Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB betjening af Aalborg-Frederikshavn fra august 2017 (Generelt)

af andersj, Aalborg, 27/11 2016, 00:49 (2707 dage siden)

Når Nordjyske Jernbaner overtager strækningen mellem Aalborg og Frederikshavn betyder det farvel til de fleste gennemgående DSB tog til/fra Aarhus, Odense og København. Data i dette indlæg stammer delvist fra K17 i .pdf format fra www.dsb.dk og dels fra TKV17.
Bemærk at nogle af togene har to tognumre hvor der af uvisse årsager skiftes mellem tognumrene i Aalborg. Dette ses også især i weekenden i K16.
Bemærk også at der kun er ca. 10 minutters vendetid i Frederikshavn. Rygtet går på at soigneringen kommer til at foregå rullende mellem Hjørring-Frederikshavn-Hjørring.
Regionen har selv valgt at der skal være et stort mellemrum i myldretiden om eftermiddagen da de ikke mener at der er plads nok i IC3 togene til alle pendlerne.

Ab=Aalborg
Ar=Aarhus H
Fh=Frederikshavn
Kh=København H

Hverdage
Re 3203
Ab 4:11
Fh 5:22

L 22
Fh 5:34
Kh 11:05
----------
Re 3119
Ar 6:51
Fh 9:23

L 44
Fh 9:33
Kh 15:05
----------
L 21
Kh 5:54
Fh 11:24

L 48
Fh 11:33
Kh 17:05
----------
L 29
Kh 7:54
Fh 13:24

L 54
Fh 13:33
Kh 19:05
----------
L 49/L 99
Kh 12:54
Fh 18:20

L 94
Fh 18:37
Ar 21:06
----------
L 61
Kh 15:54
Fh 21:24

Re 3286
Fh 21:33
Ab 22:43

Weekend
Re 3203
Ab 4:11
Fh 5:22

L 22
Fh 5:34
Kh 11:05
----------
Re 3213
Ab 8:12
Fh 9:23

L 44
Fh 9:33
Kh 15:05
----------
L 25/L 95
Kh 6:54
Fh 12:23

L 90/L 50
Fh 12:34
Kh 18:05
----------
L 43/L 93
Kh 9:54
Fh 15:23

Re 3262/L 62
Fh 15:34
Kh 21:05
----------
L 49/L 99
Kh 12:54
Fh 18:20

L 94
Fh 18:37
Ar 21:06
----------
L 61
Kh 15:54
Fh 21:24

Re 3286
Fh 21:33
Ab 22:43

--
Mvh Anders

DSB betjening af Aalborg-Frederikshavn fra august 2017

af Svend, 27/11 2016, 07:25 (2707 dage siden) @ andersj

Man kan spørge sig selv om, hvorfor det i det hele taget skal være nødvendigt at køre DSB Lyntog nord for Aalborg efter sommerferien 2017. Materiellet kan anvendes mere fornuftigt andre steder.

Hvor langt er Nordjyske Jernbaner kommet med hensyn til anskaffelse af materiel til kørsel i Nordjylland fra 2017?

Avatar

DSB betjening af Aalborg-Frederikshavn fra august 2017

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/11 2016, 09:36 (2707 dage siden) @ Svend

Det er en lidt pudseløjerlig ting, at man godt vil køre med diesel under elledninger København-Aalborg for at skabe direkte forbindelser til/fra strækningen Brønderslev-Frederikshavn, når man ikke vil gøre det samme for strækningen Jelling-Thisted.

Man kan stille sig selv det spørgsmål, hvorfor Vendsyssel skal have direkte forbindelse, når Langå-Struer, Skanderborg-Skjern, Vejle-Thisted, Esbjerg-Struer, Odense-Svendborg og Bramming-Tønder ikke skal.

Jeg er opmærksom på, at problematikkerne Brønderslev-Frederikshavn og Jelling-Thisted ikke er tidsmæssigt sammenfaldende. Men når først der er elledninger til Aalborg, vil ulighederne for alvor blive synlige.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

DSB betjening af Aalborg-Frederikshavn fra august 2017

af Niels Bak, 27/11 2016, 10:15 (2707 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Når først ledningerne er der, så bliver Frederikshavn også koblet af, for så bliver dieselintercitytogene faset ud, og der bliver næppe købt nogle få nye for at kunne køre afgangene nord for Ålborg. Men som jeg har peget på i tråden om udbuddet af kørslen i Midt- og Vestjylland så er der til gengæld ikke meget grund til, at de gennemgående tog til Struer og Thisted forsvinder allerede i 2020.

Forskellen er kun timingen i udbuddet - og så at man åbenbart godt vil have to operatører på samme bane i Nordjylland, men at det åbenbart er skidt at blande DSB og Arriva...

Avatar

DSB betjening af Aalborg-Frederikshavn fra august 2017

af BoergeOf61, Randers C, 27/11 2016, 10:50 (2707 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er en lidt pudseløjerlig ting, at man godt vil køre med diesel under elledninger København-Aalborg for at skabe direkte forbindelser til/fra strækningen Brønderslev-Frederikshavn, når man ikke vil gøre det samme for strækningen Jelling-Thisted.

Umiddelbart tænker jeg militære hensyn.

DSB betjening af Aalborg-Frederikshavn fra august 2017

af SEB, 27/11 2016, 12:16 (2707 dage siden) @ BoergeOf61

Har vi noget (eller nok) militært materiel, det kan forsvares at sende med tog i dag? Der er sparet så meget på forsvaret, så der reelt ikke er noget tilbage! Og hvis vi har, så skal det jo fremføres af div. private operatører eller DB, idet DSB jo mangler både lokomotiver, for slet ikke at tale om ikke eksisterende godsvogne der ville kunne bruges. Så tror helt ærligt (og desværre) ikke at man tager hensyn til militære grunde, når man træffer beslutninger om jernbaner i dag. Der var en gang - Og for enden af den gang er der en dør. Og den dør er ikke blot lukket - Den er også låst! Og nogen har tilmed smidt nøglen væk!!! Det er nok reelt DSB og jernbanen i Danmark i dag...

Erling.

DSB betjening af Aalborg-Frederikshavn fra august 2017

af andersj, Aalborg, 27/11 2016, 12:22 (2707 dage siden) @ SEB

Har vi noget (eller nok) militært materiel, det kan forsvares at sende med tog i dag? Der er sparet så meget på forsvaret, så der reelt ikke er noget tilbage! Og hvis vi har, så skal det jo fremføres af div. private operatører eller DB, idet DSB jo mangler både lokomotiver, for slet ikke at tale om ikke eksisterende godsvogne der ville kunne bruges. Så tror helt ærligt (og desværre) ikke at man tager hensyn til militære grunde, når man træffer beslutninger om jernbaner i dag. Der var en gang - Og for enden af den gang er der en dør. Og den dør er ikke blot lukket - Den er også låst! Og nogen har tilmed smidt nøglen væk!!! Det er nok reelt DSB og jernbanen i Danmark i dag...

Erling.

Der tænkes sandsynligvis på befordring af weekendpendlere til/fra Flådestationen og Officerskolen i Frederikshavn. Eftersom det er en flådestation er det også yderst begrænset hvor meget materiel der kan flyttes over land.
Det er dog ikke for at tilgodese weekendpendlere fra Søværnet (især ikke fordi værnepligtige burde være i en fysisk form hvor et togskifte med bagage i Aalborg ikke volder problemer) men for at tilgodese alle rejsende fra Nordjylland der gerne vil til Aarhus eller København uden togskifte.

--
Mvh Anders

Avatar

DSB betjening af Aalborg-Frederikshavn fra august 2017

af MYMXnord, Frederikshavn, 27/11 2016, 13:21 (2707 dage siden) @ andersj

De spor der tidligere blev benyttet imod flådestationen og Stena Terminalen er idag væk. Hele området rundt Krudttårnet/banegården ændres i disse dage - og al fremtidig tanker om spor imod Flådestationen er væk.
Desuden "lever" havnesporet til den tidligere Stena Rail Terminal også i en "tynd" tråd som jeg ser det, og er idag blokerede af hegn og beton klodser som umuliggør færdsel på området ved Stena Rail Terminalen.

--
[image][image]

DSB betjening af Aalborg-Frederikshavn fra august 2017

af OLL, Ballerup, 27/11 2016, 20:31 (2706 dage siden) @ andersj

Der tænkes sandsynligvis på befordring af weekendpendlere til/fra Flådestationen og Officerskolen i Frederikshavn. Eftersom det er en flådestation er det også yderst begrænset hvor meget materiel der kan flyttes over land.
Det er dog ikke for at tilgodese weekendpendlere fra Søværnet (især ikke fordi værnepligtige burde være i en fysisk form hvor et togskifte med bagage i Aalborg ikke volder problemer) men for at tilgodese alle rejsende fra Nordjylland der gerne vil til Aarhus eller København uden togskifte.

Tror ikke at officerskolen kan være nogen reel grund, da jeg har hørt at Forsvaret har valgt at nedlægge Hærens Officerskole, Søværnets Officerskole og Flyvevåbnets Officerskole, hvor de så skal blive til Værnsfælles Officerskole og ligge ved Svanemøllen Kaserne, hvis jeg ikke har hørt helt forkert efter.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

DSB betjening af Aalborg-Frederikshavn fra august 2017

af andersj, Aalborg, 27/11 2016, 21:18 (2706 dage siden) @ OLL

Der tænkes sandsynligvis på befordring af weekendpendlere til/fra Flådestationen og Officerskolen i Frederikshavn. Eftersom det er en flådestation er det også yderst begrænset hvor meget materiel der kan flyttes over land.
Det er dog ikke for at tilgodese weekendpendlere fra Søværnet (især ikke fordi værnepligtige burde være i en fysisk form hvor et togskifte med bagage i Aalborg ikke volder problemer) men for at tilgodese alle rejsende fra Nordjylland der gerne vil til Aarhus eller København uden togskifte.


Tror ikke at officerskolen kan være nogen reel grund, da jeg har hørt at Forsvaret har valgt at nedlægge Hærens Officerskole, Søværnets Officerskole og Flyvevåbnets Officerskole, hvor de så skal blive til Værnsfælles Officerskole og ligge ved Svanemøllen Kaserne, hvis jeg ikke har hørt helt forkert efter.

Børge svarede Thomas med en grund til hvorfor man gerne vil køre med fjerntog til Frederikshavn. Erling tolkede Børges svar som at det handlede om militært materiel hvorefter jeg svarede Erling at Børge nok mente militært personel, men at det næppe kan være nogen grund. Bare for at undgå misforståelser.

--
Mvh Anders

DSB betjening af Aalborg-Frederikshavn fra august 2017

af andersj, Aalborg, 27/11 2016, 10:56 (2707 dage siden) @ Svend

Man kan spørge sig selv om, hvorfor det i det hele taget skal være nødvendigt at køre DSB Lyntog nord for Aalborg efter sommerferien 2017. Materiellet kan anvendes mere fornuftigt andre steder.

Passagergrundlaget er der og det er materiellet også. Hvis der var en seriøs mangel på IC3 togsæt så ville man nok ikke bruge dem i alle regionaltog mellem Struer og Fredericia samt en del regionaltog i Nordjylland når nu man har så mange IC4 og MR til rådighed.


Hvor langt er Nordjyske Jernbaner kommet med hensyn til anskaffelse af materiel til kørsel i Nordjylland fra 2017?

De 13 nye Alstom Lint 41 togsæt har været færdige siden september og er pt. henstillet på en godsbanegård ved Salzgitter. De bliver først fragtet til Nordjylland i starten af januar.

--
Mvh Anders

DSB betjening af Aalborg-Frederikshavn fra august 2017

af Svend, 27/11 2016, 11:37 (2707 dage siden) @ andersj

Passagergrundlaget er der og det er materiellet også.

.
Er det ikke sådan, at langt størsteparten af passagererne kører lokalt til og fra Aalborg?
Om DSB p.t. har nok materiel ..... tja, det er ikke de meldinger der ellers lyder fra den kant .......

DSB betjening af Aalborg-Frederikshavn fra august 2017

af andersj, Aalborg, 27/11 2016, 11:57 (2707 dage siden) @ Svend

Passagergrundlaget er der og det er materiellet også.

.
Er det ikke sådan, at langt størsteparten af passagererne kører lokalt til og fra Aalborg?
Om DSB p.t. har nok materiel ..... tja, det er ikke de meldinger der ellers lyder fra den kant .......

Ca. 80% er lokale rejsende. I dag kører der direkte tog fra Frederikshavn til København hver time fra klokken 4:30 til 17:30 med undtagelse af afgangen 6:30. Med det nye koncept kan man samle så mange fjernrejsende som muligt i de få tog der er direkte så man opnår en høj belægning af fjernrejsende. Desuden er der ingen DSB-tog nord for Aalborg i myldretiderne, så jeg tvivler faktisk på at togsættene kan bruges bedre andre steder.

--
Mvh Anders

DSB betjening af Aalborg-Frederikshavn fra august 2017

af Svend, 27/11 2016, 15:19 (2707 dage siden) @ andersj

Passagergrundlaget er der og det er materiellet også.

.
Er det ikke sådan, at langt størsteparten af passagererne kører lokalt til og fra Aalborg?
Om DSB p.t. har nok materiel ..... tja, det er ikke de meldinger der ellers lyder fra den kant .......


Ca. 80% er lokale rejsende.

.
Noget mere end 80% .... det rigtige resultat finder du her https://www.dsb.dk/globalassets/kommunikation/tal-om-togrejser/vesttaelling-2014-hovedr...

DSB betjening af Aalborg-Frederikshavn fra august 2017

af jmp ⌂, Vejle, 27/11 2016, 13:05 (2707 dage siden) @ andersj

... når nu man har så mange IC4 og MR til rådighed.


Hvor har du hørt, at der er mange IC4 til rådighed?

Jan

DSB betjening af Aalborg-Frederikshavn fra august 2017

af OD, Od ⌂, 30/11 2016, 10:59 (2704 dage siden) @ jmp

... når nu man har så mange IC4 og MR til rådighed.

Hvor har du hørt, at der er mange IC4 til rådighed?

Jan


Vel det sædvanlige gætteri fra Andersj :-D
Der er stort set dagligt nedformeringer, ændret materielbenyttelse og aflysninger som følge af IC4's evner eller mangel på samme.

DSB betjening af Aalborg-Frederikshavn fra august 2017

af Gæst1, 30/11 2016, 12:58 (2704 dage siden) @ OD, Od

Vel det sædvanlige gætteri fra Andersj :-D
Der er stort set dagligt nedformeringer, ændret materielbenyttelse og aflysninger som følge af IC4's evner eller mangel på samme.

Måske er Andersj bare så tilpas naiv, at han tror på DSBs statusrapporter om IC4? Heraf fremgår jo, at DSB har meget store reserver af IC4. Hvad der ikke fremgår er, at DSB anvender stort set alle 69 IC4, der er til rådighed, for at kunne køre de omkring 30-40 omløb, der er sat til IC4. Der er i praksis ingen tog der "bare står og venter" - denne skjulte reserve har været der i mange år, og dermed har DSB kunnet skjule den virkelige performance for togene. Efterhånden som DSB "idriftsætter" flere IC4, sker dette ved at man reducerer den reelle reserve, og altså planlægger med flere tog i omløb og færre skjulte reserver.

Der er helt sikkert en klar sammenhæng mellem IC4s faldende performance og DSBs øgede antal tog i drift. Togene har alle dage været dårlige, men det bliver sværere at skjule den reelle elendighed, jo mere de skjulte reserver reduceres.

DSB betjening af Aalborg-Frederikshavn fra august 2017

af jmp ⌂, Vejle, 30/11 2016, 19:41 (2704 dage siden) @ OD, Od

... når nu man har så mange IC4 og MR til rådighed.

Hvor har du hørt, at der er mange IC4 til rådighed?

Jan

Vel det sædvanlige gætteri fra Andersj :-D
Der er stort set dagligt nedformeringer, ændret materielbenyttelse og aflysninger som følge af IC4's evner eller mangel på samme.


Min oplevelse af at pendle med RR-tog mellem er Vejle og Horsens er aflysninger og erstatningsmateriel.

Og der planlægges med flere MG i løb allerede fra K17 om halvanden uge. På vandrørene er der rygter om en art "nødplan".

Jan

Avatar

DSB betjening af Aalborg-Frederikshavn fra august 2017

af BoergeOf61, Randers C, 30/11 2016, 13:21 (2704 dage siden) @ andersj

Passagergrundlaget er der og det er materiellet også. Hvis der var en seriøs mangel på IC3 togsæt så ville man nok ikke bruge dem i alle regionaltog mellem Struer og Fredericia samt en del regionaltog i Nordjylland når nu man har så mange IC4 og MR til rådighed.

Udover det, andre har nævnt, er et spørgsmål hvilke tog, der er til rådighed hvor på et givent tidspunkt. Det må være bedre at bruge IC3 togsæt som regionaltog end køre dem som materieltog.

Betjening af Aalborg-Hjørring-Frederikshavn fra august 2017

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 3/12 2016, 15:37 (2701 dage siden) @ andersj

Regionen har selv valgt at der skal være et stort mellemrum i myldretiden om eftermiddagen da de ikke mener at der er plads nok i IC3 togene til alle pendlerne.

Det er interessant konklusion, men der er allerede nogle gennemgående tog med IC3 med mange stående passagerer. Blandt andet kan toget fra Aalborg 13:13 nævnes, og det skyldes nok især at der ikke kører tog 12:42 og 13:42, hvad der jo kommer til når NJ overtager.

En anden ting jeg noterer mig i forhold til gennemgående lyntog, er at der bliver en stor forskel i forhold til cykler. Hos NJ kan man medtage dem gratis på rejsekort og periodekort, og deres tog er fint indrettet dertil (lavgulv). Hos DSB skal man kaste 13 kr. efter at medtage cykler - endda yderligere 30 kr. for en pladsbillet i maj, juni, juli og august - og togene er ydermere dårligt indrettet til det. Så som pendler der jævnligt tager cyklen med toget, må man hellere få lært sig tiderne de gennemgående tog udenad, så man kan styre udenom ;-)

I øvrigt bliver betjeningsomfanget mellem Aalborg og Hjørring følgende (afgangstider fra Aalborg hhv. Hjørring):
- To tog i timen fra 4:00 til 18:30 (5:00 til 19:30 sydgående) på hverdage
- Et tog i timen fra 18:30 til 0:30 (19:30 til 0:30 sydgående) på hverdage
- Et tog i timen fra 4:00 til 4:30 (ingen sydgående) i weekender
- Ingen tog fra 4:30 til 6:00 (fremtil 7:00 sydgående) i weekender
- Et tog i timen fra 6:00 til 23:30 (7:00 til 0:30 sydgående) i weekender

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Betjening af Aalborg-Hjørring-Frederikshavn fra august 2017

af andersj, Aalborg, 3/12 2016, 16:03 (2701 dage siden) @ Thomas Rasmussen


I øvrigt bliver betjeningsomfanget mellem Aalborg og Hjørring følgende (afgangstider fra Aalborg hhv. Hjørring):
- To tog i timen fra 4:00 til 18:30 (5:00 til 19:30 sydgående) på hverdage
- Et tog i timen fra 18:30 til 0:30 (19:30 til 0:30 sydgående) på hverdage
- Et tog i timen fra 4:00 til 4:30 (ingen sydgående) i weekender
- Ingen tog fra 4:30 til 6:00 (fremtil 7:00 sydgående) i weekender
- Et tog i timen fra 6:00 til 23:30 (7:00 til 0:30 sydgående) i weekender

Kilde?

--
Mvh Anders

Betjening af Aalborg-Hjørring-Frederikshavn fra august 2017

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 4/12 2016, 11:25 (2700 dage siden) @ andersj

I øvrigt bliver betjeningsomfanget mellem Aalborg og Hjørring følgende (afgangstider fra Aalborg hhv. Hjørring):
- To tog i timen fra 4:00 til 18:30 (5:00 til 19:30 sydgående) på hverdage
- Et tog i timen fra 18:30 til 0:30 (19:30 til 0:30 sydgående) på hverdage
- Et tog i timen fra 4:00 til 4:30 (ingen sydgående) i weekender
- Ingen tog fra 4:30 til 6:00 (fremtil 7:00 sydgående) i weekender
- Et tog i timen fra 6:00 til 23:30 (7:00 til 0:30 sydgående) i weekender


Kilde?

Vores kære Thomas Boberg søgte i sin aktindsigt i de foreløbige tildelinger til K17. De kan ses her, og det er dem jeg har taget udgangspunkt i. Pdf'en "Nordjyske Jernbaner 1" indeholder deres tildelinger frem til overtagelsen i august, hvorimod pdf'en "Nordjyske Jernbaner 2" indeholder deres tildelinger efter overtagelsen.

Togene på Hirtshalsbanen og Skagensbanen er tillyst separat fra Skørping/Aalborg-Frederikshavn-togene. I myldretiden er der således tillyst to tog i timen Hjørring-Hirtshals, to tog i timen Frederikshavn-Skagen, et tog i timen Skørping-Frederikshavn og et tog i timen Aalborg-Frederikshavn. Her er spørgsmålet så om:
- det togsystem der normalt kører Aalborg-Skagen, har vogne med til Skagen og forbindelse til Hirtshals, mens det togsystem der normalt kører Skørping-Hirtshals, har vogne med både til Hirtshals og til Skagen (der ville være seks minutter til til- og frakobling i Hjørring),
- eller om både det togsystem der normalt kører Aalborg-Skagen, og det togsystem der normalt kører Skørping-Hirtshals, har vogne med både til Hirtshals og til Skagen (der ville være otte hhv. seks minutter til til- og frakobling i Hjørring)

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak