Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mand får ben kørt af - hvem har skylden?

af Frank Poulsen, 19/5 2017, 22:50 (2545 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg fatter seriøst ikke en meter af det her... Får han penge fordi han prøver at komme ind i et lukket tog og får benet kørt af????

Seriøst i min verden burde han betale erstatning til alle de passagerer der kom for sent, pga aflyste tog osv osv osv.!!!!!!!!!! Ja undskyld, men sådan som situationen er beskrevet forstår jeg det VIRKELIG ikke!

Mand får ben kørt af - hvem har skylden?

af Ole Stuhr Hansen, 19/5 2017, 23:52 (2545 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg fatter seriøst ikke en meter af det her... Får han penge fordi han prøver at komme ind i et lukket tog og får benet kørt af????

Seriøst i min verden burde han betale erstatning til alle de passagerer der kom for sent, pga aflyste tog osv osv osv.!!!!!!!!!! Ja undskyld, men sådan som situationen er beskrevet forstår jeg det VIRKELIG ikke!

Jernbaneoperatører er underlagt objektivt ansvar. I lighed med bilister over for bløde trafikanter.

Mand får ben kørt af - hvem har skylden?

af Svend, 20/5 2017, 01:11 (2545 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Jeg fatter seriøst ikke en meter af det her... Får han penge fordi han prøver at komme ind i et lukket tog og får benet kørt af????

Seriøst i min verden burde han betale erstatning til alle de passagerer der kom for sent, pga aflyste tog osv osv osv.!!!!!!!!!! Ja undskyld, men sådan som situationen er beskrevet forstår jeg det VIRKELIG ikke!


Jernbaneoperatører er underlagt objektivt ansvar. I lighed med bilister over for bløde trafikanter.

.
Ja, det er sådan det er.
Andet eksempel: Der foreligger også objektivt ansvar hvis man kører naboens hund ned, selv om den løber rundt ude på vejen uledsaget uden snor.

"Objektivt ansvar" er den juridiske definition af et udvidet ansvarsgrundlag der er hjemlet (fastsat ved lov eller domstolspraksis) – og som ikke kræver culpa hos skadevolder. Altså er skadevolder erstatningsansvarlig, også uden at have handlet forsætligt eller uagtsomt.

--
Svend

Mand får ben kørt af - hvem har skylden?

af cz, Birkerød, 20/5 2017, 21:56 (2544 dage siden) @ Svend

Du glemmer, at hunden i erstatningsretten anses for at være et farligt dyr og ejeren ligeledes er pålagt objektivt ansvar..... Derfor skal der også iflg. loven tegnes ansvarsforsikring - både for bilen OG for hunden......

Mand får ben kørt af - hvem har skylden?

af Svend, 21/5 2017, 01:00 (2544 dage siden) @ cz

Du glemmer, at hunden i erstatningsretten anses for at være et farligt dyr og ejeren ligeledes er pålagt objektivt ansvar..... Derfor skal der også iflg. loven tegnes ansvarsforsikring - både for bilen OG for hunden......

.
Ja, det gælder utvivlsomt begge veje, men her var det hvis nogen forvoldte skade på hunden ved at køre ind i den/køre den over.
Bortset fra ordet/begrebet "Hund" er vi vist kørt temmelig meget af sporet :-)

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak