Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Verdensmesterskabet i Jernbanecykling (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 14/10 2016, 20:40 (2751 dage siden)

Som nogen måske har set, ligger der på forsiden af Jernbanen.dk en veterantogskalender fra Kultunaut.dk. Jeg faldt over et arrangement nu på søndag den 16. oktober kaldet "Verdensmesterskabet i Jernbanecykling". Der er følgende beskrivelse:

-----------------------------------------------------------------------------------

Vejle Styrprop Fabrik og Dansk Selskab for Jernbanecykling afholder de første verdensmesterskaber i Jernbanecykling! Mød op med din stål-cykel, snør skoene, spænd stigbøjlen, sadel op og cykel!

Dato: søndag den 16 oktober 2016
Start går: kl. 10.00
Startby/målby: Vejle, Haraldskær gods - også kaldet Hotel Sinatur
Distance: åååhhhhrrr.... vel en ca. 200-220 km
Højdemeter: 23m
Deltagergebyr: koster gratis
Materiel: Stålcykel / stålracer / stålrandonneur .. s´føli.
Anbefalet dækstørrelse: Minimum 25 mm
Cykeltøj: Man stiller da op i nationaltrikot.... hvis man har såen en
Forplejning/Madpakke: Den smører man selv
Drikkevarer: Det medbringer man selv
Tobak: Medbringes til eget forbrug
Tilmelding: Man skriver bare her om man vil med - eller møder op

Om løbet:
VM i jernbanecykling køres mestendels på nu nedlagte jernbanelinier - igennem fantastisk natur og kulturhistoriske perler. Den sidste del af ruten/løbet (fra Hjøllund) køres på en del grusstrækninger - lidt Paris-Roubaix agtigt ...
Jernbane cykling handler dog ikke om at komme først - men at ankomme rettidigt / punktligt... Dette får særlig betydning idet der er indlagt transport med veterantog! Og dette kører altså modsat DSB til tiden!.

Søn. d. 16. oktober 2016, kl. 10. (Gratis)
Rosenlund Herregård, Rosenlundvej 1, Sakskøbing

-----------------------------------------------------------------------------------

Arrangementet har også sin egen Facebook side.
(Det havde nu været sjovere, hvis arrangementet havde foregået på skinnecykel på en rigtig jernbane)

--
[image]

Verdensmesterskabet i Jernbanecykling

af re20000, 14/10 2016, 23:37 (2751 dage siden) @ Tommy Nilsson

Arrangementet har også sin egen Facebook side.
(Det havde nu været sjovere, hvis arrangementet havde foregået på skinnecykel på en rigtig jernbane)

Fed ide! Evt kunne man indlægge en enkeltstart på Videbæk- Skjern med RIGTIGE skinnecykler?

Nold

Verdensmesterskabet i Jernbanecykling

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 15/10 2016, 01:01 (2751 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Claus E. Hansen, 15/10 2016, 01:28

I sommeren 2002 var vi 5 mand der var på skinnecykeltur på Viborg-Løgstør. Det var en rigtig sjov tur, omend der var godt overbegroet deroppe. Et enkelt sted måtte vi have cyklerne ud på en landevej.

Undervejs blev det også til et besøg på Danmarks Cykelmuseum i Aalestrup (kan anbefales) og et besøg hos en jernbaneentusiast der var selvstændig, og som havde sit eget motorlokomotiv ved siden af banen. Vi overnattede på loftet af Hornum Station, hvor der er indrettet et fint lille jernbanemuseum (kan også anbefales). Undertegnede præsterede endda at komme til synge for til det lokale Sankt Hans Arrangement i Hornum, og det faldt ikke helt i god jord deroppe, at jeg valgte Shubiduas version af Sankt Hans sangen :-D :-D

Vi vakte en vis opsigt i lokalområderne, for på det tidspunkt var det ikke almindeligt med skinnebåren trafik. Vi opgav at komme helt igennem til Løgstør, der var simpelthen alt for overbegroet på det tidspunkt. I hvert fald for skinnecykler.

Men en rigtig fin tur var det.

I dag kan skinnecykling bl.a. lade sig gøre på Aabenraabanen, fra Tommerup på Fyn og på et stykke af den gamle Skjern-Videbæk Jernbane (Herborg). Så helt umuligt er det da heldigvis ikke.

Mvh
Claus

--
[image]

Verdensmesterskabet i Jernbanecykling

af Ole Juhl, Skovby, 15/10 2016, 10:34 (2751 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det lyder herligt det I har gang i.

Enkeltstart, husk Allingåbro, der kan I lave både enkeltstart med 17km og en Triathlon.

Skinnecykel, 2x17km
Kanoroning på Alling Å
Oooooooog
Kørsel med veteranbus.
Mvh Ole

Der er endda fine indkvarteringsmuligheder i sovvevogn.

God tur,
Mvh Ole

Verdensmesterskabet i Jernbanecykling

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 15/10 2016, 16:50 (2750 dage siden) @ Claus E. Hansen

I sommeren 2002 var vi 5 mand der var på skinnecykeltur på Viborg-Løgstør. Det var en rigtig sjov tur, omend der var godt overbegroet deroppe. Et enkelt sted måtte vi have cyklerne ud på en landevej.

Undervejs blev det også til et besøg på Danmarks Cykelmuseum i Aalestrup (kan anbefales) og et besøg hos en jernbaneentusiast der var selvstændig, og som havde sit eget motorlokomotiv ved siden af banen. Vi overnattede på loftet af Hornum Station, hvor der er indrettet et fint lille jernbanemuseum (kan også anbefales). Undertegnede præsterede endda at komme til synge for til det lokale Sankt Hans Arrangement i Hornum, og det faldt ikke helt i god jord deroppe, at jeg valgte Shubiduas version af Sankt Hans sangen :-D :-D

Vi vakte en vis opsigt i lokalområderne, for på det tidspunkt var det ikke almindeligt med skinnebåren trafik. Vi opgav at komme helt igennem til Løgstør, der var simpelthen alt for overbegroet på det tidspunkt. I hvert fald for skinnecykler.

Men en rigtig fin tur var det.

I dag kan skinnecykling bl.a. lade sig gøre på Aabenraabanen, fra Tommerup på Fyn og på et stykke af den gamle Skjern-Videbæk Jernbane (Herborg). Så helt umuligt er det da heldigvis ikke.

Mvh
Claus

Jeg erindrer lige et par steder mere ;

Nr. Nebel - Nymindegab og "Amagerbanen" (lille kort stykke på 4-500 m ved annoncerede træf)

PS : jeg var en af deltagerne på den omtalte tur ;-)

Jeg mindes også en oplevelse i Vindblæs kort før Løgstør. Der lå en lille kro over for stationen og vi var hundesultne. Der var ikke noget menukort at se, men kromutter sagde, "jeg kigger lige i fryseren" og efter en time var fremtryllet varm aftensmad :-D Jeg har også overnattet i Østerbølle Pakhus. Men jeg nåede også med på 4 ture ialt på Løgstørbanen. Det var Karsten Sørensen, Egernsund som var en slags "arrangør" af disse weekendture. Han er nok en af Danmarks mest vidende personer om skinnecykler

Verdensmesterskabet i Jernbanecykling

af Ole Juhl, Skovby, 15/10 2016, 10:27 (2751 dage siden) @ Tommy Nilsson

Fantastisk,
Det er da ægte og uforfalsket humor :-D
Super ide og fantastisk humør.
Sådan drenge.
Mvh Ole

Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere
Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak