Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nordekspressen

af Bent Olsen, 13/3 2011, 12:40 (4794 dage siden)

Da jeg interesserer mig en del for Svendborgbanens historie, har jeg et sted læst at
de internationale tog (+ lyntog) over Fyn er blevet omdirigeret over Ringe - Nyborg når der har været driftsforstyrrelser på hovedstrækningen hen over Fyn, f.eks. "Nordekspressen" fra Paris til København, især i 1950èrne og 60èrne.
Er der nogen af jer der ligger inde med billedmateriale eller oplysninger om disse omløb?

Hvilke bøger har fotos/artikler om "Nordekspressen" / lyntog i denne periode?
Hvilke vogne var "Nordekspressen" oprangeret med?

Mvh
Bent;-)

Nordekspressen

af Holger Cordtz, Kolding, 13/3 2011, 13:11 (4794 dage siden) @ Bent Olsen

Der findes et billede af "Nordexpress" i Fruens Bøge i bogen
"sådan husker jeg Odense - Svendborg banen" af Hans Gerner Christiansen
på side 55

Mvh
Holger Cordtz

Nordekspressen

af Bent Olsen, 13/3 2011, 13:17 (4794 dage siden) @ Holger Cordtz

Tak for din henvisning, Holger. Er der nogen af jer der har oplysninger om hvilken trækkraft som har været anvendt foran "Nordekspressen" gennem tiderne (især damp)?

Bent :-D

Nordekspressen

af Winther, Karlskov, 13/3 2011, 14:33 (4794 dage siden) @ Bent Olsen

Hej
Du kan finde en del om emnet i 'Internationale to via Jylland'
mvh
Bent

Nordekspressen

af Svend, 13/3 2011, 14:37 (4794 dage siden) @ Winther

Jeg skulle lige til at skrive det samme. Hvordan man kan undvære denne bogserie, ved jeg slet ikke ......

Men jeg kan så tilføje følgende trækkraft:
E, R, P, My (også 1202)

--
Svend

Nordekspressen

af Poul Andersen @, 13/3 2011, 15:37 (4794 dage siden) @ Bent Olsen

Den 1. marts 1961 afsporede et godstog ved Ullerslev mellem Odense og Nyborg og spærrede begge hovedspor.
Lyntogene og de Internationale eksprestog blev ledt over Odense - Ringe - Nyborg i ca. et døgn. I de Internationale eksprestog blev anvendt de helt nye MX lokomotiver a.h.t. til akseltrykket som kun tillod 16 tons.

Nordekspressen

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 13/3 2011, 18:40 (4793 dage siden) @ Bent Olsen

Mht. fotos af trækkraft foran Nordekspressen, så har Dancker i hans fotobøger nogle fine optagelser med toget, bl.a. med R-maskine og MY mellem Odense og Nyborg.

Mvh
Claus

Nordekspressen

af Bent Olsen, 14/3 2011, 10:49 (4793 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hej Claus. Hvad er titlen på de bøger?
Mvh
Bent:-P

Nordekspressen

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 14/3 2011, 17:44 (4792 dage siden) @ Bent Olsen
redigeret af Claus E. Hansen, 14/3 2011, 18:30

Hej Bent

Som Tommy skriver det, så skal du have fat på bogen; "Gennem Danmark med Dancker", W. E. Dancker-Jensen; Jernbanebilleder 1943-66.

På side 80 er der et foto først med en R-maskine med Nordekspressen (ca. 1954-55) og med MY fra 1955-56 (MY´eren har endnu ikke nummer på fronten).

Jeg kan i øvrigt også varmt anbefale den første bog i serien: "Damptog gennem Danmark", selv om der ikke er Nordekspresser i denne. Men til gengæld er der meget fine beskrivelser af den enkelte dampmaskine, herunder R- og E-maskinen. Den er desværre udsolgt, men dukker af og til op på QXL, der har lige været en.

Den med Nordekspresserne kan du fx få her;

http://www.jernbaneklub.dk/jernbog/

Klik på "jernbaner i alm." så er den der.

Hvis du handler hos modelbaneforretninger i København, så prøv fx. at kig ind hos Kystbanens meget store jernbanebogafdeling (Strandvejen i Hellerup). Der findes bogen sikkert også.

Mvh
Claus

Nordekspressen + lidt litteratur mv.

af Steff, 14/3 2011, 11:59 (4793 dage siden) @ Bent Olsen

Kære Bent Olsen (og sikkert flere).

Temaet NORDEKSPRESS fylder hundredvis af bøger, men der er desværre ikke så meget om det på dansk.
Den bog der nok kommer nærmest emnet – også selvom 31 år gammel - er ”Sove- og Spisevogne i Danmark” skrevet af John Poulsen og udgivet på Kurlands forlag. Den har ISBN nr. 87–87826–10-0.
Heri er beskrevet, så godt det nu er lade sig gørligt, hele det Internationale Spise- og Sovevognskompagnis (CIWL/ISG mv.) danske historie. Ud over historien er der rigtig gode vognbeskrivelse med lister med og selv nu om dage fantastiske tegninger. Der er også nogle gode eksempler på oprangeringer fra før den anden verdenskrig og et par stykker fra midten af 1950´erne og senere.
Der er jo i de sidste 30 år åbnet op for at komme til flere informationer end før, hvorfor bogen selvfølgelig har nogle småfejl, men de er så absolut til at leve med. Her er vi nemlig ude i den finere fortolkning og de er derfor ikke meningsforstyrrende. Bogen kan kun anbefales, men kan dedsværre nok kun købes antikvarisk.
De andre bøger med internationale tog er:
• Internationale tog via Rødby Færge, Forlaget Banebøger 1998, af Jens Bruun-Petersen og John Poulsen, ISBN 87 88632 74-1.
• Internationale tog via Jylland, Forlaget Banebøger 2002, af Jens Bruun-Petersen og John Poulsen, ISBN 87 8863291-1
• Internationale tog via Gedser, Forlaget Banebøger 2003, af Jens Bruun-Petersen og John Poulsen, ISBN 87 8863297-0
Med hensyn til trækkraft er det blevet nævnt i tråden, men efter indførelsen af MY fra 1954 ff, blev det primært denne type over FYN indtil omlægningen via Rødby-færge. Men toget har også været kørt af P II, R I og R II og E II og sluttelig med E og R som nedbrudsreserve for MY.
Jf. spørgsmålet om ændring af kørsel via Odense-Ringe-Nyborg ved uheld skal blot anføres, at ifølge TIB af 28.5.1961 er tilladt maskinbenyttelse (toglokomotiver) således:
Odense-Ringe og Ringe-Nyborg: Litra P I (bemærk kun nummerserien 901 – 919), PR, MK/FK og MX. Såfremt der har været anvendt MS og MB (lyntog) samt MY må det have været på dispensation. Litra MX kan således godt have kørt ”omledningstog” i den nævnte anledning.
(Informationer vedr. TIP venligst Henning Petersen, Næstved).

Sluttelig skal anføres, at det under alle omstændigheder er en god ide at anskaffe sig litteratur om emnerne selv i en elektronisk tidsalder. Og der er jo gennem de sidste 30 til 40 år kommet masser af både ”læseslig” som ”billedlitteratur” til inspiration og viden indhentning fra DJK, Banebøger, Lokomotivet m. fl. Og med fare for at få en over fingrene, pas på med at hente informationer udelukkende fra Internettet UDEN at være kildekritisk – eks. dobbeltkontrollere. Det er generelt alt for nemt at få lagt noget ud, der så ligger dér uimodsagt.

--
Steffen Dresler

Nordekspressen

af seg, 14/3 2011, 12:58 (4793 dage siden) @ Bent Olsen

I Lars Viinholt-Nielsens bog om Nyborg-Ringe-Fåborg Banen
nævnes episoden på s.197, mens der på s.198 findes to billeder fra
Ørbæk station d. 1/3 1961 med gennemkørende Nordekspres trukket af Mx.

Forfatteren nævner også at DSB havde berøvet sig selv denne mulighed
for at omdirigere trafikken i forbindelse med lyntogsulykken ved Odense
i 1967 idet RNB var blevet nedlagt i mellemtiden.

Avatar

Nordekspressen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/4 2011, 08:05 (4767 dage siden) @ Bent Olsen

Når man sidder og læser i "Meddelelser fra Generaldirektoratet" for vinteren 1944-1945 og foråret 1945 bliver man forstemt: Alting slides og går i stå. Til sidst er al passagertogsdrift indstillet. Men så begynder det at gå den anden vej. Ikke hurtigt - det tillod materielsituationen ikke. Lyntogene kommer i gang og i 1946 er man klar til lige så forsigtigt at genåbne udlandstrafikken, hvor Nordekspressen bliver den første til at blive sat i gang igen. Og vi er stadig år før charterferie med fly.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Meddelelser fra Generaldirektoratet M. 149. 04.05.1946. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Nordekspressen - fra maj 1946 (link nu tilrettet)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/4 2011, 12:34 (4767 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 9/4 2011, 12:46

Det blev måske liiige småt nok til at det kunne læses. Billeder i højere opløsning - og mulighed for at forstørre teksten med "lup+" - kan ses her:

https://picasaweb.google.com/thomas.boberg.nielsen/Nordekspressen1946?feat=directlink

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak