forklaring på at der er sat kamera op i Nordjylland). Fordelen ved at have kameraet udvendigt over dørene er at billedet ikke bliver spærret når der står passagerer i vestibulen. Med hensyn til fotoceller, så ved jeg ikke meget om det. Jeg har dog aldrig lagt mærke til at der skulle være sådanne i IC3. Men at toget har klemsikring kan man se af et svar som transportministeren netop har givet til traffikudvalget. IC3 klemsikring lever dog ikke op til den gældende standard for klemsikring, har DSB selv oplyst.

Mvh
M

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak