Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gang i ordrebogen for Vectron lokomotiver (Jernbanen i dag)

af Nordexpress, 30/1 2017, 14:03 (2643 dage siden)

En god start på karnevalstiden - den femte årstid - må de antages at have hos Siemens i disse dage.

ÖBB har indgået rammeaftale om 200 Vectron elloks til primært godstogstrafik og LokRoll (en mig ubekendt) har netop bestilt 18 Vectron loks også til godstrafik.

Werkstattatlas

Gang i ordrebogen for Vectron lokomotiver

af Ricky jørgensen, 30/1 2017, 17:31 (2643 dage siden) @ Nordexpress

Nogle der ved, hvornår vi høre fra DSB med de nye lokomotiver??

Gang i ordrebogen for Vectron lokomotiver

af andersj, Aalborg, 30/1 2017, 18:24 (2643 dage siden) @ Ricky jørgensen

Nogle der ved, hvornår vi høre fra DSB med de nye lokomotiver??

Starten af 2018 indgåes kontrakten.

--
Mvh Anders

Gang i ordrebogen for Vectron lokomotiver

af esni, Frederikssund, 31/1 2017, 00:21 (2643 dage siden) @ Nordexpress

En god start på karnevalstiden - den femte årstid - må de antages at have hos Siemens i disse dage.

ÖBB har indgået rammeaftale om 200 Vectron elloks til primært godstogstrafik og LokRoll (en mig ubekendt) har netop bestilt 18 Vectron loks også til godstrafik.

Werkstattatlas

Hvis man læser på Railcolor.net, så ser man at de er udrustet med ETCS udover nationale systemer.

Intet om level etc, men alligevel tankevækkende.

Gang i ordrebogen for Vectron lokomotiver

af Gæst1, 31/1 2017, 09:17 (2642 dage siden) @ esni

Hvis man læser på Railcolor.net, så ser man at de er udrustet med ETCS udover nationale systemer.

Intet om level etc, men alligevel tankevækkende.

Øh, hvorfor tankevækkende? Der er leveret mange lokomotiver med ETCS i mange år. Bl 2.3.0.d og snart 3.4.0. Der kræves ETCS 2.3.0.d for at køre i Østrig og enkelte af de andre lande, lokomotiverne skal udrustes til. Senere ibrugtages bl 3.4.0 i disse lande.

Der leveres dog fortsat mange lokomotiver uden ETCS, da det stadig ikke er synderligt udbredt, og der er mange nationale forskelle i samme baseline

Gang i ordrebogen for Vectron lokomotiver

af esni, Frederikssund, 31/1 2017, 09:48 (2642 dage siden) @ Gæst1

Hvis man læser på Railcolor.net, så ser man at de er udrustet med ETCS udover nationale systemer.

Intet om level etc, men alligevel tankevækkende.


Øh, hvorfor tankevækkende? Der er leveret mange lokomotiver med ETCS i mange år. Bl 2.3.0.d og snart 3.4.0. Der kræves ETCS 2.3.0.d for at køre i Østrig og enkelte af de andre lande, lokomotiverne skal udrustes til. Senere ibrugtages bl 3.4.0 i disse lande.

Der leveres dog fortsat mange lokomotiver uden ETCS, da det stadig ikke er synderligt udbredt, og der er mange nationale forskelle i samme baseline

Ifølge Railcolor så fik Metrans det sidste multisystem lokomotiv (godkendt til bl Østrig) uden ETCS så sent som 24.1.2017

Gang i ordrebogen for Vectron lokomotiver

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 31/1 2017, 10:53 (2642 dage siden) @ esni

Der leveres dog fortsat mange lokomotiver uden ETCS, da det stadig ikke er synderligt udbredt, og der er mange nationale forskelle i samme baseline


Ifølge Railcolor så fik Metrans det sidste multisystem lokomotiv (godkendt til bl Østrig) uden ETCS så sent som 24.1.2017

De (ret mange) TRAXX MS, der er i ordrebogen hos os, er bestilt både uden ETCS, med ETCS Bl 2.3.0.d eller med ETCS Bl 3.4.0. (Altså tre varianter - derudover et hav af landekombinationer). Helt basalt er forventningen at lokomotiver, der skal køre i Schweiz skal have 3.4.0, mens lokomotiver, der skal køre i Holland skal have mindst 2.3.0.d. Hvis lokomotiver skal køre Tyskland, Østrig (visse strækninger), Ungarn, Slovakiet, Tjekkiet, Polen får de ikke nødvendigvis ETCS.

Det er altså ikke det "sidste" uden ETCS, men blot det "seneste" uden ETCS, idet de tre resterende TRAXX MS til Metrans i denne ordre, også skal køre i Holland (til Rotterdam via Betuwe), og dermed får ETCS bl 2.3.0.d - Holland er iøvrigt nyt for Metrans, der ellers traditionelt kører fra Hamburg området og mod sydøst Europa.

Det er rigtigt at ideen var (og stadig er) at udvikle eet lokomotiv med ETCS og så en række forskellige STM, men da ETCS udviklingen ikke er færdig (og nok ikke stopper ved 3.6.0) og ETCS løsningen ganske enkelt er dyr, så bestilles der fortsat lokomotiver med den "traditionelle" udrustning. Selv med ETCS vil det være nødvendigt med en række varianter, for at kunne køre grænseoverskridende. Pt er der eksempelvis bestilt 15 teknisk forskellige varianter af TRAXX AC3...

Der er optioner på lokomotiver med Bl 3.6.0, men endnu ingen bestillinger, da udvikling og godkendelse endnu ikke er på plads - kun "beskrivelsen", og prisen dermed er ukendt - ligesom myndighedsbehandlingen af 3.6.0 for øjeblikket er ukendt.

/Lasse

Gang i ordrebogen for Vectron lokomotiver

af esni, Frederikssund, 31/1 2017, 18:46 (2642 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Pt er der eksempelvis bestilt 15 teknisk forskellige varianter af TRAXX AC3...

FEMTEN?

Men det er vel også incl forskellige kombinationer af køreledningssystemer og LastMile?

Gang i ordrebogen for Vectron lokomotiver

af steenth, 31/1 2017, 11:05 (2642 dage siden) @ Gæst1

Der leveres dog fortsat mange lokomotiver uden ETCS, da det stadig ikke er synderligt udbredt, og der er mange nationale forskelle i samme baseline

De nationale forskelle er i 2.3.0d. I baseline 3 undgår man så vidt om mulig. Et problem at 2.3.0d efter hånden er ret gammel - fra 2008 - så man har "lappet" med nationale tilpasninger istedet for at samle og skrive dem ind i de fælles specifikationer.

Avatar

Gang i ordrebogen for Vectron lokomotiver

af mss ⌂, 17/2 2017, 00:52 (2626 dage siden) @ Nordexpress

Godt for Siemens.
Dog lidt øv at det hverken blev til 6-akslere eller dobbeltlokomotiver som beskrevet muligt i udbudsteksten.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak